Rozhovor: Vďaka ebiku do najvyšších kopcov Talianska

Rozhovor: Vďaka ebiku do najvyšších kopcov Talianska

46 komentárov

cepooo 14.07.2019 12 fotografií   Elektrobicykle Ebike Horska Cyklistika Canyon Rozhovor

V čom marketingové oddelenia pri predaji ebikov preháňajú, a čo je pravda? Alebo ako sa z chlapa, ktorý sa cyklistike nikdy nevenoval, stal účastník vrchárskeho cyklovýletu?

 

Tento rozhovor vznikol na výlete v Taliansku, v lokalite Bormio. Po prvej návšteve som bol tak miestom očarený, že sa počet účastníkov zvýšil z roka na rok zo 4 na 13. A jedným z nich bol aj môj dlhoročný kamarát, doteraz necyklista, Peter. Tým, že som na vlastné oči videl, ako sa namontovaním motora na bike menia pravidlá hry a cyklistika sa stáva dostupnejšia, rozhodol som sa pre krátky rozhovor s Petrom. Nech vám poslúži ako inšpirácia.



Peter je niekoľko mesiacov spokojný majiteľ ebiku Canyon Spectral:ON 7.0.

Skús sa na úvod krátko predstaviť a opísať svoj vzťah k športu všeobecne, špeciálne k cyklistike.
Pracujem ako manažér. Veľa času trávim na cestách a za počítačom. Cyklistike som sa extra nevenoval. Mal som trekingový bicykel, taký základ, na ktorom som jazdil polia, lúky. Dĺžka tak 40 - 80 km.



Ako vznikla myšlienka na ebike a čo bol ten impulz, kedy si sa reálne aj rozhodol pre kúpu?
Až osobná skúsenosť a možnosť vyskúšať si reálne seriózny ebike. Bol to konkrétne model s technológiou s pohonom v strede a nie v zadnom náboji. Zistil som, že tieto bicykle sú všetko špičkové stroje s dobre spracovaným konceptom.



Prečo si sa rozhodol pre trail ebike?
Nadväzujem tým na to, čo ma baví, a v čom sa cítim dobre a to je cykloturistika, cross-country, country exploring, alebo ako to nazveme a sem-tam mixnuté zjazdom. Čisto DH ma neláka, keďže nemám techniku a necítim sa pri tom na 100% dobre. A hlavne, ak ma chytí DH, uprednostním možnosť požičania bicykla spolu so zakúpením pasu na vlek.



Čo rozhodovalo pri výbere?
Skúsenosti ma nasmerovali jednoznačne do segmentu "celopéro", a potom som už riešil len výbavu a pohon. Rozhodne doporučujem pred samotnou kúpou si ujasniť, ako a na čo budem ebike používať. Jeden z rozhodujúcich parametrov, okrem pomeru cena a výkon pri výbere komponentov, bola geometria rámu a kombinácia 29tka vpredu a 27,5ka vzadu. Aj keď sa mi vzhľadovo páčili viac ebiky s plne integrovanou batériou, z praktických dôvodov som sa rozhodol pre semi-integrovanú. A prax mi dala za pravdu  . To podstatne zúžilo výber, lebo som nechcel bike s "hrbom" ale ani krásny, ale nepraktický bike s plne integrovanou batériou.



Aký pohon si si vybral a prečo?
Otestoval som všetky dostupné pohony na Slovensku. Shimano, Bafang, Yamahu... Víťazom sa stalo Shimano, vďaka plynulému chodu, jednoduchosti ovládania a aj vďaka dôvere k značke a k výrobcovi. Jediný mínus bol, že Shimano nemá asistenciu tlačenia do kopca, čo ponúkal Bosch.



