Test: Ghost SL AMR - 29” trailbike, ktorý nejde s prúdom

Test: Ghost SL AMR - 29” trailbike, ktorý nejde s prúdom

Výrobcovia bicyklov strednej triedy majú často tendenciu chŕliť generické biky, ktoré akoby boli robené podľa jednej šablóny. Ghost SLAMR 6.9 LC však rozhodne nie je tuctovka, ktorú by ste mohli len tak ľahko zaškatuľkovať.

V prvom rade je to atypická prítomnosť pružinového tlmiča, no oku skúseného bikera neunikne ani snaha o vymanenie sa z koncernovej sterility, ktorú narúšajú napríklad štvorpiestikové brzdy TRP alebo teleskopka JD Dropper post. Či je to dobre, alebo nie sa dozviete nižšie.



Prvý dojem a základné parametre – trailbike v objemovke


Nadrozmerná krabica so šesťkovým SLAMR-kom je moja prvá testovačka v tejto sezóne a moje pocity sú viac než štedrovečerné . Po krátkom zápase s lepiacou páskou na mňa vykúka funglová mašina v pôsobivej ferrari červenej farbe, ktorá je na slnku úplne úžasná. Dizajn rámu je naozaj vydarený, dokonca sa nebojím povedať, že značne nadčasový. Ostré hrany predného rámového trojuholníka upečeného z karbónu, nenarúšajú žiadne zbytočné nápisy ani farebné kreácie. Jednoduchá čierna grafika, veľký nápis GHOST na spodnej rámovke, decentné logo na hlavovke, malý nápis SLAMR 6.9 a silueta pohoria zospodu hornej rámovej trubky.

Prvý škrt cez môj rozpočet nastal pri hľadaní ventilu zadného tlmiča. Chyba lávky! V kategórii fullov so 120-130 mm zdvihu sa pružinové tlmiče len tak nevidia. Fórami sa šíria rôzne historky o tom, že Ghost došiel k tomuto záveru preto, lebo väčšina užívateľov nevie poriadne nafúkať a nastaviť tlmič, no myslím, že to zďaleka nie je iba o tom. Páni v Ghoste skôr vycítili dieru na trhu a snažili sa prísť s bikom, ktorý sa nezľakne ani drsného terénu, napriek nízkym zdvihom. Má to však jeden drobný háčik. Napriek karbónovému prednému rámovému trojuholníku (a hliníkovej zadnej stavbe), má tento bike vo veľkosti M hmotnosť 15,25 kg, vrátane pedálov SH-M520, čo nie je zrovna najmenej. V každom prípade som plný očakávaní, čo tento bike dokáže.



Výbava a geometria – vyvážený mix do každého terénu


Ak trochu sledujete modelovú radu SLAMR, tak ste určite postrehli, že oproti minuloročným modelom sú tie aktuálne osadené striktne pružinovými tlmičmi a na pozícii bŕzd magura sa ocitli málo známe štvorpiesty TRP Trail SL. Tak, či onak jedná sa o zaujímavý mix zdvihu 130 milimetrov nad kolesami s priemerom 29 palcov. Geometria je ladená skutočne univerzálne a nemusíte sa obávať, že bike bude dlhý ako autobus, alebo pri jazde smerom hore, bude nervózny ako staford na mačingovej diéte. Hlavový uhol má rozumných 68 stupňov s 51 mm offsetom vidlice, zadná stavba má konzervatívnejších 438 mm, vďaka čomu dokážete osadiť do rámu aj pluskové kolesá  v rozmere 27,5 x 2,6”. Výška hlavovky v L-ku je 110 mm, takže agresívnejší posed si dokážu naladiť aj urastenejší jazdci.



Čo sa týka výbavy, tak natrafíte na mix komponentov nielen od  Rock Shox, ale napríklad aj Rodi, TRP, JD a vlastnej produkcie. Zmienené kolesá sú vypletené na nábojoch s priamymi špicami a tubeless ready ráfikmi s vnútornou šírkou až 30 mm. 12-rýchlostná sada NX dopĺňa celkové smerovanie biku.



