Kliknutím prejdeš na
rockmachine.sk
Reklama

Video: Ako oživiť ložisko za pár minút

32 komentárov

Henry33 06.04.2019   Youtube Horska Cyklistika Video Cestna Cyklistika Stredove Zlozenia Servis

Ložiská v stredovom zložení dostávajú zabrať hlavne v mokrom počasí a pri častom umývaní vysokým tlakom. Môžeme im ale pomôcť a predĺžiť ich životnosť.

 



Obdobne na tom sú aj ložiská v zadnej stavbe a hlavovom zložení. Celý proces je veľmi jednoduchý a trvá naozaj chvíľu, pričom výsledok vie výrazne pomôcť a predĺžiť životnosť ložísk.

Video vzniklo vďaka spolupráci so značkou Park Tool. Dovozcom na Slovensko je Sloger.

Ak sa vám video páčilo, pozrite sa aj na ďalšie v našom playliste a nezabudnite nás podporiť svojím odberom.

Páči sa ti toto video?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné videá

Komentáre

johny.kollar 06.04.2019 (17:38)

Cele zle. Ako vazne, bez zartu, toto uz nie je nevedomost. Su situacie, kde taketo *odborne* rady neuskodia (capy zadnej stavby), ale pri nabojoch kolies ci stredovych zlozeniach, cele zle.. kde zacat..

Vacsina dnesnych lozisk je uz zapuzdrena - sealed bearings, cartridge bearings- v lepsom pripade aj dvojmo, v najlepsom pripade su tesnenia z kovu - to specifikuju tie pismenka na oznaceni loziska. Specificke aplikacie ako stredove zlozenia nie su vobec urcene na rozoberanie a opatovne skladanie, je to dizajnovane ako one time deal, takze sa vzdy meni cely stred. Ani obycajne tesnenia lozisk nie su stavane na rozoberanie a aj ked sa moze podarit vylupnut krytku orezavacom bez viditelneho poskodenia, uz nikdy nebude tesnit ako predtym.

Maziva je v lozisku od vyroby presne tolko, kolko ma byt. Ak by pan dotycny expert stravil hodinku googlovanim, zistil by, ze prilisne mnozstvo maziva - napakovanie loziska vazelinou co to da - skracuje jeho zivotnost. Nehovoriac o tom, ze renomovani vyrobcovia ako SKF asi maju lepsi prehlad o tom, aky druh maziva (vazeliny) pouzit, lebo kazda ma ine chemicke a mechanicke vlastnosti. Pojem vazelina je cosi ako pojem olej. Do vidly nikoho nepadne naliat fritol, no do loziska by natlacil kazdy co ma zrovna po ruke, ze ano...

Ak mate lozisko, ktore uz nejde zlahka, tak to znamena, ze tesnenia netesnia, mazivo zmizlo, poskodenie je uz trvale. Vymenit lozisko stoji par eur a mate istotu, ze je nove, bezchybne. Taketo babske rady su fakt cele zle.

 
Kice johny.kollar 06.04.2019 (18:00)

Jááj, chcel som reagovať na teba a dal som reakciu na video

 
zelenaliska Kice 09.04.2019 (16:12)

Loziska musia splnat urcite parametre pre priemyselne pouzitie koli ktorym tam viac vazeliny proste nemoze byt. Pouzitie v bajkoch je ale od tychto speciek na mile daleko a preto naplnenie loziska vazelinou pomoze a predlzi zivotnost. Enduro loziska urcene speci na bajk ste uz v ruke mali?

 
vlastoch johny.kollar 06.04.2019 (18:21)

nehovoriac o tom, ze opat zacinaju video tym nezmyselnym "Celý proces je veľmi jednoduchý a trvá naozaj chvíľu"
ano, je to jednoduche pre niekoho kto to robi 10x do tyzdna a ma plnu dielnu naradia ... a na videu ukazu len odlupnutie krytky a napchatie vazeliny ... to by ozaj zvladlo aj 5r decko ...
ale co postup rozobratia a zlozenia stredu ?
laik, co ma potrebu taky servisny ukon robit raz za 1-2 roky, to isto nebude skusať ani kvoli tomu kupovat specialne naradie za desiatky eur ...
a nie, nemam lave ruky, na bajku si uz čo to poservisujem sam

 
ppi vlastoch 08.04.2019 (08:03)

ale to ma rozobraty HT - na stvorhrane by sa asi viac potrapil

 
obor 07.04.2019 (01:27)

