Nebojte sa prechodu na bezdušáky

Nebojte sa prechodu na bezdušáky

36 komentárov

redakcia 07.10.2019 12 fotografií   Weldtite Bezdusove Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Oprava Defekt Udrzba

Tento systém má množstvo výhod a ak vás odrádza len samotná konverzia, s tým vie výborne pomôcť niekoľko vhodných doplnkov a tipov.

 

Môžeme s určitosťou konštatovať, že dnes je skutočne doba bezdušová. Tento systém sa postupne prebil medzi takmer všetky odvetvia cyklistiky a pomaly sa derie aj tam, kde to nie je také jednoduché s novinkami – teda do najvyššieho sveta cestnej cyklistiky. Najrýchlejšie mu ale prepadli jazdci na MTB a dnes už je skutočne zriedkavo vidieť skúsenejších borcov voziť niečo iné, ako práve niektorú verziu bezdušového systému. Tento „prevrat“ spôsobili najmä systémy označené ako tubeless ready, ktoré dávajú na výber, pričom následná konverzia je jednoduchá. To platí ako o kolesách, tak najmä o kompatibilných plášťoch. Pri pôvodných bezdušových plášťoch bola nevýhodou vyššia hmotnosť, no práve plášte s prívlastkom tubeless ready pomohli tento hendikep prekonať – namiesto pôvodného utesnenia samotného plášťa pomocou ďalších vrstiev sa začal využívať tmel. V tomto prípade tak stačili najmä vhodné pätky, prípadne zvýšenie odolnosti na bokoch.



Jasné výhody


Nie je to ale len o hmotnosti, pretože s ultralight setupom duší sa môžete dostať na podobné hodnoty pri rôznych typoch kolies. Lenže v prípade bezdušového systému máte k tomu stále ako bonus skutočne vysokú odolnosť proti väčšine defektov, za ktoré jazdec nemôže – teda takým, keď vám koleso niečo prepichne, najčastejšie tŕň, ostrá skala, menší klinec a pod. Rovnako eliminujete ďalšiu častú príčinu defektu, a to je precvaknutie (snakebite), takže môžete vo výsledku voziť nižšie tlaky, čo výrazne pomôže s komfortom a hlavne gripom v technickom teréne. To je veľmi často ten hlavný dôvod, prečo skúsení jazdci volia práve bezdušový systém. No a do tretice je výhodou nižší valivý odpor.

Prečo to nevozia všetci?


Tak prečo sa teda stále človek stretáva s klasickým systémom duší pomerne často aj teraz? Je to najmä vďaka tomu, že na nových bicykloch sú väčšinou v základe nahodené plášte s dušami (čo je praktickejšie), prípadne sú na lacnejších modeloch v základe lacnejšie plášte, ktoré na to nie sú veľmi vhodné. No a tiež je to „strach“ menej skúsených jazdcov z konverzie a prípadných starostí s tým spojených. To ale platí najmä v prípade, že máte jedny kolesá a veľmi často prehadzujete plášte. Inak sa skutočne nie je čoho báť a hlavne dnes už takmer každý ráfik a plášť túto konverziu podporuje. Ak si nie ste istý, pozrite si info k vašim kolesám (ráfikom) na stránke výrobcu.

Rovnako vám možno pomôže aj náš návod vo forme videa, ktorý sa hodí najmä ak už máte kolesá pripravená na túto konverziu od výroby.



Základy konverzie a niekoľko tipov


Základom je, samozrejme, páska, ktorá koleso utesní a je v podstate kľúčovou súčasťou. Rovnako sú dôležité aj ventilky, ktoré musia pekne sedieť a dobre tesniť.  Veľmi často môžete pásku nájsť už „predinštalovanú“ pri nových modeloch kolies, no ak nie, pomoc je jednoduchá. Pritom sa nemusíte báť a použiť ju pokojne môžete neskôr aj s klasickou dušou, ak by sa niečo pokazilo. Okrem klasickej pásky, ktorá sa postupne lepí po obvode na koleso, je k dispozícii u Weldtite aj verzia s názvom Easy Fit. Tá sa nelepí, ale natiahne po obvode ráfika, čo vie prácu zjednodušiť. Tu je ale dôležité vyberať podľa priemeru kolies, ktoré máte.



