V mestách na dvoch kolesách

Cyklistika je športom, ktorý má množstvo odvetví. Niektorí obľubujú rýchle a nebezpečné zjazdy, iní zase radi „fučia“ do kopcov. Máme medzi sebou čistokrvných „žiletkárov”, ako aj vyznávačov MTB, no cyklistika existuje i v mestskom formáte.

Bicykel pomáha odbremeniť automobilovú dopravu, je ohľaduplnejší k prírode a často aj rýchlejším spôsobom prepravy. Flexibilita, nízke nároky na parkovanie, šetrnosť k prírode, to všetko hrá v prospech dvoch kolies v našich mestách. Portál WeLoveCycling sa dlhodobo venuje „urban cyklistike“ a my vám z neho prinášame výber toho najzaujímavejšieho.


V západných krajinách je veľmi obľúbeným spôsobom dopravy bike-sharing, čo v slovenskom preklade znamená „zdieľanie bicykla.“ Na jednom mieste si požičiate bicykel, prepravíte sa na druhú stranu mesta a v nejakej dokovacej stanici ho vrátite späť. V Holandsku, Francúzsku či v Nemecku úplne bežná prax. Ako to vyzerá na Slovensku? Nakuknime do niekoľkých miest a pozrime sa na to, ako sa bike-sharingu darí v našich podmienkach.

Bratislava

Problémy s dopravnou situáciou sú v našom hlavnom meste nezanedbateľné. Množstvo ľudí strávi niekoľko hodín v zápche, a keď sa konečne dostanú na miesto „určenia“, nastáva druhý problém, konkrétne s parkovaním. Bike-sharing v Bratislave podporuje značka Slovnaft.

K dispozícii je 88 dokovacích staníc, kde si bicykel môžete vyzdvihnúť a následne ho vrátiť. Niektoré z týchto staníc sú aj v okrajových častiach, pričom hlavne pre ľudí, ktorí nepotrebujú do práce prejsť desiatky kilometrov, môže byť táto možnosť prepravy veľmi zaujímavá. Keby sme si odmysleli vandalov, s prevádzkou bike-sharingu nie je v Bratislave žiadny problém.


Žilina

Mekka slovenskej cyklistiky? Práve z tohto mesta pochádza megastar svetového formátu Peter Sagan a len nedávno tu nadácia Kia Motors Slovakia spustila projekt pod názvom BikeKIA. V rámci neho si je dohromady možné požičať 120 kusov bicyklov, počet výpožičných miest sa zatiaľ zastavil na čísle 20. Bike-sharing v Žiline je bezplatný po dobu jednej hodiny.

Projektu držíme palce a všetkým Žilinčanom prajeme vďaka tomuto zdieľaniu veľa kilometrov. A ako si vedie bike-sharing v Nitre, Trnave či v Košiciach? Všetky zaujímavé informácie, ale aj problémy pri realizácii týchto projektov, nájdete v článku Ako sa darí bike-sharingu v slovenských mestách?, publikovanom na stránkach WeLoveCycling.

Udržateľnosť bike-sharingu

Táto problematika sa týka hlavne finančnej stránky projektu. Problém je v tom, že firmy touto aktivitou vytvárajú zanedbateľný zisk a navyše tu neexistuje „sieťový efekt“, ktorý poznáme z ekonómie. Veľké firmy minimalizujú svoje náklady a maximalizujú zisky vďaka tomu, že klesajú prostriedky na každého ďalšieho užívateľa danej služby. V prípade bike-sharingu je diskutabilné, či každý nový cyklista vytvorí nižšie náklady na jednotku - v našom prípade na jeden ponúkaný bicykel.

Rady pre firmy pôsobiace v tomto segmente preto smerujú hlavne na finančnú udržateľnosť ich projektu. Dosiahnuť sa to dá vďaka prepojeniu s inými sektormi. Rozhodne by stálo za to prepojiť napríklad obchody v blízkosti dokovacích staníc a ponúkať zľavy zákazníkom používajúcim zdieľanie. Z bicyklov možno tiež vytvoriť bilboardy, ktoré budú takto flexibilnejšie a prinesú väčší dosah na potenciálnych zákazníkov.


Celkový pohľad na ekonomickú udržateľnosť bike-sharingu v súčasnej dobe nájdete v článku na portáli WeLoveCycling s názvom Je bike-sharing finančne udržateľný?. Prináša pohľad na minulosť, postupný vývoj tohto typu podnikania i na jeho súčasné problémy, ale tiež rady a smerovanie, ktorým by sa mala táto aktivita uberať v budúcnosti.


