Test: Mondraker Chrono Carbon 29 - nenápadný hardtail

Španielska značka Mondraker nie je u nás testovaná po prvýkrát. Tentoraz sa mi dostal do rúk zaujímavý “pevňák” v čiernom prevedení. Ako obstál?

“Prvý dotyk”

Hlavným poznávacím znakom Mondraker rámov je, samozrejme, zahnutá horná rámová trubka, ktorá na niekoho vytvára čudný dojem, niekomu (tak ako mne) sa páči. Použitie boost osí v kombinácii s kompletným vnútorným vedením kabeláže je už taká klasika u vyšších i stredných modelov XC.

Samotný rám je vyrobený z materiálu Carbon Air® Stealth, ktorý má upravenú vnútornú štruktúru vlákien a šetrí tak gramy celému bicyklu bez vplyvu na tuhosť a odolnosť.


Geometria a špecifikácia

“Forward” geometria u Mondraker sa vyznačuje dlhým predným rámovým trojuholníkom a položenejším hlavovým uhlom. Model Chrono je pochopiteľne vedený rovnakou cestou, ale nie v tak extrémnnom prevedení - hlavový uhol je podkopnutý na 70° a hodnota reach (vo veľkosti L) činí 447 mm.

Charakter tejto geometrie umocňuje ešte vidlica so 46-milimetrovým offsetom. Výška hlavovej trubky je vo veľkosti L má 100 mm a zadná stavba má 430 mm, čo sú slušné čísla.


Nejedná sa o žiadnu tuctovku

Ako som už spomínal, okrem dnes už štandardného vnútorného vedenia kabeláže a použitia boost osí, ktoré pridávajú bicyklu na tuhosti, bol pre mňa radosť čiernočierny dizajn. Pri detailnejšom pohľade je vidno surovosť karbónu a pritom ladne vytvarovaná geometria.


Pri vyšších Mondraker XC modeloch je predstavec integrovaný do rámu. Tu je ale zvolený klasický úchyt s robustným predstavcom nesúci logo ONOFF, ktorý sadol k celému bicyklu ako uliaty. Ďalším z atypických prvkov je použitie Flat-mount úchytu pre zadnú brzdu, ktorý môžete poznať taktiež z cestných bicyklov.


Výbava - pomer cena, výkon na vysokej úrovni

Chrono Carbon 29 by som radil medzi XC bicykle vyššej strednej triedy, za čo vďačí aj vidlici, konkrétne modelu Fox 32 29 Rhythm Remote Grip. Maslový chod tlmenia kopíruje nerovnosti bez akéhokoľvek zaváhania a po stránke funkčnosti jej naozaj niet čo vytknúť. Pohon je zverený do rúk dvanásťrýchlostnej sady SRAM NX Eagle.

Ľahkosťou chodu je na tom táto sada pocitovo takmer rovnako ako sady GX a kombinácia kazety s rozsahom 11-50 zubov by si na tomto type bicykla zaslúžila možno aj viac ako 32-zubový prevodník. Na druhej strane, dokážete vydupať aj tú najstrmšiu stojku, pokiaľ vám ešte ostali sily.


Zadná oska štandardu boost šetrí hmotnosť vďaka vynechaniu použitia páčky a na jej povolenie si budete musieť nachystať 5-milimetrový imbusový kľúč. Sedlovka, predstavec aj riadidlá nesú logo ONOFF, čo je dcérska značka Mondrakeru.

Použitie bŕzd Shimano M501 považujem opäť za správny krok. Svojou spoľahlivosťou a účinnosťou nesklamú. Kolesá MDK pôsobili tuho a náboj sa odmenil pekným rapkavým zvukom. Samozrejme, tubeless ready Maxxis ikon s 3C zmesou a šírka 2,20” je ten správny kompromis medzi rýchlosťou a gripom na väčšinu podmienok.


Poďme na obľúbenú prax

Musím sa priznať, že na bicykli tohto typu som veľmi dlho nesedel, nehovoriac o tom, že sa jednalo o pevný rám. Čo ma ale pozitívne prekvapilo, bola hravosť bicykla. Rozhodol som sa ísť na Mondrakeri preskúmať Blatnickú a Gaderskú dolinu. Práve tento druh terénu sa na to priam hodil.


Bicykel mal veľmi pohodlný posed a do výšľapov sa mi tak šlo bez nežiadúcich bolestí chrbta či tŕpnutia rúk. Páči sa mi geometria týchto “moderných” bicyklov - široké riadidlá a citlivá vidlica, tieto aspekty som považoval za kľúčové pri zjazdoch. Tuhosť rámu zas pri výšľapoch.

Nechcem Mondraker stále len chváliť, ale keď sa človek ide odviezť a očakáva nudnú jazdu na pevnom ráme, no zažije prekvapivo zábavný stroj, ktorý ešte k tomu aj dobre vyzerá, tak nič iné si nezaslúži.


Koniec koncov

Mondraker Chrono je výborným kompromisom pre tých, ktorí nechcú za bicykel zaplatiť astronomické sumy, no radi by ho mali aspoň na karbóne a 29” kolesách. Moderná geometria robí bicykel hravým aj v strmších zjazdoch, zatiaľ čo pri výšľapoch tuhosť rámu premení všetko vaše vynaložené úsilie. Ak do tohto doplníme ešte citlivú vidlicu FOX a pružnosť zadnej stavby, ktorá odpustí aj nejaké tie nerovnosti terénu, váhu ľahko nad 10 kg, dostávame razom hardtail, kde ťažko hľadať chyby.

Atypická konštrukcia predného trojuholníka vyžaduje síce trochu zvyku, no pre mňa to bolo skôr vymanenie sa z klasického klišé spolu s vysokou tuhosťou prednej časti. V kombinácii s bezdušovými plášťami a výmenou pár komponentov sa pomerne ľahko dostanete aj bližšie k hranici 10 kg.


Cena testovaného modelu je cca 2 000 € a všetky detaily vrátane geometrie, či presnej špecifikácie sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
adam.milo111 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Prečo som presedlal z gravelu na hardtail – test Superior XP 979
O univerzálnosti hardtailov sa už popísalo dosť. Dnes, v dobe gravelovej, je čoraz ťažšie tú univerzálnosť nájsť a obhájiť. Presvedčil ma tento karbónový Superior?
Test: CTM Rascal 3.0 – rodák zo Starej Turej s chuťou pretekať
Spoľahlivé a dostupné – tak by som nazval CTM bicykle, ktoré zaujmú nielen cenou, ale aj potešením z jazdy. Inak tomu nebolo ani teraz.
Test: ORBEA OIZ M-Pro – vysnívaný bike, o akom som ani nesníval
„Hm, tak to je iná raketa,“ skonštatoval chalan, ktorý náhodou stál vedľa mňa v obchode. Obaja sme sa pozerali na krásny bike vo výklade žilinskej pobočky MTBIKER.
keyboard_arrow_up