Lapland SnowBike expedition

Jano Ľupták zaslal tip na zaujímavú expedíciu organizovanú Janom Kopkom, známym to extrémnym bikerom, na ktorú sa môžete prihlásiť aj vy!

Snow-bike outdoor po Laponsku je pořádán pro skupiny 5 – 8 lidí. Trasy jsou voleny po cestách sněžných skútrů nebo silničkách s noclehy na pravých dřevěných srubech. Tyto výlety jsou dobrodružné úniky z přetechnizovaného světa a od svazujícího komfortu do náruče čisté přírody. Díky sněžným bikům se dostanete i do nové dimenze cyklistiky. Na trase potkáte jen minimum lidí a pocítíte krásu i majestátnost severské divoké přírody a možná na chvíli zapomenete na žebříček hodnot vytvořený doma v civilizaci. Nastanou u vás stejně opojné a neuvěřitelné pocity, jako tenkrát u mě na Aljašce. Díky vyplavenému adrenalinu objevíte krásu věcí, kterou doma nevnímáte. Zažijete nával radosti, když objevíte další dřevěný srub. Zjistíte, jak příjemné teplo vydává hořící dřevo, jak uklidňující je praskající oheň, jak skvěle chutná obyčejný čaj i primitivní jídlo připravené na železných kamnech. Věřím, že u každého z vás dojde k vnitřnímu vyčištění, což je také smysl těchto cest.

Program 14-ti denní expedice Laponsko:
• Cesta do Laponska – 2 dny mikrobusem
• Cesta přírodou na sněžných kolech, noclehy na srubech (v případě zájmu bivakování) – 10 dnů
• Cesta zpět do Česka – 2 dny

Cena zahrnuje:
• Doprava osob a bagáže mikrobusem (v případě, že chcete do Laponska letět letadlem, je cesta na
vaše náklady kolo a bagáž vám tam dopravíme)
• Zapůjčení sněžného kola Big Paw
• Příprava a zapůjčení nosičů pro bagáž: přední i zadní
• Zapůjčení brašen: zadní, přední i rámová brašna, brašničky na řídítka
• Zapůjčení velkých vatovaných převlečných rukavic přes řídítka
• Možnost použít pedály („crankbrothers“ nebo freeridové s piny proti sklouznutí nohy pro běžnou
trekingovou obuv)
• Možné zapůjčení zimní treter (Sidi) (k pedálům crankbrothers. Je nutné ale dopředu domluvit číslo
tretry)
Pozn.: - můžete použít i vlastní pedály ai tretry
- k freeridovým pedálům doporučujeme běžnou teplou trekingovou obuv (zabezpečí větší
tepelný komfort a snažší chůzi v případě potřeby)
• Návleky vatované na zimní tretry (neplatí pro trekingovou obuv)
• Možné zapůjčení expedičních lehkých stanů pro 2 osoby (Hannah) /pro případné bivakování/
(pokud máte vlastní bivakovaní pytel – doporučujeme ho přednostně vzhledem k nižší váze)
• Možné zapůjčení bivakovacího pytle (Tilak) 3 ks /pro případné bivakování/, budou poskytnuty
prvním třem zájemcům o použití.

Poznámka: Pokud budete spokojeni se zapůjčeným produktem, rádi vám ho v případě zájmu
zajistíme za atraktivnější cenu.

Vlastní požadovaná výbava:
• Sport. oblečení (vhodný je cibulový systém slabších vrstev, 1. vrstva funkční, 2.a 3.vrstva zateplená,
vrchní vrstva je vhodná z windstopperu, Gore-tex jako vrchní vrstva rezervní na přioblečení + péřová
bunda pro případ nucených zastávek. Z náhradních věcí doporučujeme 2 trika, ponožky, rukavice,
čepici)
Proti Aljašce bývají teploty mnohem příjemnější, často vyšší než -20ºC. Je dobré být ale připravený
i na mrazivější dny.
• Camelback nebo izolované láhve (doporučujeme objem minimálně 3 litry. Camelbacky kvůli
zamrzání se vozí pod bundami)
• Teplé trekingové boty (ne těsné!) - k freeridovým pedálům. Jsou dokonce vhodnější než zimní
tretry
• Návleky přes trekingové boty
• Maska na obličej
• Brýle běžné sportovní i lyžařské pro případ silného větru. Absolutně bílé sklo (bez jakéhokoli
zabarvení) pro možnou noční jízdu
• Vařič lehký (nejlépe benzínový. Vzhledem k odlehčení 1 ks pro dvě osoby)
• Ešus, nůž
• Výkonná diodová čelovka na běžné baterie + náhradní baterie (do mrazů se hodí nejlépe Lithiové)
Pozn.: Dobíjecí speciální baterie se nehodí, nejsou možnosti dobíjení
Pokud jsou baterie umístěné na kabelu, je možno je skrýt před mrazem pod bundu
a zamezíte tak předčasnému vybití.
• Buzola
• Píšťalka
• Spacák do teplot až -30ºC (největší tepelný výkon při nejnižší váze mají péřáky, optimální jsou dva
v sobě, kdy můžete používat jen jeden při noclehu v relativním teple na srubu nebo oba při
bivakování či dle potřeby a podmínek)
• Ohřívací sáčky do rukavic i bot (v outdoorových obchodech)
• Jídlo na vaření ve srubech – co nejlehčí na váhu a jednoduché na přípravu
• Jídlo na kole během dne – obsahující tuky (salám, sýry, Snickersky apod., ořechy, kandované
ovoce, …), vše by mělo být nařezané na sousta - v případě větších mrazů nejde ukousnout ani
ukrojit

Poznámka: Bagáž by měla být co nejlehčí vzhledem k pravděpodobnosti i měkčího povrchu cest. Její množství je záměrně omezeno velikostí brašen.

Požadujeme:
• Cestovní pojištění pro případ nemoci i úrazu a nutného transportu
• Alespoň střední fyzickou zdatnost (je vhodné se na akci fyzicky připravovat – vzdálenost srubů bývá
většinou 20-50 km od sebe. Vzdálenosti na skútrových cestách mohou mít jiný rozměr, než na jaké
jsme zvyklí v létě)

Upozorňujeme:
• V případě neprůjezdných oblastí je nutné kolo tlačit, buďte připraveni i na tuto eventualitu. Z toho
důvodu se jeví trekkingová obuv o něco vhodnější než zimní tretry. Není to ale podmínka.
• Buďte připraveni i na bivakování v případě potřeby.
• Sruby bývají různě veliké s různým počtem míst. Při nocování ve srubech počítejte případně se
spaním i na podlaze. „Tvrdší“ účastníci mohou samozřejmě bivakovat i před srubem.
• Cena akce nezahrnuje případné spaní v rentovaných srubech (možnost občas ve vesnicích apod.)
Využívání rentovaných noclehů není podmínkou expedice, záleží na účastnících

Ceny a ďalšie informácie: http://www.jankopka.cz/snow_bike_snow_safari.htm