Aké si mal skúsenosti s predajcami? Dostal si požadované informácie, aká bola dostupnosť ebikov?
Väčšinou ma milo prekvapila ochota a vedomosti predávajúcich, aj keď prevažne z klasických bikov. V niektorých prípadoch som však zistil, že už mám o pohonoch naštudované viac, ako predajcovia. Najväčší problém bola dostupnosť modelov nad 3 000 €. Keď predajca za svojím produktom stojí, tak by mal zapracovať aj na vystavenosti tovaru.



Prvá jazda, pocity? Naplnili sa ti tvoje očakávania?
Eufória! Pády! Defekty! Prvá jazda bola na Slovensku v okolí lokality Jazierce. Bike šlapal ako hodinky a trail som si užil o to viac, že mi vypadol mobil a 3x som sa vracal, kým som ho našiel . Doteraz rozmýšľam, či som to podvedome nespravil naschvál . Na druhý deň som omylom skončil na turistickej značke, kde bolo treba bike tlačiť. Tu som zistil, že preniesť 22 kg na pleci cez hrebeň nie je žiadna sranda a nižšiu váhu by som bral všetkými 10timi. Nakoniec to dobre dopadlo, šťastný a unavený som to zdolal.



Aké máš skúsenosti s e-pohonom? Čo výdrž, výškové metre, miera pomoci...
Tu jednoznačne platí, že výškové metre žerú batériu intenzívnejšie. Na rovine a v miernych kopcoch Malých Karpát som pri 80 km spotreboval tak 70% batérie. Na výživných vrcholoch v okolí Stelvia so stúpaniami až 20% sa baterka odporúčala po 1 300 výškových metroch a necelých 30 km.



Skúsenosti a odporúčania s nabíjaním?
Jednoznačne doporučujem, nech si každý zváži, kde bude bike používať. Nie všade je k dispozícii garáž s dostupnou zásuvkou. Ak plánujete cyklovýjazdy, dobíjate väčšinou cez noc, a ak nejde batéria jednoducho demontovať, čaká vás pracná demontáž každý jeden deň.



Aké naj sa ti podarilo na novom ebiku?
Záznamy za prvé 3 mesiace hovoria, že najdlhšia trasa mala 95 km, všetko v horskom teréne a najviac nastúpaných metrov bolo 1 600. A to ma zastavila metrová stena snehu a čerstvo padajúce krúpy. Osobné rekordy nechcem merať len v metroch, či kilometroch. Najväčšia výhoda je možnosť dostať sa na miesta, kam by som sa ako netrénovaný športovec nedostal. V možnosti 5 dní po sebe dať náročné traily a pritom si užiť prírodu a okolie.



Ako ťa vníma okolie? Ne-ebikeri? Funguje niečo ako spolupatričnosť ebikerov?
O tom, že to bude OK, ma presvedčili reakcie väčšiny cestných cyklistov, ktorých som stretol ešte pred odchodom na cyklovýlet do Bormia. Každý bol skôr hladný po vyskúšaní, a potom prekvapený výkonom a výbavou. Očakával som, že budem hlavne v tejto komunite väčším exotom. Cestný dupač, mtbéčkar, DH fanatik, všetko to je nakoniec jedno a je to o láske k jednému športu, a to k cyklistike.



Plánuješ si nechať tento ebike dlhšie alebo plánuješ zmenu? A ak áno, prečo a akú?
Ebikom verím ešte viac ako pred samotnou kúpou. Ak sa podarí, zvažujem každý rok ebike predať a vymeniť za nový model. Už teraz sledujem novinky v segmente ebikov. Láka ma nižšia hmotnosť, vyššia kapacita batérie. Rád by som ostal pri koncepte 29/27,5 a semi-integrovanej batérii. Skvelým bonusom by bola ešte nižšia hlučnosť, ak to hlučnosťou už teraz môžeme nazvať.