No, videjko ma pravdu, ale je to cele zle pomenovane. Nejde o "ozivenie" loziska, ale o predlzenie jeho zivotnosti. V tomto zmysle je to video uplne korektne. Robim to iste, overene desattisicami KM v kazdom pocasi. Natrepem vazelinu aj podkrytku loziska - viete dobre ako vyzeraju tie krytky na vahadle a hlavnom lozisku na fulle. Tu nejd e o vysokoobratkove pouzitie, ten pohyb je minimalny. Zaklad je, aby sa tam nedostala voda, spina a na to tam treba napchat vazeliny plnu prdel, kolko sa da. Bez toho, som loziska menil kady rok kedisy, Som sa nasral, a bac, staci raz za tri sezony /15-18tis. km MTB/. Dovi dopo.

 
bujnoss 08.04.2019 (08:48)

Nezabúdajme páni aj na ekologické správanie. Konzumný spôsob života nás tlačí do výmeny starého za nové a tým tvorbu zbytočného odpadu. Predĺžením životnosti znižujeme odpad a vplyv na životné prostredie. Každá výroba zanecháva uhlíkovú stopu. Výrobcovia vyrábať neprestanú, ale keď klesne dopyt, budu nútení. Naši starí rodičia vedeli recyklovať lepšie ako my. A priamo v domácich podmienkach.

 
Sarinator bujnoss 08.04.2019 (08:50)

Nasi stary rodicia asi nie skor prastary a recyklovli ine veci.

 
johny.kollar bujnoss 08.04.2019 (12:50)

Tak ta prekvapim, lozisko sa da recyklovat docela uspesne. Tak, ze ho donesies do zbernych surovin.

 
Kice 06.04.2019 (17:58)

Tipujem, že toto si napísal len tak od stola. Nikdy si vazelínu do stredového ložiska nedopĺňal, ani si sa nad ložiskom v strede nezamýšľal. A to je celé zle. Ale z tvojej strany.

Ja by som videu vytkol asi len to, že pri tesnenie ložiska vyberáme opatrne. Vo videu je to skôr na burana, ako na opatrného technika.

 
johny.kollar Kice 06.04.2019 (18:10)

Uprimne ti poviem, ze este som nemal potrebu doplnat vazelinu do ziadneho loziska - zapuzdrene loziska su pre mna spotrebny material. Jasne, klasicke volne gulickove s vencekom, ake su stale oblubene u cestakov, tam je servis bezny a nutny, na to nepoviem nic. Ale na zapuzdrenych loziskach nie, treba si nastudovat ako su navrhovane a ako sa prejavuje ich zlyhanie/koniec zivotnosti. Ozivovanie lozisk je skratka docasna zdanliva resuscitacia. To, ze sa to potom este ako tak toci a nedrhne este neznamena, ze vole a tolerancie su okej, ze tesnenie je v poriadku a ze stycne plochy nie su nenavratne znicene. Ano, mrte vazeliny natlacit utisi prejavy odpisaneho loziska ale nikdy ho neopravi!

Stredy vozim od Shimana, ak po 2 sezonach zacne vydavat pazvuky, tak je uz na odpis a za 20 euri mozes mat nove. Ono to mazivo nezmizne same od seba, ono sa niekam vytrati - a to znamena, ze tesnenie je na pikacu a malo by byt vymenene. Ako sam vravis, rozobratie loziska na burana fakt veci nepomaha...

Som zvedavy aku vazelinu odporucas na *doplnenie*. Bez toho aby som tu pisal referat z tribologie, tak nemozes len tak zmiesat dva druhy vazeliny. Bez toho aby si vedel, ake presne mazivo tam bolo povodne, mozes len tipovat co tam mas dat - a kolko.

