Test: Superior XF 969 RC - český dvojkolesový diabol

Test: Superior XF 969 RC - český dvojkolesový diabol

34 komentárov

adam.milo111 13.05.2019 30 fotografií   Bicykel Horsky Bike Horska Cyklistika Test Full Superior Maraton

Superior prišiel pre sezónu 2019 s novým modelom XF, ktorý je najdostupnejšou verziou k nekompromisným XC špeciálom.

 

Musím sa priznať, že ma spočiatku trochu mrzelo, že nemám kondíciu hodnú stroja, akým je Superior XF 969 RC. To sa ale rýchlo zmenilo v momente, keď som si na túto XC raketu po prvýkrát sadol a pochopil, že na ňom budem v kopcoch prakticky okamžite podstatne rýchlejší, ako tomu bolo doteraz.




Ide o stroj, vychádzajúci z úzkej spolupráce s tímom Superior, ktorý pri vývoji dopomáhal. Disponuje 100 mm zdvihmi a mierne pretekárskou geometriou, čo je o niečo menej, než na čo som bol dosiaľ zvyknutý, aj preto som naň bol poriadne zvedavý. Lebo hoci sa viac orientujem na technické jazdenie, stále sa rád ponaháňam i v tempe po kopcoch...



XF 969 2018 vs. XF 969 RC 2019


Superior XF 969 RC sa od svojho predchodcu síce príliš nelíši, no predsa sa na ňom nájde zopár zmien, ktoré súvisia skôr s inováciami a trendami v cyklistike. Kým pôvodný XF 969 disponoval vpredu aj vzadu zdvihom 120 mm, RC-éčko označuje „race-ových“ 100 mm.

Superior na modeloch XF používá rovnakú hliníkovú zadnú stavbu (na rozdiel od TEAM XF je boost) a mení sa len váhadlo a tlmič v závislosti od nastavenia a určenia modelov - teda 100 mm, 120 mm a 130 mm. Vďaka tomu si môžete v podstate upraviť zdvih použitím iného tlmiča a vidličky uchytenia.

Miernou zmenou prešla tiež geometria. V tomto prípade sa totiž použil tlmič s nižším zdvihom, kvôli ktorému musela byť upravená aj zadná stavba. Za zmienku stojí i fakt, že pruženie je v rukách DT Swiss namiesto RockShox.



Ľudia zvyknú asi najviac riešiť hlavový uhol, ten je na RC-éčku položený o 1° viac (70° vs. 71° pri veľkosti M). Čo sa týka materiálu, v rámci neho sa zotrvalo pri kombinácii karbónového rámu a hliníkovej zadnej stavby. Model disponuje vnútorným vedením hadíc a bowdenov, čo je samozrejmosťou pri všetkých XF-kách a jeho váha sa pohybuje okolo 11,8 kg.



Odpruženie


V prípade systému odpruženia použil Superior prepákovaný jednočap, takže by ste tu zadný čap hľadali márne. Namiesto neho sa stavilo na pružnosť materiálu, a zadná stavba je vyrobená z jedného kusu.

Takéto riešenie sa objavuje aj u ďalších výrobcov. Tlmič a vidlicu dodala značka DT Swiss, konkrétne model vidlice OPM O.D.L. a tlmič AIR 2in1 Remote LO s 3 polohami (open – drive – lock).



Výbava bohatá na značky


Výbavu tvorí mix komponentov z viacerých rád a od viacerých výrobcov. 12-rýchlostný prehadzovač SRAM GX Eagle je doplnený radením, kazetou a reťazou taktiež zo sady GX. Kľuky sú TRUVATIV Stylo s 34-zubovým prevodníkom.

O brzdenie sa stará Shimano s brzdami zo sady BL-M6000 na 180 mm brzdových kotúčoch vpredu a 160 mm vzadu. Kolesá sú komplet DT Swiss X1900 SPLINE a ráfiky majú šírku 25 mm.



