Nebuď ako.... časť 1. POZDRAV SA

1910 komentárov

Majo3xIII 07.04.2019   Elektrobicykle Turistika Horsky Bike Horska Cyklistika Vylet Cykloturistika Hory

Hory nie sú mesto, ty nie si nesmrteľný a tvoj ebike nie je Terminátor.

Už počas základnej školy som sa začal vyskytovať v horách čoraz častejšie. Najskôr to boli také akože brigády, na ktoré nás brával kamarátov otec, aby sme nehrali celé leto len futbal.

Zbierali sme smeti po turistoch, vyniesli studničku, osadili smerovník a na konci leta dostali sto korún. Najväčšou odmenou ale vždy boli túry. Dostali sme sa na hrebeň Západných Tatier a tak trochu pričuchli k tomu ozajstnému horalstvu vo veľkých kopcoch.

To bolo ešte v časoch, keď sme sa v horách zdravili všetci. Bolo to také nepísané pravidlo. Nie preto, že by sme každého poznali, ale všetci sme si tam žili na jednej vlnovej dĺžke, a potom, v horách nikdy neviete, kedy budete potrebovať pomoc niekoho iného.

Tento milý zvyk sme si potom so sebou niesli pri skialpe, lezení, bicyklovaní a vlastne vždy, keď sme boli v kopcoch. Dnes sa do hôr vyberie na bicykloch alebo len tak v podpätkoch už kde kto. Zdraviť sa pešiakom takmer nemá zmysel, dve tretiny na vás pozerajú v obavách, či im nechcete ponúknuť nové hrnce alebo výhodný paušál.

A potom sú tu ebajky. Tie umožnili návrat do kopcov starým otcom hôr, ale otvorili brány aj novej skupine ľudí, ktorá si so sebou nesie v batôžku pravidlá z miest a cítiť z nich značnú dávku egoizmu. Možno to tak nie je, len jednoducho nevedia, ako to v kopcoch chodí.

Keď sa tak zamýšľam, asi by som tiež nevedel, aké pravidlá platia pri zbere viniča. Nikdy som k tomu nečítal žiadnu príručku, nikdy som to nerobil, netuším, ako to v takejto komunitke funguje, ale som si istý, že správnym začiatkom by bolo obyčajné „dobrý deň“ alebo „čaute“.

Nikto od ebajkerov nechce, aby si najskôr museli dva roky robiť kurz a čítať príručky správania, ale chlapci, slušnosť. Slušnosť. Nesmieme zabudnúť ani na to, že taký ebike tiež nie je ruský tank. Ako klasický bicykel aj ebike môže dostať defekt alebo roztrhnúť reťaz.

Venovať potom niekomu svoju náhradnú dušu za desať éčok je omnoho náročnejšie, ak sa dotyčný pred štvrťhodinou nevedel ani odzdraviť. Takže nezabúdajte. V kopcoch je niekedy na začiatku veľkých príbehov a celoživotných kamarátstiev obyčajné „ahoj“.

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Prejsť do shopu (Elektrobicykle ~ Horské elektrobicykle)

PacoFR 17.04.2019 (20:06)

Solichant to spresnil, je jedno aký si športovec , mal by si každý uvedomiť, že všetci sme si prišli užiť deň na horách to svoje , a rešpektovať sa spokorou, ale žiaľ jebnutosť ľudí nemá hranice, a cyklista už je vo všetkých hlavách najvetší ničiteľ všetkého každeho, rovno na odstrel a tý čo sa hraju na ochrancoch mnohý ani nevedia čo rozprávaju, lebo sú ako ovce, ale ked som bol na námesti BB proti tažbe, viem že mnohý alaturisti sedeli doma na zadku lebo načo by som šiel niekam čo ja stým , ale na všetko p....ú. No a dalšia vec čo ma mrzí že ludia oproti čo idú sa ani do očí nevedia pozrieť, po pozdrave neodzdravia, keď si pešo rýchlejší tak turista rozčapí tie trápne palice aby som ho neobehol, skialpinista ked šlape tak pešiak mu zavadzia samozrejme ! nepozdraví sa ! lebo čo ty tu chceš v tom snehu pešo ja som skialpinista , takže je to rôznorodé a mám pocit že v každej skupine si niektorý pozatvárali dvere medzi sebou lebo ja som ja . nevadí skúsili ukázali , ideme dalej , navždy hory

yautja 08.04.2019 (15:39)

Krasne napisane, tiez som zacal tuto sezonu jazdit na ebiku a ktokolvek ma v kopci na uzkom traile pusti pred seba sa slusne podakujem, ale aj pesiakom co uhnu. Zial podpatkove turistky z X5 s ich mecenasmi a chlapci co bez zmyslu kupuju najdrahsie zelezo aby sa ukazali pribudaju.
Uz som zazil blba co mi vynadal ked som siel dole kopcom a on fucal oproti do kopca. Mylim sa v pravidle, ze ten co ide dole ma prednost?

