Test: Pedále EXUSTAR PM222 a PM228 – precízne spracované pedále pre XC aj trail

Test: Pedále EXUSTAR PM222 a PM228 – precízne spracované pedále pre XC aj trail

1210 komentárov

bimjeam 24.07.2019 24 fotografií   Cyklistika Pedale Jazdenie Spd Horska Cyklistika Test

Kvalitné SPD pedále by mali spĺňať dve kľúčové vlastnosti – spoľahlivosť a dlhú životnosť. Bonusom je nízka hmotnosť. Pedále Exustar to majú v tejto trojčlenke našliapnuté veľmi dobre.

 

SPD pedále značky Exustar mi až do minulého roka veľmi nehovorili. Vtedy sa ku mne dostali na test pedále PM230, ktoré ma milo prekvapili. Keď sa tento rok naskytla možnosť otestovať aj duo ľahučkých magnéziových pedálov a odolnejšie trailové „držáky”, bolo vymaľované. Túto sezónu ma sprevádzajú striedavo na všetkých testovačkách a po viac ako dvoch tisíckach kilometrov je čas vyriecť nad nimi ortieľ.



PM 222M6 – pedále s výbornou hmotnosťou


Prvý dojem, materiály a spracovanie


Prvé z dvojice testovaných pedálov sú určené primárne pre výkonnostné jazdenie, čomu napovedá aj hmotnosť 294 gramov. Ak máte podozrenie, že sa za takto nízkym číslom skrýva použitie titánových osiek, ktoré okrem vyššej cenovky prichádzajú aj s hmotnostným limitom okolo 90 kg, tak v tomto prípade tomu tak nie je. Exustar miesto titánu siahol po magnéziu. Vďaka tomu sa jedná o skutočne ľahučké pedále s klasickou pevnou Cr-Mo oceľovou oskou. Čo vnímam ako veľké pozitívum je, že telo pedálov nie je odliatok, ale CNC-čkom obrobený kus. Plochy, ktoré prichádzajú do kontaktu s kufrom, sú vybavené oceľovými plátmi, čo zaručuje bezproblémovú odolnosť a dobrú životnosť. Vnútorné ložisko pedála je ihlové a podľa rozkresu jeho šírka naznačuje tiež celkom dobrú životnosť. Uvidíme, či sa stretne hypotéza s reálnym zaťažením v praxi. V balení okrem samotných pedálov nájdete aj pár kufrov so skrutkami a podložkami.



Praktické skúsenosti po niekoľkomesačnom testovaní


Moje prvé jazdy s týmito pedálmi popravde veľmi príjemné neboli. V silovom zábere alebo pri bunnyhope sa mi bežne stávalo, že som vytrhol tretru zo zámku. Postupne som zvyšoval silu upnutia zámku, než mi došlo, že chyba bude v kufroch, ktoré boli opotrebované. Jedná sa konkrétne o kufre BBB a zrada bola v tom, že kým kufre BBB v pedáloch Shimano ešte ako-tak držali, v Exustaroch už to nebolo to pravé-orechové. Po výmene opotrebovaných kufrov za originály pribalené v balení bola však jazda „nebe a dudy” – tretry držali v pedáloch ako prikované a odvtedy som nohu nikdy nevytrhol v ťahu. Mne osobne vyhovuje viac aj o niečo menšia stranová vôľa, akú majú pedále Shimano. Má to na mňa taký race efekt, no chápem, že najmä ľudia, ktorí majú problémy s kolenami, toto moje nadšenie zdieľať nemusia.



Rovnako aj sila pružín mi príde silnejšia. Kto má rád naozaj pekelne tuho zapnuté kufre, určite bude nadšený. Pedále trápim už asi tretí mesiac na bicykli Kellys Hacker, ktorý mám v dlhodobom teste a absolvovali so mnou viaceré štreky, nejakú tú hrebeňovku, blatistý maratón Dohňany-Púchov Trophy, zopár horských časoviek do vrchu. Zatiaľ sa javia ako veľké držáky aj napriek mušej váhe a jedinou ich slabinou je povrchová úprava magnéziového tela, ktorá má čierny reaktívny základ a ten pri oškretí vidno. Odporúčam však s pedálmi rovno vymeniť aj pribalené kufre, aby ste sa vyhli nejakým nepríjemnostiam.

Z hľadiska opotrebovania ložísk neregistrujem žiadnu prevádzkovú vôľu, pukanie ani iné nežiadúce zvuky. Chod pedálov je ukážkovo hladký. Myslím, že tieto pedále ocenia všetci tí, ktorí sa snažia znížiť hmotnosť bicykla bez kompromisov na strane funkčnosti, pretekári, dupači, ale aj tí, ktorí si radi urobia radosť pekným novým komponentom. Po dizajnovej stránke sa totižto tieto pedále myslím celkom vydarili. 



PLUSY

  • ľahšie ako väčšina SPD pedálov s oceľovými oskami
  • menšia stranová vôla
  • kvalita spracovania

MÍNUSY

  • povrchová úprava v mieste kontaktu kufra s pedálom ide pomerne rýchlo dole




Maloobchodná cenovka magnéziových pedálov Exustar PM222 je nastavená na približne 66 €, viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.