Tmel ako nevyhnutná súčasť


Veľmi dôležitou súčasťou je následne tmel, ktorý aplikujete po tom, ako si otestujete, že plášť aspoň ako-tak tesní a ide nafúkať. Ten sa dá aplikovať následne cez hlavičku ventilu, takže nemusíte odklápať pätky. Jednoducho nalejete potrebné množstvo, ktoré záleží od priemeru kolies a rovnako šírky plášťa. Čím väčšie sú tieto rozmery, tým viac tmelu je potrebné a podrobnosti nájdete na samotnom balení. Následne plášť nafúkate a prípadné nedostatky v tesnení vyrieši tmel – preto treba koleso dobre roztočiť a rovnako ním potriasť, nech sa tmel dostane aj do bokov a pomôže utesniť pätky.

Tmel od Weldtite je syntetický, nealergický, latexový tmel vytvorený špeciálne pre bezdušové pneumatiky. Má vynikajúce tesniace vlastnosti a jeho silnou stránkou je najmä vysoká životnosť a odolnosť pri rôznych tepelných extrémoch. Dobrým spôsobom, ako si po čase rýchlo overiť, či je ho dostatok, je ľahké potrasenie kolesa, kde by to malo stále trochu „žblnkať“. Ak nie, je potrebné tmel doliať, čo môžete spraviť opäť cez ventil, alebo odklopením pätky, ak chcete situáciu skontrolovať detailne...



Montážny gél – šikovný pomocník


Ak sa pustíte do konverzie s novými plášťami, niekedy môže vzniknúť problém, že nepôjdu ľahko nasadiť na ráfik. Vtedy je potrebné plášť napraviť po obvode a neísť na to zbytočne veľkou silou, aby ste si nepoškodili pätky, prípadne ráfik. Výbornou pomôckou je v tomto prípade montážny gél od Weldtite. Jednoducho sa aplikuje natretím styčnej plochy plášťa a ráfiku, vďaka čomu to pôjde oveľa ľahšie a bez použitia prehnanej sily. Použitý gél sa v priebehu 15 minút vyparí.

Čo vie ale situáciu veľmi zjednodušiť, sú vhodné konverzné sady, pričom práve Weldtite umožní skutočne široký, no pritom veľmi jednoduchý výber. Stačí si len zvoliť, ktorá verzia sa vám hodí. Ak nemáte vo výbave nič, je výborným riešením „all in one“, kde nájdete všetko potrebné pre jednoduchý prechod. Stačí si len zvoliť správny tip (MTB, road), prípadne pri verzii s páskou Easy Fit aj správny rozmer kolesa. Súčasťou je dostatočné množstvo tmelu, montážny gél, pásky, ventilky a rovnako aj montážne páčky.




Ak montážne páčky nepotrebujete, je na výber verzia bez nich. No a rovnako sú všetky súčasti k dispozícii aj samostatne.

Defekt a oprava bezdušového plášťa – jednoduchá pomoc


Čo v prípade, že diera na plášti je príliš veľká a tmel si s ňou nevie poradiť? Aj tu je stále výhoda bezdušového systému, pretože môžete jednoducho použiť knôty na opravu, pričom tento spôsob je skutočne rýchly a efektívny, netreba ani dávať dole koleso.



Pritom samotná sada knôtov od Weldtite je naozaj cenovo dostupná (okolo 8 €) a nájdete v nej všetko, čo potrebujete.

Neskôr môžete samotnú dieru doma zalepiť špeciálnou sadou na opravu bezdušového plášta. Pri dnešných cenách kvalitných plášťov tak viete celkom ušetriť, ak sa niečo také prihodí – najmä ak ich máte stále takmer ako nové...



Ako vidíte, bezdušové systémy sú dnes už naozaj „vychytané“ ako celok a prechod je v podstate jednoduchá vec, ktorej sa netreba báť.

