Test: CTM Switch – viacnásobná porcia zábavy

Aj keď slovíčko „Switch” má v angličtine viac významov, my cyklisti ním označujeme hlavne ostré zákruty na singloch, teda takzvané „switch-backy“. Bicykel slovenského výrobcu CTM si toto pomenovanie rozhodne zaslúži a navyše v kombinácii s elektromotorom ponúka viacnásobnú porciu zábavy.


Akokoľvek by k tomu prítomnosť elektromotora mohla nabádať, tak treba ešte v úvode spomenúť, že elektrobicykel CTM Switch rozhodne nie je model určený pre lenivcov. Nakoľko ide o celoodpružený horský bike so 140 mm zdvihom vzadu a 150 mm vpredu, tak jeho určenie je predovšetkým pre horské, technické traily. Vďaka dostatočným zdvihom sa nezľakne ani naozaj rozbitého terénu a technických zjazdov. No a vďaka pohonnej jednotke Shimano Steps E7000 sa nemusíte báť ani poriadne strmých kopcov. Poďme si teda pekne postupne celý bike predstaviť a zhodnotiť reálne skúsenosti z niekoľkotýždňového testovania.


Premyslený rám 

Rám bicykla je vyrobený z hliníka, konkrétne z ALU 6061 a geometria zodpovedá všestrannejšiemu využitiu ako je len jazdenie dole kopcom. Vďaka tomu bicykel bude baviť aj pri dlhších túrach. O tlmenie, respektíve pruženie sa stará tlmič Rock Shox Monarch RT 205x57 Debonair. Aj vďaka nemu rám doslova žehlí nerovnosti. Preto nie je problém cez kamene a korene doslova preletieť bez straty adhézie.


Ak tlmič správne nafúkate podľa svojej hmotnosti, odmení sa vám veľmi dobrou odozvou. Tlmič sa dá aj pritlmiť, teda obmedziť jeho chod priamo páčkou na tlmiči. To oceníte hlavne pri dlhších presunoch, kedy chcete mať zadok bicykla čo najtuhší, no stále schopný spracovať výraznejšie nerovnosti.


Celý rám je spracovaný naozaj kvalitne, a to ako samotné tvarovanie trubiek, tak zvary a samotný nástrek rámu. Zaujímavé je riešenie spodnej rámovej trubky, do ktorej je zvrchu elegantne napasovaná odnímateľná batéria. Pre jej odňatie je potrebné batériu odomknúť kľúčom, ktorý dostanete k bicyklu.


Vhodne zvolené komponenty s ohľadom na funkčnosť

Ak sa teraz nebudeme baviť o elektrickej pohonnej jednotke, tak pohon na bicykli zabezpečuje mechanická sada Shimano SLX. Z tejto sady tu máme 11-rýchlostné radenie a zadnú prehadzovačku. Prenos sily na zadné koleso má na starosti 11r. kazeta s rozsahom 11-46 zubov. Kľuky s prevodníkom nesú označenie Shimano FCE8000. Čo sa týka prevodov, tak sa rozhodne nemusíte obávať, že by vám nejaký chýbal.


Za zmienku určite stoja štvorpiestikové brzdy Tektro Orion v kombinácii s 203 mm kotúčmi. Po vybalení bicykla a zhliadnutí týchto bŕzd som si nimi pôvodne nebol celkom istý. No to, čo prišlo po riadnom zabehnutí bŕzd, som naozaj nečakal. Brzdný účinok je vynikajúci a bicykel viete bez problémov dostať na predné koleso aj jedným prstom. Ich výkon sa veľmi dobre dávkuje a preto sa náhleho zablokovania kolies nemusíte obávať. Za výber bŕzd rozhodne palec hore!


Bicykel je postavený na 27,5“ kolesách a tu musím povedať, že pre veľkosť XL by mu 29-tky svedčili o trochu viac . Na druhú stranu, ide o trailový bike, a tu má predsa len 27,5” rozmer stále čo povedať. To oceníte hlavne pri uzavretých zákrutách na lesných trailoch. Kolesá sú tvorené z bezdušových ráfikov WTB s 25 mm vnútornou šírkou a obuté do 2,6“ širokých plášťov, rovnako od WTB.


