Test: CTM KOYUK 2.0 - dostupný gravel v dobrej výbave

Test: CTM KOYUK 2.0 - dostupný gravel v dobrej výbave

32 komentárov

Henry33 06.05.2019 30 fotografií   Sezona 2019 Bicykel Gravel Test Cestny Bike Ctm Cestna Cyklistika

Stále nás naháňate s tým, aby sme robili viac testov zameraných na dostupné bicykle, takže nech sa páči... Tu je jeden z tých, ktorý by sa vám mohol páčiť. Oplatí sa teda šetriť a kúpiť si drahší gravel alebo vám bude stačiť niečo dostupnejšie?

 



Malá nepríjemnosť hneď na začiatok 


Na tento bicykel som sa obzvlášť tešil najmä z dôvodu, že CTM je práve tou značkou, cez ktorú som sa dostal k skutočnej cyklistike a presedlal z bicyklovania po hrádzi na serióznejší terén. Ihneď po jeho vybalení z krabice ma však čakala nepríjemnosť v podobe ohnutej pätky. Kuriér sa s tým zrejme nemaznal, čo sa my už ale nedozvieme, a tak som nemal na výber: vyhrnul som si rukávy a tú pätku jednoducho narovnal. A môže sa jazdiť. (V prípade, že chcete vedieť, ako sa dá taká pätka vyrovnať, sledujte náš YouTube kanál .)



Výbava a geometria 


Ako som spomínal už v úvode, tento bicykel patrí do kategórie tých dostupnejších, na základe čoho som zákonite očakával, že to s jeho výbavou bude o niečo horšie. Avšak..., neviem, ako sa im to v CTM podarilo, ale za cenu niečo málo cez tisíc eur sa tu prekvapivo nachádza nielen karbónová vidlica, ale napríklad aj celá sada Shimano 105 z novej 7000-ej rady - vlastne okrem bŕzd, ktoré sú mechanické Shimano RS305. Z ďalšej výbavy je určite potrebné pochváliť kolesá WTB postavené na nábojoch Novatec a plášťoch WTB Riddler. Celé sa to následne točí na pevných oskách, čo bicyklu pridáva patričnú pevnosť. 



Geometriu by som opísal ako pohodlnú, a teda výrazne orientovanú skôr na komfort, vďaka čomu sa ani po celom dni necítite sťa taký zbitý pes. Treba si však dať pozor na veľkosti bicykla. Ja som po objednaní veľkosti 56 cm (L) zistil, že som pri mojej výške v tomto prípade už trochu na hrane a skôr by sa mi hodila väčšia, s ktorou by som získal viac priestoru.



Aj napriek tomu som sa ale na bicykli cítil dobre a na rodinných výletoch so Zuzkou (manželkou) som aspoň mohol konečne využiť možnosť prestriedať sa, aby taktiež okúsila čaro gravel segmentu. 



Výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo 


Určite ste to už počuli, čím drahší bicykel, tým viac muziky. Nie vždy však táto korelácia platí a Koyuk je toho jasným dôkazom. Hneď po prvom nasadnutí som mal pocit, akoby som jazdil bicykel drahší minimálne o niekoľko sto eur. Skrátka, akosi môj mozog odmietal prijať fakt, že sa tu nachádza takmer kompletná sada Shimano 105. Samozrejme, rozdiel v radení je v porovnaní s nižšími sadami markantný. A ja si dovolím tvrdiť, že taktiež výdrž a odolnosť tejto sady, zvlášť na bicykli určenom i na nespevnené povrchy, budú o čosi dlhšie. Radenie je presné a bleskové, práve také, aké si vyžaduje náročnejší terén, kde je potrebné pred prekážkou či kopčekom podradiť. 



Ako som už naznačil, Shimano brzdy sú síce mechanické, ale brzdili skutočne dobre a ani na dlhých zjazdoch sa neprehrievali a kotúče nedeformovali. Presne to sa mi zväčša stáva na Tektro brzdách, ktoré začnú nepríjemne šúchať až pokiaľ sa zase neochladia. Čiastočne za to môžeme vďačiť aj použitiu platničiek s chladičom. Samozrejme, oproti hydraulickým brzdám je tu značne ochudobnená modulácia a celkový výkon. Nevýhodou pri cestných/gravel bicykloch je v prípade upgradu nutnosť meniť radiace/brzdové páky za hydraulické, no ja si myslím, že tieto budú širokej verejnosti určite stačiť. 



