Kliknutím prejdeš na
www.orbea.com
Reklama
Test: Orbea Terra M31 D 19 - prašný Mad Max s gravelom

Test: Orbea Terra M31 D 19 - prašný Mad Max s gravelom

28 komentárov

cepooo 09.09.2019 36 fotografií   Bicykel Orbea Horsky Bike Gravel Horska Cyklistika Test

Pre koho je kategória gravel určená? Keď nechcete viacero bikov, je vhodná ako občasná náhrada cesty? Alebo do terénu na hrátky v lese? Vďaka tomuto testu som už múdrejší.

 

Kým začneme vlastné úvahy, ako to s gravelmi je, pozrime sa, čo uvádza výrobca pri tomto modeli. Padajú tam slová ako zábava, hľadanie nových ciest a objavovanie. To mi celkom sedí a celkom to vystihuje túto najmladšiu kategóriu jazdenia.



Gravel bike má najbližšie asi ku cyklokrosovému bicyklu (CX). Odlišná je zvyčajne výška stredového zloženia a posed. Nie je tak agresívny, a skôr predurčuje bike na dlhšie výjazdy poľnačkami, štrkovými cestami, či už ovešaný taškami pri prehľadávaní vzdialenejšieho okolia, alebo len tak naľahko, pri čistení si hlavy po práci v okolitých poliach.




Prvé zoznámenie


Na prvý pohľad sa bike hlási ku svojej kategórii. Robustné obutie, jednoprevodník, kotúčové hydraulické brzdy a tým pádom väčšie páky bŕzd, kedy logicky pri ľavej absentuje páčka meniča prevodu. Inak rám nevykazuje známky nejakého prehnaného experimentovania výrobcu, kedy by sa snažil buď výrazným tvarovaním trubiek rámu, alebo zakomponovaním pohyblivých častí, riešiť filtráciu nárazov a vibrácií. Proste sympatická klasika. Môjmu vkusu vyhovuje aj kombinácia čiernej a neónovej farby. Vďaka dieram so skrutkami na prednej a zadnej vidlici je rám ready na montáž nosičov na tašky.




Jazda


Pri zvažovaní, kde bike vyvetrám, som nemal problém s vytipovaním vhodnej trasy. Rôznych cestičiek a poľných ciest sa v okolí každého mesta na Slovensku nájde veľa. V dnešnej dobe je skôr problém nájsť vhodnú cestu na cestnú cyklistiku, kde je aspoň obstojný povrch a doprava s teoretickou šancou na prežitie.




Prvé km som vyrazil po asfalte. Nafúkané som mal asi na 6 barov, takže pocit skoro ako na cesťáku. Rozdiel je v posede, kedy aj vďaka veľkosti biku L, sedím vzpriamenejšie. Čo ma hneď zaujalo, sú kľuky dĺžky 172,5 mm. Asi kvôli priechodnosti. Na ceste som zvyknutý na 180 mm, na MTB vozím 175 mm, takže tu som sa cítil nesvoj. Ten rozdiel je cítiť. Každopádne tento parameter a rovnako aj dĺžku predstavca, či šírku riaditok je možné špecifikovať pri objednávke a doladiť podľa chuti.



Po zídení z cesty do poľa sa rozpozerávam. Myslené tak, že som opatrný pri klopení v zákrutách, zmene smeru a celkovo. Neviem čo čakať, koľko bike podrží a v 30 km/h sa mi ľahnúť do prachu nechce. Vzápätí znižujem tlak v pneu, už bez tlakomera, len na pocit. Tých 6 by zo mňa dušu vytriaslo. Dôležité poznanie, tlaky a obutie sú pri gravel jazdení dôležité a treba sa s ich nastavením hrať v závislosti na plánovanej trase a povrchu.



Poľná cesta prechádza cez štrkový povrch až do takmer na kameň ujazdenej hliny. Tu už v zjazde bike doslova letí a v cieli sa dozvedám, že tam bol segment a ja mám KOM . Na takomto povrchu MTB nemá šancu.