Všetky spomínané sady a doplnky od Weldtite vrátane presných informácií a cien nájdete na stránkach dovozcu made4bike.


Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

radohanno 07.10.2019 (12:34)

Viděl jsem spoustu videí..I to od Štěrby..Jezdit bez duší, bude asi dobré..když je to dobré u aut?? Ale rozhodně není dobrá ta procedura...Speciální pásky,ventilky,pneu+ mlíko...Tedy nějaký sajrajt co se tam musí lít...K tomu je třeba pořádná pumpa k nahození...Až se systém zjednoduší ,tak ano..Chci si obout pneu a vyjet..Neřešit to kolem..A v případě defektu ?? Lepení na duši je dostupné a levné....Jo a to staré mlíko jak se dá odstranit?? Ty ráfky jsou celé zaprasené..Pro hobíka..Tím myslím normálního obyčejného človíčka ,co jezdí na kole do práce a občas po lese,to nemá pražádný význam..A takových je většina...Zatím pro mě osobně to má více nevýhod ,než výhod...

 
ppi 07.10.2019 (11:55)

kopec svinstva v tom + servisovatelnost vselijake pasky zblnkotajuce tmely - to je hlavny a asi aj jediny dovod

 
SlavoM_75 07.10.2019 (14:34)

Ahojte. Z jari som mával každý druhý výjazd preseknutú prednú alebo zadnú dušu. Jazdím po výlučne vlastných prírodných trajloch - samá skala a koreň. Na konci mája mi došla trpezlivosť s kupovaním duší, záplat, lepením a tak som sa odhodlal na konverziu... Kúpil som sadu BIKEWORKX 27.5 za 19.50 Euro, že to len vyskúšam sám doma na kolene len čo som si prečítal návod na škatuľke.... Na prvý raz mi to všetko klaplo úplne až som sa čudoval bez problémov. Dokonca som to nahodil pomocou normálnej obojručnej pumpy - trochu zvýšený tep... Bol iba jeden malý problém, keď som nabomboval predok ako som bol zvyknutý, tak tlak roztvoril spoj na staručkom ráfiku GHOST... a tmel nestíhal zalepiť, ale ako náhle tlak klesol sám od seba všetko sa pekne zalepilo a držalo... a potom 2 mesiace spanilá jazda. Prvé jazdy som sa bál, ale potom so to začal cez skaly púšťať a paráda... až kým som nezačal labórovať s tlakom. Raz som trochu viac odpustil zadok a pri stúpaní do riadneho strmáku mi pri prejazde cez koreň poriadne odfúklo a klasická pumpa mi už bola prd platná. 7,5 km tlačenia a nesenia, koleso a plášť zasratý od tmelu a oblepený všetkým cez čo som prešiel... A môj verdikt - jazdím bezdušáky ďalej, som totálny amatér, je to sto a jedno a môžem to len doporučiť.

 
LacoR 07.10.2019 (13:05)

Prvotné nahodenie bezd. systému je podľa mňa hračka. Da sa to urobiť veľmi čisto a dosť rýchlo. Ja som to mal o to jednoduchšie, že som mal ráfiky mavic bez dier. Komplet nahodenie mi zabralo asi 20minút. Napúšťal som tmel cez otvor ventilu takže úplne načisto. Čo sa týka servisu po defekte, s knotmi no problém. Ak sa bavime o ozaj veľkej diere po prerazeni alebo roztrhnúť plášťa, tak z tohto teda mám trošku bobky a asu začnem v batohu nosiť aj staré trenky, ak budem musieť čistiť zo všetkeho ten bordel😁 Zatiaľ jazdím bezdusaky bez defektu...

 
bakersson 07.10.2019 (21:05)

Na zaciatku som nahodil moje aj braskove enduro na bezduse a cela sezona bez defektu a problemu. Minuly rok na dusiach sme mali dokopy minimalne 10 defektov. Dusa na traily so sebou len na dojazd...

 
phdr1 07.10.2019 (16:48)

Ahojte , v odkaze dole môj návod + porovnanie hmotnosti z dušou a bez . Možno budete prekvapený tým rozdielom.