Čo je teda najväčšia výhoda ebiku? Nájdeš aj nejaké negatíva?
Ebike môže byť pre vás dobrým trénerom a motivátorom pri jazdení. Podvedome ste odvážnejší, plánujete dlhšie a vyššie výjazdy. Ebikom dávam mínus za vyššiu váhu a kapacitu batérie. Už teraz sa teším na ďalší cyklovýlet a verím, že komunita ebikerov sa bude rozrastať.

Ja Petrovi ďakujem za rozhovor, dávam si pred ním klobúk dole, že sa odhodlal ísť s nami "dupačmi" do Bormia a vo finále si to ešte aj s chuťou celé užiť. Dôkazom toho sú aj zverejnené fotografie z Petrovho mobilu.

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)

Komentáre

Morrison 15.07.2019 (12:56)

sused si kupil trail e-bike, taký 50rocný zatrpknutý pán, od vtedy sa smeje...vyzerá ozaj šťastne, po pol roku kúpil e-bike aj svojej manželke. teraz sa smejú spolu,..vnímame ich s manželkou už nejaký ten čas a pre nás je to jasný dôkaz...
PS: mám 42 rokov stále vládzem.. e-bajk nemám, no začal som po nich pokukovať a snáď ak mi zdravie a čas dovolí o pár rokov si to kúpim..a prečo nie?! nemám žiadne predsudky..

 
cepooo Morrison 15.07.2019 (13:18)

Aj ja zdielam takyto nazor. Bez ebiku by kamos nebikoval vobec. Alebo ovela menej, lebo by ho to az tak nebavilo, lebo neprejde tak daleko a neuvidi tolko zaujimaveho...

 
milancaban cepooo 15.07.2019 (14:12)

problem je ze niekto mysli samozrejme len na seba. ano cloveku vyhovuje ked je tych ludi menej tam kde jazdi on kym trebars nepotrebuje aby s nim siel na bike niekto kto nevladze ale mozno by aj chcel. Ono hlavne aby jazdili dolu kopcom s ohladom na druhych co sa samozrejme neda zovseobecnit ale mozno statisticky na tom budu horsie ti na ebikoch kedze ich bicykle su casto stavane viac na cestu dolu ako hore. A hlavne by sa nemali pliest do tabuliek na Strave

 
vanhalen milancaban 25.07.2019 (09:33)

00OdpovedaťNahlásiť
Tu stravu asi neovplyvnis. Keď sa už nájde taký tupec, čo tam nechá záznamy z ebike, tak môžeš akurat lamentovať.😂🙈

 
Nole 15.07.2019 (16:44)

Ja osobne mám žiletku, MTB, aj e-bike. Nechápem čo koho trápi, prečo sa niekto vyváža na e-bikoch sakra!!!
Z osobnej skäsenosti môžem povedať, že na 3-č dni v Alpách mi je jednoducho obyčajný MTB málo. Je rozdiel najazdiť za deň cca... 100km a viac a je rozdiel najazdiť za deň maximálne 50 km.
A vôbec si nepripadám, žeby som bol po e-biku nejaký svieži, skôr naopak.

 
vanhalen Nole 25.07.2019 (09:32)

Tu stravu asi neovplyvnis. Keď sa už nájde taký tupec, čo tam nechá záznamy z ebike, tak môžeš akurat lamentovať.😂🙈

 
jardu56 15.07.2019 (22:32)

E-bike som zo zaciatku zatracoval aj ja a smial som sa takym, ako tento manazeris. Prestal som sa smiat, ked som na ciernom hrade stretol particku ludi, vo veku 65-69 rokov. Boli to 2 manzelske pary. Ten nsjstarsi mi hore povedal: "v nasom veku na obycajnom biku by som tu uz viac nemohol so svojimi najblizsimi byt. Takto mozem." Ano, e-bike pre tych, co chcu viac ako mozu! Aj manazeris viac asi xce zazit ako vladze. A co?! Ja osobne mam mtb, ziletku a gravel.Ale ked budem stary pan a nebudem vladat, kupim si e-bike.