Bicykel však kúpite s dušami v kolesách a na bezdušové ich treba prerobiť. Vďaka použitým dušiam som sa tak počas testu nevyhol jednému defektu. Cez to všetko musím uznať, že zvolené plášte sú výbornou voľbou hlavne na lesné traily. Výborne držia stopu a pomáhajú skracovať brzdnú dráhu pri razantnejšom brzdení. Ich nevýhodou je však valivý odpor a vyššia hmotnosť, no nie je to nič, čo by ma pri tomto type bicykla prekvapovalo, keďže to nie je bike na XC a ešte máte aj pomoc od motora.


Keď už bola reč o tlmiči, pozrime sa teraz na odpruženú vidlicu. Tá je od výrobcu Suntour a ide o vzduchový model AION35 BOOST RC DS so 150 mm zdvihu. Po nafúkaní vidlice na moju váhu podľa tabuľky výrobcu sa mi zdal jej chod zbytočne tvrdý. Preto som trochu vzduchu odpustil a nafúkal podľa pocitu tak, aby som dosiahol požadovaný SAG a hlavne mnou preferovaný chod. Rovnako som to spravil aj so zadným tlmičom. Takejto kombinácii som nemal čo vytknúť. Osobne si myslím, že vidlica toho vydrží dosť a nemusíte sa obávať ani drsnejšieho jazdenia. Trochu ma prekvapilo hlučnejšie odfukovanie, no dá sa na to zvyknúť a počas jazdy to nijak extra neregistrujete. Vďaka odfuku aspoň viete, že vidlica pracuje tak, ako má .


Za zmienku rozhodne stojí aj teleskopická sedlovka, ktorá je pri tomto type bicyklov už skôr samozrejmosťou a viac by prekvapila jej absencia. Na bicykli je použitá teleskopka KS ETENi so zdvihom 125 mm a ovládaním z riadidiel. Pri tejto teleskopke nemám moc čo namietať. Jej zdvih som využíval pomerne často a jej funkcia bola zakaždým bezproblémová.


Elektropohon vás určite pobaví

Poďme sa teraz pozrieť na samotný mozog, respektíve srdce celého bicykla. To spočíva v elektro pohode od Shimana, ktorý nesie označenie Steps E7000. Ponúka výkon 250W a krútiaci moment 60Nm. Ide o novinku, ktorá disponuje najnovšími technológiami na trhu v segmente elektropohonov určených pre bicykle.


Elektro pohon sa zapína z vrchnej časti batérie a následne výkon ovládate dvojtlačidlovým prepínačom umiestneným na ľavej strane riadidiel. Na pravej strane riadidiel, v mieste pri predstavci, máte prehľadný displej, ktorý vás informuje o zvolenom režime výkonu a o stave batérie. Ďalej tu nájdete aj údaje známe z klasických cyklopočítačov ako rýchlosť, prejdená vzdialenosť a pod. Riadiaca jednotka obsahuje aj Bluetooth a je tak možné bicykel spárovať s vašim smartfónom.


Samotné ovládanie elektropohonu je intuitívne a veľmi jednoduché aj za jazdy. Celkovo sú na výber 3 výkonové režimy: ECO, TRAIL a BOOST. Osobne som mal najradšej ten najvýkonnejší BOOST. Žiaľ s nárastom výkonu treba rátať aj s nárastom spotreby energie a teda s menším dojazdom. Neviem posúdiť, na koľko kilometrov sa dá prejsť s plne nabitou 504 Wh Li-Ion batériou, pretože to všetko závisí od viacerých faktorov. Výrobca udáva 150 km, no dôležitá je vaša hmotnosť, zvolený režim výkonu, stúpanie, ako často elektro pohon využívate a podobne.