https://youtu.be/SymkqvdHeB0

 
radohanno phdr1 07.10.2019 (17:30)

Ten rozdíl v hmotnosti může být dosažen použitím lehčího pláště...Sám jsem doma vážil pneu a rozdíl klidně 300gr.. duše lze koupit zesílené ,běžné a nebo ultralite.Takže lze na kole ušetřit klidně půl kila i bez použití bezdušových plášťů.Jinak běžný plášť a duše mají zhruba stejnou hmotnost jako bezdušový plášť ,který musí mít jinou skladbu kordů a kaučuku...Prostě pro sportovce kteří využijí tuhle technologii ,je to dobrá věc.. Pro velkou většinu bežných uživatelů je to naprosto k ničemu.. Výměna duše je 100x jednodušší a levnější..Není třeba speciální nářadí, butyl,kompresor,pásky,ventilky ....atd...Čím více to sleduju ,tím více jsem utvrzen, že pro mě je to naprosto zbytečné.. Až se vychytá problém s mlíkem..V pneu bude přímo butylová vložka a bezdušové ráfky..kdy bude stačit pouze nasadit pneu ,nafouknout a jet ...pak rozhodně ano...

 
phdr1 radohanno 07.10.2019 (17:56)

Samozrejme porovnával som konvenčné plášťe.
Dá sa ísť aj do extrémov a to z oboma typmi.
Prechod na bezduše je výhodný hlavné pre tých , ktorý nechcú prerušovať tréning 10-15 min. lepením , alebo výmenou plášťou.

Pre tých čo ,, nepíchajú "" ..... raz to vyskúšate

 
laco radohanno 07.10.2019 (18:31)

Na ebájku som vyhodil duše 29"x2,6". Ventilky aj pásku (bez nutnosti lepenia) som dostal už s ebájkom. Stačilo už len 2 x po cca 100 g mlieka a špeciálna pumpa LEZYNE, a bolo to. Odvážil som tie duše, každá mala 250 g. Znížil som takto hmotnosť bicykla o 300 g na mieste, kde to má najväčší efekt. Na obvode kolesa (lebo er na druhú). ... a bonus je, že nejaké defekty od tŕňov a iných malých "prepichovačov" mi nehrozia.

Btw, doteraz som bol odporcom "bezduší".

 
vladkyxxx 08.10.2019 (10:13)

Max. Spokojnosť po prerábke na tubeless. Uz 2 roky. Mlieko stans race 1x za pol roka. Plaste rocket ron, tie najľahšie o ktorych vyrobca píše ze nezarucuje tubeless.

 
Davac 08.10.2019 (16:50)

Minulu sezonu som jazdil duše, defekt každý druhý výjazd. Nahnevalo ma to, prešiel som na bezduse a nemal som jediny problem. Plus mozem jazdit nizsie tlaky, takze vyslapem aj co som s dusami nevyslapal a dole kopcom si mozem dovolit tiez ovela viac. Kto neskusil o vela prisiel. Nesuhlasim s tym ze je to lacne. Nie je to lacne a ja to pracne a to lepidlo je sajrajt. Napriek tomu vrelo odporucam.

 
KLBXL 14.10.2019 (21:10)

Ahoj pozdravujem autora článku super video pre nerozhodnutých.Len jeden detail plášť nezačíname nahadzovať pri ventile ale presne na opačnej strane.Dôvod je jednoduchý pätku plášťa stlačíme do stredu ráfiku kde je priemer menší a pri nasadzovaní cez okraj ráfika je plášť voľnejší.

 
peter73 07.10.2019 (10:35)

sterba kola to asi vidí inak:
https://www.youtube.com/watch?v=Sdyw3iII29k&t=500s ...
tak neviem ako ...

 
infinitipp peter73 07.10.2019 (11:02)

Kto sa bojí stále hľadá výhovorky a spôsoby. Bezduše na MTB forever.

