Reportáž: ŠKODA Svätojurský MTB maratón – zimná edícia

Za tie roky som na maratóne v Svätom Jure zažil skutočne rôzne podmienky, no vidieť sneh v Malých Karpatoch v tomto ročnom období je skutočne rarita. Maratónska sezóna začína...

Pre mnohých zahajovací maratón sezóny a prvé kolo ŠBOT sa tento rok posunul o 2 týždne skôr na sobotu 13. apríla. Kúsok po 6:30 h teda vyrážam s Lenkou zo Žiliny a na teplomere v aute svietia cca 3 °C. Keď sa to po čase zvýši na 4 °C, hovorím, že už sa začína otepľovať. Po príchode do Svätého Jura sú zase 3 °C . Každopádne nepríjemnejší je vietor a celkovo to chce trochu porozmýšlať čo na seba. Túto tému preberajú aj bikeri okolo, no ja už mám jasno. Presne tieto podmienky sú dokonalý vzor využitia neprefúkavého dresu ako je Perfetto či Gabba, o ktorých tak často hovorím a ktoré všetko dokonale zjednodušia. Pri pretekaní si totiž vytvoríte obrovské množstvo tepla a preto stačí len niečo, čo chráni pred vetrom a pritom výborne dýcha. Ak totiž dáte spodné tričko, dres a na to ešte bundu, budete sa len zbytočne v kopci potiť v 3 vrstvách a následne vám bude zase kosa. Pod takýto dres už len tenké spodné tričko, návleky na ruky, kolená, zateplené kraťasy a vlnené ponožky a samozrejmime niečo na hlavu. Tak to bolo len krátke okienko do sveta výbavy a môžeme pokračovať

Samotná registrácia a všetko ostatné prebehlo bez problémov, veď tento maratón už je dlhoročná klasika a organizátor vie, čo treba. Super, že igelitky vystriedali vrecká a ešte viac poteší vínko vo vnútri. To je príjemná zmena oproti letákom ale treba povedať, na tomto maratóne je to už pekná tradícia...

Mať so sebou niekoho, keď je takto chladnejšie, je naozaj výhoda, pretože sa môžem ísť pekne rozjazdiť a čakať na štart v teplej bunde a nemusím tak klepať kosu pri čakaní. Idem trochu roztočiť stuhnuté nohy do prvého kopca ale keďže som sa nejako motal, je to len pár minút. Tiež som tomu mohol dať viac vzhľadom na svoj „dieslový“ charakter. Každopádne mi bolo jasné, že po minulotýždňovej tréningovej nakladačke v Baške to bude hlavne na začiatku trochu trápenie. Čo mi bude ale chýbať ešte viac je technika jazdy na MTB, keďže Felt prišiel presne, keď som odchádzal do Chorvátska a na doladenie zostalo len pár dní po príchode. A hlavne som predtým brúsil v podstate len cestu. Každopádne viac o biku sa dozviete už čoskoro vo videjku, ktoré už je pripravené .

Na čo sa človek teší cez zimu je vždy tá atmosféra na štarte a taký ten mierny pocit nervozity pred pretekmi. Niektorí hovoria, že nič také nemajú ale u mňa je to vždy tak a aj po tých x maratónoch. Myslím, že práve preto sa na preteky aj chodí. Veď keď mi to bude na štarte jedno, môžem ísť radšej niekde na výlet...

Som správne?

Nechýba tradičný spíker Roman Barényi, ktorý trochu dolaďuje atmosféru a predstavuje jazdcov pred štartom. Nechýbajú ani majstri Slovenska v maratóne, teda Tomáš Višnovský (Česká Spořitelna Accolade) a Andrea Šimora (Bike Team Juhasky, potom je tu Kája (STARBIKE.SK), Kostel (Greenbike Aloha Team), či Vlado Hojdík (PROefekt team). O 10:00 h vyrážame na trať dlhej, kde už viem parametre naspamäť – 70 km a kúsok pod 2 000 výškových. Mojím jediným cieľom v úvode je neprepáliť ten prvý kopec ale nakoniec sa ide celkom rozumne a tempo sa stupňuje až po pár desiatkach výškových metrov. Nohy sú lenivé, zrýchľovať sa im nechce ale hlavne, že to ide smerom dopredu.