Rám je vyrobený, samozrejme, z hliníka, takže v oblasti tlmenia vibrácií nečakajte nijaké zázraky. Na poľných a rozbitých cestách máte doslova pocit, že z vás vytrasie dušu. Vpredu sa snaží byť nápomocnou karbónová vidlica, ktorá niečo odfiltruje a pridáva tak na vašom pohodlí. Rajdy, predstavec a sedlovka sú domácej značky a hoci oko nepohladia tak, ako napríklad Ritchey z minulého testu, svoju úlohu plnia dobre. Váha bicykla je príjemných 10,20 kg, čo je na gravel bicykel z hliníkových rámov veľmi dobré číslo. 



Rám je pripravený na zadný nosič, takže ak sa vo vás náhodou prebudí dobrodružný duch, budete si môcť naložiť toľko vecí, koľko uveziete. V nepriaznivom počasí tiež poteší prítomnosť úchytov na blatníky, čím sa môže Koyuk razom zmeniť na celoročný bicykel ideálny na dochádzanie do práce. 



Párkrát som to už síce písal, ale opakovanie je matkou múdrosti. Pri gravel bicykli a širokých pneumatikách je veľkou výhodou, že možno pomocou ich tlaku regulovať komfort jazdy. Konkrétne jeho znížením sa dá na nespevnených cestách razom vykúzliť úsmev na tvári, naopak natlakovaním sa na asfalte znižuje valivý odpor. Možno nie veľmi praktické, ale zato efektívne. Koyuk používa pneumatiky od WTB, presnejšie Riddler vo veľkosti 37C, ktoré sú vhodnou voľbou na mix medzi upravenými cestami a rozbitými lesnými zvážnicami.  



Čo sa mi ešte páči 


Ak ste sa dosiaľ dívali na obrázky a nevedeli sa rozhodnúť, či sa vám farba tohto bicykla páči alebo nie, vedzte, že podobne som bol na tom aj ja a nejakú tú chvíľu som si na ňu zvykal. Musím však uznať, že sa mi po čase začala veľmi páčiť. Nie je veľmi nápadná a bicykel tak zbytočne nepúta pozornosť. Na druhej strane je ale zaujímavá a myslím si, že sa na gravel bicykel dokonale hodí. 



Vždy sa to dá urobiť lepšie 


Aj keď sa tomuto bicyklu nedá veľa vecí vyčítať, zopár maličkostí som predsa len našiel. V prvom rade sú to opäť raz búchajúce bowdeny vnútri rámu, ktoré ma v teréne privádzajú do šialenstva. Ak by šlo o môj bicykel, hneď po prvej jazde by som to niečím utlmil. Ďalšou vecou je použitie „PressFit" stredu, ktorého nie som veľkým fanúšikom. Na sériovom modeli už ale nájdete klasický závitový BSA stred, takže toto negatívum vlastne odpadá . Snáď by som aj ešte niečo „vyšpáral", ale za tú cenu sa tomuto stroju skutočne nedá nič zbytočne vyčítať



Tento sa naozaj vydaril 


Myslím si, že Koyuk bude veľmi populárny a rozhodne ho postretávame na cestách či necestách nesmierne často. V jeho prípade v CTM stavili na overenú a hlavne v našich končinách dosť žiadanú rovnicu: za málo peňazí veľa muziky a ja sa tak domnievam, že momentálne na trhu len ťažko nájdeme bicykel, ktorý by vedel Koyuk-u v pomere cena/výkon konkurovať. 

Plusy:

  • cena
  • Shimano 105 
  • mechanické brzdy Shimano
  • karbónová vidlica

Mínusy:

  • hrkajúce bowdeny v ráme


Odporúčaná cena tohto modelu  je 1 099 € a viac informácií, ako aj jeho presnú špecifikáciu nájdete na stránkach CTM.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

9m133 06.05.2019 (20:12)

Tu čítam že na polných a rozbitých cestách zo mňa vytrasie dušu. Tak kde mám teda jazdiť s gravel... Ešte že mi budú búchať bowdeny v ráme,to ma ukludnilo.

 
Vladimir222 9m133 06.05.2019 (20:41)

 
chrinik 9m133 06.05.2019 (22:39)

hehehe. vyborny postreh! no nie kazdy hlada pri gravel bajku moznost hoblovat teren. niekto jednoducho potrebuje ukazat ze ma 105!
farebne zladenie podla mna velmi vkusne. oproti tym vylozene hnusnym kellysom je to vynikajuce

 
Martis chrinik 06.05.2019 (23:24)

U mňa zas naopak, Soot 30 je krásavec.

 
subaroSti 06.05.2019 (18:26)

Henry33 spomínaš ako negatívum PressFit stred.Zaujímalo by ma, aké negatívne skúsenosti s ním máš?Ja osobne s pressfit stredmi "žijem" od roku 2015 na všetkých mojich bicykloch a zatiaľ nula problémov (klop-klop).Samozrejme dostávajú pravidelnú starostlivosť a čistenie a mazanie.Ak máš nejaké konkrétne rady na čo dať pozor napíš.Inak test je fajný a myslím si ,že CTM trafilo "klinec po hlavičke" a tento bicykel sa im podaril.