Nie je struna ako struna – pruženie, ktoré vás (ne)ukolíše


Pružinové tlmiče vo všeobecnosti v porovnaní so vzduchovými majú tendenciu viac húpať. Také boli doposiaľ aj moje skúsenosti z bikov s vyššími zdvihmi, kde sa moc nepočítalo s tým, že bude človek naháňať čas smerom hore. Metrický tlmič Rock Shox deluxe s expanznou nádobkou je buď robený presne na moju hmotnosť, alebo sa fakt vydaril. So zamknutou páčkou kompresie sa pri plynulom frekvenčnom šliapaní pohupoval na moje veľké prekvapenie len minimálne, pri náraze sa však ponoril mierne do zdvihu, bez toho, aby ste cítili nejaký tupý náraz. 

So správne vyladenou low-speed kompresiou a odskokom by som povedal, že jedinou nevýhodou je vyššia hmotnosť. Pokiaľ teda nevážite 50 alebo 120 kg, tam už budete asi limitovaní vlastnosťou samotnej pružiny. Zadná stavba so štvorčapovým zavesením pracovala spoľahlivo, bez citeľného pedalkicku, alebo nejakého nepríjemného tuhnutia pod brzdou. Ťažisko biku je pomerne nízko, čo má dobrý vplyv na manévrovateľnosť, no občasnému škrtaniu kľúk o terén pri prišliapavaní v zjazde sa nevyhnete. Tuhosť zadnej stavby síce neexcelovala, ale otvorený tlmič všetko krásne a maslovo žehlil. Dokonca ani jazda v koľaji od traktora s vytlačeným dezénom nebola taký „vopruz”, ako zvykne bývať za iných okolností.

Aby som nehovoril len o tlmiči, tak ani vidlica Revelation s debon air komorou nehrala druhé husle a okrem príkladnej tuhosti som ocenil aj nastavenie kompresie, ktoré na pár klikoch citeľne pritvrdzovalo chod od hojdačky, po takmer pevnú zbíjačku. Nové revelationy sa funkciou minimálne vyrovnajú predchádzajúcej generácií vidlíc Pike, čo je len a len dobré pre nás bikerov.



Teória v praxi – hurá na traily


Ako prvé by sa patrilo napísať, že SLAMR 6.9 nie je bike na dlhé asfaltové presuny. Hoci zadný plášť Maxxis Minion SS má celkom jazdivý vzor s nízkymi a hustými figúrami, v kombinácii s ťažkými 29-palcovými kolesami s dušami, to po rovinách až tak dobre nejde. Rotačnú hmotnosť pomerne cítiť. To čo je na rovine a v kopci nevýhoda, však v smere gravitácie dáva bicyklu neskutočnú tankovitosť. Dvadsaťdeviatky na širokých ráfikoch a plášťoch s agresívnym vzorom len tak niečo nerozhodí a takto rozbehnutú lokomotívu pomáhajú ukočírovať, jednak 780 mm široké riadidlá s priemerom 35 mm, ktoré sa o tuhosť rozhodne báť nemusia a štvorpiestikové kotvy TRP G-Spec Trail SL, ktoré sa zahryzávajú do kotúčov s priemerom 203/180 mm. 

Spracovanie bŕzd je na vysokej úrovni, páky sú robustné, pevné, bez akejkoľvek vôle a myslím, že prežijú aj nejedno nechcené pooranie trailu . Chod je však trochu gumový, bez citeľného zakusnutia, čo nemusí sadnúť každému. V prípade dobre odvzdušnenej brzdy je výkon viac než postačujúci, no zabiehanie nových kotúčov mne osobne trvalo viac, ako býva dobrým zvykom.

Chybička sa vlúdila...


Väčšiu výtku by som však mal k teleskopke JD components, ktorá sa nechcela veľmi vysúvať. To sa však vylepšilo po tom, ako sa prachovka rozhodla vyliezť k zámku sedlovky a už sa mi ju nepodarilo natlačiť späť. Netuším, či som mal len smolu na kus, alebo to je častejší jav, každopádne na takýto bike v roku 2019 by sa hodila určite viac teleskopka s väčším zdvihom ako 120 mm. Aby som ale len nehanil, ergonomické ovládanie a absencia stranovej vôle sú na druhej strane plus.

