Kliknutím prejdeš na
www.marinbikes.com
Reklama
Test: Team Marin 29” 2019 – vstupná brána do sveta cross-country

Test: Team Marin 29” 2019 – vstupná brána do sveta cross-country

13 komentárov

wiedrzensky 09.06.2019 36 fotografií   Bicykel Marin Horsky Bike Horska Cyklistika Test

Svoju vlajkovú loď na poli cross country postavil Marin s rozumom, pričom sa snažil vytvoriť cenovo dostupný bicykel postavený na kvalitných komponentoch. Ako obstál sa dozviete v nasledujúcom teste.

 

Ak u klasických výrobcov horských bicyklov narazíte na pomenovanie „Team“, obyčajne označuje prémiový model osadený tými najlepšími komponentami. Bežne ide o stroje, na ktorých sa amatérsky cyklista nemá šancu previezť, keďže ich ceny často siahajú do astronomických výšok. Marin však celý koncept „Team“ bicykla otočil na ruby a postavil model dostupný takmer pre všetkých. Team Marin 29“ bol vytvorený predovšetkým pre mladých pretekárov, kombinujúc geometriu moderného XC hardtailu a dostupných komponentov.

bike-marin

Geometria a veľkosti


Marin vidí budúcnosť cross-country v jednoduchej modernej geometrii. Cross-country preteky už dávno nie sú len o výkone hore kopcom, ale viac ako kedykoľvek predtým záleží aj na jazdeckých schopnostiach a ovládateľnosti bicykla. Výrobca čiastočne vychádzal z geometrie trailových bicyklov s dlhším rázvorom, krátkym predstavcom a voľnejším hlavovým uhlom. Pri výške 184 cm som jazdil na ráme veľkosti L a bicykel sedel adekvátne. Uhol sedlovej trúbky sa pohybuje okolo 75°, pričom uhol hlavovej trúbky je pre všetky veľkosti 69°. Team Marin sa vďaka tomu radí k tým položenejším cross-country bicyklom.

bike-marinbike-marin


Odkaz na modernú geometriu je vidieť najmä pri pomerne dlhom rázvore (1 156 mm pre veľkosť L) a kratšom 60 mm predstavci, pri zachovaní efektívnej dĺžky hlavovej trúbky 456 mm. Vďaka tomu bicykel stabilne drží stopu a zároveň má dobrú odozvu na podnety v ťažkom teréne.  K tomu navyše prispieva aj mierne znížený stred a dlhšia zadná stavba. Technickú špecifikáciu pre všetky veľkosti Team Marin 29“ nájdete na tomto odkaze.



Komponenty a osadenie


Rám bicykla je z hliníkových trúbok tretej série s označením Al 6061 vybavený pevnou 148 x 12 mm zadnou osou. Vedenie bowdenu prehadzovačky a predpríprava na teleskopickú sedlovku sú riešené vnútrom rámu, zatiaľ čo zadná brzda je vedená po ráme.

bike-marinbike-marin


O radenie sa stará Sram s 1 x 11 sadou NX na kazete SunRace 11-42 a 32-zubovým prevodníkom vpredu, kľuky sú od Marinu.

bike-marinbike-marin


Pruženie zabezpečil Rock Shox so svojou vidlicou Judy Silver TK, 100 mm zdvihu na pevnej oske Maxle 110 x 15 mm. Vidlica má sólo vzduchovú komoru a možnosti nastavenia kompresie a rýchlosti odskoku.

bike-marinbike-marin


Napriek tomu, že preferujem širšiu škálu nastavenia rýchlosti odskoku sa vidlica správala nad moje očakávania a v rámci svojho zdvihu ponúkla vyladený chod.

bike-marinbike-marin


Kolesá sú postavené na hliníkových ráfikoch a nábojoch Marin so solídnou vnútornou šírkou 29 mm s pneumatikami Vee Tire Crom Gem 29 x 2.3“. Celý set je možné prerobiť aj ako tubeless. Podľa špecifikácie majú plášte drôtenú pätku, takže po prerobení na „bezduše“ je tu rozhodne veľký priestor na odľahčenie, preto im okrem váhy nie je čo vytknúť. Široké ráfiky v spojení s pneumatikami Crom Gem ponúkali výbornú oporu v zjazdoch a držali stopu aj v rozbitom teréne. Dopĺňajú ich brzdy Shimano BR-MT400 so 160 mm kotúčmi, ktoré ponúkajú primeraný účinok aj v prudších pasážach.

