Test: Mondraker Crafty R 29 alebo e-enduro do každých podmienok

Test: Mondraker Crafty R 29 alebo e-enduro do každých podmienok

334 komentárov

adam.milo111 21.04.2020 24 fotografií   Sezona 2020 Elektrobicykle Mondraker Horsky Bike Ebike Horska Cyklistika Enduro Test

Značka Mondraker ponúka širokú škálu špičkových “klasických” bicyklov pre náročný terén, a preto niet divu, že pri elektro modeloch tomu nebolo inak.

 

Španielsky výrobca prináša na scénu model Crafty na 29” kolesách. My sme dostali do testu konkrétne Crafty R 29. Základom je už pomerne obľúbený pohon Bosch štvrtej generácie Performance Linex CX a batéria integrovaná v ráme s kapacitou 625 Wh.

Umiestnenie batérie v spodnej rámovej rúrke je už viac-menej štandardom, no Mondrakeru sa to podarilo naozaj slušne integrovať bez zbytočného “nafúknutia” rámovej rúrky. Zásuvka zo spodu rámu je utesnená síce gumovou záslepkou, no nepokladám to celkom za šťastné riešenie. Zvlášť po jazde v blate a následnom nabíjaní sa mi tam ľahko dostali nečistoty.



Na prvý pohľad sa Crafty R javí ako nemotorné enduro a k tomu ešte batéria a motor? No ale musím vás vyviesť z omylu, ale to si nechám až na neskôr, teraz sa poďme ďalej venovať špecifikáciám.

https://foto.mtbiker.sk/Cesta/2019/test_mondraker_crafty_r_29/Mondraker_23.jpg

29” kolesá, rýchlik z ebike divízie


Mnoho výrobcov sa riadi tým, že ebike by mal mať vzadu menšie kolesá na poriadnych pluskových plášťoch (27,5” +). Som celkom rád, že Mondraker Crafty R nezapadá medzi nich a zachoval si konštrukčné prvky ako klasický bike. Na 29” kolesách ide naozaj rýchlo a výborne prekonáva nerovnosti.



Myslím, že aj hmotnosť Craftyho troška dopomáha k lepšej stabilite a príjemnejším prejazdom technických úsekov a naopak, grip biku sa zlepšuje s jeho hmotnosťou... ja som tomu neveril, kým som to nevyskúšal! Ebike je naozaj bezpečnejší v zjazdoch.



Osadenie bicykla sa nesie v réžii SRAM-u a Shimana. Rozsah kazety 11-50 riadi prehadzovačka SX a samozrejme 1x12 rýchlostná sada. Brzdy Shimano MT 520 sú 4 piestové s kotúčmi 203 mm. Model si vyslúžil zdvih 160/150 mm a o tlmenie sa stará vidlica Fox 36 Rythm a zadný tlmič Fox Float DPX2 EVOL.

Za mňa je Fox Suspension výbornou voľbou a kto má rád maslový chod tlmenia, vrelo odporúčam. Rovnako musím pochváliť brzdy Shimano za ich výborné brzdné vlastnosti aj po naozaj dlhých zjazdoch, kedy nestratili na účinnosti. Riadidlá o šírke 780 mm, ako aj zvyšok komponentov nesie značku OnOff. Sedlovka pri M-kovom ráme má zdvih 125 mm.



Geometria - Mondraker štandard


Geometria Mondrakerov je už zrejme všetkým jasná, ale ak by sa predsa niekto našiel, priblížim ho pár slovami: dlhý predný trojuholník, predkopnutá vidlica. Chvíľku som si musel zvykať na uhol hlavovej rúrky 65,5 stupňa, ale nakoniec sa to ukázalo v teréne ako veľké plus. Nájazdový uhol vidlice je tým aj v strmších zjazdoch priamy, čiže dokáže aj viac absorbovať nárazy kolesa v teréne.



Poloha sedenia je komfortná a posadí vás pekne do centra. V prudkom stúpaní som mal pocit jemného kolísania, čo vyriešite uzamknutím vidlice a tlmiča. Diaľkové ovládanie vidlice a tlmenia pri elektrobicykli chýba, no neprekážalo mi to. Ale uznávam, že niekomu môže...

Prax - chcem elektrobike!