Čo sa týka obutia, tento model šiel jednoznačne cestou rýchlosti a gripu. To najviac podčiarkujú Schwalbe Racing Ray/Racing Ralph Performance plášte so šírkou 2,25 palca, sedlovka One Race, ako aj riadítka a predstavec. Sedlo je zn. Fizik Antares R7 s titánovými lyžinami.



Prvé dojmy


Po vybalení z krabice som musel tohto krásavca najprv poriadne ponastavovať, čo sa týkalo hlavne nastavenia odpruženia. Vidlica bola príliš mäkká a naopak, zadné odpruženie priveľmi nafúkané. Mierne som teda upravil tlaky v tlmičoch a doladil sedlo.

Posed na RC-éčku je vďaka dlhšiemu predstavcu o niečo „ležatejší”, než pri klasickom bicykli, pri tomto type stroja určenom na preteky ale rozhodne nejde o zlú vlastnosť.



Na prvom kratšom testovacom výjazde som prešiel zopár koreňových zjazdov. Chybou bolo, že som si so sebou nevzal pumpu na tlmič, pretože prvá koreňová pasáž jasne ukázala prílišnú mäkkosť zadnej stavby. Bicykel síce po koreňoch tlmil skvele, no blížil sa k dorazom. Týkalo sa to i vidlice, ktorá rovnako tak chytala dorazy už na menších nerovnostiach či odskokoch.

Z tohto dôvodu som musel doma vidlicu i zadný tlmič znovu dolaďovať. Po dofúkaní som opäť vyskúšal, čoho je tento stroj schopný a musím uznať, že výšľapy boli pre mňa neskutočným luxusom. Dokonca sa môžem pochváliť hneď niekoľkými „personal records” na Strave v cestárskych segmentoch . Zjazdy už síce boli trochu iné, no ja som presvedčený, že po niekoľkých ďalších výjazdoch by som zvykol i na to a hravo „hlušil” tiež do technických pasáží.



Bicykel so srdcom pretekára


Každý záber pedálu bol akcelerujúci a pri strednej polohe tlmiča som mal pocit, že je zadná stavba doslova zamrznutá. Preto som v teréne nikdy necítil potrebu voliť na tlmení polohu „Lock”, tento režim som tak zapínal iba na asfalte. Výhodou je, že samotná páčka na prepínanie jednotlivých režimov je umiestnená na riadítkach a uzamknete ňou zároveň tlmič i vidlicu.

Rýchlosť a odozvu na pedál vo výšľapoch priaznivo ovplyvňujú mnou obľúbené plášte Schwalbe. Veľkú rolu tu, samozrejme, hrajú aj kolesá DT Swiss, na ktoré som tak v prípade ich servisu, ako aj tuhosti, dosiaľ nepočul jediné krivé slovo.



Superior XF 969 RC výborne stúpa, ale rozhodne sa nebojí ani jazdy z kopca. Odpruženie presne kopíruje všetky korene a nerovnosti, ktoré mu naservírujete, no zároveň zbytočne nepretlmuje, aby nestrácal rýchlosť. Odpruženie DT Swiss je doslova pretekárskym konceptom.

Taktiež oceňujem, že pri jazdení po bežných trailoch a cestách vôbec nepocítite, že by bol zdvih 100 mm nepostačujúci. Na celodenných výjazdoch tak určite nemusíte obchádzať ani náročnejšie úseky. Ak tento Superior navyše doplníte aj o teleskopickú sedlovku, jeho hranice pri jazde z kopca výrazne posuniete...



Plusy:

  • univerzálnosť
  • DT Swiss komponenty
  • hmotnosť
  • zamykanie vidlice i tlmiča z riadítok

Mínusy:

  • prijal by som teleskopickú sedlovku

Univerzál pre všetkých


Superior XF 969 RC je bicykel, s ktorým bez problémov zvládnete celodenné výlety aj cez technickejší terén. Navyše je to stroj, s ktorým sa môžete postaviť rovno na štart maratónu a bez obáv, že budete kvôli nemu strácať... Práve naopak.