 
laky.loo 14.07.2019 (14:06)

mne osobne vyhovovalo viacej obdobie bez ebikov. menej ludi v kopcoch. teraz to v horach vypada ako na vaclavaku.

 
birel laky.loo 14.07.2019 (15:43)

A mne bez bajkov. Veď prvé bicykle vbehli do lesa tak koncom 80 rokov.
Tak ako turisti boli nutený zniesť vstup bajkerov do lesa tak dnes si svoj podiel ukrajujú aj e-bajkeri. Les je pre všetkých.

 
laky.loo birel 14.07.2019 (15:45)

no to ano. len sa zmensuje a ludi v nom pribuda a tym padom strati pre vela ludi to caro. pokoj a klud.

 
birel laky.loo 14.07.2019 (15:57)

Ešte stále sa dajú nájsť miesta kde nikoho nestretneš. Len Železná studnička v Ba to nebude.

 
laky.loo birel 14.07.2019 (16:10)

ano ano. mam takych par, ale tiez tam vsade pribudaju pozicovne ebikov ako huby po dazdi

 
Lechu birel 14.07.2019 (22:47)

ale bude. Treba ale prist v 6:30 rano a zabehat si. Teda, prepac, pojazdit puristicky iba na obycajnom bajku

 
Podkonican laky.loo 14.07.2019 (16:14)

Pokrok nezastavis, len cas ukaze ci je to dobry alebo zly trend. Aj mne sa lepsie auto soferovalo/parkovalo v mestach 20-25 rokov dozadu. Dnes je vsetkeho vsade vela, nie len bicyklov v lese.

 
milancaban 15.07.2019 (12:42)

No je to tak pocet bikerov v lese sa rapidne zvysil povedzme ze o 100%. Na druhu stranu tam kde jazdim a v dobu kde jazdim to znamena ze miesto jedneho za den stretnem dvoch takze mi to skor vyhovuje pretoze je o 100% vyssia sanca ze medved uz nestoji na ceste pretoze tade niekto presiel.

 
bigis 14.07.2019 (14:28)

Samozrejme ako spravny e-biker, zladeny dres a prilba s bikom Este mu chyba poriadne brusisko.

 
vanhalen bigis 25.07.2019 (09:41)

Manažéris je ešte mladý, tento argument s dôchodcami je mimo. Manazeris má inde priority a kúpil si motorový bicykel, lebo na normálny bike nemá ani silu, ani kondičku.
Ja som toho názoru, že ebike môže jazdit ten, kto na ňom práve sedí a nie je uplny hnup, čo nevie základy jazdenia tj. Mladý starý fuk.
Mal som možnosť potestovat motorové bicykle na bikefestoch a pre mna je to tzv. Rege bike. Keď mam mat deň bez biku, čiže regenerovať, tak na tento motorový bicykel môžem ísť hocikam.😜

Ale na rychlebske stezky motorové bicykle nevládze, pokial nemáte 55 plus, lebo dostanete krivé pohľady od budovatelov.😜

 
vanhalen vanhalen 25.07.2019 (09:42)

Nevlácte

 
FantomasMan 15.07.2019 (09:22)

Kedže mám 2m a stále čakám na prvý elektrobike vo veľkosti XXL. A keď sa tak stane nebudem váhať ani sekundu. Po tých X rokoch natrápených v kopcoch na klasickom MTB už mám toho plné zuby.

 
sorcerer FantomasMan 15.07.2019 (09:30)

napr. Cube robí 22" rámy, Canyon má veľkosť XL do 200cm, určite aj iní výrobcovia. dajú sa nájsť ebajky pre vysokých ľudí

 
FantomasMan sorcerer 15.07.2019 (10:43)

Never všetkému čo napíšu výrobcovia. Osobne som skúšal "klasické" XL Bike od rôznych výrobcov Superior, Canyon, Merida, Lapierre atď... kde výrobca deklaroval do 2m a bolo to na "smiech". Pozri si parametre TREK XXL a tam je jasne napísané, že od 195-203. A je to naozaj rám pre 2m a nemusíš "čarovať" s predstavcami.