Prítomnosť cyklistov v premávke

S mestskou cyklistikou súvisia aj problémy, ktoré vznikajú medzi vodičmi a ľuďmi na dvoch kolesách. V zahraničí sa stretávame s myšlienkou, aby bolo aj v zákone o cestnej premávke zakotvené pravidlo o predbiehaní cyklistov vo vzdialenosti 1,5 metra.

V niektorých krajinách je to už realitou. Čo si o tom myslíte vy? Väčšina cyklistov, a dokonca aj vodičov, je toho názoru, že by to skutočne nebolo na škodu, pričom najčastejšími argumentmi pre 1,5 metrovú ochrannú zónu pri predbiehaní sú:

  • vodiči nebudú predbiehať, keď budú vedieť, že sa majú riadiť pravidlami a za porušenie ich bude čakať sankcia
  • cyklisti by boli uznaní za zraniteľnejšiu skupinu účastníkov cestnej premávky
  • bolo by uznané právo cyklistov a vytvorila by sa bezpečná zóna vymedzená zákonom
  • šoféri by mali jasne stanovenú normu, čo by im uľahčilo správne rozhodovanie sa
  • znížilo by sa riziko nehôd
  • prispelo by to k lepšej vynútiteľnosti práva v prípade nehody
  • mali by sme dostatok priestoru na vyhýbanie sa prekážkam


Neraz je to na ceste doslova o život, a keď vás zozadu míňa nákladný automobil, často stuhnete a modlíte sa, aby všetko dobre dopadlo. Téma predbiehania je opodstatnená a viacerým vodičom by aj zákonné určenie spôsobu predchádzania cyklistov celkom určite pomohlo sa správne rozhodnúť. No nielen šoféri áut sa majú čo učiť. Aj my môžeme pridať ruku k dielu a pomôcť vodičom, keď sa za nami „vlečú.“ Môžeme im napríklad mávnutím naznačiť, že nemajú v protismere žiadne vozidlo a môžu nás bezpečne predbehnúť.

Je to, samozrejme, vecou obojstrannej dôvery. Jiří Polomis z organizácie BESIP pre bezpečnosť cestnej premávky dodáva: „Pokiaľ ide o bezpečnosť dopravy, vždy zdôrazňujem význam spoločného. V ideálnej situácii by to malo zahŕňať príležitostnú výmenu rolí. Vodiči by si mali niekedy vyraziť na dvoch kolesách tam, kde je väčšia automobilová premávka, aby zistili, aké to je, keď vás predbehne auto.“ Skúsme to. Budeme v koži toho druhého a možno si uvedomíme dôležitosť rešpektu medzi cyklistami a šoférmi.


Článok Prečo predbiehať cyklistov vo vzdialenosti 1,5 metra? popisuje bližšie detaily tejto myšlienky. Prináša tiež množstvo štatistík, ktoré potvrdzujú dôležitosť témy „súžitia“ medzi dvoma skupinami účastníkov cestnej premávky.

WeLoveCycling sa na pravidelnej báze vracia k najdiskutovanejším problémom mestskej cyklistiky. Všetky články súvisiace s touto témou nájdete v sekcii Urban cyklistika.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Po roku s novým zákonom - cítiť zmenu na cestách?

Po roku s novým zákonom - cítiť zmenu na cestách?

Ako sa jazdí cyklistovi po zmenách v zákone z roku 2022, dodržiava sa pravidlo 1,5 m? Je na cestách bezpečnejšie?
Rozhovor: Prečo na Slovensku potrebujeme zákon o turistických trasách?

Rozhovor: Prečo na Slovensku potrebujeme zákon o turistických trasách?

Ako je to na Slovensku s turistickým značením? Prečo je zákon o turistických trasách dôležitý a aké zmeny má priniesť?
Video: 1. preteky a jazda v skupine cyklistov - tipy pre bezpečnosť v pelotóne

Video: 1. preteky a jazda v skupine cyklistov - tipy pre bezpečnosť v pelotóne

Vďaka týmto tipom bude jazda v cyklistickom pelotóne bezpečnejšia, odporúčania sa hodia aj začiatočníkom pred prvými pretekmi.
keyboard_arrow_up