 
Kice johny.kollar 06.04.2019 (18:40)

Johny, keď vieš napísať referát z tribológie, tak si zrejme vzdelaný, ale nedarí sa ti to preniesť do reálnej praxe.
Takže nik tu nehovorí, že sa vadné ložisko opravuje namazaním.
Taktiež netvrdím, že v SKF sú blbci, ktorí nevedia namazať ložisko. Stačí sa ti pozrieť na základnú špecifikáciu ložiska, ktoré mám v stredovom zložení a mal by si pochopiť, prečo naplnenie vazelínou pomôže:
https://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/index.html?designation=61805&nfp=NFP-61805
Tak čo? Zaujal ťa niektorý parameter?

Nájsť vazelínu na mazanie guličkových ložísk fakt nie je problém. Podotýkam, že ložisko je na bajku, nie v raketopláne...

A samozrejme ešte berme do úvahy prevádzkové prostredie na bajku voda, blato...

 
milos21 johny.kollar 06.04.2019 (18:54)

Áno, lebo na biku sú vysokootáčkové ložiská, kde aj najmenšia odchýlka alebo iná vazelína spôsobí katastrofu. Z mojej praxe, keď do ložiska hneď po kúpe dám novú vazelínu (stred, hlava) tak sa životnosť takouto jednoduchou údržbou násobne predĺži (ešte viac pri pravidelnom rozoberaní). Viem, testoval som ložiská aj bez rozoberania a bola to katastrofa, čo sa týka životnosti. Ak ti Shimano stred vydrží bez rozobratia 2 sezóny, tak ti gratulujem, asi jazdíš len za slnečného počasia

Jedine, kde som doteraz ložiska neriešil sú kolesá a orech. Ale tie mám dobre utesnené, že sa k ložiskám žiadna špina ani voda len tak ľahko nedostane (samozrejme pri pravidelnom servise). Ale už po dlhých rokoch asi budem musieť kolesa poslať do Hrádku na výmenu ložísk v zadnom náboji.

 
misoridzon milos21 06.04.2019 (21:16)

Loziska v naboji si vies v pohode vymenit aj sam...ja som dost „technicky netalentovany“, ale loziska som zvladol pomocou jutubu vymenit aj vpredu aj vzadu. A bez bolesti a nadavania!!!

 
milos21 misoridzon 07.04.2019 (15:36)

V mojom prípade na to nemám nástroje a skil, ešte ich treba aj po rokoch nanovo rovnomerne vycentrovať...

 
Danielyk johny.kollar 20.05.2019 (14:52)

Johnny na tvoje príspevky som už neraz narazil a teraz si ma ešte viac utvrdil v tom že si len taký teoretik táraj.
súhlasím že na videu to otváral jak bača paštiku a dal tam toho o čosi viac než by sa patrilo, ale ostatné sú len tvoje keci a onánia.
ako môžeš vôbec niečo komentovať, ty, čo ložiská vymieňaš po 2 sezónach ked začne vydávať pazvuky? to je len do oči bijúci fakt že sa o ložiská ani servis biku vôbec nestaráš, lebo ak ložisko začne vydávať zvuk je už môže byť 100vky km nesprávne fungujúce.
pre teba sú ložiská možno spotrebný materiál, viď shimano za 20€ a kona stinky, ale ak má niekto kvalitné ložiská (a to nehovorím ani o keramických), tak pre ostatných je toto spôsob ako sa dá výmena ložísk odložiť na slušný čas, kľudne aj sezónu.
je pekné že poznáš viacero druhov litiových vazelín, ale stále to z teba len robí teoretika, čo si niečo niekde prečítal.
je xy možností, čo sa dá použiť miesto pôvodnej vazelíny a nemusíš vôbec obávať mixovať dve, kedže pôvodnú odstraníš ultrazvukovom alebo nejakých degreaserom, stačí nech tá vazelina snižuje trenie, zabraňuje korózii a hlavne vodeodolná, hustota a podobné vlastnosti sa už dajú dohľadať podľa ložiska ktoré sa vymieňa.
svojimi smiešnymi a ničím nepodloženými vyjadreniami len spochybuňuješ desiatky zahraničných webov a youtube videí, kde skutoční servisáci radia ako sa to dá.
ty, len kecáš.

