ABS na ebikoch?
Možno už v blízkej budúcnosti. Bosch pracuje na vývoji systému spolu s výrobcom bŕzd Magura.
Pamätám si dobu, keď ABS prichádzalo do motoriek a behom pár mesiacov si táto inovácia získala kopu fanúšikov. A rovnako veľkú kopu odporcov. Doba sa pohla a o ABS sa začína rozprávať aj v spojení s elektrickými bicyklami. Poďme si to zmeniť na drobné.Čo je ABS?
Veľmi zjednodušene ide o elektronicky riadený systém brzdenia s riadiacou jednotkou, ktorá zbiera údaje o rýchlosti otáčania kolesa, brzdnej sile a neviem čo všetko ešte. Hlavnou úlohou tohto „umelého mozgu“ je bránenie zablokovaniu kolesa pri brzdení – teda šmyku. Dôvod je jednoduchý. Pri šmyku sa vozidlo nedá ovládať, aj keď pri jednostopových by sme mohli viesť o tomto tvrdení polemiku.Koniec srandy, prichádza sterilizácia
Povedzme si pravdu. Svet bez šmykov by bol nudný. To môžeme chodiť na ryby. Ako všetky veci sveta ani ABS so sebou nenesie len dobré zvesti. Sú situácie, kedy veciam až tak nepomáha, brzdná dráha bez neho by bola kratšia a špeciálne pri bicykloch bude nevýhodou aj zvýšenie váhy celého stroja.Na druhej strane je však oveľa väčšie množstvo výhod a situácií, v ktorých sa osvedčil a priniesol na cesty viac bezpečia. A tiež nudy. Keby sa začalo hovoriť o celoplošnom osadení elektrobicyklov touto vychytávkou, bol by som určite proti. Išlo by do smetí hneď po odrazkách. Našťastie sa zatiaľ stále uvažuje len o mestských bicykloch.
Ďalšie káble a vtáčia búdka v cene
Áno. Uvažujete správne. Ani ABS na ebikoch nedokáže žiť len tak samé o sebe. Čiže okrem hadíc od strmeňov pribúdajú ďalšie káble prenášajúce informácie od kotúčov pod predstavec, kde je „ukrytá“ riadiaca jednotka – akýsi mozog tohto systému v tomto prípade pripomínajúci malú vtáčiu búdku.Ale neposmievajme sa. Pravdepodobne (dúfam) zostane táto inovácia len na ebikoch v mestách, kde si viem predstaviť jeho využitie a dokonca si myslím, že dokáže reálne zabrániť nepríjemným zraneniam.
Majte sa, ja letím
Očkom som sledoval pani, ktorá so svojím ohnivým Velamosom vletela do zákrutky spestrenej zvyškom zimného posypu. Po chabom pokuse o ustátie prekérnej situácie začínajúcej v druhej polovici zákruty sa naplnili predpoklady, a pani sa porúčala spoza riadidiel siahajúcich snáď až za okraj stratosféry.Možno práve tu by ABS zachránilo silonky. Neskúsený jazdec by mal viac priestoru na manévrovanie a bicykel by napriek sypkému podkladu rovnomerne spomaľoval bez zablokovania kolies a následného nekontrolovaného šmyku.
Cez predné to už nepôjde
Okrem všetkého nesie ABS v sebe ďalšie podstatné plus. Zabraňuje zablokovaniu kolesa a tým bráni aj prehodeniu jazdca cez riadidlá. Práve táto funkcia sa mi páči asi najviac. Jazdcov v mestách občas môžu prekvapiť nečakane otvorené dvere do cesty z radu stojacich áut alebo iné strašiaky dopravy, ktoré neponúkajú priestor na rozmýšľanie, a jediné, čo pri troche šťastia dokážete urobiť, je zavrieť brzdy.S ABS sa v nasledujúcich krušných chvíľach nemusíte sústrediť na dávkovanie brzdnej sily, ale ostáva vám „voľný“ mozog na hľadanie cesty von. Myslím, že hlavne pre starších ľudí môže byť tento systém ohromným prínosom.
Najväčšou neznámou v tomto príbehu zostáva cena a jej vplyv na výšku predajnej ceny elektrobicykla.
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre