Novinka: Cannondale CAAD13 - hliník ako konkurencia pre karbón

Novinka: Cannondale CAAD13 - hliník ako konkurencia pre karbón

12 komentárov

redakcia 18.07.2019   Bicykel Predstavenie Cestna Cyklistika Cannondale Novinky

Ako to dopadne, keď sa do jedného hrnca pridajú ingrediencie ako 40 rokov skúseností, 13. pokračovanie, najmodernejší dizajn, aerodynamika a hlavne hliník ako tradičný materiál pre stavbu bicyklov?

 



Je dobré, že výrobcovia stále pri stavbe top modelov nezabudli aj na iné materiály ako karbón. Dnes by sa dalo povedať, že prirodzené opantanie karbónom po jeho nástupe upadá a že ten, kto sa chce odlíšiť, siaha po niečom inom. Nie je problém nájsť najvyššie komponenty na ráme z titánu, ocele, alebo ako v tomto prípade, z hliníka.



CAAD (Cannondale Advanced Aluminum Design) ako označenie pre hliníkové modely, ktoré sa hneď v úvode odlíšilo masívnymi trubkami rámu s tenkými stenami a nízkou hmotnosťou, sa objavilo najprv v MTB a od roku 1997 aj na ceste. Konkrétne začali modelom CAAD3. Fanúšik si určite vybaví ich krásne stroje jazdiace pod tímom SAECO. Ako chuťovku vyberáme časovkársky špeciál z tohto obdobia.



Cannondale sa prácou s hliníkom zaoberá asi 40 rokov. To je dosť dlhý čas, aby dosiahli zručnosti, ktoré umožnia postaviť rám, ktorý svojimi vlastnosťami dokáže konkurovať tým z modernejších materiálov. Výnimočným sa nový CAAD13 stáva preto, že okrem tohto majstrovstva použili pri stavbe aj najnovšie poznatky ohľadom aerodynamiky, geometrie a pohodlia. To, čo sa uplatnilo pri nedávno predstavenom top modeli SuperSix Evo, sa použilo aj na tohto “AL brášku”. SuperSix Evo sme vám predstavili v tomto článku.



Rám


Na stavbu sa používa zliatina pod označením 6069, ktorú si pomenovali ako SmartForm C1 Premium. Rám by mal byť ľahší ako jeho predchodca a zároveň pevnejší a komfortnejší. K dispozícii je 8 veľkostí. Zaujímavosťou sú otvory na prichytenie blatníka.



Aerodynamika


Keďže sa uplatnili poznatky z aerodynamického tunela, bike by mal byť aj poriadne rýchly. Podľa nameraných dát upravili tvar trubiek rámu, sedlovky a vidlice. Oproti klasickému oválnemu tvaru je úspora až 30%! Myslelo sa aj na také detaily, ako uchytenie košíkov pre flašky. Vyberáte z možností niesť jednu (uchytávate nižšie) a dve (vyššie).



Aj keď sa celú dobu bavíme o hliníku, nejde o žiadny bike s retro posedom, ale naopak, geometria je pripravená aj na nízke pretekárske nastavenie. Samozrejmosťou je integrované vedenie kabeláže.



Komfort


Pre optimálny výkon je pohodlie jazdca dôležité. Ako sa pohrať s týmto faktom pri hliníkovom ráme? Pracovalo sa s nižším uchytením zadnej stavby rámu, s nárazmi absorbujúcou sedlovkou KNOT2 a predná vidlica je pre všetky varianty vyrobená z karbónu. Do rámu zmestíte obutie široké 30 mm pre diskovú verziu a 28 mm pre klasiku.



Výbava


Už je na vás, ktorú z pripravených verzií si zvolíte. Od začiatku budú k dispozícii mechanické sady Shimano Ultegra a 105 s dlhými ramienkami (ľahšie prevody). Pripravená aj aj ženská verzia. Ako dodávateľ kolies bol zvolený Fulcrum a pre sedlá Prologo. Kopec ďalších komponentov si Cannondale rieši vo svojej réžii. Typické sú najmä ich kľuky.




Zaujímavý koncept tradičného materiálu a najnovších poznatkov čaká na to, pre aké použitie sa rozhodnete. Záleží len na vás, či budete bike používať na porážanie karbónových súperov, alebo na preskúmavanie okolia. Alebo to je pre vás jasná voľba, keďže ste pred 20 rokmi nejaký CAAD vlastnili a teraz vám sentiment pohol srdcom...

Viac informácií sa dozviete na stránke Cannondale.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

desertfremen 18.07.2019 (11:47)

"Dnes by sa dalo povedať, že prirodzené opantanie karbónom po jeho nástupe upadá a že ten, kto sa chce odlíšiť, siaha po niečom inom. Nie je problém nájsť najvyššie komponenty na ráme z titánu, ocele, alebo ako v tomto prípade, z hliníka."

