Test: Fenix BC21R V.2 - malé, no výkonné svetlo

Test: Fenix BC21R V.2 - malé, no výkonné svetlo

1311 komentárov

bimjeam 21.10.2019 24 fotografií   Trail Fenix Svetlo Osvetlenie Horska Cyklistika Noc Test Cestna Cyklistika

S príchodom babieho leta každoročne začína sezóna nočných výjazdov. Dni sa neúprosne skracujú a pokiaľ si chcete zajazdiť po práci, poriadne svetlo je doslova nutnosť.

 

Jedným zaujímavým kandidátom na post takéhoto svetla je ešte horúca novinka v podobe druhej generácie svetla Fenix BC21R V.2. A keďže som mal možnosť v minulosti vyskúšať viacero svetiel tejto značky, rád by som vám priblížil svoje poznatky, ktoré som získal počas testovania tohto kúsku.



Prvý dojem - spracovanie, obsah balenia a hmotnosť


Ako prvé ma na svetle zaujali jeho malé rozmery a hmotnosť. Doposiaľ som totižto nemal v ruke svetlo s podobnými rozmermi, ktoré by sa pýšilo výkonom s tromi nulami. Reálna hmotnosť kompletného svetla, vrátane batérie a úchytu je 144 gramov. Celokovová hlava zo zliatiny hliníka a šošovka s mriežkou v hornej časti dávajú tušiť, že rozptyl svetelných lúčov bude príkladný.

Praktická je aj trojfarebná dióda v blízkosti tlačidla, ktorá svieti zeleno, oranžovo a červeno - v závislosti od stavu nabitia batérie. Príjemným prekvapením bolo aj zistenie, že svetlo má vymeniteľnú batériu typu 18650, ktorú objavíte po odskrutkovaní plastovej časti svetla. Úchyt na riadidlá obsahuje viacero redukcií, vďaka ktorým osadíte svetlo na riadidlá s priemerom až do 35 mm. “Rýchloupínací” systém sa dá pohodlne dotiahnuť a povoliť rukou, bez toho, aby ste sa museli babrať s inbusmi, alebo iným náradím. V krabičke je pribalený aj nabíjací káblik pomerne nepraktickej dĺžky, ktorý som po bližšom skúmaní identifikoval ako USB typu C. Okrem toho v balení nájdete už len návod na použitie a záručnú kartičku.



Výkon, výdrž, ovládanie a režimy - štandardne vysoko postavená latka


Papierové údaje uvádzajú, že maximálny výkon svetla v režime Turbo je 1 000 lúmenov, pri ktorých vydrží svietiť svetlo 2 hodiny a dosvieti do vzdialenosti 145 metrov. Celkovo 4 režimy sú odstupňované na 1 000/400/150 a 50 lm, plus jeden blikací režim. Na ovládanie svetla slúži jedno jediné tlačidlo, ktorého podržaním svetlo zapínate/vypínate. Jednoduché stlačenie prepína režimy a dvojklik spustí blikanie. Výdrž batérie by sa mala pohybovať od 2 do 30 hodín v najslabšom režime. Svetlo spĺňa certifikáciu IP66 a prežiť by malo aj pád z výšky jedného metra.



Rozdiel oproti prvej generácii


Druhá generácia svetla BC21R je v priamom porovnaní so svojím predchodcom vo viacerých ohľadoch. Jednak je to o 120 lm vyšší výkon, lepší odvod tepla vďaka hlavici z alu zliatiny. Vďaka nabíjaciemu portu typu USB-C sa skrátil aj nabíjací čas zo štyroch hodín na dve a pol hodiny. Poslednou zmenou je okresanie celkových rozmerov, a tým pádom aj 24 gramov z celkovej hmotnosti. Vďaka menšiemu a ľahšiemu telu je svetlo aj stabilnejšie na riadidlách.



Teória v praxi - postrehy z reálneho jazdenia v noci


Priznám sa, že pri tomto svetle som mal nutkanie stále ho porovnávať s modelom BC25R, ktoré som mal možnosť testovať minulý rok v rámci hromadného testu. Najväčším rozdielom je použitie odlišnej optiky. Kým 25-ka s cut-off facula šošovkou má lepší rozptyl do strán a blízka, 21-ka má citeľne dlhší dosvit a vyšší výkon. Rozptyl svetla je ale aj napriek tomu na veľmi slušnej úrovni, nakoľko šošovka 21-tky je navrhnutá s dvomi rôznymi vzdialenosťami rozptylu svetelného ľúča (tzv. dual-beam distance).

Farba svetla je teplá biela, ktorá je príjemná pre oko a prekážky vykresľuje realisticky. Svetelný kužel nie je v strednej časti prepálený, za čo si zaslúži Fenix tiež veľké plus. Cez pribalený USB-C konektor svetlo nabijete z nuly do plna za menej ako 3 hodiny. Ovládacie tlačidlo funguje dobre aj pri nižších teplotách, nemá tendenciu tuhnúť a dá sa v pohode ovládať aj v hrubších rukaviciach.



