Test: Mondraker Podium Carbon RR - španielsky plnokrvník s jasným cieľom

Test: Mondraker Podium Carbon RR - španielsky plnokrvník s jasným cieľom

19 komentárov

Micequal 01.06.2019 42 fotografií   Mondraker Bicykel Horsky Bike Horska Cyklistika Test Hardtail

Pre našinca možno o niečo menej známa značka Mondraker vyrába a dizajnuje svoje bicykle už od roku 2001 v španielskom Alicante. No a tento 9 kg hardtail je dôkazom ich skutočne dobre odvedenej práce.

 

Najskôr sa im podarilo preraziť vo Svetovom pohári v disciplíne DH s modelom Summum Carbon, neskôr Carlos Coloma zbieral vavríny aj na XC okruhoch, kedy skončil na OH v Riu 2016 tretí za Kulhavým a Schurterom. A práve model Podium Carbon RR vo verzii World Cup som mal možnosť na pár dní osedlať.



Čože nám to južania namiešali?


Hlavným prvkom celkovo agresívneho a jedinečného pretekárskeho dizajnu, ktorý ako prvý udrie do očí a odlíši tento hardtail od desiatok ostatných, je, samozrejme, rám. Je to chrt, ktorého ploché zadné vzpery prechádzajú priamou líniou do hornej rámovej trubky, v poslednej štvrtine zalomenej a plynule ukončenej integrovaným predstavcom. Pri bočnom pohľade je tak aj neznalým jasné, že sa tu rozhodne nejedná o nejaký obyčajný bike, ale o špeciál s pretekárskou DNA. To potvrdzuje aj pohľad na spodnú rámovú trubku, ktorá prezrádza, kde všade sa tento bike pokúsi zabojovať o popredné priečky v rámci nadchádzajúcej sezóny Svetového pohára XCO. A to je určite zaujímavým motivačným detailom aj pre amatérskych jazdcov. Navyše jeho karbónový rám vyrobený technológiou Stealth Air by mal spĺňať i tie najprísnejšie požiadavky na tuhosť a optimálny prenos síl pri zachovaní nízkej hmotnosti, nakoľko rám vo veľkosti M má spolu s integrovaným predstavcom podľa výrobcu len 920 gramov.



Samozrejmosťou je vnútorné vedenie kabeláže, doplnené o dôležité detaily, akými sú penová ochrana pod reťaz a hlavové zloženie či kovová ochrana rámu pri prevodníku. K celkovej tuhosti prispievajú pevné osi v štandarde Boost - 12x148 mm vzadu a 15x110 mm vpredu. O prenos hnacej sily sa stará „pretekársky” 36-zubový prevodník osadený na kľukách Sram X01 Carbon Eagle so stredovým zložením Sram DUB PF30, pričom vzadu sekunduje 12-rýchlostná kazeta s rozsahom 10-50 zubov a prehadzovačka Sram X01 Eagle. Spomaliť biku umožňujú brzdy Sram Level TL v kombinácii s kotúčmi o priemere 160 milimetrov a tlmenie nerovností zabezpečuje vidlica FOX 32 Float Factory s povrchovou úpravou Kashima. Zamykanie na riadidlách a 100 milimetrový zdvih sú pre túto kategóriu už štandardom. Kolesá DT Swiss XR 1501 sú obuté do plášťov Maxxis Ikon 2,2 a spolu s karbónovým kokpitom, sedlovkou Onoff a sedlom Custom pomohli Mondraker World Cup stlačiť celkovú hmotnosť pod 9 kilogramov, čo tento stroj radí medzi najľahších XC pretekárov.



Man vs Machine


V deň, keď som dostal echo, že je tu možnosť vyskúšať si tento bike, som ráno cestou do práce manželke vravel, že ak si ešte niekedy budem vyberať nový stroj, rozhodne to bude full. Ale uznajte, jazdiť na stroji svetového rangu sa skrátka neodmieta! Navyše mi prišiel práve vhod do dvoch nabitých tréningových týždňov, takže som ho mohol podrobiť skúške ohňom a zistiť, kto z koho.



