Kliknutím prejdeš na
www.welovecycling.com
Reklama
Fortis Vintage Bicycles – pohľad do cyklistickej histórie

Fortis Vintage Bicycles – pohľad do cyklistickej histórie

PR článok 03.05.2019   Bicykel Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Skoda Kosice Rozhovor Historia

Rodený Bratislavčan, no zároveň spokojný obyvateľ Košíc. To je Andrej, ktorý sa venuje zbieraniu starých bicyklov a spoznávaniu ich histórie.

 

Zároveň píše články o ich minulosti do časopisu Veterán. Podľa jeho slov dnes už prijíma označenie cyklistického fanatika. Venuje sa tiež umeleckému fotografovaniu a túto záľubu môžu potvrdiť fotografie v tomto článku, ktoré spravil samotný Andrej. Stránky portálu WeLoveCycling urobili s týmto inšpiratívnym človekom rozhovor a my vám poskytneme aspoň malú ochutnávku.



Ako to všetko začalo?


Ako sa Andrej dostal k tejto záľube a ako to vyzeralo zo začiatku? „Na začiatku som vôbec nemal ambície zbierať bicykle. Keďže bývam v Košiciach 5 minút bicyklom od centra a dosť to tu žije retro bicyklami, rozhodol som sa, že si zoženiem nejaký “retro café racer”. Získal som Esku Premier z 80-tych rokov, trochu ju vytuningoval a bol som spokojný.

No túžil som prerobiť nejaký bicykel aj pre partnerku a chcel som niečo staršie. Moja prvá Eska teraz brázdi ulice Lisabonu. Bicykel som zohnal tiež priateľke, prerobil a nedá naň dopustiť. Rovnako môj syn jazdí na prerobenom pretekárskom cesťáku na 20-tkách kolesách. Ako som hľadal pre ňu vhodný bicykel na inzercii, zistil som, že sú rôzne typy, dizajny a značky.“




A ako to teda pokračovalo ďalej? „Našťastie, už od začiatku som mal prístup, že o tom, čo objavím, musím mať čo najviac informácií a vedieť, že sa do toho oplatí investovať. Postupne som začal kupovať starinky z inzercie a s pribúdajúcimi kusmi sa vášeň nabaľovala. Skutočné zberateľstvo začalo, keď som sa z našej inzercie posunul do zahraničnej. S tým prišlo aj poznanie, že bicykle sa nemajú len zhromažďovať, ale mali by mať aj historickú hodnotu, muzeálnu kondíciu a majú byť prezentované a nie dobre utajené, ako je u nás zvykom.

Spoznanie zahraničných zberateľských trendov mi pomohlo sa rýchlo zbaviť nutkania zobrať každý hrdzavý bicykel, čo vyzerá staro a naučilo ma to skĺbiť vášeň s kritickým uvažovaním. Veľa informácií a bicyklov som pochytal z Facebooku, kde sú desiatky rôznych medzinárodných skupín zameraných na históriu cyklistiky, rovnako máme české a slovenské skupiny, kde sa v diskusiách vzájomne obohacujeme o nové poznanie.“




To najlepšie v zbierke


Zberateľ z Košíc v rozhovore vyzdvihol najvzácnejšie kúsky zo svojej zbierky. Medzi nimi je napríklad profesionálny bicykel od francúzskej značky Alcyon, ktorý v roku 1939 okúsil cesty na Tour de France pre belgické zoskupenie, či britský tandem BSA z roku 1934 so šitým sedlom s kokosovou výplňou, čo bol trend ďalších 50 rokov.



Tu je zasa Rapido z roku 1967 vyrobený pre spoločnosť Škoda Jawa Motors, ktorý bol distribuovaný v počte 50 kusov. Celoplastová Itera od Volva zo Švédska z roku 1982 je model, ktorý aj keď patrí k najväčším prepadákom v histórii, je zároveň jeden z najikonickejších kúskov.



Pre technických zvedavcov je tu nemecký bicykel Adler z roku 1935 s trojrýchlostnou prevodovou skriňou či Phänomen Schwungrad s odpruženou zadnou stavbou.



spomínanom článku si môžete pozrieť bližší a detailnejší prehľad toho najlepšieho z expozície. Popis je doplnený zaujímavými a zároveň umeleckými fotografiami. Je tam toho požehnane, tak vám želáme príjemnú cestu do minulosti .

Aké sú plány?


Andrej nám ponúkol aj svoju predstavu o budúcnosti a popísal nám zaujímavý vzorec. „Vo svete majú zberatelia bicyklov matematický vzorec zberateľstva N+1. N je konečný počet bicyklov v zbierke a 1 je nečakaný nový prírastok. Žijem týmto vzorcom, takže plány sú nekonečné. Chcem sa viac orientovať na kultové cestné bicykle od rámarov ako sú Massi, Pogliaghi, Galmozzi či Colnago, v pláne mám zopár amerických cruiserov z 30-tych až 50-tych rokov, či niektorý z prvých horských bicyklov, napríklad Specialized Stumpjumper z 1981.

Vo vlastnej réžii zriadiť múzeum, ktoré by sa uživilo zo vstupného, je na Slovensku utópia. S kamarátom Petrom Luczym máme v tomto smere do budúcna plány, ale budeme sa musieť poobzerať aj po externých zdrojoch podpory.“




Expozíciu si môžeme prezrieť v Slovenskom technickom múzeu pri letisku a v Múzeu letectva a dopravy, obidve sa nachádzajú v Košiciach. Menšia časť zbierky je v súkromnom múzeu Cassovia Classic, tiež v Košiciach.



Ak nemáte práve cestu na východ republiky, tak rozhovor zverejnený na stránke WeLoveCycling vám prinesie exkluzívny pohľad na časť zbierky a prináša taktiež množstvo zaujímavých informácií z Andrejovho života. Aké problémy mal, ako sa dostáva k ďalším kúskom, aké burzy existujú či aký proces je potrebný, aby sa zo starého bicykla stal model hodný do expozície?

Zberateľ telom aj dušou odpovedal aj na podpásové otázky typu: oceľ, hliník alebo karbón? Ako sa díva na technický pokrok v našom športe? To všetko už v spomínanom článku. Ak sa vám tento rozhovor páčil a chceli by ste si prečítať aj iné, tak navštívte sekciu Rozhovor na portáli WeLoveCycling.

Zdroj fotografií: Fortis Vintage Bicycles

Podobné články