Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29 – horský bike takmer na všetko

V prípade, že uprednostňujete technické a hravé jazdenie pred naháňaním sekúnd v kopcoch, testovaný model značky Rock Machine by vás mohol zaujať.

Rock Machine Blizzard TRL 90-29, už ako názov napovedá, je trailový bike postavený na 29“ kolesách. Práve rozmer kolies je jednou z vecí, ktorá nový Blizzard odlišuje od predošlého modelu na pluskových kolesách. Ide o zdvihovo prostredný model Blizzardu. Kým „dospelé“ enduro je na 160 mm zdvihoch a XC/maratónska XCM verzia na 120 mm, testovaný Blizzard TRL je postavený na 140 mm zdvihoch.


Optimálna skladba komponentov na podarenom ráme

Rám je vyrobený z niekoľkonásobne zoslabeného hliníka a v testovanom farebnom prevedení pôsobí v dnešnej dobe neónových odtieňov až netradične, no rozhodne zaujímavo. Všetky lanká a bowdeny sú vedené vnútrom a celý bike tak pôsobí uhladeným a čistým dojmom bez zbytočných výstrelkov.


Tlmič je osadený pod hornou rámovou trúbkou a ide o totožný systém uchytenia, ako aj na predošlých modeloch Blizzardu. Spodné ramienko spájajúce zadnú stavbu s hlavným rámovým trojuholníkom pôsobí solídnym dojmom a malo by toho zniesť dosť. Systém zadného odpruženia výrobca označuje skratkou FPS, čo znamená Floating Pivot Suspension. Ide o overený systém virtuálneho zavesenia, ktorý dobre funguje už dlhú dobu. Zbytočného pohupovania počas šliapania sa netreba preto obávať.


Pohon bicykla tvorí dnes už hojne rozšírená 12-rýchlostná sada Sram GX. Zadná prehadzovačka je síce náchylná na presné nastavenie, no počas testu som sa jej nemusel ani raz chytiť. Radenie bolo vždy presné a bez zaváhania. A to som s ňou chytil aj pár konárov, no našťastie bez ujmy . Kazeta je z rady NX, má rozsah 11- 50 zubov a na bicykli je osadená v kombinácii s 32-zubovým prevodníkom. S takto zvolenými prevodmi nie je problém zvládnuť aj naozaj strmé výšľapy.


O bezpečné brzdenie sa starajú výkonné 4 piestikové brzdy Shimano BR-MT520 v kombinácii so 180 mm kotúčmi. Ich účinok určite nikoho nesklame. Ani raz sa mi ich nepodarilo dostať do stavu, že by začal brzdný účinok vädnúť alebo ináč slabnúť. Brzdný účinok nie je problém dávkovať jedným prstom a zablokovať kolesá nestojí veľa námahy.


Vidlica a tlmič – takmer dokonalá symbióza

Na bicykli nájdeme vidlicu RockShox Sector RL s kónickým stĺpikom a vo verzii Boost, teda so širšou pevnou 15 mm oskou. Ide o vzduchovú vidlicu s 32 mm hliníkovými vnútornými nohami. Aj keď vnútorné 32 mm nohy pôsobia k zvyšku biku trochu subtílnym dojmom, vidlica rozhodne zvláda aj trochu tvrdšie zaobchádzanie.


Vonkajšie nohy sa tvarovo podobajú na starší model RockShox Pike. Vidlicu som pred prvou jazdou nafúkal na hodnotu uvedenú na ľavej nohe, no ešte som na bicykel ani nesadol a z tlaku som musel odpustiť, pretože sa mi na môj vkus zdala tvrdá a málo citlivá. Nájsť ten správny tlak nebolo najjednoduchšie a treba sa jej po kúpe trochu venovať. Ideálne je zobrať pumpu na tlmič so sebou na prvý výjazd. Za váš čas strávený ladením vidlice, sa vám neskôr riadne odmení svojou prácou. Na vidlici si samozrejme viete nastaviť aj útlm.


Na bicykli ďalej nájdeme tlmič RockShox Deluxe RT DebonAir, ktorý po riadnom vyladení tvorí s vidlicou Sektor dokonalú dvojicu. Ako už bolo zmienené, aj vďaka prepákovaniu FPS sa zadná stavba pri normálnom šliapaní nepohupuje. No to sa zmení, ak sa začnete do pedálov opierať razantnejšie a viac do nich tlačiť, čím predsa len docielite mierne pohupovanie. Vtedy pomôže pritlmenie tlmiča priamo páčkou na zmenu útlmu.