Postupne vytvoríme takú menšiu skupinku, ktorá sa v rýchlom a dlhom zjazde zase trošku nadelí, aby sa to zase dalo potom dokopy. To už začíname najdlhšie stúpanie cez Medvedie údolie. Akonáhle dostal kopec pravidelný charakter, pekne sa usadím do sedla a ide sa mi výborne. Som na čele skupinky a pomaly sa približujem k tej ďalšej. Za prvým bufetom sa sklon zdvihne a vtedy sa mi ide ešte lepšie. O malú chvíľu dolepím štvoricu a zdravím Lecha a Dana Kučeru. Robím si srandu, že nemusím ísť ani na Kráľovu Hoľu, ak chcem zažiť teploty okolo nuly a parádny studený vietor. Stúpanie ešte pokračuje serpentínami, kde chvíľu rozmýšľam, čo je to biele na zemi okolo...sneh. To ma vážne dostalo. Fliačiky snehu v Karpatoch začiatkom apríla . Takže zimné akcie ešte rozhodne neskončili. Hore všetko ešte dotvára hmla a vlhko a keby ste ma tu vysadili s páskou cez oči, fakt by som to tipoval na Horala.

Ako sa mi išlo výborne do pravidelného kopca, všetko sa mení na hrebeni, kde sa to strieda v štýle hore-dole. Zmeny tempa mi nejdú, navyše cítim, ako to ešte nemám v ruke v rámci techniky. Nejde ani o to, že by človek šiel vyslovene pomaly, ale nie som taký uvoľnený, nedokážem si tak oddýchnuť a vždy strácam nejaký ten metrík. Keď sa to sčíta, je z toho diera, ktorá narastá. Hlavne  nechcem podceniť jedlo v tej zime, tak sa snažím niečo zjesť, čo je so stuhnutými rukami trochu problém a rovnako aj tu žuvanie ide akosi ťažšie... mal som radšej zobrať viac gélov

Pekné a rýchle chodníčky ma privedú postupne na Biely Kríž, kde trať mení smer a stáča sa späť na Svätý Jur. Po rýchlom zjazde som tak narazil do krásneho protivetra, ktorý mi robil príjemnú spoločnosť. Táto edícia má skutočne všetky atribúty dobrej zimnej akcie. Každopádne povrch trate je ideálny, žiadne tony prachu ani žiadne blato – ak teda človek odráta tých pár mlák, ktoré dotvoria neskorší image MTB jazdca na fotkách. Jednoducho trať je výborná

Video z krátkej trate od užívateľa SpecializedTT

Kde je posledný kopec?

Za chvíľu končím prvé kolo a napájam sa do druhého. V jednom dlhšom stúpavom úseku pred zjazdom vidím, že kúsok predo mnou je pekne veľká partia. Rýchly zjazd po kameňoch teraz už dotvárajú aj jazdci z kratšieho variantu ale dá sa vždy pekne prejsť a dohodnúť. Ani sa nenazdám a som znovu na rozbitej asfaltke, ktorá značí začiatok Medvedieho údolia. Tak poďme na to znovu, stabilné tempo máš predsa rád . Skupina je pomerne ďaleko ale nakoniec som pred koncom stúpania kúsoček za nimi. Pri obiehaní pritom míňam kopec kamarátov a známych, čo je tiež taká tradícia v Svätom Jure. Na hrebeni obieham najskôr Lecha, ktorý zastavuje a dofukuje koleso, potom ešte Mateja Mullera ktorý sa ma chytí. Vpredu vidím ďalších a hovorím si, že predsa v závere je ešte ten tradičný uťahovák (rozumej kopec), kde to rozbalím... Ide sa mi výborne a dokonca sa na ten kopec teším. Lenže sa neodpájame do cieľa ako po minulé roky ale neskôr. Pre istotu sa ešte pýtam pani, či ideme dobre a ona prikyvuje. Pekný zjazdík a ani sa nenazdám, vidím tradičnú panelovú cestu, ktorá značí jediné – tradičný kopec sa nešiel a môžem už len prášiť do cieľa. Väčšinou by mi takéto zistenie spôsobilo radosť, no dnes som sa vážne na ten posledný kopec tešil . Každopádne tradične super fandiaca rodinka nechýbala ani teraz.