Prekvapený som z fungovania celého ústrojenstva od radenia až po brzdy. Je extrémne sucho a miestami je na ceste cez 10 cm prachu. Aj tak nič nevŕzga, brzdy hneď zaberajú. Je mi jasné, že v tomto ohľade je gravel ako MTB a umýva sa po každej jazde. Zlatá cesta .



Výbava


Rám je karbónový, čo je cítiť na hmotnosti a tuhosti. Na výber je 5 veľkostí, čo mňa prekvapilo je, že som sa príjemne upratal na Lko. Áno, mám 198 cm a teším sa na komentáre, že bike je nejaký malý . Ak by ste nemali možnosť skúsiť konkrétnu veľkosť pri kúpe a ste na hrane, tak bude pravdepodobne stačiť tá menšia.



Kolesá sú “značkové” a nesú názov FULCRUM Racing 600 DB. Sú to poctivé hlinikáče, nie sú najľahšie, ale zas vyzerali dostatočne robustné, takže by mali niečo zniesť. Obuté mali plášte Kenda Flintridge 700x40. Dezén skôr do rýchla, pripadný upgrade nie je zložitý a voľba je len na vás.



O pohon sa stará SRAM Rival, jednoprevodník s 11 rýchlosťami. Populárne sú dnes 12tky, ale je pravda, že som počas výjazdu nemal problém s tým, že by mi nejaký prevod chýbal. Takže pokiaľ sa nechystáte na extrémne výšlapy alebo super rýchle zjazdy, tak táto 11tka je ekonomická a dobre fungujúca alternatíva.



Z ďalšej výbavy vyberám karbónovú sedlovku, ktorá je pri gravel biku tiež podstatná. Starať sa má o pohodlie jazdca a tým, že je z karbónu, výrobca sa môže pohrať s kladením vlákien a docieliť jej pružnosť. Predstavec a riadidlá sú opäť od FSA. Sedlo je osobná záležitosť, tu sa možno Orbea trafil do vášho zadku, ak vám sedí Selle Italia X3 Flow. Pri výbave, ak by ste kupovali nový bike, je možné voliť rôzne komponenty z ponuky a prípadný vlastný dizajn nástreku cez funkciu CUSTOMIZE IT. Vtedy treba počítať s dlhšou dobou dodania.




Poznanie


Gravel bike ma chytá za srdiečko. Viem si predstaviť mať jeden v garáži a občas sa ísť prevetrať preč od ľudí a áut. Špeciálne v okolí môjho bydliska, kde je do lesa min. 20 km. Takto by sa mi cesta k nemu stala už samotným cieľom.

A či nahradí viacero bicyklov? Cestu? MTB? Skôr tú cestu. Kamoš takto kúpil gravel a ďalší pár kolies, kde obul čisto cestné plášte. Komfortne s nami vybehne na tréning, keď prehodí kolesá, jazdí na CX tréningy dorastu, prípadne vyvetrá hlavu na poliach, lúkach.

Pri väčšom teréne trpí telo (a aj bike) a do lesa by som to nevidel. Ešte by som si k tomu zaobstaral napr. fulla a bolo by vystarané . A na záver malý tip. Na bike by som namotal druhú omotávku. Pre moje ruky lepší úchop a hlavne pre každého viac pohodlia.



Cena predstaveného modelu je stanovená na 2 599 €. Podrobnosti o geometrii a presnú špecifikáciu nájdete na stránkach výrobcu Orbea.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

branbike 09.09.2019 (20:26)

Dík že si to správne nazval, tiež som názoru že gravel do lesa nepatrí

 
misto 09.09.2019 (21:41)

Mňa zaujala táto veta: "V dnešnej dobe je skôr problém nájsť vhodnú cestu na cestnú cyklistiku, kde je aspoň obstojný povrch a doprava s teoretickou šancou na prežitie." No neviem, podľa mňa nájdeme na Slovensku stovky kilometrov dobrých ciest s nízkou intenzitou premávky, kde sa dá bez problémov jazdiť.