Doporučená MOC tohto testovaného modelu 3 099 €. Viac ohľadom jeho špecifikácie alebo geomerie sa dozviete na stránkach výrobcu Superior.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

vlastoch 13.05.2019 (18:34)

fajn bajk, ale ked uz pises
"Čo sa týka obutia, tento model šiel jednoznačne cestou rýchlosti a gripu"

keby som ho zobral, ako prve by som vyhodil ťazku Performance verziu platov a dal tam Evolution line ...
hned by som siel dole 250g na oboch kolesach a to by v rychlosti, na ktoru sa odvolavas, bolo hned poznat

 
adam.milo111 vlastoch 14.05.2019 (09:00)

určite sa dá ešte ísť nižšie váhou, skôr som tým hlavne smeroval že grip/dezén je vzorom na lepšie odvalovanie po ceste a teréne a tým aj citelne rýchlejší.

 
vlastoch adam.milo111 14.05.2019 (09:05)

Tak to je hadam logicke, ze na xc raketu nedaju hrube DH plaste ... 😉

 
adam.milo111 vlastoch 15.05.2019 (11:23)

trocha preskakuješ segmenty cyklistiky

 
vlastoch adam.milo111 15.05.2019 (12:20)

Ty preskakujes ... lebo ked nie, tak nechapem preco vyzdvihujes dezen, ktory na XC masiny dava kazdy ... a este paradoxne jeho tazsiu verziu uvadzas ako dokaz rychlostneho zamerania ... trocha brzdi s tymi matketingovymi bludami

 
adam.milo111 vlastoch 15.05.2019 (12:28)

možno pretože, som chcel poukázať nato že ani pri plášťoch sa nesnažili vybočiť a držali sa "speedgripu" hľadať kompromis pri predaji a výrobe bicykla je veľmi tažké...viď tvoje komentáre.

 
JaroNM 13.05.2019 (19:33)

Parádna raketa ale to ze nema teleskopický sedlovú by som pri 100 mm zdvihoch nepovažoval za ziadny mínus sám ho opisujes ako pretekára a nie ako all mountain.

 
adam.milo111 JaroNM 14.05.2019 (08:59)

máš pravdu, no men by osobne ohromne pomohla a rozvinul by sa tak ešte jazdný potencial hlavne z kopca

 
infinitipp 13.05.2019 (21:04)

11,8 kg vo veľkosti M by som za výhodu teda nepovažoval ak si spomínal chúťky na maratóny tak vo verzii L XL by to bol skôr dobrý tréning na nohy ako nejaký rýchlik jedine že by si mal v nohách dynamit

 
adam.milo111 infinitipp 15.05.2019 (11:19)

občas tú zbytočnú váhu treba hľadať na sebe a nie na bicykli, pokiaľ sa ti zdá veľa 11kg

 
vlastoch adam.milo111 15.05.2019 (12:22)

Opat blud ... zhodit kilo z bajku nie je to iste ako zhodit kilo z brucha

 
adam.milo111 vlastoch 15.05.2019 (12:30)

máš pravdu, lebo pre niekoho je podstatne jednoduchšie dať do bicykla stovky eur, akoby radšej dal 1kg dole ako zo seba prípadne viac trenoval. Pokial si profík tak beriem späť a tvoje rozhorčenie a aktivitu komentovať všetko rozumiem.

 
vlastoch adam.milo111 15.05.2019 (18:03)

vobec nejde o to co je jednoduchsie ... zamerne nechces porozumiet tomu o com pisem ? a ziaden profik nie som

 
stax adam.milo111 20.05.2019 (10:14)

11.8kg bez pedalov pre "XC special" je tragicka vaha. bez ohladu na to ake tukove rezervy ma jazdec...