Ako výhodu vnímam aj ochranu spodnej rámovej trubky a vnútra zadnej stavby proti nechcenému odretiu a prítomnosť redukcie uchytenia radenia na brzdovej páke. Trošku však zamrzí absencia vodítka reťaze. SLAMR 6.9 je v každom ohľade bike, s ktorým sa na konci singláča stávate malým dieťaťom, ktoré mrnčí, že sa chce ísť spustiť znova. Príjemne ma prekvapilo, že bike sa vďaka trochu dlhšej zadnej stavbe a nižšej hlavovke nemá tendenciu dvíhať na zadné koleso a podarilo sa mi vydupať aj 25 % stojku, síce s tepmi v brontofialkovej farebnej škále, ale dal som to! O to viac si potom človek užil zjazd. Korene, kamene ani horšie stopy zrazu nepredstavovali žiaden extra problém a nutkanie vyhľadávať odrazové plochy bolo čoraz silnejšie.



Priestor na upgrade


Viackrát som spomenul, že bike nepatrí medzi najľahšie, čo je daň, jednak za extra tuhosť a za priaznivú cenovku na strane druhej. Osobne si myslím, že veľkú pocitovú zmenu by človek dosiahol nie až tak nákladnou výmenou ťažkých plášťov za ľahšie, s prekopaním na bezduše. S postupným opotrebovaním dielov však možno vymeniť napr. oceľový prevodník za hliníkový, zainvestovať do ľahšej kazety a raz dva sa to nazbiera. V prvom rade však začať u seba a prezuť zimné pneumatiky okolo pásu za letné .



Špecifikácia




PLUSY:

  • citlivosť zadného odpruženia
  • univerzálna geometria
  • ochrana rámu
  • ovládateľnosť
  • priechodnosť terénom
  • tuhý kokpit
  • zladené detaily

MÍNUSY:

  • vyššia hmotnosť
  • zdvih a funkcia teleskopky




Pár slov na záver


Šesť-deviatka pre rok 2019 je rozhodne veľmi zábavný bike, ktorý má vychytanú geometriu a v neposlednom rade, je to aj poriadny švihák. Vďaka orientácii na odolnejšie komponenty je to skôr také nízko-zdvihové endurko, ktoré sa nebude dvíhať na zadné ani pri jazde smerom hore. Pružinový tlmič, sada NX eagle, ako aj nepriestrelné gumy však uberajú tejto trailovej žehličke trochu na agilite. Kým dolu kopcom poletíte ako namydlený blesk, cesta hore už taká brnkačka nebude. Nemôže za to geometria, ani pružina, ale skôr hmotnosť cez 15 kíl a hlavne ťažké kolesá. Každopádne priestoru na odľahčovanie je tu viac než dosť a ja osobne by som asi radšej volil vymazlený karbónový rámový základ v nižšej výbave a postupne si ho pretváral na svoj obraz. Za sumu tesne pod tritisíc bez známosti, je to myslím veľmi slušný základ, za ktorý sa rozhodne nebudete musieť hanbiť, a ak sa nikam neponáhľate, tak budete domov chodiť vyškerení a sladko zničení. A to je presne to, čo má myslím väčšina z nás na blbnutí v teréne najradšej.



Odporúčaná MOC tohto modelu je 2 999 € a kompletnú špecifikáciu sa dozviete na domovskej stránke Ghost.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Testovacie dni Ghost a Lapierre

calendar_today 04.05.2019 - 05.05.2019
format_list_numbered 3. kolo - Testovacie dni
label Testovací deň
place MTBIKER centrum, Hrádok 225 (Slovensko)

Páči sa ti tento článok? thumb_up12thumb_down report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžeš však zanechať Tvoj komentár.

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
Unboxing: Ghost FR AMR 4.7 AL - hlavne smerom dole

Unboxing: Ghost FR AMR 4.7 AL - hlavne smerom dole

Aktuálne prevedenie modelu „FRAMR“ v sebe spája kľúčové slová ako freeride, trail, enduro a bikepark. Ako vyzerá model 2020?
Test: Orbea Occam H30 - španielske kladivo na trail

Test: Orbea Occam H30 - španielske kladivo na trail

Occam nie je na poli trailbikov žiadnou neznámou novinkou. Jedná sa o často vyhľadávaný a obľúbený bike pre náročných jazdcov. Oplatí sa však siahnuť aj po najdostupnejšom hliníkovom modeli?
keyboard_arrow_up