Reportáž: Kráľovský MTB Maratón – náročné preteky v peknom prostredí

V sobotu 17. augusta sa konal už 12. ročník tohto “kráľovského” podujatia, ktoré je tento rok súčasťou MOUNTAIN BIKE SPIRIT TOUR a taktiež aj Východ MTB Ligy.

Tohto ročníka sa zúčastnilo 368 prekárov, ak počítame aj detské kategórie, čo je pekná účasť. Zázemie podujatia sa nachádzalo už tradične v obci Granč-Petrovce, neďaleko Spišského Podhradia. Toto podujatie je známe svojou náročnosťou, najmä na dlhej trase, ktorú však boli nútení tento rok organizátori pozmeniť – tvorilo ju spojenie krátkeho + stredného variantu.

Na výber mal teda každý z troch tratí, konkrétne maratónskej - 70 km/2 300 m, polmaratónskej - 48 km/1 650 m a krátkej - 28 km/650 m. Osobne som si zvolil “zlatú strednú cestu”, keďže mi najviac vyhovovala svojimi parametrami.

Podľa dostupných informácií mala trať nasledovnú kombináciu povrchov: spevnená cesta 40% (asfalt, šotolina), lesná cesta s čiastočne spevneným povrchom 40%, single track 20%. Netradičným je aj prejazd popri Spišskom hrade, čo robí tieto preteky výnimočnými. Okrem klasických bikerov tu mali svoju vlastnú kategóriu aj majitelia elektrobicyklov, konkrétne na polmaratónskom variante trate.


Tradičné zázemie s vylepšeniami

Parkovanie na veľkej lúke hneď vedľa celého zázemia pretekov je šikovné riešenie, jediná nevýhoda je ranná rosa. Dorazili sme pomerne skoro, nakoľko kamarát ide na maratónsku trať, ktorá štartuje už o 9:00. Zatiaľ tu nie je veľa ľudí, finišujú záverečné prípravy, rozkladajú sa stánky s občerstvením. Pod samotným “parkoviskom” sa nachádzajú boxy na umývanie bicyklov a taktiež úschovňa bicyklov, čo je novinka oproti minulému roku - je to vďaka MOUNTAIN BIKE SPIRIT TOUR.

Prezentácia sa nachádza v budove obecného úradu na poschodí, kde je neskôr aj výdaj stravy pre pretekárov. Odprezetnovanie prebehlo rýchlo a netvorili sa tu žiadne rady, či už takto skoro alebo neskôr, ako sa blížil štart najpočetnejšej polmaratónskej trasy.


Ako som spomenul, maratónci štartovali o 9:00, polmaratón až o 10:30 a najkratšia trasa o 11-tej hodine. Nakoľko som mal dostatok času, tak som si šiel pozrieť štart najdlhšej trate, kde sa postavilo 40 pretekárov.


Posledné prípravy

Po “vyprevadení” borcov z dlhej vyhlásil komentátor podujatia Roman Barényi, že nasledujúci štart polmaratónu je o hodinu. To ma celom zaskočilo, no po upozornení sme zistili, že sa pomýlil a následne už bol vyhlásený správny čas štartu 10:30. U mňa v tejto chvíli prichádza na rad tradičný kolobeh v podobe prípravy biku, “zbalenia” sa na trať do vreciek dresu, obliekanie, posledné dopĺňanie jedla, vody a nakoniec poslednej kontroly, či je všetko ako má byť.

Ešte dávam krátke rozjazdenie po úvode trate, kochám sa pekným výhľadom na Spišský hrad v pozadí a v dialke už vidím prvých borcov z dlhej, ako prichádzajú do druhého kola. Na štart prichádzam cca 15 minút pred, kde už stojí najpočetnejšia skupina pretekárov - konkrétne nás bolo 172, vrátane ebikerov. Na štarte sú samozrejme mne známe tváre a už vopred viem, že sa nepôjde pomaly.


Nie úplne ideálny štart

Stojím v prvej lajne, je tu odpočet, no po výstrele sa mi nedarí rýchlo nacvaknúť ľavú nohu, a tak okamžite mierne zaostávam. Aby toho nebolo málo, tak hneď vo výjazde z priestoru štartu predo mnou v malom kopčeku extrémne spomalí - až takmer zastane - jazdec, a tak musím zastať, aby nedošlo ku kolízii. Vedel som, že nemôžem príliš zaostať, ak chcem dosiahnuť dobrý výsledok, a tak radím ťažší prevod, aby som sa posunul dopredu.

Postupne sa približujem k čelu, po prvom lúčnom zjazde som v prvej skupinke - teda ak nepočítam ebikerov, ktorí išli ešte viac vpredu. Tu začína prvé mierne stúpanie do obce Dúbrava po poľnej ceste s mlákami. V jednej z nich zastáva jazdec predo mnou, obchádzam ho zľava a končím v tom najhlbšom bahne, no našťastie som to prešiel. Takto pekne na úvod som hneď zablatený, reťaz namazaná do sucha dostáva prvý “oplach” a tušil som, že asi aj ďalej nebude úplne sucho. Po krátkej chvíli už dobiehame aj pretekárov z dlhej trate, vidím kamaráta Mareka, ktorého pri prejazde okolo zdravím, on mi dáva ešte info, že som asi 5-ty a pokračujem.