 
cepooo misto 10.09.2019 (06:32)

Nadsazka😉

 
Micequal misto 10.09.2019 (09:10)

Aj keď je to "nadsázka", tak žiaľ je v tom kus pravdy... keď sa už obstojná cesta nájde, tak kým k nej prídeš si vytrasený alebo ti pribudnú šedivé vlasy vďaka ďalším"ohľaduplným" účastnikom premávka

 
cepooo Micequal 10.09.2019 (09:58)

Veru a aj preto sa gravel tak rozmaha. Clovek ma chut vypadnut z premavky.

 
dottore cepooo 10.09.2019 (13:54)

keby boli na sk poriadne vystavane cyklotrasy a nielen tam kde su aglomeracie - tak gravel aj road vzkveta - ja byvam na strednom povazi - a na gravel idealne - vzdy som chcem mat crosscoutry bajk - tak gravel je to presne co viaceri hladaju / vratane mna /

 
ppi 10.09.2019 (08:26)

Uplne nahov no kategoria - s baranmi, naviac s neodpruzenou vidlou ist na nespevnenu/rozbitu cestu + zjazd je sialenstvo prveho stupna, brzdy moze mat ake chce ked sa s tym lahko vybura na prvej vacsej jame. Najuniverzalnejsi je prave lahky h/t - s takym sa da ist pomerne rychlo na ceste a aj bezpecne mimo, + nestoji majland.

 
blackman ppi 10.09.2019 (08:47)

Uplne nahovno je tvoj prispevok, kedze sa vyjadrujes evidentne k niecomu comu nerozumies.

 
ppi blackman 10.09.2019 (09:21)

ujko sak daj svoje argumenty co maju hlavyu a patu (nie oslavne ody ako pise v clanku)

 
StanoLevice ppi 10.09.2019 (09:39)

Trosku vstupim, vyburat na prvej jame sa moze cyklista na ht a aj fulle,je to vsetko od jazdca a aj nastavenia bicykla a zrucnosti. Vela cyklistov s horskymi bicyklami sa vozi po ceste a nie je to presum z a do lesa,proste ich to bavi a chcu mat taky bicykel.

 
pa3km StanoLevice 11.09.2019 (14:15)

Uplne suhlasim. Tiez ma doma AM full, HT a od minuleho mesiaca gravel. Odkedy ho mam, tak som tahal na vyjazd len gravel.

 
blackman ppi 10.09.2019 (14:39)

Ujko ta za mlada pestoval. Ja nijako ten bike v clanku neospevujem, dokonca sa mi nepaci. Mam full, ht aj gravel a najcastejsie taham z garaze prave gravel. Ak chces pisat mudrosti, tak si to najprv aspon vyskusaj.

 
cepooo ppi 10.09.2019 (10:00)

Tak dobre HT nie je zle Ale ked niekto nema les v okoli, tak chapem aj zmysel gravel biku.

 
blackman 09.09.2019 (21:04)

Fukat gumy na graveli na 6bar mi pride dost scestne a pri gumach ktore maju limit 50PSI(cca 3.5Bar) aj trochu dobrodruzne.

 
cepooo blackman 09.09.2019 (21:22)

Som zistil hned ako som vyrazil😄

 
StanoLevice 09.09.2019 (21:52)

Este k druhemu paru kolies pridat blatniky a clovek ma univerzalny bicykel od cesty,lahkeho terenu az po uprsane jesenne,zimne a jarne cesty...