Keďže som zvyknutý manipulovať so svojím 12-kilovým XC fullom, ihneď po jeho doručení som sa musel presvedčiť, či mi náhodou neposlali len prázdnu škatuľu bez bicykla. Našťastie, bol tam . Úvodné nastavenie prebehlo rýchlo a komfortnú pozíciu som si našiel bez najmenších problémov - jednoducho si mojich 182 cm s veľkosťou M sadlo dokonale. Za tým všetkým stojí pre Mondraker tradičná Forward geometria s dlhším rámom, krátkym predstavcom a položenejším hlavovým uhlom. Po prvotnom zajazdení som nastavil radenie a vidlu, a hor sa do prvých skúšok v dobrom počasí na rakúskej šotoline. Po rovinke sa kombinácia 36-10 ukázala ako dostačujúca, pri kadencii cca 95 otáčok som totiž „cesťákov” predbiehal rýchlosťou zhruba 45 km/h. Lesná šotolinka je u našich susedov o niečo hladšia, než je to v prípade väčšiny ciest na Slovensku, a s priemerným sklonom cez 12 % mala preveriť, či som výkonnostne naozaj hodný tohto stroja. A veruže sme si okamžite porozumeli a trojkilometrová stojka bola za nami skôr, ako človek povie Švec.



Výborná tuhosť rámu, okamžitá odozva na silu šliapania a, samozrejme, nízka hmotnosť - to všetko mi poskytlo pocit, akoby som ten kopec šiel na „cesťáku" (Man vs Machine = 1:1). A hoci bolo jeho otestovanie v nejakom hravom traile o niečo tvrdším orieškom, správne riešenie mi poskytli chodníčky. Musím ale podotknúť, že som rozhodne nikoho neohrozil, nakoľko som žiadneho turistu počas celého trvania výjazdu nestretol a nejaké stopy od bicyklov tam už boli . Prekvapila ma skvelá ovládateľnosť bicykla aj v technických úsekoch, snáď dokonca lepšia ako na mojej 27 a polke. Vidla pracovala spoľahlivo v celom rozsahu a progresívne tlmenie mi nikdy nedalo pocítiť blížiaci sa doraz. Vďaka organickým platničkám tiché, možno trošku menej agresívne brzdy než sú tie, na ktoré som zvyknutý, ma nechávali letieť lesom takmer bez povšimnutia... Skutočný Stealth.



Ďalší deň som pokračoval vo vyhľadávaní technickejších úsekov s pokusom o vyšší nájazd. Práve tu sa ukázala výhoda sploštenej zadnej stavby v spolupráci s tvarovanou sedlovkou. Táto kombinácia totiž spoľahlivo vyhladila väčšinu nerovností, a tak som sa po 70-tich kilometroch vrátil bez známky únavy či vyčerpania a mohol s manželkou pokračovať za kávičkou popri jazere teraz už ako kúpeľný švihák (Man vs Machine = 2:2). Počasie sa neskôr zhoršilo, preto sme sa vrátili o deň skôr, čo mi ale na druhej strane umožnilo vyskúšať domáce trate v ťažkých podmienkach.

Blatisté inferno


Dážď ustal len v noci a ja som sa tak smelo pustil do rozmočených lesných ciest a trailov a v maximálnom tempe otestoval, kto z nás dvoch toho zvládne viac. Dvadsaťdeviatky spolu s rýchlymi Ikonmi poskytovali naozaj dostatočný grip a lepkavé blato nemalo žiadnu šancu sa niekde zachytiť, nakoľko v tejto konštrukcií chýba výstuha medzi hornými vzperami zadnej stavby. Poriadne špinavý som si struhol osobák na Inovec a pokračoval ďalej až na Panskú Javorinu, netušiac, že budem jedným z posledných, kto si spraví foto pri útulni tesne pod vrcholom. Deň po tom, čo som vrátil bike, totiž tá vďaka nejakému šikovníkovi ľahla popolom .