 
Henry33 subaroSti 06.05.2019 (18:44)

Ahoj skusenosti hlavne z test bikov, ktore dostavaju riadne zabrat. Nehovorim ze sa to ide hned rozpadnut len som tak trochu puntickar na zvuky ktore bicykel vydava a pressfit vie vzdy v tejto sfere pridat vrásky na cele. Samozrejme aj servis je narocnejsi ako srobovaci stred.

Inak ako pisem je to nieco comu sa nebude dat donekonecna vyhýbať a zase niekomu moze vyhovovať viac širšia slapacia os pri pressfite.

Bicykel velmi podareny az mi je ho luto vratit

 
blackman subaroSti 07.05.2019 (09:16)

Tiez mam PressFity aj na enduro aj na gravel bajku. Oba su bezproblemove. Gravel som si kupil ako doplnok k enduro bajku, dnes ho vyuzivam podstatne viac ako Enduro a myslim, ze je to jeden z najvyuzitelnejsich a najuniverzalnejsich bajkov. Henry33 dobre podotkol, ze je dolezity tlak v pneu, v pohodli je brutalny rozdiel, preto by mali byt kvalitne bezdusaky na gravel zaklad. Henry pri tom Jurskom rybniku ta nezozrali komare?

 
Henry33 blackman 07.05.2019 (09:35)

Hehe zatial nie este su tam moc neni ale uz sa tam za chvilu nebude dat jazdit. Inak plne suhlasim ze ked mam chvilu cas tak radsej zoberiem gravel a idem len tak objavovat svet.

 
DanielH blackman 07.05.2019 (13:15)

Presne Blackman. Ja mam XC a gravel ako dvojku ale je to zábava a iný level. Martinská tankovka od pivovaru po Valču ako stvorená. A veľa ďalších. Keď sú Hole moc mokré alebo Magura je ten gravel výborná alternatíva. 👍👍👍

 
Plazzer 06.05.2019 (18:40)

Uvod na odstrel, inak clanok informacne fajn. Konecne sa do povedomia redakcie dostava vazenie bikov

 
Gusto0 06.05.2019 (19:19)

ale hej - bicykle tejto triedy su takou rozumnou volbou co sa pomeru ceny/"vykonu" tyka. drahsi bike by som veru uz asi nepotreboval (akurat brzdy by som vymenil za BB7 alebo TRP Spyre). inac je skoda ze tlacia hydrauliku aj do gravel bikov. tie boli asi posledna zachrana mechanickych kotucovych brzd. a myslim ze vacsina beznych cyklistov viac nepotrebuje.

 
marcels Gusto0 07.05.2019 (13:30)

Ja zas naopak, menil som na graveli celú sadu práve kvôli brzdám - hydraulické sú proste iný level. Mal som predtým TRP Spyre.

 
MikeV 06.05.2019 (22:04)

Henry33 Ahoj, prosím ťa koľko meriaš? Píšeš že 56ka je pre teba na hrane...s mojimi 192cm rozmýšľam že aj tá 58čka by mi bola na hrane ale väčší nerobia...tak ma zaujíma tvoja skúsenosť aj keď na papieri vyzerá že to asi pre dlháňov nebude 🙂

 
Henry33 MikeV 06.05.2019 (23:11)

Ahoj no ja meriam 185 co je podla vyrobcu akurat medzi 56 a 58. Ale nebolo to uplne tragicke ale citil som zeby som aj vacsi zvladol . Ked to porovnam s crosshill 500 ktory vo velkosti L mal dlhsiu TT o 5mm a este aj predstavec 115mm oproti 80mm na Koyuk tak to bolo citit.

Urcite si najskor vyskusaj niekde ze ako sa budes citit na nom. Ale myslim ze 58 ti bude fajn.