 
Jullo peter73 07.10.2019 (14:26)

sterba kola nie je slovo panovo vseobecne a tu konkretne hovori dost bludy. plus vyzera uz fajne naliaty...

 
juraj.bobor 07.10.2019 (13:27)

U mna snaha bola prejst na tubeless ale tmel po 2-3 mesiacoch fuc a ostal po nom nechutny sajrajt lepkavy v plasti. Plaste postupne uplne stracali tlak. Myslim si, ze som dodrzal spravny postup, pasku, ventily, tmel, spravny objem. Takze to davam skor za vinu nevhodnym plastom prip. nevhodny tmel.
Kolesa Alex MD21, JOES ELITE tmel, plaste continental X king.

 
LacoR juraj.bobor 07.10.2019 (13:36)

Ahoj. Mne napr. prvé km na bezdusakoch unikal tmel cez mikro špáry bočnic plášťa. Čiže pravdepodobne šunty Mavic plášte. Po zabehnuti sa ale tie špáry zatmelili a odvtedy je pokoj. Ja som použil ventily aj tmel Mariposa Cafe late...

 
the-redsox juraj.bobor 08.10.2019 (08:33)

tmel musis kazde 2 mesiace dolievat! pozri si navod na tmely. Je normalne ze tmel po case vyschne

 
radohanno the-redsox 08.10.2019 (10:39)

A to je další věc..Nechci se starat o pláště..Za posledních cca 5 let jeden defekt..nejezdím mnoho cca 3000 ročně..Z toho 70% asfalt. Za poslední 2 roky jsem na pneumatiky nešáhnul!!! Vzduch jsem foukal někde v únoru a celé léto jen měřím.. A to jsem XXXL takže kolo je permanentně přetížené a kola foukám na 3,5atm. Bezdušákama bych si jen přidělal zbytečné práce

 
bakersson radohanno 08.10.2019 (13:18)

načo aj rieši niekto, kto fúka na 3,5 atmosféry bike prevazne na asfalt, bezdušáky, ktoré majú na MTB v teréne práve zmysel pri cca 1,5 atmosféry...

 
sleeky 07.10.2019 (14:42)

to prvotne nafukanie ked si to clovek nahodi sa da aj s normalnou pumpou, alebo len specialnou natlakovanou..? resp. bombickou by to islo..?

 
LacoR sleeky 07.10.2019 (14:48)

Normálnou servisnou pumpou, ako máš isto v garáži. CO2 sa do bezdusakov moc nedoporučuje, iba v krízových prípadoch, v teréne alebo na pretekoch. To je potom ideálne výfuk ut a nahustit klasikou pumpou. Toto som čítal, počul. Ruku do ohňa za tie info ale nedám😀. Myslim ten tmel a CO2...

 
sleeky LacoR 07.10.2019 (15:07)

naozaj ?! nieje tam potrebny nejaky rychly tlak pustit na zaciatku..? neuteka ten vzduch ako ho fukas na zaciatku kym sa nechyti plast do rafika..? dakujem

 
tomasspura sleeky 07.10.2019 (15:53)

ja som to robil takto: najprv som nahodil na sucho, CO2 bombicka ti ulahci aby pneu sadla (ak je CO2 bombicka dost velka . Ale mal som par pokusov kedy to CO2 bombicka nedala, ale podarilo sa mi normalnou pumpou, len to bolo trochu viac rychleho pumpovania .
Potom vypustis vzduch, vymontujes ventil a mlieko je najlepsie naliat cez ventil striekackou alebo niecim takym (je to cista robota . Zasrobujes ventil a mozes fukat normalnou pumpou.
Co mysli LacoR je asi to, ze pri fukani CO2 bombickou vznika nizka teplota a s tym sa mlieko nema rado.

 
juraj.bobor sleeky 07.10.2019 (15:55)

zalezi od plasta a asi aj rafiku, ja som nafukal normalnou velkou pumpou az kym neurobilo "puk"

 
Mirex sleeky 07.10.2019 (19:11)

Záleží na plášťoch. S niektorými som musel ísť na kompresor (na pumpe), iné úplne pohodovo (teda fakt v kľude a pomaličky) velkou pumpou z Lidla.