bike-marinbike-marin


Kokpit, sedlo a sedlovku vyrobil Marin, hlavové zloženie je FSA. Riadidlá sú osadené v šírke 780 mm v kombinácií s 60 mm predstavcom.

bike-marinbike-marin


Napriek skutočne nízkej cene sa výrobca neznížil k výberu podradných komponentov, oceniť treba predovšetkým vidlicu Rock Shox Judy Silver TK a radenie Sram NX, pričom ostatné prvky dotvárali celkový charakter bicykla.

bike-marinbike-marin


Jazdné vlastnosti


Hoci som na cross-country bicykli s pevným rámom nesedel už nejakú dobu, zoznámenie s Marinom netrvalo vôbec dlho. Odkaz tvorcov na geometriu trail bikov je rozhodne cítiť. Dlhší rázvor zabezpečuje stabilitu v rýchlych zjazdoch v lese a na zvážniciach, v kombinácií s kratším predstavcom však bicyklu neuberá na hravosti aj na technických singloch v lese. Prevetral som ho aj na miestnom tréningovom enduro traile a počínal si veľmi dobre.

bike-marin

Vidlica RS Judy má spoľahlivý chod, pričom ju dobre dopĺňa sada bŕzd od Shimana. Samozrejmá je lepšia priechodnosť vďaka veľkým 29“ kolesám, no v miestach kde bolo treba bicykel rozbiehať z nuly je aj vďaka vyššej váhe stroja potrebné vynaložiť väčšie úsilie. Celkovo ma však jazdné vlastnosti na hravých singloch za mestom veľmi príjemne prekvapili.

bike-marin

Napriek tomu, že nemožno zrovnávať vlastnosti hliníkového rámu s top karbónovými modelmi iných značiek je zadná stavba tuhá a pri zábere do pedálu reaguje okamžite. Mierny problém som mal iba pri prudkých stúpaniach, kde by som ocenil o niečo ľahšie prevody. Aktuálny rozsah bude vyhovovať skôr silovejším jazdcom, v dlhých stúpaniach som ale tento problém nezaznamenal.

bike-marinbike-marin


Záverečné zhodnotenie


Team Marin je bicykel určený pre mladých cyklistov, ktorí majú ambície pretekať predovšetkým v disciplíne cross country, uplatnenie si však nájde aj inde. Vyhovovať bude jazdcom, hľadajúcim stroj za rozumnú cenu, ktorý je zároveň postavený na kvalitných a odolných komponentoch. Bicykel s vami zvládne zvlnený singletrail, rovinu aj dlhé výšľapy v tempe. Kolesá v rozmere 29“ majú dobrú prejazdnosť, a tak vás nerozhodí ani občasná technická pasáž.

bike-marin

Tvorcovia chceli vytvoriť cenovo dostupný model, pričom mysleli aj na možnosť vylepšenia bicykla podľa individuálnych preferencií jazdca. Jednou z alternatív, ako posunúť možnosti bicykla, je výmena štandardnej sedlovky za teleskopickú, vedenú vnútrom rámu. Jediné, čo môže naozaj mrzieť, je pomerne vysoká hmotnosť (13 kg bez pedálov), aj tu sa však dá dostať nižšie, predovšetkým prechodom na bezdušový systém. Za najväčšiu devízu však považujem jazdné vlastnosti. Bicykel skvele držal stopu vo väčšej rýchlosti a napriek tomu v pomalších pasážach reagoval živo.

bike-marin

Doporučená cena tohto modelu je stanovená na 1 150 €. Viac informácií, vrátane jeho geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

imajoros 10.06.2019 (19:07)

Opravte ma ak sa mylim ale autor clanku tvrdi ze na vidle RS Judy Silver sa da nastavit kompresia + zdvih. Nikde na nete tuto informaciu nenachadzam a ani samotny vyrobca nic take neuvadza. Mala by mat len Turnkey + Poploc cize bud pruzi alebo je uzamknuta.