To je pravda. Karbonový ošial ktorý trval tak 2008-2016 postupne upadá a kto sa chce "odlíšiť" siaha napr po oceli REYNOLDS alebo COLOMBUS. Hliník tiež nieje mrtvy, vďaka pokračujúcemu vývoju hliníkových rámov sú tieto úplne niekde inde ako pred 10 timi rokmi

Hliník bol napr synonymum pre "nepohodlie", to znamená že nepružil, a prenášal otrasy a vibrácie na jazdca. To už dnes neplatí pre dnešné rámy. Ja osobne by som išiel do moderného hliníkového rámu v kombinácii s karbon vidlicou a karbon sedlovkou keby som mal teraz kupovať nový cesťák.

 
init desertfremen 18.07.2019 (11:58)

Tu plati, nie je karbon ako karbon a nie je hlinik ako hlinik.

 
cyklooblecenie1 18.07.2019 (12:20)

Neda mi nereagovat na tuto vetu kedze je ukoncena vykricnikom a ja by som v zivote nic take nenapisal:
Oproti klasickému oválnemu tvaru je úspora až 30%!
V citatelovi to evokuje ze je o tretinu lepsi alebo dokonca ze pojde o tretinu rychlejsie..aj uspora 30% na aerodynamickom odpore ramu je podla mna zanedbatelna kedze odpor je predovsetkym tvoreny jazdcom a uspora 30% na odpore bicykla podla mna neprinesie razantnu zmeny vykonnosti

 
Raptor22 cyklooblecenie1 19.07.2019 (09:22)

Je to reklamný článok, a v nich ide o ohúrenie potencionálnych zákazníkov. Nejak musia v Tebe vyvolať pocit, že vytvorili revolučný model, nie len evolučný. Ideálne ak si ovečka, ktorá si nevie dať súvislosti dokopy, ako si to napísal. Viď Apple prezentácie.

 
SB@RB 18.07.2019 (11:23)

Na hliník to vyzerá pekne. Ale kedysi sa dali robiť aj pekne zahladene zvary, kde ram už ozaj aspoň dizajnom evokoval karbón. Ale to by sme sa za tu hlinu asi nedoplatili

 
Rachela SB@RB 18.07.2019 (13:19)

Ty sa na to divas z pohladu cloveka, ktory si mysli, ze cielom top-end hliniku je priblizit sa karbonu. Ja si myslim, ze zvary su na tomto bicykli (rovnako ako napr. Specialized Allez Sprint) priznane naschval, lebo cielia na ludi, ktori pokladaju hlinik za lepsi material. Ja osobne jazdim a aj pretekam len na hlinikovych ramoch a viditelne zvary sa mi lubia.

 
SB@RB Rachela 19.07.2019 (00:04)

"Ty sa na to divas z pohladu cloveka, ktory si mysli, ze cielom top-end hliniku je priblizit sa karbonu." Reakcia admina na prispevok bola ASI vyvodená z jeho subjektvnych dojmov a predstáv? Použiť vo vete slovíčko "ASI" by bolo korektnejšie. Ale ASI mame adminov telepatov a presne vedia čo autor mal na mysli,aj ked sa nevyjadril podrobne na 4 strany. ASI

 
dodes SB@RB 19.07.2019 (21:58)

Moja reč. V 2004 som jeden taky MTB s hladkymi zvarmi jazdil. Caad 4.

 
Rachela 18.07.2019 (10:11)

Cista laska toto <3

 
init 18.07.2019 (10:43)

CAAD (CAAD1,CAAD2,CAAD3) sa prvy raz objavil v 96-om, nielen na MTB ale aj na hybridoch. V 97-om pribudli CAAD2 a CAAD3 aj pre cestaky.
Vid katalogy:
http://vintagecannondale.com/year/1996/1996.pdf
http://vintagecannondale.com/year/1997/1997.pdf

Zaujimave je, ze sa Americania neboja cisla 13 a pouzivaju ho v oznaceni .

 
Evo 18.07.2019 (12:20)

Velka skoda toho dizajnu a paintjobu. Myslim ze Caad12 ked prisiel 2017 a 2018 je presne to ako ma takyto hlinikovy biek vyzerat. Toto hranie sa na karbnovy aero ram mi pride zbytocne a ten paintjob o tom radsej ani pisat nebudem...

 
Ujo-Ventilka 19.07.2019 (12:24)

dost kontroverzny tah tento novy ram. Zmenili strategiu. Celkovo to vidiet aj na MTB, stazia sa inovovat a viac sa priblizit mainstreamu. CAAD12 bola klasika, kde si sli pomalou evoluciou, aka Kaizen metodou. Mali svojich zakaznikov, kto chcel lacny ram s vykonom na zavody siel do toho. Tato nova 13 ma modernu filozofiu, tvary, detaily, no i cenu karbon ramu. je to super, no zaroven stracaju starych zakaznikov. Mali ponechat staru seriu ako bola a ku tomu pridat tuto novinku. No prauda lezi asi v real predajoch... ktovie, mne chyba ze z trhu mizne bajk s vodorovnou hornou trubkou, pre mna je tento detail stale etalon cestneho bajku

Este ku recenzii:
ram tusim okolo 1050-1100gr, nieje lahsi ako CAAD12,
ma rezervu na 30mm gumy, narast z 28mm,
ram a vydla su komfortnejsie ako u CAAD12
vydla sa meni podla stupna vybavy, tj. bod vyssie je otazny
geo identicka so Supersix Evo

 
Pridaj komentár