 
vanhalen FantomasMan 25.07.2019 (09:44)

Ešteže mam len 195 cm😜

 
jan.siska73 14.07.2019 (11:36)

Ak by som si mal vybrat pohon tak potom na 1. je brose a az na druhom je shimano E8000, brose je o nieco silnejsi, je tichsi a ma implementovanu 640 Wh bateriu, mozem porovnat lebo doma mam oba, a k tomu dvoj prevodnik ked jazdim bez asistencie pohonu.

 
Podkonican 14.07.2019 (11:10)

POWER WALK ASSIST - PODPORA PRI TLAČENÍ

SHIMANO tiež prispôsobilo štandardnú podporu pri tlačení e-bicykla špecifickým požiadavkám MTB jazdcov, ktorá v rámci systému E8000 dostala pomenovanie „Power Walk Assist“. Aj keď je maximálna rýchlosť podpory pri tlačení bicykla zákonnými smernicami obmedzená na 6 km/h, v prípade MTB systému SHIMANO STePS je citeľne výkonnejšia a umožňuje tak jazdcovi v prípade potreby tlačiť svoj e-bicykel aj v tých najstrmších úsekoch.

 
sorcerer Podkonican 14.07.2019 (11:55)

toľko teória, v praxi pomáha motor pri tlačení výkonom 2W, rýchlosť záleží na zaradenom prevode. realita je taká, že pri zaradenom malom prevode sa bajk dokopca nevládze pohnúť, pri zaradenom veľkom prevode to ide 3 až 4 km/h. pokiaľ tlačený úsek nie je skutočne stena, pomôže to dostatočne

 
Podkonican sorcerer 14.07.2019 (15:41)

Ja len, ze podla mna to postacuje. Mne osobne viac netreba, vozim v sedacke dieta a potlaci bike aj v takom pripade. Shimano je podla mna najlepsia volba pohonu momentalne.

 
sorcerer Podkonican 14.07.2019 (15:55)

100% suhlas

 
adam.giertl 15.07.2019 (08:52)

Pocujte team mtbiker - ak chcete uverejnovat clanky pre motoristov som s tym OK, ale spravte na to vlastny web. Myslim, ze 90 % ludi tu nezaujima ako sa pani manazeri vyvazaju po kopcoch na elektormotoroch. Ebajk je legitimna vec, ale s cyklistikou ako jej ja rozumiem moc spolocneho nema.

 
sorcerer adam.giertl 15.07.2019 (09:35)

v titulku článku je napísané "vďaka ebajku" nemusel si ho otvárať

 
vanhalen adam.giertl 25.07.2019 (09:48)

V podstate máš pravdu. Je to úplne nova kategória a určite to nie je cyklistika. Ale nech je im odpustené.😜😂😂😂

Sú to vsetko motorové bicykle. Čiže majú bližšie k motorkam a mopedom. Keď ich správne nastavis, ani šlapať netreba.

Nič proti motorovým bicyklom nemám, ale opakujem nejde o cyklistiku, ale o motorovú cyklistiku. Toto prídavné meno robí ten rozdiel.😜

 
marp 15.07.2019 (11:21)

A bude len horšie, čakám kedy vo veľkom príde motor aj na žiletky

 
vanhalen marp 25.07.2019 (09:49)

Už sa to deje...😂😂😂

 
marekon7745 16.07.2019 (14:33)

E bike je super, mozes na nom jazdiť tam kde ťa s klasickou enduro motorkou nepustia a klasický bike ťa nebaví...
každý nech si to zoberie po svojom ...
čas ukáže čo to prinesie
zatiaľ platí: more money more funny

 
JoKo 14.07.2019 (21:48)

Elektrický motorček používajú lemry lenivé a sračkári... A keď si myslia, že podvádzať je správna vec, nech sa s tým aspoň nechvália!

