Test: Selle San Marco Shortfit – tradičný výrobca na moderný spôsob

Test: Selle San Marco Shortfit – tradičný výrobca na moderný spôsob

1212 komentárov

cepooo 16.09.2019 24 fotografií   Selle San Marco Sedlo Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika

Najnovšie trendy pri navrhovaní sediel hovoria, že špička má poskytovať dobrú oporu, dĺžka sa skracuje, pracuje sa s ich šírkou a sú otvorené. Hmotnosť je, samozrejme, stále dôležitá. Ako zafungovala kombinácia týchto trendov?

 



Historické okienko


Selle San Marco je jednou z najstarších firiem pohybujúcich sa v tomto segmente. Svoje začiatky datujú do roku 1935, na čo sú aj patrične pyšní a uvádzajú to aj na obaloch svojich výrobkov.



V roku 1940 už fungovali vo vlastnej továrni, od r. 1953 spolupracovali s velikánmi ako Fausto Coppi, a 1970 bol rok začiatku špeciálneho programu na vývoj a výrobu sediel pre profesionálov.



Legendárny je pre mňa ich model Rolls z deväťdesiatych rokov s typickým strieborným a zlatým lemovaním. V tej dobe, čo sa lesklo chrómom, to bolo to naj .



Shortfit


V roku 1991 vstúpil do výroby karbón a od roku 2018, nech to už máme pekne kompletné, predstavili novinku s názvom Shortfit.



Ide o model, ktorý zaradili do modelového radu pre cestné bicykle a aj MTB. Ono je to v podstate jedno, hlavné je, že sedlo individuálne sedí. To je pri sedlách najdôležitejšie a aj všetky recenzie sediel majú pre čitateľa len odporúčací charakter a vždy treba konkrétny model a veľkosť vyskúšať. Preto sú ideálne programy, kde si takúto testovačku môžete vziať na pár dní domov, ako to robíme aj my v MTBIKER centre.



Pri modeli Shortfit použili aktuálne trendy pri tvarovaní sediel. Je kratšie, špička poskytuje dostatočnú oporu, jej tvar má zabrániť prevažovaniu sa do strán. Dôvod pre otvor v strede sedla je každému jasný, ak vyslovene neprekáža, ide o zdravší variant.



Sedlo sa vyrába v dvoch šírkach. Užšie s názvom Narrow je široké 134 mm, Wide, širšie má rozmer 144 mm. Na obrázku je vidieť, že obe veľkosti majú trochu iný tvar. Ktorá veľkosť je tá pravá pre vás? Z časti odpovie absolvovanie bikefittingu, alebo na základe charakteristík vašej postavy vám výrobca odporučí, čo by sa mohlo hodiť práve vám. Svoj program nazývajú DiMA a nájdete ho na tomto odkaze.

Sedlo je dostupné aj v rôznych prevedeniach. Najľahšie je nazvané Carbon a váži 150 g. Ja som dostal na test variant Racing s udávanou hmotnosťou 180 g (nameral som dokonca nižšiu). Najťažšie je to s oceľovými lyžinami, ktoré váži stále slušných 223 g. Označené je Dynamic. Všetky varianty nájdete na tomto odkaze.



Na balení nájdete aj nápis Waved, čo označuje jemné prehnutie v profile sedla. Má zabezpečiť pevnú pozíciu jazdca a zabrániť jeho šmýkaniu sa. „Vlna” má až 5 mm a mne osobne takýto tvar sedí. Pri jazde v teréne ma nerovnosti neposúvajú v sedle a pri jazde na cesťáku, pri spodnom úchope, zas nepadám zo špičky dopredu.



Test v teréne


Sedlo som osadil na MTB a po prvom nastavení som dolaďoval už len raz, keď som znížil špičku smerom dole, keďže bike bol full a pri zaťažení tlmiča sa horizontálna poloha jemne zmenila. Od tohto momentu sedlo plnilo funkciu ako má. Pri pozícii v sedle ma nikde netlačilo, vychutnával som si tvar špičky, z ktorej som nepadal a nenútila ma posúvať sa viacej vzad. Keď takto musím cestovať na sedle, vo finále skončím s bolesťami, ktoré by inak nevznikli.



Pri mojej výške a veľkosti panvy som zistil, že mi sedia skôr širšie sedlá. Na ceste vozím dokonca cez 150 mm. Preto som sa s verziou Wide rýchlo zžil a týchto pár mm mi neprekážalo ani pri špecifických situáciách v teréne alebo zjazde, keď sedlo rôzne putuje medzi nohami.



Jediné mínus sedla s otvorom pri používaní v teréne je, ak sa počasie pokazí. Cez dieru putujú nečistoty priamo na váš zadok. Je to riešiteľné prekrytím tejto diery „assaverom”. Buď ho skrátite, alebo zložíte na polovicu.