Ja som možnosť útlmu využíval minimálne. Radšej som rám a tlmič nechal pracovať aby pochytal všetky nerovnosti a mne tak doprial komfortnú jazdu. Chod zadnej stavby mi prišiel občas príliš citlivý, no to nie je nevýhoda, práve naopak. Vtedy naozaj neriešite, v ako veľmi rozbitom teréne idete. Takto pohodlný rám vás doslova rozmaznáva a prechod späť na hardtail je o to ťažší .

29” kolesá už ako štandard

Ako bolo v úvode spomenuté, novy Blizzard je už štandardne postavený na 29-tkách. Pre mňa je to rozhodne výhodou aj vzhľadom na moju výšku 188 cm. Nakoľko 29-ny jazdím už pár rokov, s ovládateľnosťou som problémy nemal. Dokonca ani v technických úsekoch. Tým ale netvrdím, že by 27,5“ kolesá na technické jazdenie neboli o niečo lepšie. Ráfiky kolies sú od WTB a zapletené na nábojoch Bitex. Obuté sú do plášťov WTB Trail Boss v šírke 2,4“ a v prevedení Skin Wall, teda s bledými bočnicami.


Po estetickej stránke práve Skin Wall nemusí sadnúť každému, no mne v kombinácii so surovou hliníkovou farbou rámu prišli zaujímavé. Plášte sú aj napriek svojej šírke určené skôr do menej náročného terénu, aj keď to je vždy subjektívne. Ide o pomerne rýchle plášte, vhodné pokojne aj na maratón, kde vám nejde o výsledok, ale o poriadny grip a bezpečnosť. No ozajstné enduro to plášte rozhodne nie sú. Na lesných spevnených trailoch sa cítia najlepšie. Skúšal som ich len za sucha a pokiaľ je podklad pevný, tak výborne vedú stopu. Horšie už to bolo na rozbitom teréne, kde sa plášť nemal poriadne o čo oprieť.


Zábava na celý deň

Keď som Blizzarda dostal na test, nebol som si istý, ako dlho ma to s ním bude baviť. Pôvodne som to vzhľadom na váhu biku videl skôr na kratšie výjazdy, spojené s tlačením a následným púšťaním po trailoch v okolí. No nakoniec som s ním odjazdil v okolí asi všetko to, čo jazdím aj na svojom hardtailovom XC-éčku. A čo viac, dole kopcom som si to užil oveľa viac.


Stúpania boli síce o niečo náročnejšie, ale vďaka zvoleným prevodom nikdy nie nemožné. Posed s vysunutou teleskopickou sedlovkou som mal takmer ako na svojom XC biku, no rajdy na Blizzarde som mal vďaka 35 mm predstavcu bližšie pri tele. Vďaka tomu je posed vzpriamenejší a pohodlný aj na dlhšie výjazdy. A vďaka 35 mm predstavcu a 780 mm širokým rajdám od Race Face je bike aj výborne ovládateľný. Priznám sa, že práve zjazdy ma na tomto biku bavili najviac. Preto som nemal problém si niektoré stúpania vyšliapať aj viackrát, len aby som si jazdu z kopca mohol poriadne užiť.


Pre koho je nový Blizzard určený?

Tento bike síce nie je čistokrvný maratónsky stroj, ani čistokrvné Enduro, no jeho miesto je presne niekde v strede medzi týmito dvoma svetmi horskej cyklistiky. Tak ako na ňom zvládnete prejsť poriadnu porciu kilometrov niekde v horách, tak si na ňom dokážete užiť aj naozaj technické traily. Je to teda bike pre všetkých milovníkov prírody a technického jazdenia, ktorí stále milujú pohyb aj hore kopcom.


Plusy

  • prevedenie rámu a efektívny spôsob odpruženia zadnej stavby
  • pohodlný posed
  • výkonné a dobre dávkovateľné brzdy
  • vidlica vie po správnom nastavení príjemne prekvapiť
  • príjemná cenovka

Mínusy

  • o niečo vyššia hmotnosť (13,3 kg pri veľkosti M)
  • plášte vedia byť väčšinu času OK, no ak sa do nich poriadne opriete, ich limity spoznáte skôr ako limity bicykla

Cena predstaveného modelu sa pohybuje okolo 2 499 €, kompletnú špecifikáciu nájdete na stránkach výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
keyboard_arrow_up