Môžem si to dovoliť napísať - https://www.mtbiker.sk/forum/trening-vyziva-zdravie/udrzba-organizmu-t41241.html

 
Lechu JoKo 14.07.2019 (22:49)

Jazdil som na ebajku a povajuzem to za super napad. Podme sa porovnat podla vykonu a casu na bajku kto je lemra a lenoch pane-zo-silnou-recou

 
JoKo Lechu 15.07.2019 (20:34)

Naozaj, je to super nápad. A myslím to vážne! Ale len pre niektorých ...

Minulý rok po operácii som si na liečení vyskúšal bicykel s motorčekom. To nebola cyklistika, to bolo len vozenie sa. Trošku som potočil nožičkami a ďalších 250 W dodal motorček. Do kopca som sa ani nezadýchal a pulz sa mi nezvýšil.

 
sorcerer JoKo 15.07.2019 (20:44)

vyskusaj si na tom 100 km a 2000 vyskovych vacsinou v terene, potom som zvedavy co povies. jazdit na ziletke 60 km a 150 vyskovych tiez nie je nic specialne

 
Lechu JoKo 16.07.2019 (15:22)

Preco meras vsetkych svoim metrom? Preco zakazujes ostatnim uzivat si rekreaciu v nature?
V svojej elitaristickej postave (do lesa patria len bicykle s "ludskym" pohonom) nie lisis sa moc od postavy povedzme polovnikov, ktory si myslia ze do lesa patria iba oni. Zamysli sa nad tym. Les neni iba Tvoj a nemusia ostatni pozitkari vychovovat Tvojej predstave, tak isto ako ty nevhovujes v lese vacsine drevorubacov a polovnikom.
Nakonec - dobrych ludi sa vsade vela zmesti.

 
vanhalen JoKo 25.07.2019 (09:55)

Opisuješ presne moje dojmy z motorových bicyklov. Super dopravný prostriedok, na ktorom sa nespotis a zregenerujes, jedným slovom ideálny rege bike.🙂👍

 
vanhalen Lechu 25.07.2019 (09:53)

Porovnávať by sa ti zachcelo. Porovnávaš neporovnateľne. Nič proti motorovým bicyklom, ale to je ako porovnávať kona s autom.😂😂😂

Motorové bicykle sú úplne nova kategória dopravy. Nič proti nim nemám. Práve naopak. Ale určite neporovnávat výkony z bicykla a výkony z motorového bicykla.✌️

 
jurajc JoKo 15.07.2019 (08:54)

mozno na nom sam skoncis

 
sorcerer JoKo 15.07.2019 (09:25)

kolega určite je lepšie jazdiť s motorom, ako vôbec

 
sorcerer sorcerer 15.07.2019 (09:52)

resp. s jazdiť motorom po horách a kopcoch, ako na žiletke po rovine

 
Podkonican JoKo 15.07.2019 (09:25)

Je šťastie, že svet nestojí na takýchto obmedzených názoroch. Kde by sme to dospeli...
Ale, aj takéto názory treba rešpektovať, i keď aj to je silný dôkaz toho, akí sme obmedzení a krátkozrakí. Ak vec ako posrn. e-bike vzbudzuje vášne a pohoršenie.

PS- je tu predsa samostatná sekcia e-bike, keď sa mi to nepáči, evidentne tomu nerozumiem a ani nechcem, predsa na to nebudem klikať, strácať čas ...

AMEN!

 
Perlicka Podkonican 16.07.2019 (08:31)

OT:
teraz mi to udrelo do oci, AMEN je skratka All Mountain/ENduro

 
vanhalen JoKo 25.07.2019 (09:50)

More money, more fun, keď už.

Ano, máš pravdu. Je to o peniazoch z každého pohladu.😜

 
Pridaj komentár