 
MikeV Henry33 06.05.2019 (23:18)

Vďaka, určite by som v prvom rade vyskúšal ale ako vidím, sú dosť porozpredávané...neviem či CTM plánuje ešte dodávať nejaké ďalšie várky ale momentálne sú viac-menej nedostupné...uvidíme 🙂

 
Mikee 06.05.2019 (23:44)

Tie mechaniky brzdia len z jednej strany. Tektro Spyre co ma Soot su double piston a pritlacaju platnicky z oboch stran sucasne

 
Sarinator Mikee 07.05.2019 (09:06)

Presne ako pises, ale BB7 sa daju v poho vyladit a ich ucinok je dostacujuci a su mechanicky este trivialnejsie ako TRP ci Spyre. Mas uplnu pravdu alenebal by som sa ich .

 
RoboNM 06.05.2019 (21:14)

No ja neviem...pre mňa je ten gravel vynález ako mikrovlnkomobil 🙊

 
Martis RoboNM 06.05.2019 (23:24)

Zas pre mňa je gravel bike presne pre moje okolie na túlanie. Top bike.

 
RoboNM Martis 07.05.2019 (05:54)

Moze byt, kazdemu ine vyhovuje..

 
ppi 07.05.2019 (11:54)

Hento nie je ziadny dostupny bike, ale mierne prestrelena palka vo svojej triede, ctm al cestaky idu do 1000 eur celkom bezne.

 
Lost ppi 07.05.2019 (15:35)

práveže v kategórií gravel v pomere cena/výkon asi nič lepšieho nenájdeš, aj kellys soot je drahší... schválne som pozrel tohtoročné cestné modely ctm a blade 3.0 na 105ke len o 100€ lacnejší, pričom na koyuku máš kotúčové brzdy a lepšie kolesá

 
tonyro1sk 07.05.2019 (21:19)

opäť obchodný ťah...fitnes, gravel , neskôr niečo nové...a pri tom stále máme len 2 kategórie bikov, cesťáky a ostatné....ak nechcem cesťák, ale niečo univerzálne, zároveň rýchle, tak si poskladám bike...rám ľahký z mtb 29, vidla HLO z mtb opäť ľahká, stačí aj 63mm...určite nedám kľuky cesťácke...ale 46/30, či 48/32...kazetu 10 sp 11-42, celková váha biku do 11 kg, plášte 32-35mm sú ideálne na cestu aj do stredného terénu....bohužiaľ výrobcovia bikov to ešte nepochopili...

 
ppi tonyro1sk 09.05.2019 (08:41)

Skladat sa moc neoplati, ked kupujes diely po kuse vide to o dost drahsie - ramy kapitola sama o sebe (vyber navyse velmi uzky). Pracu s tym/zabity cas/naklady na naradie nepocitam.

 
svatymuz 13.05.2019 (09:14)

Ahoj - už se tu řešila výška jezdce, ale co váha? Mám smutných 95 Kg (186 cm) - je rám dostatečně odolný pro takového mamuta? Dík za odpověď.

 
DanielH svatymuz 13.05.2019 (09:17)

Ahoj. Ja mám pri presne takej istej výške 102 a je to úplne v pohode. Mam síce iný bike ale myslím že to bude také isté.

 
svatymuz DanielH 13.05.2019 (09:50)

Dík - asi do toho půjdu, mě tady ten gravel koncept přijde docela v pohodě. Na cesty do práce + nějaké ty lehčí vyjížďky, kde nepotřebuju fulla a chtěl bych se dostat trochu dál...snad žena dovolí

 
double 07.05.2019 (09:46)

Heno chcelo by to aj takýto testík samozrejme nie až v takej kvalite. Len či to nejaká značka aj na takýto test požičia. čo sa dá gravelom všetko jazdit.
https://www.youtube.com/watch?v=1Xx1WudoJUY

 
Henry33 double 07.05.2019 (10:22)

Kludne by sa dalo nieco take spravit len neviem ci mam taky skill nato
S tym pozicanim by nebol problem, znacky nam nezakazuju nic a bicykel kludne mozme testovat ako chceme
Len kto nam pozicia to auto

 
DanielH double 07.05.2019 (13:12)

Kokoooos tak to je aké video??? Super. Nikdy nedám ani s polovice to co on ale je to ppc 👍👍👍

 
Sigor double 07.05.2019 (20:42)

Gravel je fajn nápad, ale prečo markeťáci pchajú tieto "trekingové" bicykle do takého terénu som doteraz nepochopil. Na takéto jazdenie je jednoznačne šitý MTB bike. Ale pred jazdcom klobúk dole

 
tomasspura Sigor 07.05.2019 (22:11)

Som si pri tom spomenul na tuto parodiu ob Wibmera ,
https://youtu.be/_2_nDekAyZY

 
Pridaj komentár