stvrty yautja 11.04.2019 (09:17)

no ak to nebol jednosmerny trail a ty si jazdil suverenne s tym, ze mas automaticky dolekopcom prednost, tak sa nedivim ze ti vynadal
Ja situaciu vacsinou vyhodnotim tak, ze aj dolekopcom je to jednoduchsie pre mna dat prednost, nez pre toho oproti. Skor ho zbadam a mam viac casu vybrat miesto kde sa zmestime obaja, (tzn. pribrzdim ak treba) alebo kde mozem skocit vedla trailu do terenu.
Ak sa neda vyhnut, a napr. vidim ze to hore lame na najlahsi prevod, tak zastavim a necham ho prejst. Lebo viem, ze je to nahovno rozbiehat sa z nuly v strmom kopci.
Ale vacsinou to aj tak dopadne tak, ze si davame prednost navzajom.

Solichant 10.04.2019 (23:14)

Toto nie je o bajkoch, ebajkoch, horách, turistike, športe a neviem o com. Toto je jednoducho o sprostom egoizme a pocitu nadradenosti dnešných ludi! Vôbec to neplatí len na mladých. Aj tych je este par slušných. Je to o výchove, ucte, hodnotách... Moc nie su peniaze a peniaze nie su vsetko. Čím dalej tym viac sa uzatvárame a vzdalujeme sa jeden od druhého.

yautja Solichant 11.04.2019 (09:12)

! Presne ako pises. Zial, slusne chovanie, hodnoty su prec. Staci sa pozriet na parkoviska a pakovanie...nehovoriac o pozdraveni/odzdraveni sa kdekolvek (rodicia skolka, skola, sused...DES)

Solichant yautja 11.04.2019 (09:21)

Ja som zažil uz aj pána, čo opravil defekt a dušu odhodil z hrádze do trávy a ani sa neunúval o tom porozmýšlať. (nový cyklochodník NM-Horná Streda). Fakt som sa vtedy ponáhľal že zastavím položím krížom pred neho bajk a pôjdem to pred nim zdvihnúť a bez slova pôjdem prec. Najbližšou cestou ju zodvihnem. To som si tiez myslel že cyklistika- pohyb v prírode- možno iné cítenie a prd. Ludia sú sprostí! Česť výnimkám samozrejme

yautja Solichant 11.04.2019 (09:24)

v lesoch som nasiel od auto pneumatik, cez vraky, chladnicky, stare radiatory vsetko. Zial patrime medzi najspinavsie krajiny v EU.
Pre mna je zahada, ako je niekto schopny do lesa/ku vode dotrepat igelitky s chlastom (pocitajme 1L = 1kg) a prazdne flase v tych istych igelitkach nechaju navesane na strome (zlomkova vaha, plast stlacenim zmensis). To svedci o nas.

radohanno 09.04.2019 (10:41)

S tím se nedá než souhlasit..Bohužel taková je doba..Jezdím přes 30 let a ta změna jde znát..Bafuňáři jsou dnes stále častější..Jedou středem a jesně dávají najevo ..Pozor jedu já a já jsem sežral celý svět protože mám na to nejdražší i když neumím nic...Taky mám e-bike ,ale taky nějakou minulost. Jen nevím jak lze vychovat tyhle buřtipány co to ostatním kazí...Cyklistů je stále více a tím bychom měli k sobě být více ohleduplní a slušní...Pamatuju doby, kdy se na trati potkali neznámí cyklisti a dali spolu nějakou trať..Střídání v balíku je samozřejmostí..Pomoc nebo rada, byla vždy brána jako normální... A dnes..Chytit se někoho a chtít s ním kus jet ,se zlou se potážeš...Občas i nadávka padne...

yautja radohanno 09.04.2019 (11:03)

to zavesenie sa na niekoho bez opytania na drzaka vrcholne neznasam... a ked by si rad vymenil, tak hrdina uplachti a konci v najblizsom bufete... nehovoriac o bezpecnosti na dost naplnenych cyklochodnikoch aj korculiarmi a psickarmi

radohanno yautja 09.04.2019 (11:17)

Myslel jsem na dobu minulou..Tehdy cykloztezky nebyly a jezdilo se po silnici...Buď jsem dojel někoho já a nebo někdo mě a mávnutím jsme se pozdravili..Domluvili kdo kam jede a jeli jsme spolu..Dnes to nejde ..každý si kope svou ligu..Lidé nekomunikují ..Jinak dnešni cyklostezky raději ignoruji..Tam se jezdit nedá..Je to o držku..jak píšeš..Psíčkaři,důchodci,matky s kočárky,bruslaři a cyklisti musí zase na silnici...