Tip na výlet: Využite maratón v Rajeckých Tepliciach na pekný víkend v okolí

Rajecké Teplice a ich blízke okolie ponúkajú pre priaznivcov cyklistiky veľa možností na cyklistické vyžitie.

Už budúci víkend sa v Rajeckých Tepliciach bude konať ďalší maratón zo série ŠKODA BIKE OPEN TOUR – ŠKODA MTB maratón Rajecké Teplice. Okrem maratónu a jeho trate je tu ešte množstvo iných lokalít a zákutí, kde sa dá veľmi dobre zajazdiť a preto sa núka pre účastníkov maratónu možnosť stráviť v Rajeckých Tepliciach celý víkend.

Rajecké Teplice lemujú dve pohoria. Každé z nich je trochu z iného súdka a tak ponúka iný typ jazdenia. Na jednej strane sú Strážovské vrchy a ich podcelok Súľovské skaly s typickými skalnými bralami. Na druhej strane je majestátna Lúčanská Malá Fatra s vrcholmi presahujúcimi nadmorskú výšku 1 400 metrov. Trasa maratónu vedie práve Malou Fatrou v blízkom okolí obce Kunerád.

Trasa maratónu

Poďme si najskôr bližšie predstaviť trasu sobotného maratónu. Prvé zahrievacie kilometre nad Rajeckými Teplicami a Stránskym cez lúky a poľné cesty nás privedú až k úpätiu Malej Fatry, kde sa začína prvé „ostré” a aj riadne dlhé stúpanie peknou Stráňanskou dolinou. Treba sa pripraviť na niečo cez 7 km a zhruba 500 výškových metrov. Bude sa tu striedať asfalt a šotolina rôznej hrubosti. Cestu lemuje takmer po celej dĺžke horský potok a budeme míňať aj jedno malé pekné jazero, teda skôr jazierko. Po dlhom stúpaní bude nasledovať rovnako dlhý zjazd, pri ktorom klesneme zhruba o 500 výškových metrov. Zjazduje sa po dlhej zvážnici. Kto sa nebojí rýchlosti alebo defektu z prerazeného plášťa o kameň, môže tu získať cenné sekundy. Dostaneme sa na začiatok Svitačovej doliny, kde začína druhé dlhé stúpanie. Čaká nás zhruba 5 kilometrov a 400 výškových metrov. Asfaltová cesta na začiatku stúpania sa zmení neskôr na šotolinu. Nasledovať bude zjazd opäť po zvážnici, ktorá je ale málo používaná a je na nej kopec voľných kameňov, často skrytých v tráve. Zjazd nás vypľuje až na asfaltke kúsok od Kuneradského zámku, ktorý sa po požiari spred pár rokov premenil na ruinu. Nasleduje „žiletkárska” časť až do obce Kunerad. Potom sa trasa bude vlniť popod Martinské hole a následne po nekonečných lúčnych úsekoch až do Rajeckých Teplíc.

Ďalšie možnosti v Malej Fatre

Doliny nad Kuneradom sú poprepájané nespočetným množstvom zvážnic a chodníkov, ktoré vás dovedú až kúsok pod hrebeň Malej Fatry. Kto sa nenechá odradiť trochou tlačenia alebo nosenia, vie sa dostať až na Veľkú lúku, čo je najvyšší bod lúčanskej Malej Fatry. Nanovo vyasfaltovaná bola nedávno zvážnica od Kuneradského zámku smerom na Cibuľkovú, takže je tento úsek krásne zjazdný aj na cestnom bicykli. Kto by si chcel užiť jazdenie po krásnych trailoch, tak v okolí Kuneradu ich je veľké množstvo. V tomto prípade pomôže jednoduchá apka Trailforks na mobile.

Veľmi pekná je aj Medzihorská dolina, na začiatku ktorej sa bude nachádzať na maratóne tretia občerstvovačka na strednej trati. Cesta hore dolinou míňa národnú prírodnú rezerváciu Kozol. Cestou nahor sa Kozol a jeho skalné bralá ukážu v celej svojej kráse. A aby tých dolín nebolo málo, tak neďaleko sa nachádza ešte veľmi pekná Turská dolina, kde sa po asfalte viete dostať až do nadmorskej výšky takmer 1 000 metrov k chate „na Sačnom”. Táto cesta je zjazdná aj na cestnom bicykli. Odmenou vám budú krásne výhľady na Žilinskú kotlinu.

Súľov a jeho krásy

Ďalšou výbornou lokalitou na jazdenie sú Súľovské skaly, ktoré sú len na skok z Rajeckých Teplíc. Najjednoduchšou prístupovou cestou do Súľova v smere z Rajeckej doliny je sedlo Patúch (niekedy označované aj Pastúch).

Do sedla Patúch sa dostanete po žltej turistickej značke, ktorá začína priamo v Rajeckých Tepliciach. Na skok zo žltej značky sa nachádza prírodná zaujímavosť, ktorou je kamenný budzogáň, ku ktorému vás nasmeruje turistická značka. Ak vám neprekáža kúsok tlačenia, tak sa tu určite zastavte pre peknú fotku. Z Patúcha sa dlhým zjazdom dostanete až do centra Súľova, kde je niekoľko možností na občerstvenie.

Na návrat do Rajeckých Teplíc môžete použiť Roháčske sedlo, do ktorého vedie modrá turistická značka. Určite si tu spomeniete aj na Súľovský maratón, pretože spomínané stúpanie bolo jeho súčasťou. Cestou sa môžete zastaviť pri tzv. Zrakovej pyramíde, čo je tiež jedna z miestnych atrakcií. V stúpaní do Roháčskeho sedla si určite nenechajte ujsť pekné vyhliadky, ktoré poskytujú krásny pohľad na typické súľovské skalné veže.

Z Roháčskeho sedla vedie pekný zjazd po modrej značke až do obce Podhorie, odkiaľ je to už len na skok na Lietavský hrad. Táto zrúcanina je jednou z najväčších na Slovensku. Z Lietavského hradu je viacero možností na návrat. Najlepšie bude vrátiť sa kúsok po modrej značke a následne po zvážnici do Babkova. Odtiaľ po asfaltke do Lietavskej Svinnej časti Kňazova Lehota, odtiaľ to je už len cez kopec po lesnej ceste do Rajeckých Teplíc. Ak by ste si chceli zajazdiť po pekných trailoch, tak ich zopár nájdete priamo nad Rajeckými Teplicami na vrchu Skalky.

Keďže sú Rajecké Teplice kúpeľné mestečko, môžete mieste kúpele využiť na regeneráciu a zotavenie sa po výjazde alebo maratóne. Energiu môžete doplniť v jednej z viacerých miestnych reštaurácií a spraviť si takto príjemný víkend s rodinou. A hlavne, jazdenie v okolí praje ako začiatočníkom, tak aj náročným bikerom.

ŠKODA MTB Rajecké Teplice

calendar_today 15.06.2019
format_list_numbered 4. kolo - Škoda Bike Open Tour
place Rajecké Teplice (Slovensko)