Test: Basso Venta - neprehliadnuteľný tyrkysový elegán

Test: Basso Venta - neprehliadnuteľný tyrkysový elegán

1710 komentárov

bimjeam 16.08.2019 36 fotografií   Bicykel Test Cestny Bike Cestna Cyklistika Taliansko

Bicykle Basso na našich cestách moc nevidieť. Pritom sa jedná o stroje, ktoré vďaka výnimočnej farbe len tak neprehliadnete!

 

Hoci značka Basso je vo svojej domovine - v Taliansku pomerne populárna, u nás je týchto kúskov stále ako šafránu. Keď sme s Kimlom pred tromi rokmi na Eurobiku obdivovali kolekciu týchto talianskych plnokrvníkov, určite by ani jeden z nás nebol tipoval, že ich raz budeme môcť prevetrať v rámci redakčných testov. Dnešným “pánom na holenie” je model Venta, osadený na sade Shimano 105 v ikonickej tyrkysovej metalíze pod názvom electric sky.



Prvý dojem a komponentové osadenie - la famiglia italiana


Skôr, než sa ešte dostanem k samotnému bicyklu, nedá mi neopísať spôsob, akým výrobca tieto bicykle balí. Rukami mi prešlo už XY bikov a krabíc, no rozbaliť Basso vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti, času a miesta v kontajneri na plasty.

Každá jedna rámová trubka poctivo obalená v polyuretánovej pene a obtočená izolepou, to isté aj kľuky, páky... Sedlo so sedlovkou zafixované v bublinkovej fólii a hluché priestory v škatuli, vyplnené polystyrénovými výplňami zabalenými v baliacom papieri. Takto luxusne zabalený bicykel by pokojne prežil aj manipuláciu letiskovej obsluhy chartrového letu nízkonákladovej aerolinky. Na druhej strane vám po rozbalení bicykla zostane smutná halda zbytočného plastu.

Keď sa už konečne dopracujete k samotnému bicyklu, tak na vás vykukne karbónový rám s naozaj krásnym matným metalickým tyrkysovým lakom s ladnými krivkami. Komponentové osadenie už je konzervatívnejšie, a to kompletná 11-rýchlostná sada Shimano 105 s ráfkovými brzdami a setom zapletených kolies Microtech MC38. Rovnako ako aj kolesá, tak aj väčšina ostatných komponentov je z dielne dcérskej značky Microtech, ktorú Basso pohltilo v roku 1997. Sedlo je rovnako od talianskej značky Selle San Marco. Jedinou výnimkou sú plášte Michelin od susedných “frantíkov”.



Vyšperkovaný rám ako základ - pastva pre oči aj v strednej triede


Spomínaný karbónový rám pôsobí naozaj luxusným dojmom. Nie je to len zásluhou atypického laku, ktorý v závislosti od intenzity slnečného žiarenia mení odtiene od modrej k zelenej, ale aj dokonalému dizajnovému spracovaniu, príznačnému práve pre talianske značky. Tu by ste naozaj márne hľadali nejaké kazy, nedotiahnuté prvky, alebo divné tvary. Tento rám by som mohol mať pokojne v obývačke miesto televízora a vôbec by mi to neprekážalo. V rovnakom duchu je navrhnutá aj predná vidlica, ktorá je pomerne sploštená a mierne zvlnená, čo má pozitívny vplyv jednak na aerodynamiku, ako aj pohlcovanie vibrácií.



Dôraz na detaily - trikolóra na talianovi nesmie chýbať


Taliani sú typickí tým, že na každý svoj “made in italy” produkt musia "buchnúť" svoju bielo-zeleno-červenú trikolóru. Často to pôsobí ako päsť na oko, no v prípade modelu Venta sa našťastie držali dizajnéri na uzde a okrem vlajky na spodnej rámovej trubke sa trikolóre ušlo miesto iba v decentnom lemovaní loga na hlavovej trubke, sedlových vzperách, plus maličkej vlajočke na baranoch v blízkosti omotávky.

