Test: Rock Machine Gravelride 500 - po cestách aj necestách

Test: Rock Machine Gravelride 500 - po cestách aj necestách

Kategória gravel bicyklov sa u zákazníkov stále teší veľkej popularite. Pribúdajú rôzne „gravel-specific” komponenty, ako aj doplnky. V čom tkvie čaro týchto bicyklov?

Rock Machine Gravelride bol úplne prvý gravel bicykel, ktorý som mal možnosť jazdiť. Priznám sa, že v tom čase mi prišli tieto bicykle ako také „mačkopsy”, ktorých určenie bolo pre mňa ako človeka, ktorý na takomto type bicykla nikdy nesedel trochu zmätočné. Odvtedy však ubehlo veľa času, rukami mi prešlo asi tucet rôznych gravelov a s odstupom času musím konštatovať, že jazda na takomto type bicykla ma naozaj baví. O to zaujímavejšie je vrátiť sa svojím spôsobom opäť na začiatok a otestovať model Gravelride 500, ktorý je na tom výbavou podstatne lepšie ako moja prvotina.



Prvé dojmy - Déjá vu v tmavom kabáte


Gravel s číselným označením 500 je prostredným modelom modelového radu Gravelride českej značky Rock Machine. Tvar rámu nesie jasný rukopis tejto značky, čo vidno najmä na koncepcii rámu „sharkspine EVO” a výraznej sedlovej vzpere.

Zaujímavým prvkom je aj zúžená sedlová rúra, ktorá umožnila skrátenie zadnej stavby, ako aj zväčšenie priechodnosti plášťa. Gravelride 500 nevybočuje z radu ani po grafickej stránke. Matný lak a kombinácia výrazne žltého loga a čierneho rámu sú typické pre Rock Machine.

Temné tóny mierne ozvláštňuje tmavošedá vidlica. Po dizajnovej stránke sú zladené aj polepy na ráfikoch, ako aj sedlo so žltým lemovaním a iniciálami „RM”. Čo ma však trochu zaskočilo bola hmotnosť bicykla, ktorý s 294 g pedálmi vážil 11,57 kg vo veľkosti M (53 cm).



„In gravel we trust“ - geometria a osadenie


V porovnaní s inými modelmi je cítiť z modelového radu Gravelride závan trailu. Vidieť to najmä na širokých baranoch, krátkom predstavci a krátkej zadnej stavbe, ktoré dodávajú bicyklu hravosť a dobrú ovládateľnosť aj v teréne. Po stránke komponentového osadenia je „päťstovka” taká nižšia stredná trieda. Pohon a brzdy zveril Rock Machine do rúk značky Shimano - konkrétne sady Tiagra, ktorá ponúka prevody 2x10 s hydraulickými strmeňmi štandardu flatmount.

Závitový stred hollowtech II, ako aj prítomnosť 12-milimetrových pevných osiek sú z pohľadu domáceho servis-majstra určite plus. Ostatné komponenty ako sedlovka, sedlo, riadidlá a predstavec nesú logo vlastných komponentov značky One Sport.



Praktické skúsenosti z jazdy na ceste a v teréne


Na test gravel bicyklov sa vždy teším, lebo to takmer vždy pre mňa znamená spestrenie ciest z práce. Ráno nabombované plášte, po práci odfukujem a rozmýšľam, ako si cestu spestriť. Na tento účel sú gravely geniálne! Poľné, štrkové ani neudržiavané cesty zrazu nie sú problém. Veľmi veľa však záleží od voľby plášťov a tlaku.

V tomto ohľade sú 37 milimetrov široké plášte WTB Riddler Race výbornou voľbou. Pri tlaku 4 bary sa dobre odvaľujú na asfalte a pri 2 baroch sa nemusíte báť ani na mäkšom blatistom podklade. Skôr, než sa však pustím do jazdných dojmov, musím sa najskôr vyjadriť k veľkosti bicykla. Mnou testovaný kúsok bol vo veľkosti M, čo je v reči čísel 53 cm.

Na bicykli sú použité pomerne široké riadidlá s výrazným reachom, čo ešte umocňujú pretiahnuté brzdové páky. Pocitovo sa tak pri svojej výške 176 cm cítim pomerne natiahnutý a neviem si predstaviť, že by som podľa odporúčania výrobcu siahol po veľkosti L, ktorú internetový konfigurátor odporúča na výšku postavy 175 cm a viac.



Všade dobre, v lese najlepšie


Ak by ste čakali, že Gravelride poletí na ceste ako žiletka a v lese s ním budete vyvádzať ako na hardtaile, tak mám pre vás zlé správy. Hoci na rovinkách nejde tento bicykel až tak zle, jeho kilá ho dobiehajú v kopcoch. Predsa len 11,5 kg nie je zrovna najmenej na bicykel bez odpruženia. Čo som však nečakal bol fakt, že v lese som si jazdu na tomto bicykli užíval omnoho viac ako na ceste.