Po stránke výkonu je svetlo podľa môjho názoru postačujúce aj do menej náročného terénu. Rozptyl svetelného kužela smeruje aj mierne hore, takže vidíte hrozby v podobe konárov zasahujúcich do cesty. Odstupňvovanie režimov je rozumne volené a nemal som problém s jednotlivými intenzitami. Čo mi však trochu vadilo je absencia pamäte posledného zvoleného režimu, čo som pri lepších svetlách vnímal ako taký nepísaný štandard. Určite by som rád vyzdvihol extra pevný úchyt, kedy po dotiahnutí prakticky nemáte šancu svetlo pootočiť. V rozbitých zjazdoch tak absolútne nehrozí, že vám svetlo sklopí dole, resp. hore a vy si užijete nechcený adrenalínový zážitok.

Pribalená batéria 18650 mi na jedno nabitie vydržala pri plnom výkone necelé dve hodiny. Potom sa rozblikala červená dióda a po chvíli sa svetlo preplo na slabší režim. Zo zvedavosti som svetlo nechal bežať, aby som zistil, za ako dlho sa vybije. Po dvoch hodinách pravidelných kontrol som to vzdal a svetlo vypol. Toto vnímam ako veľkú výhodu, že vás svetlo nenechá v štichu a po jeho “teoretickom” vybití dokážete pokojne jazdiť opatrne na najslabšom režime ešte aj dve hodiny. Nie je nič horšie, ako keď vám začne blikať signalizácia slabej batérie a za 15 minút sa ocitnete v čiernočiernej tme.



Väčšinu času som však jazdil v kombinovanom režime, kedy som nemal problém so svetlom spraviť dva jeden a pol hodinové výjazdy na jedno nabitie. Čo sa týka reálneho výkonu, tak Fenix BC21R V.2 podobne ako väčšina silných svetiel má tendenciu elektronicky znižovať výkon. V prípade Turbo režimu klesá výkon postupne z 1 000 lm na cca 780 lm. Väčšina ľudí tento jav vďaka akomodácii očí na svetlo ani nepostrehne a s veľkou pravdepodobnosťou je to “taktika” väčšiny značiek. Fenixu ku cti slúži aspoň to, že to vo forme grafu v pribalenom manuáli férovo priznáva. V praxi to pri jazde však neprekáža a na 1 000 lm sa dostanete vždy po opätovnom preklikaní režimov.



Komu bude toto svetlo sedieť?


BC21R V.2 je svetlo ako stvorené pre tých, ktorí požadujú vysoký výkon pri zachovaní čo najmenších rozmerov. Veľkou výhodou je aj použitie vymeniteľných batérií typu 18650. Vďaka tomu nie ste limitovaní kapacitou vstavaného akumulátora a svetlo viete používať aj na viacdňových tripoch, alebo 24-hodinovkách. Pokiaľ by som išiel na akciu typu 1 000 mil, tak by som takýto typ svetla určite zvažoval. Tvar svetla je tiež pomerne praktický a viem si úplne v pohode predstaviť, že by som ho využil aj v domácnosti, pri drobných opravách alebo na výletoch do prírody.



Svetlo sa dokonca dá umiestniť aj na prilbu, no budete k tomu potrebovať extra úchyt Fenix ALD-08, ktorý žiaľ nie je súčasťou balenia a treba ho v prípade záujmu dokúpiť. Jeho výkon nie je síce to naj, čo sa dá od tejto značky zadovážiť, no stále sa jedná o výkonné svetlo, ktoré si myslím, že bude postačujúce pre väčšinu bežných jazdcov, ktorí sa nechcú vzdať jazdy ani počas zimného obdobia. Vďaka dlhému dosvitu je vhodné aj pre “cestárov”, nakoľko vás vo väčšej rýchlosti neprekvapí na poslednú chvíľu prekážka na vozovke.





Plusy:


  • príjemná teplá farba svetla
  • vymeniteľné batéria
  • malé rozmery a nízka hmotnosť
  • pevný úchyt
  • vysoký výkon 1 000 lm
  • dlhý čas definitívneho vybitia
  • dlhý dosvit
  • rýchle nabíjanie cez USB-C port

Mínusy:


  • nemá pamäť na poslednú voľbu režimu
  • maximálny výkon po čase klesá (na 780 lm)




Odporučená MOC testovaného svetla je 75 € a kompletnú špecifikáciu nájdete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

MilanCZ 06.12.2019 (12:29)

