Kliknutím prejdeš na
www.lapierre-bike.cz
Reklama
Brzdové kotúče – čo by ste mali o nich vedieť?

Brzdové kotúče – čo by ste mali o nich vedieť?

16 komentárov

warzone 08.04.2019   Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Oprava Servis Komponenty Brzdy Kotuce Kotuc

Aj keď na prvý pohľad vyzerá, že na kotúči nie je nič zložité, ich veľkosť, materiál a tvar ovplyvňuje efektívnosť brzdenia.

 

Každý ich vníma inak. Maratónci ukazujú na veľké a ťažké brzdové kotúče zjazdárov a tí zase s úsmevom pozerajú na tie ich malé a ľahké. Píšem samozrejme s istou dávkou nadsádzky, bezpochyby sú však brzdové kotúče dôležitý komponent brzdovej sústavy pre všetkých jazdcov. Dnes teda prinášame pár tipov pre laikov a pokročilých jazdcov, ako vybrať správny kotúč, ako ho dobre nainštalovať a prípadne na čo sa pri servise zamerať. Verím, že niečím obohatí aj tých skúsenejších...

Rôzne značky ponúkajú rôzne tvary a technológie vyhotovenia brzdových kotúčov. Kľúčovým je tu efektívny odvod tepla a váha v závislosti od potreby jazdca, teda hlavne jazdného štýlu. Kotúč musí byť dostatočne tuhý, nesmie sa krútiť či prenášať vibrácie od brzdenia na rám. V zjazdových či technických disciplínach bude logicky nárok na silnejší účinok brzdy väčší a preto je pomer funkčnosť – váha naklonená viac na funkčnosť ako napríklad pri XC či rekreačných MTB bicykloch.



Materiály, druhy a ich vlastnosti


Čo si všímať pri brzdení? Samotné prvé zakusnutie platničiek do kotúča je len časť úspechu dobrej brzdy. Tá musí dobre fungovať aj po zahriatí, nesmie jej účinok rýchlo „zvädnúť" a stratiť brzdnú silu. To je nielen nežiadúci, ale dokonca život ohrozujúci faktor. Preto výrobcovia pod ťarchou tejto zodpovednosti používajú osvedčené materiály a pri vývoji postupujú obozretne. Kotúče sa vyrábajú prevažne z nehrdzavejúcej ocele s hrúbkou štandardne okolo 1,8 – 2 mm. Oceľová brzdná plocha zabezpečuje najlepšie vlastnosti v pomere tuhosti, odvodu tepla a opotrebenia. V posledných rokoch nájdeme u výrobcov inovácie v podobe kombinácie oceľovej brzdnej plochy a hliníkového tela alebo kombinácia – oceľ, hliník a oceľové uchytenie. Aj keď toto riešenie neprináša veľkú úsporu na váhe, ponúka ešte lepší odvod tepla, vďaka čomu redukuje neželaný efekt vädnutia účinku brzdy pri dlhšom brzdení. Taktiež  sa môžete stretnúť so sendvičovou konštrukciou – oceľový povrch a hliníkové jadro, ktoré vám ušetrí aj gramy navyše. 

Pre fajnšmekrov niektoré hi-tech značky vyrábajú kotúče z kombinácie vonkajšej oceľovej brzdnej plochy, ktorá drží karbónové telo pomocou titánových nitov. Váha takéhoto kotúča sa v rozmere 140 mm pohybuje okolo 65 g, no cenovka okolo 180 €. Na trhu sa objavili aj karbónové keramické brzdové kotúče, kde sa váha 140 mm priemeru pohybuje okolo 32 g a dokonca sú použiteľné od cesty po zjazdové disciplíny. Sľubujú ešte lepší odvod tepla, zlepšenie brzdných vlastností vo vlhku aj v suchých podmienkach, či pri dlhšom brzdení a nevytvárajú hluk vo vlhku ako tie oceľové. Podmienkou je však použitie doštičiek s keramickou zmesou, nakoľko sintrované alebo semi-metalické by poškodili karbónovo-keramický povrch kotúča. Pre zaujímavosť, cena takýchto kotúčov sa pohybuje okolo 100 – 120 €. Ďalším faktorom ovplyvňujúcim brzdný účinok a odvod tepla je tvar kotúča. Vykrojenia a diery okrem nižšej váhy urýchľujú chladenie, no čím menej materiálu, tým sa znižuje aj tuhosť kotúča a tak hľadajú výrobcovia najlepší kompromis.



Čím sa riadiť pri kúpe nového?