 
Anthemmer 10.09.2019 (09:03)

Toto nech si pozrie ten, kto si myslí, že s gravelom sa nedá jazdiť po lese (terénoch)
https://www.youtube.com/watch?v=Izlfe5n_jK8

 
Anthemmer Anthemmer 11.09.2019 (10:36)

A ešte jedna ukážka, čo sa dá v teréne s gravelom. Toto by, dovolím si tvrdiť, nedala väčšina z nás ani na fule. Ono je to vždy len o jazdcovi.
https://vimeo.com/89689947

 
Anthemmer Anthemmer 11.09.2019 (10:51)

a keď sa ku gravelu pridá odpružená vidla:
https://youtu.be/bAJT5-EKvy0

 
patrikde 09.09.2019 (20:03)

Bajk vyzera super, len tie prvody (rozsah dole/hore) si musi clovek dvakrat dobre premysliet

 
dottore 10.09.2019 (13:51)

heh tento layout som akurat vyskladal svoju masinu 1x11 sram ale GX a brazdy mam trp spyre lankove - mam dva pary kolies na cestu a na crosscoutry / som siel do conti cykloCX speed ride, ci ako sa to vola / sram je vyladey ako ostrie noza a a vobec mi nevadi ze ram je skor krosovej geometrie od marina - cupy lup za 8 stovak v celkovom dojme mi to voobec nevadi a ide ako prostitutka . pri balatone som prevetral a turbo mega super . Dal sm na nom aj magistralu cez inovec - nj kostitras v lese - ale presiel som , len ruky mi trnuli

 
wulstar 10.09.2019 (15:14)

Račej s gravelom do lesa ako s horským bicyklom čo som mal pred 20 rokmi Admiral.
Ale osobne som ešte carbonový gravel neskúšal ale viem že CX od Specialized Cruz X v carbone sa mi veľmi páčil komfortom a tuhosťou. Ale tuto Terru by som si chcel vyskúšať. Vyzerá tak klasicky nič agresívne a ani nemá šialené vyhnuté barany. Len škoda že sa nepredáva i vo verzií 2x11 v prevedení od Sramu.

 
StanoLevice wulstar 10.09.2019 (15:22)

tie barany ,šialene vykrutene su dobre ked vela jazdis a zjazdujes v terene, je pri nich istejsia ruka a brzdy blizsie, ale je to vec zvyku a kazdemu sa nieco ine paci..inak s tym suhlasim, ze 2x11 by bolo lepsie, hlavne ak sa chce bicykel casto pouzivat na ceste

 
wulstar StanoLevice 10.09.2019 (16:21)

Tie barany vyhnuté s veľkým naklonom by som neprežil s pákami shimano v zjazde pri použití mechanických brzd. Mne sa to furt hýbalo keď som išiel na štrku zjazd zo spodným úchopom.

 
StanoLevice wulstar 10.09.2019 (20:31)

Prezil by si to,len ich musis mat spravne natocene tak,ze ti ruka padne rovno do obluka. Musia mat pravidelny obluk. Ja mam tieto. https://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/riaditka-a-rohy/cestne-riaditka/ritchey-venture-max-comp-cestne-riaditka-440-mm-77140.html

 
ppi StanoLevice 11.09.2019 (07:43)

prave tie barany su najhorsim nesvarom toho biku - pri brzdeni tazisko mas hadam 10 cm od osi otacania - trafis na jamu nemas nikdy istotu ze sa ti nepohnu, nie nadarmo ich na mtb nikto nema. Alebo musis byt musis byt natiahnuty = tazisko dopredu - na ceste to funguje, ale v terene v mnohych situaciach nebezpecne... bike je ozaj len na sutolinove upravene rovinate cyklotrasy a pod

 
StanoLevice ppi 11.09.2019 (08:33)

jazdil si take barany? pohli sa Ti? kolko si odjazdil na takom bicykli v terene? padol si? preletel cez ne?

 
wulstar ppi 11.09.2019 (16:08)

Stále máš horný uchop ktorý je veľmi pohodlný. Ovláda sa to super a pri ňom mi to jemné vytočenie ani tak nevadilo. A na graveli bavia práve prutké štrkové výjazdy do kopca, čo na fully furt nadávam, že to furt pruží, je to taške a vôbec sa tomu nechce...

 
Pridaj komentár