2


Téměř rok používám BC25R, manželka od podzimu BC21R V2, ale s výkonnějším 3500mAh zdrojem, takže mohu objektivně hodnotit. Před koupí jsem týden zkoušel i BC30R a BC35R. Reálnou výdrž neměřím, ale je dostatečná i na celonoční přejezdy (jezdíme obvykle v módu 50lm a 150lm + blikání). Co se osvitu před kolem týče, je rozhodně lepší BC25R díky širšímu světelnému kuželu, takže mimo silnici paráda. V zatáčkách při klopení kola zde při vyšších režimech výborně funguje i přisvěcování rovněž díky širšímu světelnému kuželu. Nevýhoda je nemožnost případné výměny zdroje, či přikoupení výkonnějšího zdroje jako je to možné u BC21R V2, ale na běžné ježdění jsou obě naprosto dostačující a za mě velká spokojenost. BC21R V2 je zase výbornou volbou na silnici, díky delšímu dosvitu, jinak souhlas s testem. Pokud Fénix vyrobí svítilnu se světelným kuželem jako má BC25R, s výměnným novým zdrojem Li-ion 21700 s kapacitou 5000 mAh a pokud možno i s alarmem, jako má BC35R, tak to bude naprosto špičková volba i na akce typu 1000 miles a pak rád udělám upgrade.

 
reactor 21.10.2019 (15:28)

1


esteze to nema integrovanu bateriu, ako BC35, ktora ma velakrat nechala v stichu ked mrzlo. Realna doba svietenia klesla na stvrtinu. Preto som to vymenil za vymenitelne baterky v BC30tke, so sebou par nabitych do rezervy a no problem. Recenzia tohto svetla velmi potesila, rozmyslam, ze prikupim a nahodim na cestak, kedze aktualnu BC30tku menim z biku na bike

 
Polo 21.10.2019 (14:44)

0


jedine co mi pri cyklosvetlach Fenix chyba, je drziak ktory umiestni svetlo na stred riaditok, ako ma napr. BBB alebo Knog pre PWR svetla. Este by ma zaujimalo kolko vydrzi svietit s 1000lm pri pouziti 3500mAh baterie

 
jputerka Polo 21.10.2019 (16:07)

2


Kratučko, v podstate po chvíli sa prepína do 800 lm. Kapacita batérie nie je problém, skôr prehrievanie a stabilita napätia Slúži to hlavne na krátke prisvetlenie (a samozrejme marketing).
Dnes mi akurát prišlo a som nadšený, koľko zmien k lepšiemu spravili od minulej verzie. Oveľa lepší držiak, o tretinu nižšia hmotnosť, lepšie nastavené módy, vylepšená krytka USB konektoru, lepšia blikačka.

 
memorex 21.10.2019 (20:10)

0


Svetlo bude fajn, mal som predchodcu BC21R, intenzita sama o sebe okolo 800lm je postačujúca v ľahkom teréne, hlavný problém pre mňa je úzky kužeľ. A to je problém 99% svetiel na trhu. Takže nakoniec na nočné jazdenie kombinácia Fenix BC30 a čelovka myslím NightCore. Spolu cca 2000lm a s tým sa už dajú jazdiť aj nočné traily. Samozrejme všetko treba mať na 18650... integrované aku sú podľa mňa nevhodné pokiaľ to človek nechce na 1 trasu do práce a z práce, každý deň to isté...

 
N/A 22.10.2019 (06:25)

0


Ma to svetlo homologaciu zacinajucu K...? Alebo len CE a FC oznacenie?

 
Tomasm 20.11.2019 (15:24)

0


Bimjeam alebo hocikto so skusenostou... ktore radsej na kombinaciu les/cesta? Chcem si jedno z tych dvoch kupit a neviem sa rozhodnut. BC21R V.2 alebo BC25R? Premyslam, ze na takom lesnom singlaci zas nemusi byt uplne na skodu, ked to zlahka prisvetli aj dohora a nedostanem po hube od nejakej haluze, lebo som ju nevidel. Raz vyskusat je viac ako 10x premyslat a tak sa radsej pytam. Ď.

 
bimjeam Tomasm 20.11.2019 (16:59)

0


BC21 svieti viac do diaľky a BC25 viac do šírky. Ani s jedným neurobíš vyslovene chybu, no mierne by som sa priklonil k BC21R V2 ak to budes jazdit aj aj.

 
Tomasm bimjeam 20.11.2019 (17:25)

2


Vdaka za radu. Asi sa priklonim k tej 21tke. Aj ten vymenitelny akku je vyhodou.

 
UdaUda123 10.01.2020 (13:07)

0


Cca 2 roky jezdím s BC21R. Svítí dobře, jenom při jízdě ze sedla mě to svítí do očí. Nový model má drobný kšiltík. Je dostatečně velký, aby zabránil oslňování při jízdě ze sedla ? Bude možné nový držák použít i na plochá řidítka ? Ten původní s gumičkou problém neměl. Má někdo zkušenosti ?

 
bimjeam UdaUda123 10.01.2020 (13:22)

0


S oslňovanímdo očí problém nemám. Nový úchyt na ploché riadidlá fungovať nebude.

 
Pridaj komentár