Test: Selle San Marco Shortfit – tradičný výrobca na moderný spôsob

Test: Selle San Marco Shortfit – tradičný výrobca na moderný spôsob

Najnovšie trendy pri navrhovaní sediel hovoria, že špička má poskytovať dobrú oporu, dĺžka sa skracuje, pracuje sa s ich šírkou a sú otvorené. Hmotnosť je, samozrejme, stále dôležitá. Ako zafungovala kombinácia týchto trendov?



Historické okienko


Selle San Marco je jednou z najstarších firiem pohybujúcich sa v tomto segmente. Svoje začiatky datujú do roku 1935, na čo sú aj patrične pyšní a uvádzajú to aj na obaloch svojich výrobkov.



V roku 1940 už fungovali vo vlastnej továrni, od r. 1953 spolupracovali s velikánmi ako Fausto Coppi, a 1970 bol rok začiatku špeciálneho programu na vývoj a výrobu sediel pre profesionálov.



Legendárny je pre mňa ich model Rolls z deväťdesiatych rokov s typickým strieborným a zlatým lemovaním. V tej dobe, čo sa lesklo chrómom, to bolo to naj .



Shortfit


V roku 1991 vstúpil do výroby karbón a od roku 2018, nech to už máme pekne kompletné, predstavili novinku s názvom Shortfit.



Ide o model, ktorý zaradili do modelového radu pre cestné bicykle a aj MTB. Ono je to v podstate jedno, hlavné je, že sedlo individuálne sedí. To je pri sedlách najdôležitejšie a aj všetky recenzie sediel majú pre čitateľa len odporúčací charakter a vždy treba konkrétny model a veľkosť vyskúšať. Preto sú ideálne programy, kde si takúto testovačku môžete vziať na pár dní domov, ako to robíme aj my v MTBIKER centre.



Pri modeli Shortfit použili aktuálne trendy pri tvarovaní sediel. Je kratšie, špička poskytuje dostatočnú oporu, jej tvar má zabrániť prevažovaniu sa do strán. Dôvod pre otvor v strede sedla je každému jasný, ak vyslovene neprekáža, ide o zdravší variant.



Sedlo sa vyrába v dvoch šírkach. Užšie s názvom Narrow je široké 134 mm, Wide, širšie má rozmer 144 mm. Na obrázku je vidieť, že obe veľkosti majú trochu iný tvar. Ktorá veľkosť je tá pravá pre vás? Z časti odpovie absolvovanie bikefittingu, alebo na základe charakteristík vašej postavy vám výrobca odporučí, čo by sa mohlo hodiť práve vám. Svoj program nazývajú DiMA a nájdete ho na tomto odkaze.

Sedlo je dostupné aj v rôznych prevedeniach. Najľahšie je nazvané Carbon a váži 150 g. Ja som dostal na test variant Racing s udávanou hmotnosťou 180 g (nameral som dokonca nižšiu). Najťažšie je to s oceľovými lyžinami, ktoré váži stále slušných 223 g. Označené je Dynamic. Všetky varianty nájdete na tomto odkaze.



Na balení nájdete aj nápis Waved, čo označuje jemné prehnutie v profile sedla. Má zabezpečiť pevnú pozíciu jazdca a zabrániť jeho šmýkaniu sa. „Vlna” má až 5 mm a mne osobne takýto tvar sedí. Pri jazde v teréne ma nerovnosti neposúvajú v sedle a pri jazde na cesťáku, pri spodnom úchope, zas nepadám zo špičky dopredu.



Test v teréne


Sedlo som osadil na MTB a po prvom nastavení som dolaďoval už len raz, keď som znížil špičku smerom dole, keďže bike bol full a pri zaťažení tlmiča sa horizontálna poloha jemne zmenila. Od tohto momentu sedlo plnilo funkciu ako má. Pri pozícii v sedle ma nikde netlačilo, vychutnával som si tvar špičky, z ktorej som nepadal a nenútila ma posúvať sa viacej vzad. Keď takto musím cestovať na sedle, vo finále skončím s bolesťami, ktoré by inak nevznikli.



Pri mojej výške a veľkosti panvy som zistil, že mi sedia skôr širšie sedlá. Na ceste vozím dokonca cez 150 mm. Preto som sa s verziou Wide rýchlo zžil a týchto pár mm mi neprekážalo ani pri špecifických situáciách v teréne alebo zjazde, keď sedlo rôzne putuje medzi nohami.



Jediné mínus sedla s otvorom pri používaní v teréne je, ak sa počasie pokazí. Cez dieru putujú nečistoty priamo na váš zadok. Je to riešiteľné prekrytím tejto diery „assaverom”. Buď ho skrátite, alebo zložíte na polovicu.



Až dlhšie používanie preverí, ako sú odolné všetky časti sedla. Počas testovania sa sedlo javilo ako kvalitne spracované a práve variant Racing mi prišiel ako vhodný kompromis medzi hmotnosťou a čisto karbónovými lyžinami, ktoré môžu byť v prípade pádu krehkejšie (a cena vyššia).

Cena predstaveného modelu je stanovená na 155 €. Všetky potrebné informácie  nájdete na stránkach dovozcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up12thumb_down comments 12 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Selle San Marco Allroad carbon FX Wide – moderný univerzál

Test: Selle San Marco Allroad carbon FX Wide – moderný univerzál

Ako sa darilo v teste tomuto univerzálnemu sedlu s modernými prvkami, vhodnému aj do horšieho terénu?
Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy

Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy

Sedlo je časť bicykla v priamom kontakte s najcitlivejšími partiami cyklistu a cieľom každého z nás je mať také, o ktorom ani nevieme.
Športová diagnostika aj pre laikov a Imro vs. Cepo

Športová diagnostika aj pre laikov a Imro vs. Cepo

Záťažový test a spirometria mi dala dôležité údaje do ďalšieho trénovania. Čo si z testov zoberie laik? Ako bonus aj porovnanie dvoch MTBIKER dlháňov. Rovnakí a pritom iní.
keyboard_arrow_up