 
Roboop76 06.04.2019 (18:08)

Ja by som vytkol iba ten brzdový čistič, kto robil s loziskami nikdy nepoužije niečo čo ho úplne odmasti to ho môže rovno vyhodiť.

 
Ledavi 06.04.2019 (19:13)

Nie je lepšie oživiť tým, ze kúpim nové ložisko za pár € ?

 
Kice Ledavi 06.04.2019 (19:23)

No určite tým oživíš aj biznis.
Ale ak nové ložisko naplníš vazelínou čo to dá, tak sa interval "oživovania nákupom" výrazne predĺži. O prachy za nové ložisko ide až v druhom rade. Prvoradá je vyššia spoľahlivosť a menej servisovania

 
bujnoss Kice 08.04.2019 (07:43)

A menej odpadu.

 
AdMich bujnoss 08.04.2019 (22:03)

Ložiská sú z recyklovateľného materiálu myslím...

 
StanoLevice 07.04.2019 (21:47)

Ja osobne si myslm,ze ziadne mazanie loziska nemoze uskodit,ak sa da otvorit bez poskodenia. Uz druhy rok mam kupene rezervne loziska pre fsabb30 a uz piatu sezonu sluzia povodne.Posledne tri seziny su na graveli a jazdia celu zimu. Mazanie je pri tychto typoch lozisk hlavne na zabranenie vniku vlhkosti,lebo loziska na klukach sa tocia max 120 krat za minutu...cistim povrch loziska po kazdom zmoknuti,alebo umyvani po velkom zapraseni. Prach a necistoty sa hromadia na vonkajsom obvode a lepia sa na prebytocne mazivo. Casom kazdy ,kto maze si najde svoju mieru,ze kolko maziva pouzije. A cim mazat? Ja pouzivam lithiovu vazelinu od castrolu,ktora je odporucana pre krovinorez a ten sa kruti trosku rychlejsie..

 
johny.kollar StanoLevice 08.04.2019 (13:00)

To, ci je lubrikant husty/riedky, este neurcuje ako maze. Podstatnejsie su ine parametre, obzvlast v lozisku. Divil by si sa, ake "huste" lubrikanty su obcas v loziskach, co tocia 10tisic - ak maju vybornu prilnavost a silu filmu. Ono to nie je vobec take priamociare A krovinorez nie je benchmark (tam kludne aj grafitovku xD)

Litiova vazelina, ale ktora? Cista litiovka? Lithium complex? Lithium hydroxy? Daj si do googlu "grease compatibility chart" a budes o nieco mudrejsi, ze nie je vazelina ako vazelina... Netvrdim, ze tym zabijes lozisko, ak zmiesas dve nekompatibilne, ale jeho zivotnost je potom miziva - teda ak ho kazdy mesiac necistis a neprecpes doplna...

 
bady007 08.04.2019 (07:37)

vyrobca loziska nikdy nevie vopred, na co bude pouzite. Preto ho nemoze nikdy namazat hustym lubrikantom, pretoze ak sa pouzije vo vysokych otackach, proste by sa to mazivo vytlacilo, mozno by vytlacilo aj krytku. Lenze pre pouzitie v zadnej stavbe bajku, ktora bezi na skoro ziadnych otackach sa priam pyta husty a vode odolny lubrikant. Takisto loziska v stredovom zlozeni, ba dokonca ani v nabojoch kolies sa nedaju povazovat za "vysokootackove" , tam staci lubrikant polohusty. Ja kludne suhlasim s otvorenim noveho loziska, vycistenim od povodneho maziva /trebars aj v ultrazvuku/, aby sa nemiesali dva druhy maziva. Do zadnej stavby pouzivam nepopularne plasticke lepkave zuvackove mazivo mogul A00, do stredoveho a nabojov Cyclon pre loziska....

 
johny.kollar bady007 08.04.2019 (13:15)

Vyrobca loziska vie, na co bude pouzite. Resp urci, na co moze byt pouzite. Ale inzinier, co riesi predovsetkym design a cenu biku, sa rozhodne dat vysokootackove gulickove lozisko do capov zadnej stavby, ktora bude razovo zatazovana s minimalnou rotaciou, ten nevie ake tam ma dat. A to je kamen urazu, ked po dvoch vyletoch do bikeparku ma zadna stavba na zjazdaku pozorovatelnu volu. Proste zle zvolene lozisko pre danu aplikaciu, ale zase urobit po poriadne, tak ten bike vazi o pol kila viac... radsej tam dat poddimenzovane lozisko a hned za 20 euri predat bearing kit v hodnote 5 euri, tak sa robi biznis predsa!

