Test: Pirelli P-Zero Velo - z F-jednotky na cesťák?
Známu taliansku značku snáď ani nie je treba nikomu predstavovať a dlhé roky patrí k špičke motoristického športu.
Malý kúsok histórie
Možno málokto vie, že aj keď je teraz Pirelli hlavným dodávateľom pneumatík do najslávnejšieho kolotoča automobilových pretekov na svete, korene tejto značky majú svoj počiatok spojený aj s cyklistikou. Prvé obutie pre velocipédy zišlo z milánskej výrobnej linky už v roku 1890 a o deväť rokov neskôr už vyrábali obutie pre pretekárske použitie. Keďže najlepšia reklama je, keď produkty používané profesionálmi si môžete kúpiť aj u vás v obchode, nie je prekvapením, že Pirelli bolo sponzorom prvého Gira v roku 1909.Úspešný marketing bol spätý s pelotónom až do šesťdesiatych rokov, kedy sa predsa len začali viac orientovať na motorizmus. Comback ohlásili v lete roku 2017, kedy prišli s plášťami pre pretekárske použitie a na jar nasledujúceho roka írsky prokontinentálny tím Aqua Blue Sport už obúval galuskovú verziu. Ešte pred Tour 2018 ohlásili aj spoluprácu s Pro Tour tímom Mitchelton-Scott. Overený koncept teda skúsili po druhýkrát. Prečo nie, veď skúsenosti vo výrobe pneumatík nazbierali za svoju dlhú históriu požehnane, takže preraziť v profi pelotóne by mala byť hračka.
Chemické „čáry-máry“
Otec mi vždy zvykol prízvukovať, že pneumatiky sú to najdôležitejšie, pretože zabezpečujú kontakt s povrchom po ktorom jazdíš, je to to jediné, čo ťa drží na ceste. So zlými pneumatikami poriadne nezrýchliš, v zákrutách budeš neistý a ani s istotou nezabrzdíš. V Pirelli teda dali dokopy všetky svoje znalosti z výroby špičkového pretekárskeho obutia a prispôsobili ich potrebám pretekárov na cestných bicykloch. Nakoniec definovali tri kľúčové technológie, vďaka ktorým by mali ponúknuť niečo, čím sa dostanú medzi najlepších – patentovaná gumová zmes SmartNet Silica, vonkajšie drážkovanie Functional Groove design a tvarovanie prierezu plášťa Ideal Contour Shaping.SmartNet Silica je zmes 22 zložiek, z ktorých kľúčovú úlohu hrá syntetická silica vyrobená s pomocou nanotechnológie. To umožnilo systematické usporiadanie valcovitých čiastočiek, čím sa snažia docieliť zníženie válivého odporu a zvýšiť celkovú pevnosť materiálu a tým aj životnosť samotného produktu. Usporiadanie čiastočiek má takisto zvýšiť kontaktnú plochu a vylepšiť priľnavosť pneumatiky v mokrých podmienkach.
Funkčné drážkovanie prebrali a prispôsobili zo svojich modelov určených pre motocykle. Stredná časť behúňa je takmer hladká s dvomi rovnobežnými drážkami pre čo najnižší valivý odpor. Drážkovanie po stranách má tvar bleskov s rôznou hĺbkou drážky od stredu ku krajom, vďaka tomuto dizajnu vedia kontrolovať pružnosť gumového povrchu a tiež deformáciu pneumatiky, aby bolo možné poskytnúť čo najlepší grip pri zatáčaní. Výhodou tohto drážkovania má byť aj výborný odvod vody v daždivých podmienkach.
Pre ideálne tvarovanie prierezu plášťa využívali počítačovú simuláciu a skenovanie reálnych odtlačkov prototypových plášťov pri rôznych uhloch bočného náklonu. Výsledkom je profil plášťa s dvomi polomermi, jeden pre strednú časť a iný pre boky plášťa. Tým dosiahli minimálnu kontaktnú plochu pri jazde priamym smerom a zväčšujúcu sa kontaktnú plochu pri zvyšujúcom sa náklone, vďaka čomu aj perfektnú ovládateľnosť pri vysokých rýchlostiach, v zatáčkach a pri zhoršených poveternostných podmienkach.
Aké boli na našich cestách?
