Test: Team Marin 29” 2019 – vstupná brána do sveta cross-country
Svoju vlajkovú loď na poli cross country postavil Marin s rozumom, pričom sa snažil vytvoriť cenovo dostupný bicykel postavený na kvalitných komponentoch. Ako obstál sa dozviete v nasledujúcom teste.
Ak u klasických výrobcov horských bicyklov narazíte na pomenovanie „Team“, obyčajne označuje prémiový model osadený tými najlepšími komponentami. Bežne ide o stroje, na ktorých sa amatérsky cyklista nemá šancu previezť, keďže ich ceny často siahajú do astronomických výšok. Marin však celý koncept „Team“ bicykla otočil na ruby a postavil model dostupný takmer pre všetkých. Team Marin 29“ bol vytvorený predovšetkým pre mladých pretekárov, kombinujúc geometriu moderného XC hardtailu a dostupných komponentov.Geometria a veľkosti
Marin vidí budúcnosť cross-country v jednoduchej modernej geometrii. Cross-country preteky už dávno nie sú len o výkone hore kopcom, ale viac ako kedykoľvek predtým záleží aj na jazdeckých schopnostiach a ovládateľnosti bicykla. Výrobca čiastočne vychádzal z geometrie trailových bicyklov s dlhším rázvorom, krátkym predstavcom a voľnejším hlavovým uhlom. Pri výške 184 cm som jazdil na ráme veľkosti L a bicykel sedel adekvátne. Uhol sedlovej trúbky sa pohybuje okolo 75°, pričom uhol hlavovej trúbky je pre všetky veľkosti 69°. Team Marin sa vďaka tomu radí k tým položenejším cross-country bicyklom.Odkaz na modernú geometriu je vidieť najmä pri pomerne dlhom rázvore (1 156 mm pre veľkosť L) a kratšom 60 mm predstavci, pri zachovaní efektívnej dĺžky hlavovej trúbky 456 mm. Vďaka tomu bicykel stabilne drží stopu a zároveň má dobrú odozvu na podnety v ťažkom teréne. K tomu navyše prispieva aj mierne znížený stred a dlhšia zadná stavba. Technickú špecifikáciu pre všetky veľkosti Team Marin 29“ nájdete na tomto odkaze.
Komponenty a osadenie
Rám bicykla je z hliníkových trúbok tretej série s označením Al 6061 vybavený pevnou 148 x 12 mm zadnou osou. Vedenie bowdenu prehadzovačky a predpríprava na teleskopickú sedlovku sú riešené vnútrom rámu, zatiaľ čo zadná brzda je vedená po ráme.O radenie sa stará Sram s 1 x 11 sadou NX na kazete SunRace 11-42 a 32-zubovým prevodníkom vpredu, kľuky sú od Marinu.
Pruženie zabezpečil Rock Shox so svojou vidlicou Judy Silver TK, 100 mm zdvihu na pevnej oske Maxle 110 x 15 mm. Vidlica má sólo vzduchovú komoru a možnosti nastavenia kompresie a rýchlosti odskoku.
Napriek tomu, že preferujem širšiu škálu nastavenia rýchlosti odskoku sa vidlica správala nad moje očakávania a v rámci svojho zdvihu ponúkla vyladený chod.
Kolesá sú postavené na hliníkových ráfikoch a nábojoch Marin so solídnou vnútornou šírkou 29 mm s pneumatikami Vee Tire Crom Gem 29 x 2.3“. Celý set je možné prerobiť aj ako tubeless. Podľa špecifikácie majú plášte drôtenú pätku, takže po prerobení na „bezduše“ je tu rozhodne veľký priestor na odľahčenie, preto im okrem váhy nie je čo vytknúť. Široké ráfiky v spojení s pneumatikami Crom Gem ponúkali výbornú oporu v zjazdoch a držali stopu aj v rozbitom teréne. Dopĺňajú ich brzdy Shimano BR-MT400 so 160 mm kotúčmi, ktoré ponúkajú primeraný účinok aj v prudších pasážach.
Kokpit, sedlo a sedlovku vyrobil Marin, hlavové zloženie je FSA. Riadidlá sú osadené v šírke 780 mm v kombinácií s 60 mm predstavcom.
Napriek skutočne nízkej cene sa výrobca neznížil k výberu podradných komponentov, oceniť treba predovšetkým vidlicu Rock Shox Judy Silver TK a radenie Sram NX, pričom ostatné prvky dotvárali celkový charakter bicykla.
Jazdné vlastnosti
Hoci som na cross-country bicykli s pevným rámom nesedel už nejakú dobu, zoznámenie s Marinom netrvalo vôbec dlho. Odkaz tvorcov na geometriu trail bikov je rozhodne cítiť. Dlhší rázvor zabezpečuje stabilitu v rýchlych zjazdoch v lese a na zvážniciach, v kombinácií s kratším predstavcom však bicyklu neuberá na hravosti aj na technických singloch v lese. Prevetral som ho aj na miestnom tréningovom enduro traile a počínal si veľmi dobre.Vidlica RS Judy má spoľahlivý chod, pričom ju dobre dopĺňa sada bŕzd od Shimana. Samozrejmá je lepšia priechodnosť vďaka veľkým 29“ kolesám, no v miestach kde bolo treba bicykel rozbiehať z nuly je aj vďaka vyššej váhe stroja potrebné vynaložiť väčšie úsilie. Celkovo ma však jazdné vlastnosti na hravých singloch za mestom veľmi príjemne prekvapili.
Napriek tomu, že nemožno zrovnávať vlastnosti hliníkového rámu s top karbónovými modelmi iných značiek je zadná stavba tuhá a pri zábere do pedálu reaguje okamžite. Mierny problém som mal iba pri prudkých stúpaniach, kde by som ocenil o niečo ľahšie prevody. Aktuálny rozsah bude vyhovovať skôr silovejším jazdcom, v dlhých stúpaniach som ale tento problém nezaznamenal.
Záverečné zhodnotenie
Team Marin je bicykel určený pre mladých cyklistov, ktorí majú ambície pretekať predovšetkým v disciplíne cross country, uplatnenie si však nájde aj inde. Vyhovovať bude jazdcom, hľadajúcim stroj za rozumnú cenu, ktorý je zároveň postavený na kvalitných a odolných komponentoch. Bicykel s vami zvládne zvlnený singletrail, rovinu aj dlhé výšľapy v tempe. Kolesá v rozmere 29“ majú dobrú prejazdnosť, a tak vás nerozhodí ani občasná technická pasáž.Tvorcovia chceli vytvoriť cenovo dostupný model, pričom mysleli aj na možnosť vylepšenia bicykla podľa individuálnych preferencií jazdca. Jednou z alternatív, ako posunúť možnosti bicykla, je výmena štandardnej sedlovky za teleskopickú, vedenú vnútrom rámu. Jediné, čo môže naozaj mrzieť, je pomerne vysoká hmotnosť (13 kg bez pedálov), aj tu sa však dá dostať nižšie, predovšetkým prechodom na bezdušový systém. Za najväčšiu devízu však považujem jazdné vlastnosti. Bicykel skvele držal stopu vo väčšej rýchlosti a napriek tomu v pomalších pasážach reagoval živo.
Doporučená cena tohto modelu je stanovená na 1 150 €. Viac informácií, vrátane jeho geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.