Po 80-tom kilometri sa napokon predsa začínalo ozývať piskotanie reťaze (Man vs Machine = 3:2) a po dokončenej blatistej 100-ke sa aj na mne podpísali ťažké podmienky. Tie ale bike zvládol vskutku bravúrne (Man vs Machine = 3:3).



Deň na to sme už zamierili na týždňové sústredenie na Šumavu, kde mala zvlnená krajina plná povestných makadamových ciest preveriť možnosti a jazdné vlastnosti nás oboch. Po tom, ako prestalo snežiť, sa nám otvorila biková aréna, v ktorej nie je núdza o technické jazdenie akejkoľvek úrovne. Väčšinou sa v tej zime jednalo o kratšie výjazdy, no 100 kilometrovú skúšku som si ani tentoraz jednoducho nemohol odpustiť.



V kopcoch bol stroj ako vždy nekompromisný, v zjazdoch pevne držal stopu, pružný karbón tlmil nárazy do mojej chrbtice... Výsledok: po takmer siedmych hodinách jazdy som bol podobne unavený ako na fulle. Pri odletujúcich kameňoch, ktoré neraz zasiahli spodnú rámovú trubku, ma síce občas mrazilo, no na povrchu neostal ani škrabanec (Man vs Machine 4:4).

Plusy:

  • čistý a zaujímavý dizajn
  • nízka hmotnosť
  • tuhosť a z toho vyplývajúca odozva na šliapnutie do pedálov
  • celková ovládateľnosť
  • zladené komponenty


Mínusy:

  • hodili by sa agresívnejšie brzdy
  • tenké gripy, ktoré začali javiť známky opotrebenia


Tomuto hardtailu som síce sprvu chcel vytknúť aj jeho nespratnosť, avšak napokon i mňa samotného prekvapilo, že sa do výťahu vošiel s väčšou rezervou ako manželkin 27,5 bike vo veľkosti XS.



Po dvoch týždňoch je to teda v súčte 9 odjazdených dní 550 kilometrov a takmer 13 tisíc nastúpaných výškových metrov, čo je spolu okolo 35 hodín jazdy. Z môjho pohľadu bol tento bike postavený priamo pre mňa a chýbalo tomu už len ostré pretekárske nasadenie. Napriek tomu, že sa jedná o nekompromisný „závoďák”, ma komfort jazdy skutočne milo prekvapil a keby som mal možnosť skúsiť ho na 24-hodinovke, zrejme by ma po pretekoch museli presviedčať, že už je koniec a môžem zastaviť. Keď si teda myslíte, že vám k tomu, aby ste sa posunuli medzi tých najlepších, chýba už len povestný krôčik, s týmto strojom vedľa rozhodne nestúpite. A ak aj skončíte mimo pódia, vinou techniky to isto iste nebude .



MOC je stanovená na 4 999 € a viac detailov nájdete na tomto odkaze.

Foto: Mildo, Palo, MM, Janka

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

cukapeter 01.06.2019 (20:04)

Inak škoda že MTB biker nemá v ponuke aj veľmi kvalitnú značku TREK

 
bandit1 02.06.2019 (19:51)

Bike perfektny, uvazujem nad nim tiez. Na fotkach mi ale pride ze autorovi by skor sedelo Lko, podla tabuliek vyrobcu je velkost M do 180cm.

 
marekon7745 03.06.2019 (11:57)

mne zas príde že podľa km a výškových metrov čo na ňom dal v tak kratkom čase si je istý že mu sadol úplne perfektne.

 
backyfx 01.06.2019 (17:43)

Brutalny stroj...Uz dlhsie premyslam nad zmenou ramu (momentalne Lector) prave nad ramom Mondraker podium...Co vy nato?

 
Micequal 01.06.2019 (17:52)

Ja som si ho nakoniec kupil, kamarat ten nizsi model 😁 buduci tyzden v Belej na Festine nas caka skuska ohnom. Mne sadol uplne dokonale 👍

 
backyfx Micequal 01.06.2019 (18:04)

Tvoja vyska a velkost bajku?