Keď som dostal možnosť testovať ebike, nemal som veľké očakávania. Zároveň by som rád poukázal nato, že toto je môj prvý test ebiku, aj keď už som mal možnosť vyskúšať pár modelov. Rovnako som sa prvýkrát stretol s pohonom od Bosch, začnem teda tým.

Čo sa týka sily pohonu, tam by som veľké rozdiely nevidel oproti Shimanu, skôr by som ocenil ovládanie a displej na riadidlách s množstvom rôznych potrebných informácií, ako napríklad: dojazd, watty, ktorými tlačíte do pedálov, kadencia či % batérie.



Jazdné vlastnosti Craftyho boli skutočne výborné, síce mal bike pri vážení cca 24 kg, ale výrazne to neovplyvnilo jeho správanie v teréne. Jazdil som na ňom starú dháčku zo Straníka a nemal som najmenší problém doletieť všetky skoky a v zákrutách bol stále hravý.

Rýchlo sme si na seba zvykli a počas môjho testovania som úplne zmenil názor na “elektrocyklistiku”. Zrazu sa človek vyberie na to, čo boli kedysi celodenné výjazdy (mám na mysli napr. na enduro biku) a za dve hodinky to otočí. No a ešte si aj slušne zamaká.



Na režime TURBO bol Crafty rýchly, ale po presiahnutí 25 km/h ste šliapali za svoje a slušne ste si zamakali. Pri presunoch som používal režim ECO a tým som pošetril dosť z baterky. Kapacita batérie bola skvelá, dal som si napríklad 60 km, 1200 m výškových a ešte mi ostalo 30 % z batérie.



Mondraker Crafty R 29 prináša kopec zábavy a taktiež pohodlia, vynikajúce držanie jazdnej stopy a dobre integrovanú batériu. Myslím, že bicykel dosahuje veľmi dobrý pomer kvality a ceny a zase o niečo posúva hranice... Cena predstaveného modelu sa pohybuje okolo 5 599 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

MisoGrno2 21.04.2020 (17:32)

17


uz aby boli na kazdom kopci rychlonabijacky. a macdonaldy tiez.

 
piskotpoprad 21.04.2020 (19:26)

4


toto je TEST?

 
MageZ 21.04.2020 (20:07)

4


"Ebike je naozaj bezpečnejší v zjazdoch."

 
adam.milo111 MageZ 22.04.2020 (14:03)

0


si píš že je

 
ace_9 adam.milo111 22.04.2020 (17:13)

0


Och, aspon sa nestrapnuj... Lepsie nenapisat nic. Ked sa clanok nepaci, tak sa nepaci. Stava sa, ale este sa potom dobrovolne zhovadovat?

 
adam.milo111 ace_9 22.04.2020 (20:39)

-1


Toto je realna skúsenosť, takže si za tým stojím aj keď to tvoja zakomplexovana hlava neberie vyrovnajte sa s inovaciami v cyklistike aj to že e-cyklistika bude stale napredovať. Nemám čas tu viest dlhosiahle dialogy preto si prosím možete vylievat srdiečko aj dalej ale moju reakciu už nečakajte.

 
ace_9 adam.milo111 22.04.2020 (21:16)

2


Ok. Nabuduce inak na nete mi kludne tykaj, tak ako si aj zacal. Cudne to vyznieva prejst z tykania na vykanie. A inak nie vzdy osobna skusenost je objektivna. To vyjadrenie o bezpecnosti nedava vseobecne zmysel. Moze to platit pri urcitych predpokladoch, ale bolo by pekne ich uviest, lebo inak to znie akoze hlasas univerzalnu pravdu a pritom to univerzalnou pravdou nie je...
Ale musim inak este na zaver povedat, ze ocenujem uprimnu reakciu viac ako hranu diplomaciu

 
MageZ ace_9 23.04.2020 (13:10)

1


by som viac ocenil, keby si autor sice mozno uprimne, ale inak primitivne komentare odpustil

 
vlastoch 21.04.2020 (20:18)

4


opis vybavenia a marketingove hluposti, toto je test ?

 
piskotpoprad 21.04.2020 (21:25)

4


Ako fakt totu ide dole vodou s touto stránkou nehovorím ze raz za čas sa tu neobjaví kvalitný článok ale už tu cítiť tu honbu za biznisom a o e-*** sa nevyjadrujem, ešte dolekop.com drží ako tak laťku

 
ejjordan1 22.04.2020 (09:26)

3


@e ako hlboko moze este cyklistika klesnut? napadaju ma sukromne helikoptery a pri zjazde brzdenie motorom, aby sa nenamahali prsty.

 
martinc 22.04.2020 (18:27)

3


Hold, progres nezastavis...elektrika je buducnost a vyrobca, ktory nenaskoci na elektro vlnu moze zavriet. Vymenujte top znacky bez elektrovariantu.
Hlavne to neberte tak vazne, nikto Vam na Vase bicykle v noci neprimontuje motor!