Ak chcete zvýšiť brzdný výkon, môžete vymeniť kotúče za väčšie. Na výber je štandardne z rozmerov 140, 160, 180 a 203 mm priemeru kotúčov. Zväčšenie priemeru a brzdnej plochy kotúča zmenšuje jeho prehrievanie, tým aj efektivitu pri dlhšom brzdení, dávkovateľnosť a celkovú kontrolu. Na druhej strane chcete možno znížiť váhu a zvoliť menšie, ľahšie kotúče. To sa hodí pre MTB disciplíny, pri ktorých nie sú dlhé zjazdy na brzdách tak časté. Aj tu je ale dobrý brzdný účinok dôležitý, takže pri výbere je určite vhodné brať do úvahy okrem váhy aj bezpečnosť. Keď hovoríme o efektivite brzdenia, rovnako treba myslieť aj na výber správnych pneumatík. Nezanedbateľne totiž ovplyvňujú dĺžku brzdnej dráhy v závislosti od terénu. Pre príklad po zakusnutí brzdy (nech už je akokoľvek efektívna) nedokáže vyjazdený plášť túto silu preniesť na terén, čo treba mať na pamäti.

Pri výmene kotúčov netreba zabúdať aj na nutnosť výmeny vhodného adaptéra uchytenia strmeňa o rám bicykla. Po montáži preto aj vizuálne skontrolujeme, ako dosadol kotúč do strmeňa. Kotúč nesmie šúchať o telo strmeňa, ale nesmie byť ani veľmi nízko tak, aby platničky po stlačení brzdy dosadali svojou celou plochou na kotúč.



Keď hovoríme o uchytení, tak kotúče majú dva hlavné spôsoby uchytenia: 6-skrutkový systém (International Standard) a Center Lock. V podstate je jedno, ktoré z týchto dvoch uchytení používate, záleží hlavne ktorý systém podporujú vaše náboje. Výhody 6-skrutkového systému sú, že sú kompatibilné s väčšinou kotúčov, veľký výber nábojov a na uchytenie či uvoľnenie vám treba len štandardný torxový kľúč. Ich nevýhoda môže byť, že ich je o čosi ťažšie vycentrovať a závity sa dajú strhnúť. Center Lock systém je zase ľahší na inštaláciu či zhodenie, náboj je ľahší a kotúč je automaticky vycentrovaný. Oproti tomu je kotúč o čosi ťažší, má dve veľkosti (standard, oversize) a používa špeciálne kľúče. Oba ale ponúkajú pri správnej inštalácii dostatočne silné uchytenie. Existujú aj 5 a 4 skrutkové systémy, ale tie sú skôr vzácnosťou konkrétnych značiek.

Niektoré kotúče sú citlivé na použitie sintrovanej zmesi, ktorá by znížila ich životnosť alebo poškodila povrch brzdnej plochy. Treba si všímať nápis na kotúči, ako napríklad „Resin pad only", teda použitie len organickej zmesi platničiek. Ak kotúč nie je určený len pre organickú zmes platničiek, môžete s materiálmi experimentovať a všímať si zmenu vlastností brzdenia. Napríklad prvotné zakusnutie, brzdenie pri zahriatí platničiek/kotúča, opotrebenie platničiek/kotúča, hlučnosť vo vlhkom prostredí a podobne.

Servis kotúčov


Životnosť kotúčov ovplyvňuje viac elementov. Ťažko to zaradiť do nejakého rebríčka, ale ide o kombináciu jazdného štýlu, použitia rôznych zmesí brzdových platničiek, váhy jazdca a pod. Keď je kotúč príliš tenký, môže sa pri brzdení odtrhnúť a keďže je to ťažko odsledovať pohľadom, je nutné z času na čas skontrolovať jeho hrúbku. Väčšina kotúčov má minimálnu hrúbku napísanú priamo na tele. Na meranie je najlepšie použiť šubleru a netreba zabúdať, že kraj kotúča väčšinou nie je ovplyvnený brzdením platničiek, takže na meranie použijeme vykrojenú časť kotúča. 



Ďalšou vecou kontroly pred jazdou je uchytenie kotúča o náboj, teda dotiahnutie skrutiek pri 6-skrutkovom systéme alebo Center Lock skrutku. Odporúča sa pri montáži použiť na skrutky špeciálne prípravky na zaistenie skrutiek ako napr. Locktite. Pokiaľ zakladáte 6-skrutkový systém, aby kotúč dosadol ako má, zakrúcajú sa najprv protiľahlé skrutky. Pri dotiahnutí je vhodné použiť uťahovací moment, ktorého sila je väčšinou uvedená na kotúči. Z pravidla je to okolo 6,2 Nm. Po montáži nezabudnite skontrolovať funkciu bŕzd.

Ak roztočíme koleso a kotúč šúcha na nejakom mieste o platničku v strmeni, tak je buď strmeň zle vycentrovaný alebo je pokrivený kotúč. Ten sa do istého štádia dá vyrovnať, ak je však zvlnený od brzdenia, tak je to už najskôr na výmenu. Pokiaľ sa vám stane pri jazdení, že kotúč nejakým spôsobom pokrivíte, väčšinou si viete pomôcť na mieste a vyrovnať ho ručne v mieste pokrivenia. Otočíme bicykel a roztočením kolesa zistíme, ktorá časť kotúča šúcha o platničku a snažíme sa ho ohnúť späť. Pred naprávaním si treba dať pozor, ak by bol kotúč horúci po brzdení. Je ale ťažké ho napraviť do dokonalej polohy a preto sa po návrate zastavte vo vašom bikeshope, kde na to majú správne náradie, s ktorým vám ho vycentrujú.
Raz - dvakrát za sezónu je dobré popri iných veciach aj vymontovať kotúče a vyčistiť odmasťovacím prípravkom priestor nábojov pod kotúčom ako aj samotné kotúče. Pri spätnej montáži kotúča si nezabudnite všimnúť rotáciu, ktorá je uvedená na kotúči.