 
VetKNM 14.05.2019 (23:04)

semironikto dobu nezaspal, boost tam je.

 
GaliPet 13.05.2019 (19:26)

Verziu TEAM XF (ročník 2017-výbava 1X11 XTR) som mal požičanú na 4 dni, no vrátil znechutený už na druhý deň. Česi pri výrobe karbónových ráfov majú ešte čo doháňať. (mäkký ako blato)
Radšej som volil inú, osvedčenú i keď hodne drahšiu značku.

 
adam.milo111 GaliPet 14.05.2019 (09:02)

sorry ta odpoveď nebola tebe ale opýtam sa, češi teda SUP vyrába karbonové ráfy?

 
GaliPet adam.milo111 14.05.2019 (10:34)

"Superior má své vlastní karbonové rámy již pěknou řádku let."
https://mtbs.cz/clanek/superior-xp929-karbonovy-svihak-za-hubicku/kategorie/preview/rubrika/bike-technika?page=0#.XNp8ovZuJhE

 
Keramson GaliPet 14.05.2019 (11:25)

Ale ty si spomenul ráfy a nie rámy, a tie robí DT.

 
GaliPet Keramson 14.05.2019 (11:36)

Prekléép. Myslel som rámy nie ráfy.

 
bikewolf 15.05.2019 (12:26)

Autor píše: " V prípade systému odpruženia použil Superior prepákovaný jednočap, takže by ste tu zadný čap hľadali márne. Namiesto neho sa stavilo na pružnosť materiálu, a zadná stavba je vyrobená z jedného kusu."
Pružného hliníka?

 
bikewolf 18.05.2019 (23:54)

Ešte stále čakám na odpoveď autora ohľadom vysvetlenia pružnosti zadnej stavby vyrobenej z hliníka .

 
VetKNM bikewolf 19.05.2019 (21:09)

Určite sa nejedná o čistý hliník ako v alobale, ale o hliníkovú zliatinu a tá pružné vlastnosti má, robí to tak množstvo výrobcov a dokonca sa z týchto zmesí vyrábajú aj celé rámy bicyklov. Neuveriteľné aká je dnes technológia vyspelá. 🤔

 
adam.milo111 bikewolf 20.05.2019 (08:33)

Základnou surovinou pri výrobe hliníka sú teda tzv. hliníkové rudy- horniny, ktoré .... Cu- Li, s vysokým modulom pružnosti a pevnosťou a dobrou zvariteľnosťou.

 
bikewolf adam.milo111 20.05.2019 (11:14)

Teda Superior zadná stavba je zo "špeciálnej zliatiny Al- Cu- Li
s vysokým modulom pružnosti a pevnosťou používanej v kozmickej
technike." ???

 
sergejdesign 13.05.2019 (21:37)

dosť sa mi podoba na Sparka 29" z 2012roku..

 
Lechu sergejdesign 14.05.2019 (09:21)

Toto sa nepodoba, je to kopia. Dokonca aj system uzatvarania.

 
Podkonican Lechu 15.05.2019 (07:20)

Je to možné, že sa to na niečo podobá. Aj tak to vyrábajú v jednej z farbík firmy Merida alebo Giant niekde a v Azii.

 
semiro 14.05.2019 (13:51)

No neviem, kolesa zakladne DT a prist na trh v dnesnej dobe bez boost standartu, mam pocit ze tu niekto zaspal dobu....

 
adam.milo111 semiro 15.05.2019 (11:21)

boost tam je a DT swiss v "základe" je stale špička medzi kolesami

 
piskotpoprad 15.05.2019 (12:11)

naozaj s platformami si to testoval? ked sa ti paci enduro tak radsej testuj enduro bajki

 
adam.milo111 piskotpoprad 15.05.2019 (12:33)

kde vidíš, že som jazdil platformi? som milovník cyklistiky, niesom zameraný na jeden segment...

 
Pridaj komentár