Boj o ružový dres alebo Giro d'Italia 2019

Už 102. ročník jedných z najprestížnejších 3-týždňových etapových pretekov je predo dvermi. Kto tam bude, aké sú prognózy a aká je samotná trať? Na tieto otázky sa čoskoro dozvieme aj odpovede, zatiaľ sa však pozrime, na čo sa môžeme tešiť.


Aj keď je Giro často zatienené svojou staršou kolegyňou, Tour de France, osobne si myslím, že dokáže priniesť rovnaké, ak nie väčšie vzrušenie, atmosféru či jazdecké výkony. Apeninský polostrov je príznačný tým, že sa na jeho území nachádzajú rovinaté časti, ale aj najmonumentálnejšie stúpania sveta. Svojou prítomnosťou na televíznych alebo iných prijímačoch nás bude sprevádzať od 11. mája až do 2. júna 2019.

Trať

Organizátori si pre nás (a samozrejme aj pre pretekárov) pripravili zaujímavé zoskupenie jednotlivých etáp. Ako je už všeobecne zaužívané, prvý týždeň patrí prevažne šprintérom, respektíve, nevidíme v ňom príliš mnoho kopcovitých etáp a teda ani nastúpaných metrov. Okrem 6. etapy, ktorá je hodnotená ako kopcovitá, sa počas prvých 11 etáp nedočkáme výraznejších bojov o celkové poradie - teda aspoň nie na papieri. Prirodzene, nečakané situácie môžu nastať aj počas tých „pokojnejších“ pasáži, avšak s väčšou pravdepodobnosťou to budú etapy neskoršie.

1. a 9. etapou sú individuálne časovky. Prvá z nich je krátky prológ na 8 kilometrov, kde budeme v cieli očakávať mimoriadne tesné odstupy. Druhá, ktorá príde pred prvým voľným dňom, je už pomerne dlhšia, a to s hodnotou 35 km. Jej charakter je stúpavý – v prvej časti pozvoľne, od 22. kilometra už s výraznejšími percentilmi. Maximum je v úvode stúpania na 11%, a na 12,2 km jazdci zvládnu 4,5% sklon.

Vrchári si prídu na svoje až v druhom týždni, kedy počas 6 etáp očakávame 2 úvodne rovinaté, a následne 2 kopcovité s 2 horskými. Prvá horská, začínajúca v Pinerole, prevedie pretekárov cez 3 stúpania, pričom posledné z nich bude aj dojazdom etapy. Prostredné z nich, končiace na Pian Del Lupo, preverí pripravenosť jazdcov, najmä vďaka 9,4 km dĺžke s priemerom 8,7%.


Finálne stúpanie v 13. etape

O deň neskôr sa budeme tešiť až na 4 klasifikované stúpania. I keď etapa nebude končiť na jednom z nich, práve posledné, ktorého vrchol je 25 km pred koncom, so svojimi parametrami hovorí samé za seba – 10,5 km a 9,8% priemer s maximom na 15%.


Etapa č. 14 a stúpanie na Colle San Carlo

Posledný celok, obsahujúci 1 zvlnenú etapu, ktorá oddeľuje od seba dve dvojice horských etáp, za ktorými nasleduje 21. etapa (individuálna časovka), bude kľúčom k spoznaniu víťaza Gira. Práve 20. etapa, s dĺžkou 194 km, je označená za kráľovskú. 5 stúpaní, v celkovej dĺžke takmer 80 km, okorení predposledný deň Gira. Druhé z nich, Passo Manghen, je kolosálnym zážitkom. 18,9 km a priemer 7,6%, s vedomím, že jazdci ešte nie sú v polovici etapy.


20. etapa a celkovo 5 stúpaní

Verona, ako mesto hodné tohto cyklistického sviatku, bude dejiskom poslednej etapy, individuálnej časovky na 17 km, počas ktorej uvidíme jedno kontinuálne stúpanie s prevýšením 200 m, na ktorom sa objaví aj 9% maximum.

Jazdci

Nie je tajomstvom, že na veľkých pretekoch sa stretávajú tí najlepší z celého sveta. I keď o mesiac po ukončení Gira začína Tour de France, mnohí neváhajú spojiť obe podujatia počas jedného roka. Prvou a zásadnou správou je absencia minuloročného víťaza, Ch. Frooma, ako aj jeho kolegu G. Thomasa. No a hlavne sa zranil Egan Bernal, ktorý mal byť lídrom tímu Ineos (predtým SKY). Chýbať bude aj A. Valverde, či N. Quintana.

Snáď v najlepšej forme očakávame P. Rogliča, ktorý pred pár dňami vyhral Tour de Romandie, aj keď medzi jeho konkurentmi nebol napríklad M. Angel Lopez, ktorý na konci marca vyhral Volta Ciclista a Catalunya, rovnako týždňový etapák s náročnými stúpaniami. Od tej doby však nebol aktívny v žiadnych pretekoch. Rovnako tak T. Dumoulin, ktorý si počas tohto roku pripísal „len“ 4. miesto na Tirreno Adriatico, absolvoval ako posledné podujatie Liege-Bastogne-Liege ešte na konci apríla. V hre je aj S. Yates, víťazný Brit z minuloročnej Vuelty, ktorý v súčasnej sezóne nezaznamenal výraznejší úspech na troch doterajších etapových pretekoch.


Prekvapiť môže aj člen tímu Ineos, Rus Sivakov (víťaz Tour of the Alps), Ilnur Zakarin alebo nestarnúca legenda, V. Nibali. Smutnou správou je absencia slovenského zastúpenia. Tešiť sa môžeme na dvojicu českých pretekárov, J. Černého a J. Hirta.

Počasie v období mája nie je ničím, čo by bolo vhodné označiť ako stabilné. Najmä nie vo vyšších polohách, kde sú stále očakávané menšie snehové zrážky. Alpy sú jednoducho tvrdé, ale súčasne aj krásne. Nechajme sa preto prekvapiť, ako s osudmi jazdcov zamieša šťastena počas Gira 2019.
report_problem Našiel si v texte chybu?
scr@tch 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Prepisovanie histórie a množstvo smoly - aj toto bolo Giro d'Italia 2022

Prepisovanie histórie a množstvo smoly - aj toto bolo Giro d'Italia 2022

Giro som si v poslednej dobe obľúbil viac ako Tour a to už je čo povedať. Aké prekvapenia a senzácie nám priniesol tento ročník?
Strade Bianche - splašený kôň a osobitá reakcia víťazky

Strade Bianche - splašený kôň a osobitá reakcia víťazky

Ak niekto doteraz pochyboval o kvalite ženskej cyklistiky, Strade Bianche opäť potvrdilo, že si ženy zaslúžia pozornosť, ktorá sa im v poslednom období dostáva.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
keyboard_arrow_up