 
Martin182 martinc 22.04.2020 (20:30)

0


😁😁😁

 
ace_9 martinc 22.04.2020 (21:26)

1


Ide trosku aj o kusok kolaca z trhu, nielen progres. Ale inak urcite bude elektrobikeov len pribudat a so zlepsujucimi sa technologiami budu coraz viac akceptovatelne aj pre skalnych priaznivcov klasiky. Ktovie ci o desat rokov nebude uz uplne bezne v lepsom bicykli mat aspon maly, prakticky neviditelny elektromotor a baterku s dobijanim pri jazde z kopca. Pokial niekto nejazdi na zavodoch, tak prakticky nema dovod aspon malicku pomoc obcas nevyuzit.

 
N/A 22.04.2020 (11:08)

1


Jazdim aj ebike a celkom svizne ale pocit z dobre vykonanej prace mi nikdy neponukne. Lapsie stabilita v zjazdoch ? ....uplna blbost. Mozno v nenarocnom terene, ale inak urcite vyhrava analog...a dobry rider.

 
kimlo N/A 22.04.2020 (11:59)

4


mne naopak vyssia vaha ebiku dala pocit lepsej stability... je to ako na motorke, fyzika nepusti... valiaca sa masa zeleza je stabilnejsia ako par kilovy karbon

 
N/A kimlo 22.04.2020 (12:26)

4


Mam co to odjazdene aj s endurom / moto v ramci SPSR a nemozem s Tebou suhlasit. Ano na rozdrbkanych priamych zjazdoch to moze navodit pocit vacsej stability, ale chytat brzdne body, aby si trafil spravny apex, tak to sa mi dari na analogu lepsie a prejazd zakrutou mam rychlejsi. Nie vzdy vyssia hmotnost pomaha .

 
ace_9 kimlo 22.04.2020 (17:21)

0


Mam skor dojem ze to je pravda, iba ak niekto je spokojny so zjazdom v style "pustit to napriamo z kopca a dufat v najlepsie" Potom to logicky celkom dava zmysel, ze tazsi bike pojde dole stabilnejsie. Ale pre tych, ktori pri zjazde vyuzivaju aj nejaku techniku a vedia prejst aj viac ako iba priamy, relativne prejazdny usek, uz ta hmotnost taky pozitivny vyznam nema. To by na downhill zavodoch mali vsetci na bikeu pripevnene desatkilove zavazia

 
adam.milo111 N/A 22.04.2020 (14:07)

0


Tak potom sa necháš tahať len na motore, zaručujem ti že ak chceš sa slušne rozbiješ na ebiku do kopca. Čo sa týka zjazdu, bike je možno menej svižny a obratný...no zaručene je rýchlejší a stabilnejší vďaka váhe, rovnako hrá rolu aj zotrvačnosť a grip. Toto všetko nepoprieš a všetko je o zvyku. Ja som napíklad dal takmer identický čas v zjazde na rovnakej trati pri bežnom a ebiku .

 
N/A adam.milo111 22.04.2020 (21:54)

0


moje kredo je zi a nechaj zit. Ja som si digital kupil ako doplnok na vyplnenie zimy a som s nim maximalne spokojny. A tepy aj na nom vytiahnem na 180. Digital vozi sirsie pneu a to je klucove a dava to vacsi pocit istoty . Ale na analogu dam na dobrej enduro trati digital do smutku...to mi ver.

 
GaliPet 22.04.2020 (07:42)

0


🤑

 
romanporuban 29.04.2020 (09:01)

0


Isteze je e-bike STABILNEJSI, nikto tu nepise ze je obratnejsi!
Boze, tolko chytrolinov, asi netusite nic napr o moto endure kde je vaha cca 4 x ebike, zda sa vam pomale, nestabilne alebo aj neobratne ?