PM228 – CNC klasika určená do drsnejšieho terénu


Prvý dojem, materiály a spracovanie


Súčasne s pedálmi PM222 sa ku mne dostali aj masívnejšie pedále PM228, ktoré majú „klietku” typickú pre trailové a AM jazdenie. Magnézium nahradil hliník, čo sa sa samozrejme odzrkadlilo aj na hmotnosti. CNC opracovanie tela však zostalo rovnaké a vďaka precíznemu ofrézovaniu prebytočnej hmoty extrudovaného hliníka a povrchovej úprave eloxom sa hmotnosť podarilo dostať na 377 g –  čo v tejto kategórii pedálov je celkom slušná hodnota. Logá na pedáloch sú vypálené laserom, a teda sa len tak neošúchajú pod podrážkou vašich tretier. Kontaktná plocha sa javí tiež ako nadštandardná, čiže noha by na pedáloch mala dobre držať. Keďže pedále sú v prvom rade stavané na odolnosť, podstatná informácia je, že v tele pedála sa ukrývajú zdvojené utesnené ložiská, ako aj LSL klzné púzdra.



Praktické skúsenosti – v teréne aj na ceste


Testovacie pedále majú pri mne vždy smolu v tom, že im nič nedarujem. Putujú obvykle z bicykla na bicykel, absolvujú so mnou maratóny, bahenné kúpele aj početné nárazy od socialistických zárubní . Konkrétne kúsky označené ako PM288 sú veľmi odolné pedále, ktorých hladký chod nepoznačilo ani nešetrné zaobchádzanie počas niekoľkých mesiacov. Svoju službu začínali na graveli Orbea, postupne cez hardtaily a cestné bicykle sa prepracovali na silové ataky na KOM-y, až po brázdenie miestnych trailov. Až na upchávanie vyfrézovaných otvorov po obvode im nie je moc čo vytknúť. Po nejakej tisícke kilometrov sa neobjavila žiadna vôľa v ložiskách, ani upínacom mechanizme. Až na pár škrabancov sú pedále ako nové. Väčšia styčná plocha a klietka padla vhod, najmä počas jazdy v blate a mokre, kedy človek pre istotu vycvakával nohu do zákrut a tretra po pedáli nemala takú tendenciu skĺznuť. Pri jazde som túto klietku nejako citeľne nepociťoval, čo bude spojené asi aj s tým, že nemám až tak masívne tretry, aké používajú AM/EN jazdci. 



Pedálom na základe týchto skúseností nemám čo vytknúť a moje pocity sú len a len pozitívne. Oku lahodiace spracovanie, príjemná hmotnosť a bezproblémová funkčnosť z nich robí fajn alternatívu k pedálom Shimano, ktoré jazdí asi väčšina cyklistov. Po finančnej stránke je cenovka nastavená pomerne priaznivo a jedinou možnou achillovou pätou týchto pedálov môže byť tak len životnosť. Po 1 000 km reálnej prevádzky však nič nenasvedčuje tomu, že by ložiská utrpeli nejaké opotrebenie a bolo by ich treba v dohľadnej dobe meniť.



PLUSY

  • precízny CNC dizajn
  • bezproblémový chod
  • viac opory pre chodidlo

MÍNUSY

  • vo vyfrézovaných častiach sa má tendenciu držať blato

Maloobchodná cena testovaných pedálov Exustar PM228 je nastavená na približne 61 € a viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.


Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

GaliPet 24.07.2019 (13:38)

4


Ja som používal ešte vyššiu verziu. Vonkajšie ložiská sa dali v pohode vymeniť. Vnútorné však boli len klzné. Ak sú i vo vychválenej verzii len klzné, nevydrží to dlho. To odieranie pedálov od styku s tretrou (kuform) je otrasné. Po pol roku bude na nich hlboká rýha. (funkčne žiadna tragédia). Kompatibilita kufrov Shimano je rovnako diskutabilná.
Držia ale je tam už väčšia vôľa.

 
DanielH 24.07.2019 (10:52)

0


Sú tie pedále aj pre sto poprípade viac kiloveho chlapa?

 
bimjeam DanielH 24.07.2019 (11:48)

2


nenašiel som nikde údaj o nejakom hmotnostnom obmedzení, nemal by to byť problém, ak sa nechystáš na Rampage

 
DanielH bimjeam 24.07.2019 (13:48)

1


Rampage? To ani neviem co je 😀

 
lacika_dnb DanielH 24.07.2019 (21:54)

1


daj si do googlu red bull rampage a pozri videjka

 
cabastefan 24.07.2019 (11:49)

0


Ahoj, v porovnaní s BBB bpd-14 forcemount

 
cabastefan cabastefan 24.07.2019 (11:50)

0


ktoré sú lepšie?

 
lendl 24.07.2019 (12:20)

0


vsetko co vyrabaju sudruhovia zo shimana berem od nich, len to co nevyrabaju napr. vidly musim hladat inde a je to vacsinou tragedia

 
tomasspura lendl 24.07.2019 (17:29)

0


asi tak XT s klietkou su za plus minus tu istu cenu, naco experimentovat .

 
Kenai 24.07.2019 (12:48)

0


A co vnutorna konstrukcia, dostupnost guliciek do loziska/lozisk. Aka je servisovatelnost. U pedalu kriterium cislo 1.

 
Pridaj komentár