Test: Bezdušový tmel Trezado Liquid Sealant - ako obstál v teste?

Keď som pred pár týždňami dostal ponuku otestovať tmel pre bezdušové systémy, tak som sa fakt potešil.

Práve som šiel totiž prerábať svoj bike na „bezduše”. Nie že by som tmel nemal, ale zaujala ma šanca aspoň v rámci domácich podmienok porovnať Trezado s tým, čo som používal predtým.


Trezado je poľskej výroby a jedná sa o verziu s názvom Liquid Seal. Značka má v ponuke ešte tmel Vanilla Supreme, ktorý sa od Liquid Seal odlišuje v tom, že neobsahuje amonium, je biologicky rozložiteľný a má vanilkovú arómu. Účelom arómy je upozorniť jazdca vôňou na to, že došlo k prepichnutiu plášťa a treba skontrolovať utesnenie a tlak v bezdušovom systéme. Tmel Vanilla Supreme sa ešte odlišuje v tom, že dlhšie zostáva v tekutej podobe a nie je vhodný na odľahčené verzie plášťov, kde nevykazuje takú účinnosť ako mnou testovaný Liquid Sealant.

Liquid Sealant je ako väčšina tmelov na trhu založený na báze latexu. Jedna z otázok, ktorá mi „behala po rozume” bola - ako urobiť test tmelu tak, aby to nebolo iba suchopárne konštatovanie, že „funguje tak ako má”. Aj keď som odpoveď na túto otázku stále nemal, tak som tmel ihneď nahodil a čo sa týka samotnej konverzie z duší na tento bezdušový systém, prebehlo všetko hladko a bez akýchkoľvek komplikácií.

Na svojom bicykli jazdím setové kolesá Mavic Crossmax Elite, ktoré sú už od výrobcu predpripravené na bezdušové použitie. Plášte sú Maxxis Ardent vpredu a Maxxis Ikon TLR 120 TPI 3C Exo vzadu. Po osadení plášťov na ráfik a nafúknutí na 4 bar som nezaregistroval žiadnu netesnosť, čo ma dosť potešilo. Po cca pol hodine som znížil tlak na 1,6 bar vpredu a 1,8 bar vzadu a ďalší deň vyrazil testovať do terénu.


Ostrý test

Na terénny test som zvolil rozmanitú trasu, kde sa okrem klasických lesných zvážnic nachádza aj singel s pre túto oblasť typickými vápencovými škrapovými kameňmi, ktoré vedia ľahko prerezať bočnicu plášťa. Následne som si dal prejazd miestami, kde sa vyskytuje množstvo porastu s tŕňmi a tým pádom je vyššie riziko prepichnutia behúňa.

Po jazde som vizuálne skontroloval oba plášte či nenájdem nejaké stopy po prepichnutí a pod. ale žiaľ, (alebo našťastie?) ani po jednej z jázd som nenašiel poškodenie na plášti a tým narastala moja nervozita, že vlastne nebudem mať v teste čo referovať. Až mi tak z ničoho nič napadlo, že by som mohol spraviť aspoň simulovaný test na starej MTB galuske (áno, nechcel som pre tento test obetovať svoje nové plášte).


Simulovaný test

Idea bola, že galusku rovnako ako bezdušový systém naplním cca 150 ml tmelu a následne budem galusku prepichovať rôzne veľkými skrutkovačmi a takto simulovať defekty a sledovať, ako si s nimi tento tmel poradí. Žiaľ, nemal som k dispozícii bicykel pre tento typ kolesa, a tak som nevedel úplne verne simulovať podmienky za jazdy - rotáciu kolesa.

Avšak pre predstavu o schopnostiach tohto tmelu poslúžia aj nasledovné videá, kde sa koleso síce neotáčalo, ale snažil som sa zdokumentovať, ako rýchlo tmel zatesní diery po jednotlivých skrutkovačoch a koľko tmelu sa pri tom dostane von z plášťa (resp. galusky, ako som už spomínal).

1,2 mm skrutkovač


1,8 mm skrutkovač


2,3 mm skrutkovač


3,0 mm skrutkovač


3,5 mm skrutkovač


3,5 mm skrutkovač - 2. časť

Nakoľko v prvom videu sa už minul tmel v galuske, tak som ešte natočil, ako sa správala po opätovnom naplnení tmelom a nafúknutí. Defekt bol kompletne zatesnený a vydržal nafúknutie na 4 bar bez akejkoľvek netesnosti.


5 mm skrutkovač


Moje zhrnutie

V rámci toho, ako sa mi tento tmel podarilo otestovať, môžem konštatovať spokojnosť. V takýchto domácich podmienkach je ťažšie spraviť nejaké exaktné porovnanie, ale v minulosti som používal 2 tmely na latexovej báze od iných výrobcov a Liquid Sealant od firmy Trezado mi nepríde o nič horší, práve naopak. Pri defekte s predmetom rozmeru okolo 5 mm už dôjde k citeľnej strate tlaku v plášti, ale defekt sa i tak podarilo zatesniť.

Bolo by ešte zaujímavé porovnať, ako tmel časom zasychá v plášti, avšak na takéto vyhodnotenie je pár týždňov, samozrejme, krátka doba. Z toho, čo bolo možné odpozorovať za čas testovania, tmel nevykazoval tendenciu predčasne zasychať alebo vytvárať tzv. ježkov v plášti (zoschnuté hrče tmelu, ktoré sa následne prevaľujú vnútri plášťa).

Testovaný tmel v 500 ml balení kúpite za cca 13 € a viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Plášte a príslušenstvo do náročných podmienok PR článok

Plášte a príslušenstvo do náročných podmienok

Jeseň je jednoznačne najkrajšie obdobie na jazdu v prírode. Terén však už býva mokrý a blatistý. Je teda vhodné vymeniť letný, rýchly dezén za niečo „agresívnejšie“, čo podrží v náročných podmienkach.
Video: Akú dieru znesie cestný bezdušový plášť?

Video: Akú dieru znesie cestný bezdušový plášť?

Ako zistiť, aký veľký defekt zvládne zalepiť cestný bezdušový plášť s tmelom? Oproti MTB treba počítať s vyšším tlakom, takže sme veľké oči nemali.
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
keyboard_arrow_up