 
N/A romanporuban 29.04.2020 (09:43)

0


ahoj Roman, jazdil som dost dlho slovensky pohar na WR250F a viem o com hovorim . To sa neda porovnavat s ebike.

 
romanporuban N/A 29.04.2020 (11:51)

0


ahoj Caro, ja jazdim EXC350 E-Freeride, nejake to medzinarodne Rally, mam aj e-bike aj klasiku, za mna klasika lepsia na fakt utiahnutych vingloch medzi stromami a lahsie prevedenie skokov, ale na zasadne rozdiely v celkovom ponati to nevidim, hlavne ak sa bavime o nesutaznom cyklo enduro mode, ja napr. osobne si vzdy radsej beriem e-bike pre celkovy lepsi priemer vyzitia.
Je to na dlhu diskusiu a nastastie si kazdy moze vybrat a uzivat co mu sadne, napisal som hlavne preto, lebo sa mi tu javili niektore ako dost hejtovo ladene komentare, mimochodom Tvoj som tak nevnimal, v zasade mas pravdu, hmotnost nie je vzdy vyhodou, ale da sa obcas technikou do miery odrbkat, vieme z motiek....ale na to su ine fora

Motky som tam hodil len ako priklad, pretoze som hlavne na e-freeride skusil aj nejake tie cyklo downhill traily :Z; a vobec to nebolo zle, napr stabilita oproti cyklo klasike na rockgardenoch neporovnatelna,e-bike nieco medzi, fyzika je ista - tazisko, valiva hmota, sirka plastov ...

 
N/A romanporuban 29.04.2020 (15:00)

-2


Rad Ta poznavam. Vieme o čom hovoríme a tiež ma laka aj e enduro moto. Idem cez vikend nieco vyskusat len by mohlo viac naprsat... ty vies o com tocim 😀 tu je fakt vela orbornikov na vsetko caves a drz sa

 
sorcerer 21.06.2020 (09:13)

0


mňa by vcelku zaujímalo, čo je na ňom také drahé. rám hliník, radenie najlacnejšia 12s sada na trhu, brzdy podľa hodnotení dobré, ale patria medzi lacnejšie, vidla entry level ... mnohé o 1000€ lacnešie stroje sú na tom s výbavou lepšie

 
Ondres 21.04.2020 (21:39)

-2


E-enduro? Načo??? Radšej e-zjazdak, lebo enduro vzniklo aby si ľudia užili aj stúpania aj zjazdy. Pri motore je enduro zbytočnosť, zjazdak je stabilnejší. No a ten článok...

 
adam.milo111 Ondres 22.04.2020 (14:09)

0


e-zjazdak?

 
MisoGrno2 adam.milo111 22.04.2020 (15:21)

1


presne tak. kazdy e-bike je vykonny e-zjazdak. cim viac olova so sebou dole kopcom, tym vyssia rychlost. len sa nebat a nebrzdit zbytocne

 
Ondres adam.milo111 23.04.2020 (10:18)

0


Sorry, ty píšeš clanky a nemáš ani prehlad o tom, čo je na trhu? Skorej to je na 😊. Najvacsie znacky ako Specialized má Turbo Kenevo, lider ebajkov Haibike ma Xduro Dwnhl, Rotwild atď...
Takže pred smajlíkmi, by som sa osobne pozrel, či ten dotyčný má pravdu

 
adam.milo111 Ondres 23.04.2020 (10:37)

0


tak ty si to vobec chlapec nepochopil preto sa zasmejem aj tebe pobavil ma komentar "e-enduro načo? radšej e-zjazdak" myslím ak ma nieto troška logickej úvahy toto nemôže mysliet važne. Asi napíšem Bernardovi Kerrovi alebo Samovi Pilgrimu prečo vlastne jazdia na e-endurach

 
martinc adam.milo111 23.04.2020 (11:56)

0


Taky Rob Warner by tuto debatu asi kvetnato zaklincoval

 
N/A adam.milo111 23.04.2020 (12:11)

0


lebo im aj za to dobre platia

 
romanporuban Ondres 29.04.2020 (15:39)

0


Super, tak nech sa zadari a paci, dnes uz prsi, ved sa uz pomaly nechutne prasilo

 
Pridaj komentár