 
Micequal backyfx 01.06.2019 (18:09)

Mam 182cm a velkost mi sadla M. Ale odporucam vyskusat, geometria je ina ako vsetko ostatne co som jazdil...

 
backyfx Micequal 01.06.2019 (18:17)

Ja mam 180cm a kupil som lector M no zda sa mi troska maly...Preto uvazujem nad zmenou ramu a mondraker ma neskutocne uputal...Len neviem ci ist do M alebo L...Otestovat to moc kde zial nemam...

 
Micequal backyfx 01.06.2019 (18:49)

Vzdy je dobre si to niekde vyskusat...celkovy dizajn je ozaj zaujimavy, kazdu chvilu njekto ten bike obzera 😁 najhlavnejsie je, ze sa na nom aj dobre jazdi 👍

 
backyfx Micequal 01.06.2019 (18:51)

Jedine minus je u mna 27,2 sedlovka... U teleskopky asi bude troska problem a ja ju milujem...

 
backyfx vlastoch 01.06.2019 (20:09)

Udrzi to 90kg?

 
vlastoch backyfx 01.06.2019 (20:13)

neviem, ja mam 73

 
Tomas84us Micequal 06.07.2019 (21:42)

Kolko kg ma realne to Tvoje Mko bez pedalov a bez dusi s tmelom? Prip ak s pedalmi tak naps ake si dal, dik

 
tomi781 Tomas84us 08.07.2019 (06:36)

Ja som ho vazil hned v obchode bez pedalov ale s dusami a mal 9,3Kg

 
Micequal Tomas84us 08.07.2019 (08:13)

S mliekom, s dvoma košíkmi Elite, bez pedálov mi váha ukázala rovných 9kg

 
Micequal 03.06.2019 (13:23)

Vru sadol perfektne...vzdy som na pochbyach, lebo som na pomedzi medzi M a L, ale tu to je jednoznacne OK. Sedlovka ma stale este mozno 10cm rezervu do maximalneho vysunutia a poziciu sedla mám na stred.

 
tomi781 04.06.2019 (12:21)

Mne tiez konecne prisiel pred sibackou presne podium carbon RR a vzdy sa na neho tesim, okusil aj blato, lebo po tychto dazdoch to uz raz tak je. Po prvom vysadnuti som bol trosku vystraseny lebo naozaj je ten posed uplne iny, pripadal som si ako na nejakom supersporte, ale velmi rychlo som si zvykol a ked som presadol na nejaky iny bike, tak mi zas na nom posed prisiel divny. Inak meriam 177 a mam M-kovy ram. Cenovka je ale nizsia ako uvedena v clanku

 
1biker 04.06.2019 (09:17)

Mna strasne fascinuje ako sa ludia brodia blatom a drahe biky doslova kur*ia. Ono podobne to je aj pri recenziach aut,kde pozicane kusky driftuju na okruhu ,lebo ved preco neskusit zadarmo. To,ze kvalita bikov je dnes o ho5ne a zopar vychadzok do blata odpalkuje loziska,znici sa povrchova uprava kluk a pod.,to asi nikoho netankuje mam dojem.Ale tak chapem ze test biku by mal byt kompletny. Okrem toho je ten bike vyslovene skaredy a s cenovkou 5000e je to doslova vysmech a snad len zblbnute tupelo si toto moze zakupit ako sukromny tovar ,este na zavodne ucely pochopim ,ide sa na sekundy. Skor sa ale dnes ide na setrenie vyrobcami,ktori nam serviruju slusnu zbierku ich ekonomickeho odpadu za ceny niekdajsich rakiet. A ten trend jednoplacky vpredu je tiez uplne onicom na bezne jazdenie. Chrumkanie retaze v zabere od 4teho kolieska vyssie,maximalka 29kmh na rovinke ,tlacenie do kopca ....hlavne ze sme usetrieli 200g malou sajbou a presmykom,ale ze mame o pol kila tazsie kola s plastami ,to nevadi. A nechce mi autor clanku nahovorit,ze 29na je v Mku mensia ,ako 27.5 XS jeho partnerky ? ci kde bola ta usetrena rezezerva ?

 
Pridaj komentár