ŠKODA BIKE OPEN TOUR - keď vyhráva príroda

Keď sa pozrieme na logo série ŠKODA BIKE OPEN TOUR, tak každý si všimne spojitosť zelenej farby a samotnej značky Škoda Auto Slovensko. No v tomto roku táto farba dostala aj iný rozmer.

Mnohé občianske iniciatívy, združenia, ale aj jednotlivci bojujú proti znečisťovaniu prírody a snažia sa zastaviť jej drancovanie. Slovensko dostalo veľký dar v podobe rastlín, zvierat, mierneho podnebia, či krásnych lesov. Zahraniční turisti k nám chodia túto krásu obdivovať.

Mnohokrát sa však k tomuto daru správame bezohľadne. Séria ŠKODA BIKE OPEN TOUR si zvolila zelený prístup pri organizovaní svojich maratónov. Na nich sa minimalizuje používanie plastových pohárov, príborov, tanierov, či igelitových tašiek. No neostávajú len pri zlepšovaní svojho prístupu k prírode. Snažia sa vzbudiť tohto ducha aj v návštevníkoch pretekov a samozrejme jazdcoch. Ak si už nejakú „umelinu“ prinesú z domu, tak k dispozícii majú recyklačné nádoby.

Parádnym príkladom tejto myšlienky bol maratón v Levočskej doline. Všetky nápoje na mieste sa čapovali do kompostovateľných pohárov, pretekári sa mohli občerstviť aj zo sklenených pohárov. Ceny, suveníry, cyklotyčinky, či zákusky boli balené do ušitých alebo papierových vrecúšok, čím sa eliminoval potenciálny odpad už pri jeho vzniku. Aj ceny v tombole sa odovzdávali vo forme zážitkových poukazov, takže tieto preteky skončili so 100% znížením plastového odpadu. Na konci pretekov zostal neseparovateľný odpad v 5 l vrecúšku. Navyše jednorázový plastový riad nahradili misky z kompostovateľného materiálu a kovové príbory boli zapožičané z okolitých škôl.

Reportáž a rozhovor s členkou oraganizácie Cyklo Spiš, ktorá organizovala spomínaný maratón v okolí Levočských vrchov, vám prinesie ďalšie zaujímavé postrehy a skúsenosti s prípravou maratónu, ktorý sa riadi eko princípmi.

Jan Steyrer, vedúci marketingu zo ŠKODA AUTO Slovensko dopĺňa: „Stále platí, že naše preteky ponúkajú možnosť súťažiť v krásnej slovenskej prírode, a preto sme oproti minulým rokom ešte sprísnili kritériá na jej ochranu. Budeme šetrní k životnému prostrediu a rozhodli sme sa, že plasty nahradíme ekologickejšími materiálmi a pribudnú aj recyklačné nádoby na odpad.“

Nás bikerov spájajú dlhé pobyty v prírode. Milujeme pocit, keď zdolávame strmé úseky a šliapeme do kopca. Potom nasleduje zjazd, nejaký trail, šliapanie po lúke. Ale toto všetko by nebolo možné bez prírody. Snažme sa začať od seba a neškodiť jej. Napríklad keď budete na svojich potulkách, zoberte si použitý obal od tyčinky či gélu naspäť domov. Ak vám nezavadzal počas prvej polovice dňa v zadnom vrecku, tak prázdny obal zvládnete priniesť aj domov.

Už len tým, že jazdíme na bicykli, prospievame nášmu životnému prostrediu. Namiesto vyvážania sa na aute si sadneme na bicykel a vyrazíme na celodenný trip, kde nepotrebujeme benzín či naftu. No neuspokojme sa len s týmto. Podporujme zelené iniciatívy, zúčastňujme sa pretekov, ktoré sa snažia myslieť aj na našu prírodu, a hlavne sa pozrime najprv na seba a premýšľajme, ako by sme mohli zlepšiť vlastné správanie. Takto môžeme inšpirovať aj ostatných bikerov okolo nás. ŠKODA BIKE OPEN TOUR sa vydala po zelenej ceste organizovania podujatí a my dúfame, že v budúcnosti pôjdu touto cestou aj mnohé ďalšie preteky na Slovensku.

Najbližšie sa v rámci série ŠBOT vidíme 10. augusta na podujatí Škoda Horal MTB maratón, ktoré bude vrcholom tohto ročníka.

ŠKODA Horal MTB maratón - 20. ročník

calendar_today 10.08.2019
format_list_numbered 5. kolo - Slovenský pohár XCM
format_list_numbered 4. kolo - XCM Tour
format_list_numbered 5. kolo - Škoda Bike Open Tour
place Svit (Slovensko)

Pozvánka: Škoda Svätojurský MTB Maratón 2024 - jarná nakopávačka

Jarná klasika vo Svätom Jure bude otváracím podujatím v rámci série Škoda Bike Open Tour. Čo nás čaká počas 15. ročníka?
Pozvánka: ŠKODA Horal MTB maratón 2023 - tatranský monument horskej cyklistiky

Jeden z najobľúbenejších maratónov na Slovensku bude písať už svoj 24. ročník.
Reportáž: ŠKODA Svätojurský MTB maratón je späť

Obľúbený maratón sa vrátil po vynútenej trojročnej prestávke a je rovnaký, ak nie ešte lepší, ako si ho pamätáme. Moje zážitky, očistené od blata, som sa rozhodla spísať v krátkom článku.