
Test: Canyon Neuron CF 8.0 - 29-palcový trailový rýchlik
Celoodpružený rám so zdvihom 130 mm na 29" palcových kolesách by mal ponúkať optimálne výkony pre všetky typy terénu. Ako to teda dopadlo v praxi?

Kedysi som si nevedel predstaviť jazdiť na bicykli so zdvihmi pod 160 mm, po skúsenosti s Neuronom som ale zmenil názor. Až prekvapivo ľahký rám v kombinácii s výborne vyriešeným prepákovaním zadnej stavby totiž zaručujú hladkú a veľmi rýchlu jazdu v koreňových pasážach a zároveň zaisťujú hravosť a ľahkú ovládateľnosť v náročných zjazdoch. Po uzamknutí tlmenia sa bicykel perfektne „odvaloval” aj po asfalte, a tak som sa mohol pohodlne dostať na moje obľúbené traily.
Výbava a geometria

Prvý dojem a poznatky
Asi by som klamal, keby som povedal, že pri prvej jazde som mal všetko úplne pod kontrolou. Tým, že váži Neuron len 13,2 kg pri veľkosti M, som napríklad nemusel vyvinúť až takú námahu pri skoku alebo prejazde zákrutou. Po pár jazdách sme si ale na seba zvykli, až vtedy si jazdec konečne začne uvedomovať výhodu 29-palcových kolies.Prejazdy koreňmi boli oveľa pohodlnejšie, čím, samozrejme, narástla aj rýchlosť. Jednoducho tu platí obyčajná fyzika: väčšie koleso prejde cez nerovnosti ľahšie. Vidlica Fox RHYTHM 34 a tlmič Fox Float nafúkané na moju váhu bez zaváhania „zožrali” to, čo mali a pohodlne stlmili aj väčší skok.
Kolesá a prevody
Ráfiky DT SWISS so šírkou 30 mm sú ideálnym základom pre osadenie aj širšieho plášťa. Na tomto konkrétnom modeli to boli Maxxis Forekaster 2,35”, ktoré sa výborne odvaľovali po asfalte a spevnených chodníčkoch a v teréne dokázali podržať. Keď už ale bolo po daždi a prišli o niečo viac mokré korienky, volil by som iný plášť. Náboje od DT Swiss sú veľmi známe svojou kvalitou a spoľahlivosťou a nechýbal ani ich tradičný zvuk orecha.Pre mňa je to ale jednoznačne plusom, zvučné rapkanie orecha DT Swiss by som prirovnal k niečomu podobnému, ako je zvuk v-osmičkového motora - oboje sú hlučné a nikdy sa toho nenabažím. O pohon sa staral Sram GX Eagle s 12-rýchlostami a 10-50 zubová kazeta. Nechýbalo teda nič pre náročné kopce a tiež rýchlu jazdu smerom nadol.
Brzdy a sedlovka
Z kopca sa o brzdenie starajú štvorpiesty od Sram Guide T na 180 mm kotúčoch a ich účinnosť bola skutočne výborná aj po dlhom zjazde. Sedlovka, samozrejme teleskopická, v prevedení Iridium má zdvih 150 mm. Jednoduchá, spoľahlivá a ovládaná páčkou z riadítok.Geometria a nové prepákovanie
Horizontálne uložený tlmič a kinematika citeľne zlepšujú reakcie kolesa na malé nerovnosti, to všetko v nízkom ráme pre väčšiu stabilitu a hravosť. Toto nové prepákovanie je vyrobené s vláknami vystuženého plastu, ktoré sú integrované do rámu, pričom kovové vložky zvyšujú jeho životnosť.Výrobca udáva tri fázy odpruženia, teda ponorenia zadnej stavby rámu:
1. fáza - presná pozícia štyroch čapov odpruženia poskytne citlivosť
2. fáza - stabilita
3. fáza - narastá progresivita, takže 130 mm zdvihu sa využije naozaj až vtedy, keď je to potrebné
Kombinácia uhla hlavovej trubky na hodnote 67,5 stupňa, výšky stredu kľúk 38 mm a rázvoru kolies 1 166 mm vytvárajú stabilný bicykel v rýchlych technických pasážach a dodávajú mu potrebnú ovládateľnosť v stúpaniach. Riadítka o šírke 760 mm už možno nazvať štandardom na trailových modeloch.

A čo smerom nahor?
Tým, že je vidlica vybavená lock-outom a tlmič možnosťou nastavenia nízkorýchlostnej kompresie vo všetkých troch polohách páčky: Open - Medium - Firm, je možností prispôsobenia viac než dosť.Zároveň sa Neuron pri výšľapoch a rovinatých úsekoch zbytočne nehojdal, čo ho pri vyvinutí menšej námahy, na akú som bol zvyknutý dosiaľ, robilo skutočne rýchlym. Jedná sa o akýsi univerzál, s ktorým si môžete do kopca dovoliť svižné tempo a z kopca rovnako pohodlne brzdy smelo pustiť. Svedčia o tom aj moje „personal records” v aplikácii Strava .
Koncept ložísk
Priemyselné ložiská sú osadené s dvojitým tesnením, navyše sú pod krytkami, ktoré zabraňujú prístupu nečistôt. Hlavný čap má na strane kľúk dve ložiská, aby tak lepšie odolával zvýšenej námahe pri šliapaní. Vydržia teda viac než dosť a čas, ktorý som mal na testovanie, sa na nich, samozrejme, nijako neprejavil. Každopádne je plusom, že výrobca myslí i na použitie v horších podmienkach a na predĺženie servisných intervalov.Plusy:
- váha v pomere k zdvihom
- tradične veľmi dobrá výbava
- Fox pruženie a teleskopická sedlovka
- karbónový rám a ráfiky
- 4-piestové brzdy
- DT Swiss náboje
Mínusy:
- plášte sú vyslovene do suchých podmienok

Stojí za zváženie
Vlastnosti Neurona ma nadmieru prekvapili najmä vzhľadom na fakt, že až dosiaľ som jazdil takmer stále zdvihy na úrovni 160 mm a viac. Teraz by som si spokojne vedel predstaviť i menší zdvih, na ktorom pojazdím pekné traily aj s väčšími skokmi, a hlavne to, že sa k nim viem dostať oveľa ľahšie a rýchlejšie.Nechýba mu hravosť, ovládatelnosť a všetky potrebné atribúty, ktoré posúvajú jazdca vpred. To všetko dopĺňajú výborne zvolené komponenty, či už na poste pruženia alebo pohonu. Ako vždy ale platí, že každý špás niečo stojí, no v prípade Canyon za tie peniaze dostanete skutočne veľa muziky. Aby som bol konkrétny, cena tohto modelu sa pohybuje okolo 2 699 € a viac informácií vrátane jeho kompletnej špecifikácie spolu s geometriou nájdete na tomto odkaze.