Tak aspoň na záverečnej rovine zaberiem a blížim sa k dvojičke František Šmelko a Juraj Karas. No už to pred cieľom nestihnem a nakoniec končím na celkovom 11. mieste v čase 3:02 hod. Každopádne super preteky, žiadne technické problémy a nabitie maratónskeho „feelingu“ mi z toho dáva výborný úvod do sezóny. Teraz sa to chce zamerať na vyššiu intenzitu, zmeny tempa a hlavne techniku, čo ale beriem ako tú podstatne zábavnejšiu časť sezóny . Nakoniec mala trať po dlhom čase iné hodnoty a skrátenie sa prejavilo na dĺžke 67 km s prevýšením cca 1 840 m.

Celkovým víťazom sa stal Tomáš Višnovský v čase 2:42 hod, ktorý sa po chorobe na Cape Epic začína zase rozbiehať a medzi ženami Andrea Šimora v čase 3:36 hod.

Kompletné výsledky nájdete na tomto odkaze
Môj záznam z aplikácie Strava kde nájdete všetky údaje a podrobnosti z jazdy. No a kedže mám tento rok wattmeter už aj na MTB, na svoje si prídu všetci priaznivci čísel.

Celkovo odštartovalo 770 ľudí a do cieľa dorazilo 756. Okrem bodov do série ŠBOT boli rovnako tieto preteky aj prvým kolom Slovenského Pohára XCM pričom aktuálne body nájdete na tomto odkaze.

Výborné podujatie

Ešte sa musím vyjadriť k celkovej organizácii a zebezpečeniu. Ale to bude pomerne rýchle, keďže naozaj nemám co vytknúť. Prišiel som do cieľa a značenie bolo všade dostatočné, ľudia na bufetoch ochotní, čo podávajú poháriky za jazdy, rovnako regulovčíci na trati ktorí usmerňovali, pričom stáť tam v tej kose rozhodne zábavné nie je. To mi potom naozaj nejde do hlavy, čo všetko vedia ľudia riešiť a napísať vo fóre pričom cena podujatia vyjde menej ako 2 lístky do kina a pukance k tomu. Po dojazde je hlavné, že mám kde odložiť bike (a nemusím sa o neho báť), kým sa najem a dám do poriadku a potom, že nečakám na umytie. Teda úschovňa aj množstvo boxov funguje, všetko bez čakania a rovnako aj jedlo bolo výborné – navyše všade opäť príjemní a ochotní ľudia. V cieli pohodička, žiadny uškriekaný moderátor s blbými vtipmi, takže spokojnosť a za mňa vidieť zlepšenie.

S Lenkou sme boli potom pozrieť aj kolegov Maťa a Veroniku, ktorí klepali odvážne kosu v našom MTBIKER stánku. Každopádne poobede sa začalo ukazovať aj slniečko a razom bolo oveľa príjemnejšie. Dokonca to vyzeralo na príchod jari .

Maratónska sezóna začala teda skoro a teraz si dá maličkú pauzičku, ale je ideálny čas užiť si jar, doladiť slabé stránky a postaviť sa pripravený na štart. Ďalšie kolo ŠBOT je na programe 4. mája na podujatí ŠKODA Vlko Hron MTB, kde sa môžete tešiť na peknú a rýchlu trať v okolí Banskej Bystrice a napríklad aj na možnosť duatlon štafety. A možno to už vyjde na krátke/krátke...

ŠKODA Svätojurský MTB maratón

calendar_today 13.04.2019
format_list_numbered 2. kolo - Župný pohár
format_list_numbered 1. kolo - Slovenský pohár XCM
format_list_numbered 1. kolo - Škoda Bike Open Tour
place Svätý Jur (Slovensko)