 
wiedrzensky imajoros 10.06.2019 (22:57)

imajoros
O moznosti nastavenia zdvihu nieje v clanku ani slovo. Nieje to pruzina, ale solo air. Na vidlici je moznost nastavenia rychlosti odskoku, ako to vacsinou standardne byva na pravej nohe dole. V pripade lacnejsich verzii (teda aj tejto) RS pouziva plastovu packu, rozsah je 7 klikov. Co sa tyka Turnkey, funguje ako lockout aj ako nastavenie kompresie, ale priznam sa ze som pouzival len otvorenu, alebo uplne zavretu.

mirexx Z fotiek to tak vyzera, ale neboli zodrate. Zial neviem presne co to bolo, ale videl som to na viacerych Judynach. Vnutorne nohy su ocelove, mozno sa to tak prejavuje pri tej ciernej uprave, ale to by bola asi otazka na niekoho z RS [=

 
imajoros wiedrzensky 11.06.2019 (11:46)

Neviem kde v mojom prispevku som napisal nieco o ZDVIHU. Taktiez, viem citat a je mi uplne jasne, ze ide o vzduchovu "solo air" vidlu a nie pruzinu. V popise vidlice sa neuvadza nastavenie odskoku ani kompresie - iba to mi bolo divne.

 
wiedrzensky imajoros 11.06.2019 (12:14)

"Opravte ma ak sa mylim ale autor clanku tvrdi ze na vidle RS Judy Silver sa da nastavit kompresia + zdvih."

 
imajoros wiedrzensky 11.06.2019 (20:05)

Mas pravdu. Napisal som zdvih a myslel odskok. Pardon.

 
Sarinator 10.06.2019 (11:08)

Mne pride divne, ze na XC stroji su 29 x 2.3“ kde kazdy vazi 1kg a tak isto prevody pre mladeho nadsenca dost do tazak 32 x 11-42.

 
Gusto0 10.06.2019 (13:57)

mne na tom nepride divne nic (az na to ze marin sklada bicykle podla seba) - bike okolo litra postacujuci na vozenie. no pretekarsky XC bike by som to teda nenazval. 2.3" gumy su fajn - pohodlie, lepsia trakcia, kto nenahana sekundy urcite lepsia volba ako tenke uzovky.
ale nikdy nepochopim brzdy - na takom biku by som ocakaval aspon M6000 a 180mm v predu.

 
wiedrzensky Gusto0 10.06.2019 (14:20)

Gusto0, Sarinator Je to budget bike, robeny s tym, ze sa da za pomerne male peniaze spravit rychly upgrade podla preferencii jazdca. Niekto chce lepsie brzdy, niekto teleskopku, niekto lahsie prevody. Zvlast ak na tom planuje niekto pretekat, tak skor ci neskor ten upgrade pride.

Kazdopadne, v tomto osadeni to fungovalo spolahlivo. Prevetral som ho aj na lokalnom enduro traile a napriek tomu by boli brzdy asi to posledne co by som na tom biku menil Co sa tyka plastov, tam mi vadila naozaj len ta vaha, ale dobre a lahke plaste sa dnes daju zohnat za velmi prijatelny peniaz...

 
Sarinator wiedrzensky 11.06.2019 (14:07)

Myslel som to inac. Mne sa tento bike paci, ale nemyslim ze je vhodny ako bike pre niekoho co zacina. Ma specificke plaste a specificke osadenie, ktore by mne vyhovovalo . Kazdy znas co jazdi neaku, dobu si pamata zakladny setup 22/32/42 11-32 pre 26 palcove koleso. No 29 2.3 s prevodom 32-42 je to iste co 26 2.3 koleso a prevod 22-26 a to je uz pre cloveka co ma najazdene a vie co chce.

 
wiedrzensky Sarinator 11.06.2019 (14:31)

S tym samozrejme suhlasim a je to aj v recenzii. Tie prevody boli pomerne tazke a mozu vyhovovat skor silovejsim jazdcom, ja medzi nich nepatrim

 
Mirex 10.06.2019 (22:10)

Na fotkách sa zdajú byť vnútorné nohy vidlice ako zodraté.

 
acylpyrin Mirex 11.06.2019 (09:24)

Sú OK. To len odraz svetla od oleja v kombinacii s vodou robi taky efekt.

 
Ondres Mirex 11.06.2019 (11:55)

Mne sa tiež zdá, že tá vidlica je opotrebená - asi kúsky čo sú na testovanie niečo už za sebou majú (väčšinou).

 
Pridaj komentár