Ak brzdy slabšie brzdia, mohlo dôjsť ku kontaminácii kotúča a platničiek mazivom napríklad pri mazaní reťaze. V tom prípade je nutné poriadne vyčistiť kotúč a platničky odmasťovačom, napríklad čističom na brzdy. Platničky teda vyberieme a spolu s kotúčom ich dôkladne odmastíme. Zmes platničiek niekedy mastnotu nasajú a tak neostáva nič iné, ako ich výmena. Z času na čas pri bežnom servise je vhodné aj prečistiť kotúč čističom na brzdy a poriadne ho suchou handrou vyutierať, rovnako ako celé strmene s platničkami.

Toľko dnes k brzdovým kotúčom, sem-tam na ne pozrite a bezpečne užívajte jarný rozbeh na dvoch kolesách.

Zdroj fotografií: autor, Martin Kolba

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

vlastoch 08.04.2019 (22:29)

skuste namiesto slova "váha" použivat slovo "hmotnost" ... uroven clankov stupne a budu sa lepsie citať

 
Sarinator vlastoch 09.04.2019 (06:38)

Pozrel som sa do pravopisneho slovnika ( zo strednej ) a pise sa, ze: " vlastnosť telesa daná gravitáciou .....". Neobhajujem redakciu len sa pytam, ze ci uz tato definicia neplati ?

 
Solichant vlastoch 09.04.2019 (21:02)

keď ti nevadí "šublera"....

 
warzone Solichant 09.04.2019 (21:09)

Chlapci je to clanok a web pre bajkerov od bajkerov, nie nejaka rigorozka. Rad pouzivam bezne vyrazy, kazdy vie co je sublera a co je vaha (ok,aj hmotnost znie tiez rozumne zvazim nabuduce..),len trochu sa pri tom uvolnite a nie hladat za kazdu cenu chyby.Beriem ked sa v komentoch podelite o svoje skusenosti, za to palec hore...Pekny vecer vam

 
Solichant warzone 09.04.2019 (22:23)

Sak jasneeeee 👌🏻

 
Tecka 08.04.2019 (21:05)

Mastne platnicky odmastnit ako je pisane v clanku... A potom ich vypiect na starom elektrickom varici, robil som to uz aj na plynovom varici. Vypalis mastnotu a platnicky nemusia ist do kosa

 
ondrisba Tecka 08.04.2019 (21:48)

myslia to pri zmene velkosti kotuca,, vtedy musis menit adapter

 
Tomas84us Tecka 08.04.2019 (22:04)

Ak to potom pouzijes na pokojnu jazdu tak mozu posluzit, ak chcs ist riadne zamakat radsej nove, niekde som cital ze sa tym stracaju vlastnosti plus sa mozu rozpadnut pocas brzdenia

 
Sarinator Tomas84us 09.04.2019 (06:33)

No je to vsetko o teplote. Ono sa to da aj bez rury dlhy zjazd a sustavne na brzde a ono sa to vypecie a odpari samo .

 
RANDAL 08.04.2019 (19:11)

Este by som doplnil,ze výhoda 6-skrutkového systému na kotuci je,ze ho s adapterom mozeme nahodit aj na Center lock naboj.

 
milos21 RANDAL 08.04.2019 (19:42)

Presne tak to mám aj ja s Hope kotúčmi, DT náboje + DT adaptér = 100% funkčkosť, nič sa nepovoľuje, všetko drží tak ako má...

 
DanoL91 08.04.2019 (20:15)

Ja by som doplnil, ze Shimano kotuce pri 6-skrutkovom systeme maju odporucany moment dotahovania 2-4 Nm

 
dodobiker 08.04.2019 (20:35)

Nerozumiem prečo meniť adaptér. Je to len držiak prasaťa. Veď sú tam excentrické podložky ktorými to vždy zrovnam.

 
Tomas84us dodobiker 08.04.2019 (22:19)

pri zmene velkosti

 
bajobb 09.04.2019 (10:25)

taktiez chyba informacia, ze zvacsovat priemer kotuca je pripustne len do hodnot ktore su odporucane pre vidlicu/ram.

 
Ondres 09.04.2019 (11:50)

Ja si len neodpustím bežnú poznámku: "kotúčové brzdy sú nenáročnejšie na servis než brzdy ráfikové" ako s obľubou proklamujú výrobcovia, predajcovia a "experti". Samozrejme v MTB sú ráfikové nepostačujúce, ale v iných disciplínach je to rýdzy marketing.

 
Pridaj komentár