 
LacoR sleeky 07.10.2019 (19:15)

Fakt som nemal problém s utekanim vzduchu. Ak dobre nasadia plast a ako tak si sadne, uz ho len rýchlo napeckovat, kým si silným lupnutim nesadne definitivne. Ako vravím, stačí poriadna servisná pumpa na bajky

 
sorcerer sleeky 07.10.2019 (15:59)

prvotne nafukanie plasta bez tmelu na zapadnutie patiek sa da urobit s CO2 uplne bez problemov. jednu gumu sa mi dokonca podarilo nasadit aj obojrucnou pumpou. na vyjazdy vozim tiez CO2, mam tmel, ktoremu by podla popisu vyrobcu chlad pri pripadnom dohustovani nemal vadit, skusenosti ale zatial nemam. na bezdusakoch mam najazdenych cez 2000 km, skaly, korene, lesy, polia, luky, asfalt - bez defektu. je to 100 a 1 oproti kolesam s dusami.

 
sergejdesign sorcerer 07.10.2019 (18:11)

presne tak. pre aktívne jazdenie jednoznačná volba. Mňa vyšlo prerobenie na bezduše asi polovicu ceny duše samotnej ..teda ak nepočitam mlieko. Ale mam dva biky tak to využijem.
Problém s nahodením plásťu do ráfiku je vyriešený kompresorom, netreba žiadne superpumpy.

 
bakersson radohanno 08.10.2019 (13:37)

porovnavas predrazeny Schwalbe kit so "znackovou high end dusou" DSI??

 
sorcerer radohanno 08.10.2019 (14:05)

toto je znacne predrazene. najdrahsia Schwalbe paska sirky 37 mm stoji do 20€, 2 mlieka 125ml spolu 10€, sada ventilkov 2ks 8€. jedno koleso tym padom 19€. raz za 3 mesiace dolejes mlieko, priebezne kontolujes tlak a podla potreby dofukas. za lepsie jazdne vlastnosti bez defektov to rozhodne stoji

 
radohanno sorcerer 08.10.2019 (14:35)

https://www.axit.cz/D139128_Rubena_bezdusova_sada_27-5.html
https://www.axit.cz/D140037_CST_duse_27-5x1-95-2-25_fv_48_mm.html
Když mě duše vydrží cca 5 let a mlíko kupuju co 3 měsíce.. stále duše přijde na zlomek ceny..Nechci se o to prostě starat..kluci co jezdí opravdu terény a dávají kolu záhul to využijí.. Takový strejda z vesnice... rodinka v neděli na výletu a nebo Jarda co to mastí do rachoty ..Těm je to k ničemu..

 
vyrskalny 27.11.2019 (14:21)

Presiel som na bezdusaky po pretekoch ktore som vzdal po 3 defektoch Vsetko je ok, ale teraz koncom novembra po cca 3 tyzdnoch nejazdenia mam zadne koleso uplne prazdne, predne trochu povoleny tlak. Nafukal som to bez problemov a drzi zase v pohode, ale je to normalne?

 
LacoR vyrskalny 27.11.2019 (14:28)

Mne tlak povolí po pár týždňoch tiež, na jednom kolese trochu viac ako na druhom. Nikdy ale nie že prázdne kolo. Vždy dofukam 2atm a je to okey. Podľa mňa tam máš niekde nejakú väčšiu dieru alebo netesnost (plášť-Rafik alebo ventil), ktorú už tmel nespraví...

 
vyrskalny LacoR 27.11.2019 (14:58)

No pride mi ze ked to nevyfuci hned tak to nemoze byt velka diera a tym padom by ju tmel mal zacelit, ale nieco v tom byt musi. Ked som nasadzoval plast tak prave okolo ventilu som zbadal malinky unik tmelu, par kvapiek a to bolo vsetko. Inac plast som nahodil uplne v poho a tiez z obycajnou pumpou ako pisu viaceri. Jazdil som na ceste momentalne tak som si mtb velmi nevsimal, asi to budem cez zimu kontrolovat aspon kazdy tyzden.

 
Pridaj komentár