Test: Orbea Terra M31 D 19 - prašný Mad Max s gravelom

Pre koho je kategória gravel určená? Keď nechcete viacero bikov, je vhodná ako občasná náhrada cesty? Alebo do terénu na hrátky v lese? Vďaka tomuto testu som už múdrejší.

Kým začneme vlastné úvahy, ako to s gravelmi je, pozrime sa, čo uvádza výrobca pri tomto modeli. Padajú tam slová ako zábava, hľadanie nových ciest a objavovanie. To mi celkom sedí a celkom to vystihuje túto najmladšiu kategóriu jazdenia.


Gravel bike má najbližšie asi ku cyklokrosovému bicyklu (CX). Odlišná je zvyčajne výška stredového zloženia a posed. Nie je tak agresívny, a skôr predurčuje bike na dlhšie výjazdy poľnačkami, štrkovými cestami, či už ovešaný taškami pri prehľadávaní vzdialenejšieho okolia, alebo len tak naľahko, pri čistení si hlavy po práci v okolitých poliach.



Prvé zoznámenie

Na prvý pohľad sa bike hlási ku svojej kategórii. Robustné obutie, jednoprevodník, kotúčové hydraulické brzdy a tým pádom väčšie páky bŕzd, kedy logicky pri ľavej absentuje páčka meniča prevodu. Inak rám nevykazuje známky nejakého prehnaného experimentovania výrobcu, kedy by sa snažil buď výrazným tvarovaním trubiek rámu, alebo zakomponovaním pohyblivých častí, riešiť filtráciu nárazov a vibrácií. Proste sympatická klasika. Môjmu vkusu vyhovuje aj kombinácia čiernej a neónovej farby. Vďaka dieram so skrutkami na prednej a zadnej vidlici je rám ready na montáž nosičov na tašky.



Jazda

Pri zvažovaní, kde bike vyvetrám, som nemal problém s vytipovaním vhodnej trasy. Rôznych cestičiek a poľných ciest sa v okolí každého mesta na Slovensku nájde veľa. V dnešnej dobe je skôr problém nájsť vhodnú cestu na cestnú cyklistiku, kde je aspoň obstojný povrch a doprava s teoretickou šancou na prežitie.



Prvé km som vyrazil po asfalte. Nafúkané som mal asi na 6 barov, takže pocit skoro ako na cesťáku. Rozdiel je v posede, kedy aj vďaka veľkosti biku L, sedím vzpriamenejšie. Čo ma hneď zaujalo, sú kľuky dĺžky 172,5 mm. Asi kvôli priechodnosti. Na ceste som zvyknutý na 180 mm, na MTB vozím 175 mm, takže tu som sa cítil nesvoj. Ten rozdiel je cítiť. Každopádne tento parameter a rovnako aj dĺžku predstavca, či šírku riaditok je možné špecifikovať pri objednávke a doladiť podľa chuti.


Po zídení z cesty do poľa sa rozpozerávam. Myslené tak, že som opatrný pri klopení v zákrutách, zmene smeru a celkovo. Neviem čo čakať, koľko bike podrží a v 30 km/h sa mi ľahnúť do prachu nechce. Vzápätí znižujem tlak v pneu, už bez tlakomera, len na pocit. Tých 6 by zo mňa dušu vytriaslo. Dôležité poznanie, tlaky a obutie sú pri gravel jazdení dôležité a treba sa s ich nastavením hrať v závislosti na plánovanej trase a povrchu.


Poľná cesta prechádza cez štrkový povrch až do takmer na kameň ujazdenej hliny. Tu už v zjazde bike doslova letí a v cieli sa dozvedám, že tam bol segment a ja mám KOM . Na takomto povrchu MTB nemá šancu.


Prekvapený som z fungovania celého ústrojenstva od radenia až po brzdy. Je extrémne sucho a miestami je na ceste cez 10 cm prachu. Aj tak nič nevŕzga, brzdy hneď zaberajú. Je mi jasné, že v tomto ohľade je gravel ako MTB a umýva sa po každej jazde. Zlatá cesta .


Výbava

Rám je karbónový, čo je cítiť na hmotnosti a tuhosti. Na výber je 5 veľkostí, čo mňa prekvapilo je, že som sa príjemne upratal na Lko. Áno, mám 198 cm a teším sa na komentáre, že bike je nejaký malý . Ak by ste nemali možnosť skúsiť konkrétnu veľkosť pri kúpe a ste na hrane, tak bude pravdepodobne stačiť tá menšia.


Kolesá sú “značkové” a nesú názov FULCRUM Racing 600 DB. Sú to poctivé hlinikáče, nie sú najľahšie, ale zas vyzerali dostatočne robustné, takže by mali niečo zniesť. Obuté mali plášte Kenda Flintridge 700x40. Dezén skôr do rýchla, pripadný upgrade nie je zložitý a voľba je len na vás.


O pohon sa stará SRAM Rival, jednoprevodník s 11 rýchlosťami. Populárne sú dnes 12tky, ale je pravda, že som počas výjazdu nemal problém s tým, že by mi nejaký prevod chýbal. Takže pokiaľ sa nechystáte na extrémne výšlapy alebo super rýchle zjazdy, tak táto 11tka je ekonomická a dobre fungujúca alternatíva.


Z ďalšej výbavy vyberám karbónovú sedlovku, ktorá je pri gravel biku tiež podstatná. Starať sa má o pohodlie jazdca a tým, že je z karbónu, výrobca sa môže pohrať s kladením vlákien a docieliť jej pružnosť. Predstavec a riadidlá sú opäť od FSA. Sedlo je osobná záležitosť, tu sa možno Orbea trafil do vášho zadku, ak vám sedí Selle Italia X3 Flow. Pri výbave, ak by ste kupovali nový bike, je možné voliť rôzne komponenty z ponuky a prípadný vlastný dizajn nástreku cez funkciu CUSTOMIZE IT. Vtedy treba počítať s dlhšou dobou dodania.



Poznanie

Gravel bike ma chytá za srdiečko. Viem si predstaviť mať jeden v garáži a občas sa ísť prevetrať preč od ľudí a áut. Špeciálne v okolí môjho bydliska, kde je do lesa min. 20 km. Takto by sa mi cesta k nemu stala už samotným cieľom.

A či nahradí viacero bicyklov? Cestu? MTB? Skôr tú cestu. Kamoš takto kúpil gravel a ďalší pár kolies, kde obul čisto cestné plášte. Komfortne s nami vybehne na tréning, keď prehodí kolesá, jazdí na CX tréningy dorastu, prípadne vyvetrá hlavu na poliach, lúkach.

Pri väčšom teréne trpí telo (a aj bike) a do lesa by som to nevidel. Ešte by som si k tomu zaobstaral napr. fulla a bolo by vystarané . A na záver malý tip. Na bike by som namotal druhú omotávku. Pre moje ruky lepší úchop a hlavne pre každého viac pohodlia.


Cena predstaveného modelu je stanovená na 2 599 €. Podrobnosti o geometrii a presnú špecifikáciu nájdete na stránkach výrobcu Orbea.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
keyboard_arrow_up