Postupné rozbiehanie sa a opätovné spomalenie

Prichádzame na asfaltovú cestu do Dúbravy, kde sa opäť pripriem, nech si docvaknem skupinku pred sebou, čo sa mi darí, no žiaľ len na chvíľku, keďže po ich dorazení sa chytili ebikera, a tak znovu chytám medzeru. Nasledujúci zjazd ich mám stále na dohľad, prichádzame do obce Slativna, kde mi to začína ísť o čosi lepšie. V nadchádzajúcom stúpaní ich nakoniec dobieham a na otázku, kde to ženú, odvetví kamarát Martin Belko, že sú v ebike kategórii - samozrejme bez motora . V tejto chvíli teda tvoríme 5 člennú skupinu, ktorá celkom spolupracovala a valíme to ďalej.

Na prvej občerstvovačke cca na 10-tom kilometri nestojíme, keďže je to skoro a je vhodná skôr pre maratóncov. Po kratšom zjazde prichádzame do obce Kaľava, na ktorej konci odbočujeme prudšie vľavo do lúčneho zjazdu, kde sa opäť nachádzajú mokrejšie úseky. Objavujúce sa mláky nepomáhajú moc reťazi, ktorú som nevhodne namazal a tak začína byť hlučná.


Zjazd nás priviedol k najnáročnejšiemu stúpaniu na trati, ktoré musíme v jeho úvodnej časti tlačiť. V tejto chvíli sa definitívne trháme, ja za chalanmi zaostávam, dokonca pri snahe o zrýchlenie pociťujem, že to nejde a bolia ma akosi nohy. V danej chvíli teda volím radšej svoje tempo, nakoľko to nebola ešte ani len polovica pretekov. Keď popri mne prechádza jazdec na ebiku a počujem ten motor, hovorím si v duchu, že teraz by sa zišiel aj mne .

V tomto stúpaní ma obiehajú dvaja súperi, z ktorých jeden bol bývalý reprezentant SR Michal Lami, čo som zistil až v cieli. Jeho som sa snažil ešte ako tak držať, no po nájazde do technickejšieho zjazdu mi uteká a naviac ja tu chytám ebikera, ktorý ma mierne zbrzdil, no pustil ma ihneď, ako to bolo možné. Od tohto momentu som šiel viac menej sám, s tým, že v stúpaniach ma obiehal spomínaný ebiker a postupne som obiehal jazdcov z dlhej trate. Opätovne prechádzame obcou Vojkovce, kde sa nachádza druhá občerstvovačka, tu už spomalím a beriem za jazdy vodu. Čoskoro sme po druhýkrát aj v obci Slatvina, odkiaľ nás čaká presun po asfaltke až do obce Oľšavka.


Striedanie povrchov a neustály profil hore/dole

Z tejto obce opätovne stúpame, tentokrát lesom, ktorý nás privádza na lúčny zjazd, na konci ktorého je rozdelenie tratí - najkratšia pokračuje rovno, ako kedysi aj ostatné trate a polmaratón, spolu s maratónom odbočuje vpravo do lúčneho výšľapu. Hneď za ním prichádza kritické miesto nevhodného značenie - cca 33. km, kde v zjazde je kus nešťastne umiestnená ceduľka s ukazujúcim smerom, takže to prepálim, no všimnem si to, a tak tlačím niekoľko metrov bike naspäť a vydávam sa správnym smerom.

Ako sa neskôr ukázalo, toto bolo miesto, kde to viacerí pustili rovno dole a vynechali tak nový singel, ktorý bol príjemným spestrením. Po zjazde do obce Žehra nás čakal už nezmenený úsek trate, ktorý sa chodí dlhoročne. Jednalo sa o ďalšie stúpanie, najprv lúkou, neskôr starou asfaltovou cestou. V tomto momente dobieham kamaráta Matúša, ktorý ma ale nikde neobiehal, a tak sa pýtam, ako sa tam zjavil a že nevie - neskôr som zistil, že prepálil práve spomenutý zle označený úsek a vynechal tak nový singel.

Prichádzam ku krátkemu zjazdu pomedzi skaly, kde dobieham ďalšieho kamaráta z dlhej - Andreja, mierne nás obmedzuje pomalšie jazdiaci pretekár, no ku koncu nás pred seba púšťa. Do stúpania kamošov mierne obchádzam, zjazd do Spišského Podhradia idem teda sám a užívam si ho.


V meste sa nachádza posledná občerstvovačka a napriek tomu, že je to do cieľa už len kúsok, je veľmi dobre umiestnená a znovu beriem na nej vodu. Presun po meste je vždy o niečo nebezpečnejší a treba byť obozretný, no trochu ma zarazila jedna križovatka, kde sa vychádzalo na hlavnú, regulovčík na to upozornil, no neboli tu žiadni policajti.


