Miláno - San Remo alebo lotéria plná protikladov

Tak a máme tu prvý vrchol sezóny, ktorý dokáže ponúknuť skutočne nervydrásajúci záver s množstvom prekvapení.

Miláno - San Remo (MSR) tradične otvára päticu monumentov a dalo by sa povedať, že doslova štartuje tú „skutočnú“ sezónu veľkých pretekov. Hneď na úvod ale treba povedať, že je to trochu paradox. Vďaka svojmu profilu a charakteristike ponúka zároveň mix plný protikladov.


Medzi jazdcami sa hovorí, že je to najľahší monument z hľadiska náročnosti, no je ho najťažšie vyhrať – doslova je to lotéria. Pre divákov zase ponúka kontrast skutočne dlhej a veľmi často nudnej jazdy popri mori (pokiaľ teda nesneží), počas ktorej je úlohou favoritov byť čo najviac zašití v balíku v kontraste s asi najintenzívnejšou poslednou hodinou pretekania, akú môžete vidieť. Z môjho pohľadu odporúčam teda zadeliť nejaký parádny sobotný výjazd a pozrieť si potom poslednú hodinku . Teda v momente nárastu nervozity a postupného budovania pozícií na dvojicu stúpaní Cipressa a Poggio.


Ach tie čísla...

Práve tie tvoria záver 291 km dlhej trasy a balík ich doslova preletí, takže vidíte jazdcov, ako musia do kopca brzdiť, aby dokázali prejsť zákruty. Navyše sa všetko začne zužovať na úzke uličky a je sa skutočne na čo pozerať. Ak by doteraz vydržal v balíku možno aj trénovanejší amatér, záver je už iná káva. Len pre zaujímavosť sú na internete k dispozícii napr. dáta z víťaznej jazdy Michala Kwiatkovského z roku 2017, kedy sa dostal do úniku s Petrom Saganom a Julienom Allaphilipom a nášho jazdca porazil doslova o „galúsku“.


Cca 5,6 km dlhý kopec Cipressa vyšiel priemerom 483 wattov. Potom si trochu „orazil“ v balíku a do druhého narazil v rýchlosti 60 km/h. Počas prvej polovice stúpania dosiahol priemer 400 wattov a keď zaútočil Sagan, musel reagovať maximom 1000 wattov, následne zvyšok kopca „vybušiť“ s priemerom 613 wattov. V náročnom technickom zjazde a pri zrýchľovaní pravidelne dosahoval 700 wattov v maximách, potom priemer okolo 300 wattov pri ceste k cieľu a na záver 20 sekúnd priemer 800 wattov s maximom na 1220 wattov. A to všetko pri hmotnosti okolo 68 kg...to už pre amatérov moc nie je .


Ale nie vždy je to len o hrubej sile, o čom minulý rok presvedčil Vincenzo Nibali a jeho víťazstvo patrí medzi skutočný „majsterštich“. Víťaz všetkých 3 Grand Tours s postavou vrchára doslova bez ramien prekvapil všetkých favoritov, v poslednom kopci dokonale načasoval nástup a prišiel si pre sólo víťazstvo na „šprintérskom“ monumente. Kto sleduje cyklistiku, určite vie, že o niečo podobné sa už na MSR Nibali neraz pokúšal a konečne to klaplo. Aj keď som samozrejme držal palce Saganovi, v úniku už som tlačil Vincenza očami do cieľa za tú neúnavnú snahu niečo vymyslieť. Inak naposledy takto zaskočil všetkých Fabian Cancellara v roku 2008...


No a čo tento rok?

Ako som písal vyššie, MSR je jedinečné v tom, že zvíťaziť môže skutočne široké spektrum jazdcov. No jeden tím doslova vyčnieva a hlavne má veľa možností ako uspieť – samozrejme mám na mysli Wolfpack alebo aj Deceuninck – Quick-Step, ktorý robí vrásky na čele všetkým športovým riaditeľom. Vo výbornej forme jazdiaci Julien Allaphilipe môže zaútočiť v kopci (navyše je skvelý zjazdár) a ak sa to nakoniec nepodarí, stále je tu každým rokom rýchlejší Elia Viviani, do šprintu rovnako v skvelej forme. Obaja už majú tento rok na svojom konte cenné úspechy a sebavedomie právom vysoké. A hlavne Deceuninck – Quick-Step má ďalších v zálohe, ktorí vedia dokonale prekvapiť.

Z ďalších patria medzi favoritov určite Dylan Groenewegen (Jumbo – Visma), ktorý čo sa absolútnej rýchlosti na rovine týka, patrí už od začiatku roka medzi najlepších – nehovoriac o tom, ze jazdí na Bianchi . No a samozrejme Fernadno Gaviria (UAE Team Emirates), ktorý má top "rozbiehača" v podobe Alexandra Kristoffa. Kristoff je známy pre svoje neuveriteľne dlhé šprinty (inak víťaz MSR z roku 2014) a keď vhodne vypustí Gaviriu, môže byť rozhodnuté. Zabudnúť nesmieme ani na Caleba Ewana (Lotto–Soudal), ktorý minulý rok skončil prvý v šprinte hlavnej skupiny za Nibalim a rovnako vyzerá byť v dobrej forme o čom už túto sezónu tiež presvedčil.

A čo Peter Sagan?

Náš jazdec má v úvode sezóny menšiu smolu, za ktorú môže najmä choroba, vďaka ktorej stratil aj na hmotnosti a tým pádom v absolútnej rýchlosti. Na Tirreno Adriatico jazdil ešte v úspornejšom režime, pričom aj tak dokázal skončiť raz na druhom a neskôr na piatom mieste. No v sobotu môže byť už opäť v top forme, tak sa nechajme prekvapiť. Každopádne zodpovednosť už nemusí byť len na ňom, pretože jeho kolega Sam Bennet má tento rok výbornú formu a veľmi rýchle nohy.


MSR je lotéria, na ktorú sa ale veľmi dobre pozerá, navyše predpoveď hlási dokonalé azúro. Vyrazte teda vonku a užite si prvý monument sezóny s dobrým pocitom kilometrov v nohách...

Zdroj fotografií: FB/Milano Sanremo, FB/BORA-hansgrohe
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Peter Sagan a pamätné dni jeho kariéry

Peter Sagan a pamätné dni jeho kariéry

Slovensko malo priemerných športovcov. Malo dobrých športovcov. Malo vynikajúcich športovcov. A potom je tu Peter Sagan.
Ostrov Elba – malý/veľký (nielen) cyklistický raj – 3. časť

Ostrov Elba – malý/veľký (nielen) cyklistický raj – 3. časť

Ak niečo zrelo ako víno, tak to bol tento článok. Keď som pred dvomi rokmi dopísal druhú časť, vôbec som nepočítal s tým, že trilógiu dokončím až dnes.
Video: Marco Pantani číha za každým stromom - cyklodovolenka Rimini a San Maríno

Video: Marco Pantani číha za každým stromom - cyklodovolenka Rimini a San Maríno

Taliansky región Emilia-Romagna našincovi veľa neprezradí, ale s pomocou doplňujúcich informácií sa každý hneď rýchlo zorientuje.
keyboard_arrow_up