Pri kazdom loziku mas presne dane (aspon u serioznych vyrobcov, noname China sa nerata) ake ma maximalne zatazenie radialne, axialne, otacky, pracovne teploty, pripadne chemicku odolnost, zivotnost v hodinach (pri nominalnych otackach)... a vyrobcovia lozisk ich tam nedavaju od oka..

Krytky lozisk nie su stavane na rozoberanie. To, ze to zvladnes, neznamena, ze je to na to urcene. A to, ze to potom zacvakne na miesto tiez neznamena, ze tesni ako nove, zial. Taktiez ultrazvukova cisticka nie je vyhra, tie media co sa v nich pouzivaju sice nie su korozivne, ale ani nechrania pred koroziou, ked lozisko odtial vytiahnes.

Mogul je mazivo na hlinitej baze, jeho odolonost voci vode bude tisickrat lepsia nez akehokolvek "bike specific" mazivo, co je len a len dobre. A jeho prilnavost k povrchu loziska bude tiez vynikajuca. Zial, Mogul je zrovna ten najhorsi lowend s mizernou zivotnostou a zrovna typ 00 ma tendenciu odvsadial vytiect pri troche mechanickeho zatazenia...

 
methodM 08.04.2019 (14:25)

Ja som ako idiot dával mazať proprietárne ložiská od MAVICu, žiadny servisák mi to nevedel poriadne spraviť, aby to malo voľnobeh ako za novoty, a oni tam frantíci dávajú vlastný olej! MAVIC je hrôza ak nemáš dobrého mechanika, sám si na to krátky :/ MAVIC - Nikdy viac!

 
ths92 07.04.2019 (22:24)

Myslím, že toto videjko tu je asi len kvôli splneniu nejakej kvóty koľko videí a článkov treba za týžďeň vydať.
V prvom rade by som nové ložisko nikdy neotváral aby som tam dal viacej maziva. Výrobca dobre vie koľko maziva a hlavne akého tam dať. V druhom rade ak sa už rozhodnem otvoriť ložisko tak tam dám vždy nejaké mazivo s lítiom ktoré je určené priamo na ložiská. No a v neposlednom rade nové ložisko stoji naozaj pár eur a tak vždy volím dať nové ložisko.

 
Sarinator 08.04.2019 (07:08)

Fajny clanok spustil debatu jak na pive ked sa riesi kedy mal nastupit Sagan

 
danyH 10.04.2019 (22:55)

a to ste este nezabrdli do keramickych lozisk, ale tie na biku nemaju velky vyznam tak asi preto-je to len zbytocna uchylka lebo radovo 10.000 otacok na biku???
dokonca niektory renomovany vyrobcovia tvrdia ze keramika je horsia pre aplikaciu na bike ako kvalitne spravena ocel a jej prinos je viacmenej v rovine psychiky

a s tym mnozstvom “vazeliny” ma johny pravdu v tom ze do plna natrepane loziska nemaju idealnu funkcnost na ktoru boli urcene a to ich vyrobca vie na 100%

 
danyH 10.04.2019 (22:58)

a tiez je fakt amaterizmus otvarat tesnenia loziska ostrym nozikom, na to existuje picking tool

 
winter78 20.05.2019 (20:43)

Ľudia nemažte, nerozoberajte...kupujte nové ......

Výhody : čisté ruky, predajcovia si budú mydliť ruky,dobrý pocit na srdci že máte nové..najlepšie lacné Made in P.R.C....tie "určite vydržia".

Nevýhody: stanú sa z Vás technickí analfabeti pretože nič si neopravujete a všetko meníte za nové..najlepšie v servise.

 
Pridaj komentár