Akonáhle začalo stúpanie k hradu, tak som pociťoval nástup kŕčov, takže som musel doplniť magnézium a mierne zvoľniť. V stúpaní ma obehol ešte jeden súper, dobehol ma aj Matúš, ktorý nevydržal počúvať škrípanie reťaze - tá vydávala nepríjemné zvuky už od 30-teho km, a tak mi ju trochu oblial vodou, čo pomohlo.

Do cieľa sme pokračovali viac-menej teda už spolu. Na záver nás čakal ešte ako bonus - brod cez potok, ktorý sme žiaľ išli dosť nevhodnou stopu - rovno stredom, kde bola voda teda poriadne hlboká . Nakoľko bolo ale teplo, tak takéto osvieženie vôbec neprekážalo.


Po dojazde

Po príchode do cieľa potešila občerstvovačka, ktorú som teda využil, keď už som nestál na žiadnej na trati. Prehodíme s kamošmi pár slov o trati, ako bolo, komu sa ako šlo. Prekvapila ma kolegyňa, ktorá tu bola a tak ma mal aspoň kto odfotiť v cieli . Chvíľku som si oddýchol na lúke a neskôr som absolvoval kolobeh asi väčšiny pretekárov - umytie biku, vyjazdenie sa, jedlo a sprchu.

Na umytie bicyklov bolo k dispozícii až 16 boxov Cyklostar, hneď vedľa ktorých sa nachádzala úschovňa bikov. Samotné vyhlasovanie sa posunulo asi o 20 minút, než bolo uvedené v propozíciách, no následne prebiehalo rýchlo, bez zdržaní, a teda to vôbec neprekážalo.


Aké časy sa jazdili?

Osobne som neprekonal svoj minuloročný čas, ale tak trať nebola úplne identická, pocitovo sa išlo fajn a paradoxne som skončil rovnako šiesty ako vlani . Záznam môjho súboja s traťou si môžete pozrieť na Strave. Na maratónskej trati sa stal absolútnym víťazom Karel Hartl s časom 3:32:57.8, za ním víťaz hlavnej kategórie muži 19-39 rokov Andrej Kubiš s časom 3:44:51.7, zo žien si na túto trať netrúfla žiadna.

Na polmaratónskej trati bol absolútnym víťazom u mužov Samuel Mikolajčík s časom 2:27:37.6, no a zo žien trať najrýchlejšie zvládla Kateryna Kudasheva v čase 3:12:59.1. Spomedzi ebikerov bol najrýchlejší Matúš Porubčan, ktorý to zvládol za neuveriteľných 1:55:15.0. Kompletné výsledky nájdete na tomto odkaze.


Čo dodať na záver?

Podujatie nestráca na kvalite, stále sa jedná o jeden z najkrajších maratónov na Slovensku, ktorý má čo ponúknuť. Zmeny na trati boli určite pozitívne - ak beriem do úvahy stredný variant, len to značenie mohlo byť miestami lepšie. Zaradenie do novej série určite pomohlo, pritiahlo väčšie množstvo pretekárov a zabezpečilo o čosi lepšie zázemie.


Do cieľa nakoniec dorazilo 359 pretekárov, vrátane detských a rodinných kategórií. Vyhodnotenie výsledkov napriek miernemu posunu, prebiehalo naozaj rýchlo, vrátane tomboly, čo ocenil určite každý pretekár.

Pre názornú ukážku trate pripájame aj záznam jedného účastníka najkratšej trate.


Kto na tomto maratóne ešte nebol, určite ho odporúčam absolvovať, no nepodceniť jeho náročnosť. Ako to vyzeralo si môžete pozrieť v našej galérii a niekoľko fotiek nájdete aj tu.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Kráľovský MTB maratón

calendar_today 17.08.2019
format_list_numbered 4. kolo - Východ MTB Liga
format_list_numbered 5. kolo - Mountain Bike Spirit Tour
label MTB maratón
place Granč - Petrovce (Slovensko)

clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Reportáž: Stupava Winter maratón MTB&RUN – mrazivý úvod do sveta maratónov

Reportáž: Stupava Winter maratón MTB&RUN – mrazivý úvod do sveta maratónov

Poďte sa so mnou pozrieť na trať známeho zimného podujatia, ktoré napísalo už svoju štrnástu kapitolu.
 Reportáž: Kopřivnický Drtič - pohodová „vyjížďka” v srdci Beskýd

Reportáž: Kopřivnický Drtič - pohodová „vyjížďka” v srdci Beskýd

Rodisko legendárnych tatroviek i štvornásobného olympijského víťaza vo vytrvalostnom behu, Emila Zátopka, hostilo 15. júla 2023 už po dvadsiatyšiesty raz poloorientačný nesúťažný hobby MTB maratón, Kopřivnický Drtič.
Reportáž: Drásal 2023 - jubilejný ročník legendárneho maratónu

Reportáž: Drásal 2023 - jubilejný ročník legendárneho maratónu

Dňa 24. 6. 2023 oslavoval najstarší bikemaratón v Českej republike svoje okrúhle 30. narodeniny a ja som sa deň vopred rozhodol tieto kultové holešovské preteky horských bicyklov po prvýkrát navštíviť.
keyboard_arrow_up