Okrem grafiky by som však rád vyzdvihol aj veľmi pekné a úhľadné vstupy bowdenov vnútorného vedenia kabeláže do rámu, ktoré mi pripomenuli bicykle dnes už neexistujúcej značky Klein. Pochvalu zaslúži aj umiestnenie ochrannej fólie v oblasti stredu na prevodníkovej strane, aby vám spadnutá reťaz nepoškodila a nezohyzdila rám.



Teória v praxi - jazdné vlastnosti


Do testu sa mi dostal bike vo veľkosti č. 53, čo vzhľadom na moju výšku 176 cm nebolo úplne optimálne, keďže sa mi doma nikde zrovna nepovaľoval 80 mm predstavec, ktorým by som vedel zmierniť natiahnutý posed.



K slovu sa tak dostalo otočenie sedlovky so záporným offsetom. Je mi jasné, že za tento barbarský čin skončím na čiernej listine módnej polície mtbiker-fóra, no na žiadnom zo svojich bicyklov som nikdy nemal sedlovku s offsetom a som naučený šliapať dosť pod seba. Účel však svätí prostriedky a po prvom 100-kilometrovom švihu mi bolo jasné, že takto to bude určite lepšie, aj keď nie krajšie .



Geometria tohto cesťáku je zvolená dobre a napriek o niečo väčšej veľkosti som nemal pocit, že by Venta bola ťažkopádna alebo neohrabaná. Hmotnosť na hranici 8 kg (bez pedálov) z neho robila príjemného spoločníka aj v kopcoch. Vyzdvihnúť musím tuhosť masívneho stredu, ktorú v porovnaní s mojím “hlinikáčom” bolo rozhodne cítiť. Pri kamarátskych špurtoch v kopcoch bolo príjemné mať zrazu väčšiu oporu pod pedálmi.

105-ka fungovala po celý čas testu spoľahlivo, v pomere ceny a výkonu je to určite veľmi dobre zvolená sada, ktorá nemá po funkčnej stránke žiadnu citeľnú slabinu. Klasickú geometriu dopĺňali aj barany s väčším dropom, ako je posledné roky zvykom. Toto bude sedieť asi skôr ostrieľaným borcom, ktorí moderné geometrie a prvky moc nemusia. Tvárne záplety od dcérskej značky Microtech ma po funkčnej ani vizuálnej stránke absolútne neurážali a dovolím si povedať, že som mal z nich omnoho lepší pocit, ako z iných základných kolies osadených na bicykloch v obdobnej cene a výbave.



PLUSY:

  • atraktívny dizajn a lak
  • remeselne perfektne spracovaný rám bez hliníkových vložiek
  • klasická geometria
  • tuhosť rámu
  • ochrana rámu v mieste prevodníkov

MÍNUSY:

  • barany s výrazným dropom
  • kazeta 11-28z




Záverečné zhrnutie…


Basso Venta je vo svojej podstate taká nadčasová klasika, ktorá v sebe spája to najlepšie z tradície aj inovácií. Ponecháva si na jednej strane klasickú geometriu, QR osky, ráfkové brzdy doplnené o spoľahlivú pohonnú sadu a slušne použiteľný set kolies. To všetko zabalené do krásneho tyrkysového kabáta z karbónu, ktorý je dotiahnutý do posledného detailu. Ako bonus ide o bicykel, ktorý sa pýši visačkou, že je vyrobený kompletne v Taliansku.

No a v neposlednom rade si môžete byť istí, že s bicyklom Basso vo farbe electric sky získate rozhodne punc orginality, nakoľko takéhoto šviháka na našich cestách len tak ľahko nestretnete. Pritom sa nejedná o žiadnu garážovku na zákazku, alebo cenovo nedostupnú exotiku, pri ktorej by sa vašej platobnej karte pretočili panenky.



