Ako sa najlepšie pripraviť na preteky? – My vám pomôžeme!

Ako sa najlepšie pripraviť na preteky? – My vám pomôžeme!

PR článok 31.05.2019   Horska Cyklistika Priprava Cestna Cyklistika Skoda Trening Skoda Bike Open Tour Maraton Preteky

Rozmýšľate už dlhú dobu nad tým, že sa zúčastníte nejakého cestného alebo horského maratónu? No nie ste si istí, či to môžete zvládnuť? Pozrieme sa na základné rady a tipy pred štartom na týchto podujatiach.

 

Na stránkach WeLoveCycling sa stretávame často s reportážami a fotogalériami zo série ŠKODA BIKE OPEN TOUR. Rozmýšľate, že by ste chceli byť ich súčasťou, zažiť si deň, kedy si budete najväčším súperom. Počas hodín v sedle si siahnete na dno a v cieli si zasa užijete poriadny príval endorfínov. Ale ako sa tam dostať? Čo nepodceniť v príprave, čo si so sebou vziať? A čo máme robiť, keď počasie nebude ideálne?

Príprava pred pretekmi


Pred prvými pretekmi v živote je dobré sa zodpovedne pripraviť. Príprava sa sústreďuje na 2 základné aspekty. Je to technický stav bicykla a druhou veľmi dôležitou vecou je príprava fyzickej kondície.

Ešte v pohodlí domova venujte trocha času prehliadke svojho stroja. Reťaz má byť v ideálnom stave, nesmie byť vyťahaná, kazeta má mať už „nabehaných“ minimálne 100 kilometrov a samozrejmosťou sú brzdy. Brzdové platničky či „špalíky“ by mali byť neopotrebované, aby ste sa na ne mohli spoľahnúť za každých okolností. Radenie má byť presné a hlavne nesmie nikde drhnúť. Ak si netrúfate na opravy vo vlastnej réžii, obetujte radšej pár eur v najbližšom servise. V prípade, že by vás prekvapil technický problém niekde na trati, tak sa vám stále hodí mať pri sebe sadu na opravu defektov alebo náhradnú dušu. Ďalšou dobrou vecou je multiklúč a rýchlospojka na reťaz.



Na deň maratónu nemôžete prísť bez predchádzajúceho tréningu. Určite nechoďte pretekať na 180 kilometrovú trať cestných bicyklov, keď ste ešte v živote neprešli takúto vzdialenosť. Na výber sú často aj kratšie dištancie a preto si zvoľte tú, ktorá je vo vašej výkonnostnej kategórii. V tréningoch je to hlavne o objemoch a o zvyknutí si na niekoľko hodín strávených v sedle. Na začiatok sezóny začíname s rovinami, potom postupne prejdeme na zvlnený terén a nakoniec to môžu byť aj špeciálne tréningy, trénovanie intervalov, nástupov, špurtov a podobne.

Aké sú ostatné rady súvisiace s prípravou pred prvými pretekmi? Všetko sa dozviete v článku Ako zvládnuť prvé preteky bez starostí? publikovanom na stránkach WeLoveCycling.



Deň D


Už vieme načo sa zamerať v príprave. Čo je dôležité, keď už príde víkend, ktorý máme dlho zaznačený v kalendári a my chceme dostať zo seba to najlepšie?

Skontrolujte si pred odchodom z domu 3 dôležité veci. Prilba, tretry, bike. Pri poslednom sa možno trocha pousmejete, ale je to skutočne tak. Poznáme prípady, kedy sa biker dostavil na miesto konania a bicykel zabudol doma. Podľa pravidiel maratónov nemôžete štartovať bez prilby a mohli by ste ostať s dlhým nosom maximálne v bufete. Ak je trať blízko vášho domova, tak nie je čo riešiť. Ráno vstanete, prídete, zaregistrujete sa a je to. V prípade, že musíte cestovať cez polovicu republiky, zaobstarajte si radšej nejaké ubytovanie a dostatočný spánok oceníte v spomínaný deň D. Zaregistrujete sa večer predtým a ráno sa prídete rozohriať a postavíte sa rovno na štart.



Nezabudnite si pripevniť číslo a hlavne čip, ktorý meria váš čas v cieli a na kontrolných bodoch. Radi by ste totiž na konci poznali svoj čas a umiestnenie. Pred maratónom je dobré jesť ľahšie jedlá a množstvo sacharidov. To isté platí aj v deň pretekov. „Hlaďák“ je nočná mora cyklistov a preto majte plné vrecká gélov, tyčiniek a určite aj organizátori vám na občerstvovacích staniciach niečo pripravia. Jedzte potraviny, ktoré ste si už vyskúšali počas svojich tréningov. Niečo, čo ťažko trávite, poprípade nejaká intolerancia vám dopomôže skôr k návšteve toalety ako k dobrému umiestneniu.

Celý zoznam dôležitých vecí na ktoré netreba zabudnúť, nájdete v článku na portáli WeLoveCycling s názvom Nadišiel deň D – na čo nezabudnúť v deň maratónu?



Boj s nepriaznivými poveternostnými podmienkami


Žijeme v strede Európy a táto oblasť sa označuje ako mierne teplotné pásmo. V posledných rokoch sa však aj v našich regiónoch objavujú extrémy. Na jar sa môžeme stretnúť ešte s teplotou okolo nuly, celý máj bol v znamení nadmerných zrážok a ktovie, čo nás čaká počas leta. Koľko tropických dní bude počas tohto roka?



Pri príprave na počasie je dôležité sa zamerať na vlastné telo. Technika zvládne aj dážď, aj teplo či prach. Ale naše telo je oveľa citlivejšie. Alfou a omegou je dobré oblečenie. V chladnejších podmienkach nie je dobré prechladnúť, v horúčavách by ste sa neradi potili v nepriedušnom drese. Tretry by mali byť tiež prispôsobené počasiu. Nepriedušné a zateplené do zimy a v prípade horúčav oceníte teplotnú reguláciu vo vnútri. Hydratácia tela je taktiež dôležitou súčasťou. Ak ste dostatočne „zavodnení“ už pred štartom, tak telo sa lepšie vysporiada s vyššími nárokmi na tekutiny a tie potom počas dňa v sedle už postupne dopĺňate.

Na začiatku sme spomínali, že technika počasie zvládne. Je to pravda, ale pomôcť jej určite môžeme. Dobrý dezén a nižší tlak v pneumatikách sa hodia do blata, prípadne do snehu, nové brzdové platničky potrebujeme hlavne do terénu, kde sa bude veľa brzdiť. Návšteva servisu po náročných pretekoch je samozrejmosťou. To platí len pre nás „nešikovných“ . Domáci kutili budú mať počas týždňa o zábavu postarané.



Článok Ako prežiť maratón, keď podmienky nie sú úplne ideálne? prináša komplexný pohľad na vzťah počasia a maratónov.

WeLoveCycling prináša okrem iného aj všetky informácie týkajúce sa maratónskej série ŠKODA BIKE OPEN TOUR.  Ak sme vás navnadili na nejaké preteky alebo si chcete vyskúšať všetky spomínané rady tohto článku, tak navštívte stránku série a zúčastnite sa už nasledujúceho podujatia ŠBOT.

Podobné články