Terénnejšia geometria, široký kokpit a tuhý rám robili z tohto bicykla postrach všetkých lesných cestičiek a rýchlych zjazdov. Tu som narážal na limity plášťov s dušami. Prerábka na bezduše sa tu pýtala ako soľ, žiaľ, ráfiky WTB SX19 ani plášte túto možnosť neponúkali, čo je veľká škoda. Z obavy o precvaknutie duše som sa musel krotiť o dosť viac, než by zvládol rám aj brzdy.



Druhá moja výčitka je trochu voči zvoleným kľukám. Kombinácia kompaktov 50/34 na gravel nie je úplne ideálna a pokojne by som si tu vedel predstaviť napríklad kľuky 48/32 alebo 46/30. Chápem, že to je však skôr chyba zo strany Shimano, ktoré takúto alternatívu neponúka v rámci komponentovej sady Tiagra. Na druhej strane v zjazde som nemal problém držať krok s „cesťákmi” a prišliapávať si aj v rýchlosti 60 km/h.

Pozitívne hodnotím aj možnosť osadenia teleskopky s vnútorným vedením, na čo je rám pripravený. Fajn vychytávkou je aj použitie „rýchlospojok” na hydraulických hadiciach, ktoré umožňujú jednoduchú demontáž bŕzd, ktorých hadice sú vedené vnútrom rámu.


Plusy:

  • výborná ovládateľnosť
  • poradí si aj s horším terénom
  • výkonné brzdy
  • univerzálne plášte
  • tuhosť rámu
  • pevné osi

Mínusy:

  • tvar brzdových pák
  • dlhý reach baranov
  • ráfiky nie sú tubeless ready
  • vyššia hmotnosť



Porovnanie s modelom Gravelride 200


Keďže som mal minulú sezónu možnosť testovať nižší model Gravelride 200, rád by som napísal krátke porovnanie, pokiaľ by sa niekto rozhodoval medzi týmito dvomi modelmi. Gravelride 200 je základný model, ktorý s 500-vkou zdieľa rovnaký rám.

Hlavným kameňom úrazu 200-vky je jednoprevodníková sada s ôsmimi prevodmi. Kazeta 11-34 má hrubé odstupňovanie a v strmších kopcoch vás prinúti šliapať radšej po vlastných.



Tu má vyšší model podstatne navrch, nakoľko je osadený sadou Shimano Tiagra 2x10 s kľukami 50/34 a kazetou 11-34. Hoci s funkciou radenia microshift a mechanickými kotúčovkami som nemal absolútny problém a pevné brzdové páky mi vyhovovali viac, hydraulickej Tiagre nemožno uprieť vyšší brzdný výkon a lepšie dávkovanie, hlavne v dlhých zjazdoch. Čo sa týka hmotnosti celku, tak rozdiel piatich stoviek eur odľahčí vyšší model zhruba o pol kila.



Záverečné zhrnutie - pre koho je bicykel určený?


Napriek pár chybám krásy hodnotím model Gravelride 500 ako dobrý bicykel, ktorý svoju silnú stránku ukáže až s nástupom terénnych úsekov. Dobre zvládnutá geometria a účinné brzdy doplácajú trochu na ťažšie kolesá a vyššiu hmotnosť, ktoré brzdia bicykel v kopcoch, no segmet gravelov nebol nikdy o naháňaní rýchlostných rekordov, ale skôr o slobode výberu trasy, čo tento bicykel spĺňa do bodky.



Tam, kde by som s cestným bicyklom sklopil uši a otáčal riadidlá o 180 stupňov, chytá Gravelride druhý dych a na ceste pritom nie je žiadny slimák. Vyššia hmotnosť bicykla je vykompenzovaná jeho odolnosťou a tu už si musí každý zvážiť sám, či sa plánuje viac pohybovať na asfalte, alebo na poľných a štrkových cestách. Pokiaľ ste priklonený viac k možnosti „B”, som si istý, že si s Gravelride 500 budete rozumieť.



Maloobchodná cena testovaného bicykla je stanovená na 1 299 € a kompletné informácie o špecifikácii sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up15thumb_down comments 47 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Často sa stretávam s názorom, že gravel je na asfalte veľmi pomalý, keďže má širšie gumy s agresívnejším vzorom. No dá sa to veľmi rýchlo vyriešiť nahodením nejakých "slikov". Prvý výjazd mimo asfalt vás však donúti zamyslieť sa.
Test: Panaracer GravelKing EXT - všetko sa dá spraviť ešte lepšie

Test: Panaracer GravelKing EXT - všetko sa dá spraviť ešte lepšie

Máte chuť posunúť váš gravel bike ešte viac smerom k "offroad" použitiu? Tak práve tento plášť môže zohrať kľúčovú úlohu a v článku si povieme prečo.
Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Značka Rock Machine predstavila pre rok 2021 nový model Blizz TRL – agresívnejšiu verziu roky používaného Blizzu. Viac o ňom sa dozviete v nasledujúcom teste.
keyboard_arrow_up