Fortis Vintage Bicycles – pohľad do cyklistickej histórie

Rodený Bratislavčan, no zároveň spokojný obyvateľ Košíc. To je Andrej, ktorý sa venuje zbieraniu starých bicyklov a spoznávaniu ich histórie.

Zároveň píše články o ich minulosti do časopisu Veterán. Podľa jeho slov dnes už prijíma označenie cyklistického fanatika. Venuje sa tiež umeleckému fotografovaniu a túto záľubu môžu potvrdiť fotografie v tomto článku, ktoré spravil samotný Andrej. Stránky portálu WeLoveCycling urobili s týmto inšpiratívnym človekom rozhovor a my vám poskytneme aspoň malú ochutnávku.


Ako to všetko začalo?

Ako sa Andrej dostal k tejto záľube a ako to vyzeralo zo začiatku? „Na začiatku som vôbec nemal ambície zbierať bicykle. Keďže bývam v Košiciach 5 minút bicyklom od centra a dosť to tu žije retro bicyklami, rozhodol som sa, že si zoženiem nejaký “retro café racer”. Získal som Esku Premier z 80-tych rokov, trochu ju vytuningoval a bol som spokojný.

No túžil som prerobiť nejaký bicykel aj pre partnerku a chcel som niečo staršie. Moja prvá Eska teraz brázdi ulice Lisabonu. Bicykel som zohnal tiež priateľke, prerobil a nedá naň dopustiť. Rovnako môj syn jazdí na prerobenom pretekárskom cesťáku na 20-tkách kolesách. Ako som hľadal pre ňu vhodný bicykel na inzercii, zistil som, že sú rôzne typy, dizajny a značky.“



A ako to teda pokračovalo ďalej? „Našťastie, už od začiatku som mal prístup, že o tom, čo objavím, musím mať čo najviac informácií a vedieť, že sa do toho oplatí investovať. Postupne som začal kupovať starinky z inzercie a s pribúdajúcimi kusmi sa vášeň nabaľovala. Skutočné zberateľstvo začalo, keď som sa z našej inzercie posunul do zahraničnej. S tým prišlo aj poznanie, že bicykle sa nemajú len zhromažďovať, ale mali by mať aj historickú hodnotu, muzeálnu kondíciu a majú byť prezentované a nie dobre utajené, ako je u nás zvykom.

Spoznanie zahraničných zberateľských trendov mi pomohlo sa rýchlo zbaviť nutkania zobrať každý hrdzavý bicykel, čo vyzerá staro a naučilo ma to skĺbiť vášeň s kritickým uvažovaním. Veľa informácií a bicyklov som pochytal z Facebooku, kde sú desiatky rôznych medzinárodných skupín zameraných na históriu cyklistiky, rovnako máme české a slovenské skupiny, kde sa v diskusiách vzájomne obohacujeme o nové poznanie.“



To najlepšie v zbierke

Zberateľ z Košíc v rozhovore vyzdvihol najvzácnejšie kúsky zo svojej zbierky. Medzi nimi je napríklad profesionálny bicykel od francúzskej značky Alcyon, ktorý v roku 1939 okúsil cesty na Tour de France pre belgické zoskupenie, či britský tandem BSA z roku 1934 so šitým sedlom s kokosovou výplňou, čo bol trend ďalších 50 rokov.


Tu je zasa Rapido z roku 1967 vyrobený pre spoločnosť Škoda Jawa Motors, ktorý bol distribuovaný v počte 50 kusov. Celoplastová Itera od Volva zo Švédska z roku 1982 je model, ktorý aj keď patrí k najväčším prepadákom v histórii, je zároveň jeden z najikonickejších kúskov.


Pre technických zvedavcov je tu nemecký bicykel Adler z roku 1935 s trojrýchlostnou prevodovou skriňou či Phänomen Schwungrad s odpruženou zadnou stavbou.


spomínanom článku si môžete pozrieť bližší a detailnejší prehľad toho najlepšieho z expozície. Popis je doplnený zaujímavými a zároveň umeleckými fotografiami. Je tam toho požehnane, tak vám želáme príjemnú cestu do minulosti .

Aké sú plány?

Andrej nám ponúkol aj svoju predstavu o budúcnosti a popísal nám zaujímavý vzorec. „Vo svete majú zberatelia bicyklov matematický vzorec zberateľstva N+1. N je konečný počet bicyklov v zbierke a 1 je nečakaný nový prírastok. Žijem týmto vzorcom, takže plány sú nekonečné. Chcem sa viac orientovať na kultové cestné bicykle od rámarov ako sú Massi, Pogliaghi, Galmozzi či Colnago, v pláne mám zopár amerických cruiserov z 30-tych až 50-tych rokov, či niektorý z prvých horských bicyklov, napríklad Specialized Stumpjumper z 1981.

Vo vlastnej réžii zriadiť múzeum, ktoré by sa uživilo zo vstupného, je na Slovensku utópia. S kamarátom Petrom Luczym máme v tomto smere do budúcna plány, ale budeme sa musieť poobzerať aj po externých zdrojoch podpory.“



Expozíciu si môžeme prezrieť v Slovenskom technickom múzeu pri letisku a v Múzeu letectva a dopravy, obidve sa nachádzajú v Košiciach. Menšia časť zbierky je v súkromnom múzeu Cassovia Classic, tiež v Košiciach.


Ak nemáte práve cestu na východ republiky, tak rozhovor zverejnený na stránke WeLoveCycling vám prinesie exkluzívny pohľad na časť zbierky a prináša taktiež množstvo zaujímavých informácií z Andrejovho života. Aké problémy mal, ako sa dostáva k ďalším kúskom, aké burzy existujú či aký proces je potrebný, aby sa zo starého bicykla stal model hodný do expozície?

Zberateľ telom aj dušou odpovedal aj na podpásové otázky typu: oceľ, hliník alebo karbón? Ako sa díva na technický pokrok v našom športe? To všetko už v spomínanom článku. Ak sa vám tento rozhovor páčil a chceli by ste si prečítať aj iné, tak navštívte sekciu Rozhovor na portáli WeLoveCycling.

Zdroj fotografií: Fortis Vintage Bicycles
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Ako jazdiť s čo najväčším profitom? Je strečing zbytočnosť? Platí, že dokážem chorobu „vybicyklovať“?
Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozbehol svoj vlastný servis a predajňu. Nakoniec sa ale rozhodol ísť inou cestou a skončil v našom tíme, konkrétne v žilinskej predajni.
Rozhovor: Timo Laine –  s Fínom na bicykli po Európe

Rozhovor: Timo Laine – s Fínom na bicykli po Európe

Tentoraz sme si na rozhovor pozvali „exotickejšieho“ respondenta – zo studeného Fínska, v ktorom žijú okrem chovateľov sobov aj úplne normálni ľudia.
keyboard_arrow_up