Až dlhšie používanie preverí, ako sú odolné všetky časti sedla. Počas testovania sa sedlo javilo ako kvalitne spracované a práve variant Racing mi prišiel ako vhodný kompromis medzi hmotnosťou a čisto karbónovými lyžinami, ktoré môžu byť v prípade pádu krehkejšie (a cena vyššia).

Cena predstaveného modelu je stanovená na 155 €. Všetky potrebné informácie  nájdete na stránkach dovozcu.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

blavatraffic 16.09.2019 (15:11)

0


Myslím si že sedlá ako také, by si možno zaslúžili samostatne zameraný článok - či rovno sériu článkov...
Tí, ktorí si hľadali to "pravé" sedlo by asi vedeli dlho a pútavo rozprávať a poskytnúť veľa materiálu na písanie.
Short fit od Selle San Marco - narow aj mňa veľmi oslovilo, no po 50km výjazde na asfalte, som ho musel s bolestnou grimasou v tvári dať dole....ale čo som si odniesol z tejto skúsenosti, je diera v sedle, ktorá správnym spôsobom "funguje ako treba" a preto mojou ďalšou voľbou bol model Aspid narrow FX - samozrejme s dierou a to je asi najlepšie sedlo, ktoré som zatiaľ jazdil....

 
cepooo 16.09.2019 (16:00)

0


Ja sa bojim, ze clanok moze inspirovat, ake kym sa fyzicky nevyskusa, tak clovek istotu nema. Preto mame tolko testovaciek v Hradku.

 
blavatraffic cepooo 16.09.2019 (17:39)

0


cepoooRozumiem ti a je faj mať takú možnosť.
Bol to len námet na tému a možno aj výzva pre autora takého článku/ov...
Myslím si, že dobré články o na cyklo tému, dokážu čitatelia patrične oceniť.
Ešte pred pár rokmi som si bicykel v predajni vyberal podľa farby....dnes sa mi stáva kúpa bajku malým sviatkom, ktorý si viem patrične užiť. Pripravujem sa naň niekoľko týždňov či mesiacov a sedlo je len jeden z komponentov, ktoré dôkladne vyberám....však to asi všetci poznáte....
SEDLO je veľká téma a skôr ako si ho idem otestovať, bolo by dobré niečo o nich vedieť....

 
cepooo blavatraffic 17.09.2019 (10:21)

0


hehe to poznam. ja sa tiez normalne tesim, ked nieco vyberam, citam recenzie po webe, porovnavam

 
sranki cepooo 22.09.2019 (10:47)

0


A naozaj sa dajú sedlá Selle San Marco u vás vyskúšať? Pred mesiacom som si chcel jedno skúsiť a bolo mi povedané, že to nejde.

 
cepooo sranki 22.09.2019 (14:13)

0


Asi bolo pozicane🤷‍♂️

 
jachmel cepooo 21.02.2020 (14:08)

0


Ahoj, ako presne funguje pozicanie sedla na testovanie? Je nutne pon prist osobne, alebo sa da aj poslat?

 
cepooo jachmel 24.02.2020 (08:07)

0


Osobne, podpisuje sa tlacivo o zapozicani...

 
simecek 16.09.2019 (19:45)

0


No konecne.
10 rokov pindam, ze naco su vsetky tie sedla take dlhe. Dlha spica len zavadzia, v podstate zmensuje priestor pre bajkera medzi rajdami a sedlom. Nerozumiem ako moze niekto na tej uzkej spici sediet. Diera alebo velka priehlbina v strede sedla by uz mala byt pre chlapa samozrejmostou. Selle SMP na to prisla uz davno a skratila efektivnu dlzku sedla zohnutim spice, co vyzera smiesne ale je to velmi efektivne, lebo sa o tu spicu v kopci da opriet.
Na dieru v strede som zo spodu prilepil chemoprenom kusok duse, aby tam nestriekalo blato a voda.

 
ivanv 17.09.2019 (09:06)

0


Dlho som hladal sedlo na casovkarsku kozu. Vyskusal som viac sediel a toto sedlo, verzia wide racing, sadlo V agresivnej pozicii ma ako jedine netlaci ale uplne ze nikde.

 
cepooo ivanv 17.09.2019 (10:22)

0


kamos tam zlozi assaver a vytiahne, ked mu treba...

 
Gusto0 17.09.2019 (13:31)

-2


diera je viac menej blbost - dost mi tadial taha na vajca ked je chladno. na inom sedle mam dieru len v tom plaste a polstrovanie je plne - myslim ze nedavno tu take sedlo bolo v teste - to je ovela lepsie riesenie.
kazdy ma problem najst si spravne sedlo. to co mam teraz mi sedi - no mam problem najst zanho nahradu kedze dosluhuje.

 
Pridaj komentár