Na záver ešte doplním MOC, ktorá je stanovená cca 1 930 €. Kompletné špecifikácie na modeloch Venta si môžete pozrieť na stránke výrobcu na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

toygrik 16.08.2019 (13:02)

0


prečo je podľa autora kazeta 11 - 28 mínus?

 
bimjeam 16.08.2019 (13:13)

0


Nie je to vyslovene mínus. Veľmi veľa záleží najmä od toho kde človek jazdí. Kým na 9 a 10 rýchlostných sadách som chápal, že rozsah bol na úkor jemnosti odstupňovania prevodov, tak pri 11-rýchlostných sadách som sa v testoch stretol vo väčšine prípadov s bicyklami, ktoré mali kazetu 11-32. V strmých stúpaniach mi ten jeden prevod často chýbal. Ísť na tom 18% stúpanie bolo dosť nekomfortné.

 
N/A 16.08.2019 (13:15)

0


na 178cm, 84cm inseam teda neodporúčate veľkosť 53? osobne mám radšej dlhší predstavec ako rám.

 
bimjeam N/A 16.08.2019 (13:24)

0


Ja osobne by som ti odporučil skôr veľkosť 51 cm, pokiaľ nemáš dlhé ruky a trup. Tiež mi viac vyhovuje kombinácia menšieho rámu a dlhšieho predstavca na cestnom bicykli.

 
N/A bimjeam 17.08.2019 (07:43)

0


neostala náhodou tá 53ka postavená v Hrádku? či to dal do testu iný zdroj?

 
bimjeam N/A 19.08.2019 (09:29)

0


Myslím, že konkrétne tento kus asi nie, lebo prišiel zbalený od dovozcu, ale je možné , že identický stroj je aj v Hrádku

 
LaS 16.08.2019 (13:55)

-2


Pre mna uplne nepochopitelne. Mam 174 cm a cestak 51.5 a bicykel je kratky, prijal by som dlhsi ram aj o 3 cm a kratsi prestavec. Velmi lutujem, ze nemam aspon 53ku. Pred 2 rokmi som mal pol dna pozicany cestak velkosti 56 a vobec mi nebol velky. Kazety 11-32 su velmi zle, treba mat kazetu po jednom zube do 18 az 19 zubov. Ta 11-32 ma po jednom zube 11-14, co su kolecka, ktore sa skoro vobec nepouzivaju. Ak kazeta do 32, treba zacat s 13 alebo 14 zubami. 18% stupaniam sa treba vyhnut. Uz 10 je vela, to este ale ide, ak je to iba okolo 100 m.

 
bimjeam LaS 16.08.2019 (14:09)

4


Tu treba rozlišovať, že veľkosť rámu nie je len o jednom čísle. Napr. môj rám trek je na výšku 51cm a na dĺžku 53cm. Rovnako aj riadidlá môžu mať veľký vplyv na posed 40 vs. 44 cm , reach , veľký drop...
O rozdielnosti tela pri rovnakej celkovej výške by sa tiež dali viesť dlhé debaty. Niekto má dlhší trup, niekto nohy, niekto má dlhé horné končatiny...
To, že pastorky 11-14 nepoužívaš ty neznamená, že to tak majú aj ostatní... tu záleží od hmotnosti jazdca, či dupe silovo alebo kadenčne, či jazdí sám, alebo v skupine. Ja vo svojom okolí mám stúpaní nad 10% habadej a neviem si predstaviť, že by som sa vozil radšej po hlavných ťahoch, aby som sa im vyhol.

 
Raptor22 LaS 17.08.2019 (22:22)

2


"Kazety 11-32 su velmi zle", "18% stupaniam sa treba vyhnut" - zaradim medzi moje oblubene hlasky. Ak Ta nebavia narocne stupania tak ich nejazdi...mna bavia a s mojou 11-32 kazetou som spokojny.

 
speedygonzales LaS 26.08.2019 (16:12)

0


Číselná veľkosť rámu roznych značiek, dokonca niekedy aj modelov jednej značky neznamenajú to isté.

 
Pridaj komentár