Na bicykli Pinarello F10 Dogma boli osadené kolesá Equator s výškou ráfika 45 mm a na nich obuté galusky Pirelli P Zero Velo so žltým označením ako pre F1. Na oživenie ako lepiť galusku je dobré si pozrieť video-návod od Kimla. Na bočných stranách je naozaj len označenie výrobcu a modelu, celkom mi trvalo, kým som našiel odporúčané rozpätie tlaku. Okrem testovaných galusiek sú v ponuke napríklad aj plášte P Zero Velo TT pre časovkárske nasadenie (červené) a modré P Zero Velo 4S ako univerzály na štyri ročné obdobia. Pri hustote 320 vlákien na štvorcový palec je hmotnosť udávaná výrobcom 285 gramov pre 25 mm širokú testovanú verziu.Pred zoznamovacím výjazdom som teda nafúkal na spodný limit 7 barov, čo je o jeden bar viac ako zvyknem fúkať plášťovky na mojom biku. Pocitovo sa plášte odvaľovali hladko a na moje prekvapenie jazda bola po našich prinajmenšom „celulitídových“ cestách veľmi príjemná. Zvrásnené krajnice i priečne nerovnosti boli výrazne filtrované, na kruhových objazdoch som aj bike nakláňal o čosi viac ako obvykle.
Ďalší výjazd už smeroval na klasické kopčeky v okolí, vyskúšať, či galusky naozaj „lietajú“ smerom hore v strmých stojkách i smerom dole v ostrých zákrutách. Prifúknuté na stred odporúčaného rozpätia na 8,5 bar a komfort jazdy stále v norme. Na väčší náklon si stále zvykám a každú zákrutu sa snažím naklápať viac a viac, pričom galusky držia stopu bez zaváhania. Sú odo mňa určite lepší zjazdári, ale ja som si pár časov zo známych kopčekov vylepšil a limitný náklon som chvalabohu nenašiel.
Neskôr sa mi podarilo aj dva – trikrát núdzovo brzdiť a grip sa potvrdil ako veľmi dobrý, nehode som sa vyhol. Takisto pri stúpaniach zo sedla či v šprintoch na vrchol stúpania som pocitovo nezaznamenal žiadny preklz, ani pohľadovo deformáciu prednej galusky pri tejto zvýšenej záťaži. V daždivých podmienkach som výrazne opatrnejší jazdec, tak som rád, že ma žiadny lejak na výjazdoch nepostretol. Grip za mokra som overoval počas ranných hmiel, kde pri nízkej teplote bola cesta mokrá ako po daždi. Skúšal som len niekoľkokrát prudšie zabrzdiť, a potom silovo akcelerovať a ani pri tomto teste priľnavosť nesklamala.
Na jeden z rovinatých výjazdov som ešte nafúkal odporúčané maximum na hranicu 10 bar. Rýchlosť to už výrazne neovplyvnilo, ale až teraz som sa pocitovo dostal na úroveň komfortu, aký poznám z môjho štandardného obutia. Zlatý stred teda zostal zlatý. K celkovej životnosti sa zatiaľ vyjadriť neviem, aj keď po takmer 500 kilometroch sa dve priame drážky zo stredu behúňa zadnej galusky takmer vytratili. Zvyšok povrchu však ostal bez nejakých výrazných škrabancov, či zmeny tvaru. Pri mäkkých pretekárskych zmesiach sa asi žiadny extrémny nájazd očakávať nedá, niekoľko tisíc však určite vydržia v bojaschopnom stave.
Plusy:
- jasný dizajn Pirelli
- stabilita v zákrutách
- celkovo dobrý grip a pocit z jazdy
- nízky válivý odpor
Mínusy:
- zatiaľ neoverená životnosť
Na záver môžem len konštatovať, že galusky plnili svoj účel bez zaváhania a hlavne, čo sa týka komfortu a priľnavosti určite dosiahli moje očakávania. Myslím, že do ďalšej sezóny vymením známe a obľúbené Conti GP 4000 II za nové plášťové verzie P Zero Velo. Len pre poriadok este nižšie uvedeniem dostupné produkty od Pirelli pre cestné bicykle a ich určenie, kedže sú na našom trhu v podstate novinkou:
Galusky
- P ZERO velo
Plášte
- P ZERO velo TT - časovka/triatlon
- P ZERO velo - výkonnostné plášte
- P ZERO velo 4S - plášte na 4 ročné obdobia
- Cinturato velo - extrémne odolné a trvanlivé plašte
Ak chcete vylepšiť vzhľad svojho dvojkolesového tátoša o žlté logo Pirelli a dodať mu tak look F1, tak tieto galusky i plášte, aj v špeciálnych farebných prevedeniach nájdete aj s ďalšími informáciami na stránke dovozcu, ktorým je Davorin. Maloobchodná cena galusiek je stanovená na cca 89 €, plášte sa pohybujú v rozmedzí 40 - 50 €.
Zdroj historických fotografií: pirelli.com