Na jedno nabitie som ale toho stihol celkom dosť a určite nebudete batériu dobíjať po každom výjazde. I keď vyšťaviť batériu za jeden deň sa určite bude dať, no rovnako vás to bude stáť dosť energie. Batéria by navyše mala vydržať až 1000 nabíjacích cyklov bez straty kapacity.


Počas testu sa mi však stalo, že som vyšiel na výjazd s do polovice vybitou batériou. Keďže som stúpania jazdil na režime BOOST, tak sa mi podarilo batériu v ten deň úplne vybiť. Stalo sa to pred koncom naozaj dosť strmého stúpania plného kameňov. Ešte krátko pred vybitím sa režim prepol do módu ECO. Tu už som tušil, že bude zle. Krátko na to sa batéria vybila a ja som si stúpanie musel doraziť za svoje. Nebolo to nič príjemné, keďže celý bike podľa katalógu váži cca 22,2 kg. No našťastie som to domov nemal už ďaleko a tak sa dojazd dal zvládnuť.


Reálne pocity z testu

Priznám sa, že na tento test som sa už od začiatku tešil. Často počas voľna riešim dilemu, či ísť von na biku alebo na motorke. Počas testu Switcha som v tom mal vždy jasno, vyhral Switch . Zatiaľ som to nespomínal, ale elektromotor ani tu za vás nič neodšliape. Ide len o šikovnú asistenciu, ktorá vám šetrí sily a vy tak toho za deň stihnete zajazdiť viac. Práve to sa mi na tomto bicykli páčilo. Obľúbené single vo svojom okolí som vďaka elektropohonu stihol zajazdiť viackrát, čím sa radosť zjazdy znásobila. Rovnako ako zjazdy som si užíval aj technické výjazdy do kopca.


Takéto výjazdy sú tak nový rozmer zábavy, ktorý bez elektropohonu zažijete trochu ťažšie – teda hlavne s oveľa väčším úsilím.. Skeptici budú namietať, no kto si to nevyskúša, neuverí. Ako som spomínal, ide o asistenciu pohonu. Preto sa nemusíte obávať straty zdravého pohybu. Šliapať na bicykli treba, a to aj pri maximálnom režime BOOST. Počas testovania u mňa platilo, že čo výjazd na tomto CTMku, to úsmev od ucha k uchu.


Pre koho je SWITCH určený?

Tento bike rozhodne zaujme vyznávačov technického jazdenia, prevažne dole kopcom. Vďaka elektropohonu vám umožní obľúbené trailíky zdolať viackrát za deň, alebo ich jednoducho počas dňa prejdete viac ako doposiaľ. Aj napriek vyššej hmotnosti sa nemáte čoho obávať, keďže výkon elektromotora je dostatočný a s hmotnosťou bicykla si hravo poradí aj v tých najstrmších stúpaniach.


Plusy

  • brzdy
  • teleskopická sedlovka
  • výkon elektromotora
  • zvolené plášte
  • chod vidlice
  • ovládateľnosť v teréne

Mínusy

  • po vybití batérie váhu bicykla dosť cítiť

Cena predstaveného modelu sa pohybuje okolo 3 199 € a všetky podrobnosti sa dozviete na stránkach výrobcu.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Test: CTM Areon Xpert - neprekonateľný pomer ceny a výkonu

Test: CTM Areon Xpert - neprekonateľný pomer ceny a výkonu

Nájsť v dnešnej dobe ebike, ktorý je slušne vybavený, ponúka dobrú výdrž a nestojí ročný plat, je celkom fuška. Preto ma potešilo, keď som videl cenovku CTM Areon.
Unboxing: Haibike Nduro 6 – mullet do ťažkého terénu

Unboxing: Haibike Nduro 6 – mullet do ťažkého terénu

Hľadáš ebike na tie najťažšie traily, enduro preteky a zdolávanie náročného terénu? Možno práve Nduro bude pre teba to pravé. Si zvedavý na výbavu? Čítaj ďalej.
keyboard_arrow_up