Test: Mondraker Crafty R 29 alebo e-enduro do každých podmienok

Značka Mondraker ponúka širokú škálu špičkových “klasických” bicyklov pre náročný terén, a preto niet divu, že pri elektro modeloch tomu nebolo inak.

Španielsky výrobca prináša na scénu model Crafty na 29” kolesách. My sme dostali do testu konkrétne Crafty R 29. Základom je už pomerne obľúbený pohon Bosch štvrtej generácie Performance Linex CX a batéria integrovaná v ráme s kapacitou 625 Wh.

Umiestnenie batérie v spodnej rámovej rúrke je už viac-menej štandardom, no Mondrakeru sa to podarilo naozaj slušne integrovať bez zbytočného “nafúknutia” rámovej rúrky. Zásuvka zo spodu rámu je utesnená síce gumovou záslepkou, no nepokladám to celkom za šťastné riešenie. Zvlášť po jazde v blate a následnom nabíjaní sa mi tam ľahko dostali nečistoty.


Na prvý pohľad sa Crafty R javí ako nemotorné enduro a k tomu ešte batéria a motor? No ale musím vás vyviesť z omylu, ale to si nechám až na neskôr, teraz sa poďme ďalej venovať špecifikáciám.

https://foto.mtbiker.sk/Cesta/2019/test_mondraker_crafty_r_29/Mondraker_23.jpg

29” kolesá, rýchlik z ebike divízie

Mnoho výrobcov sa riadi tým, že ebike by mal mať vzadu menšie kolesá na poriadnych pluskových plášťoch (27,5” +). Som celkom rád, že Mondraker Crafty R nezapadá medzi nich a zachoval si konštrukčné prvky ako klasický bike. Na 29” kolesách ide naozaj rýchlo a výborne prekonáva nerovnosti.


Myslím, že aj hmotnosť Craftyho troška dopomáha k lepšej stabilite a príjemnejším prejazdom technických úsekov a naopak, grip biku sa zlepšuje s jeho hmotnosťou... ja som tomu neveril, kým som to nevyskúšal! Ebike je naozaj bezpečnejší v zjazdoch.


Osadenie bicykla sa nesie v réžii SRAM-u a Shimana. Rozsah kazety 11-50 riadi prehadzovačka SX a samozrejme 1x12 rýchlostná sada. Brzdy Shimano MT 520 sú 4 piestové s kotúčmi 203 mm. Model si vyslúžil zdvih 160/150 mm a o tlmenie sa stará vidlica Fox 36 Rythm a zadný tlmič Fox Float DPX2 EVOL.

Za mňa je Fox Suspension výbornou voľbou a kto má rád maslový chod tlmenia, vrelo odporúčam. Rovnako musím pochváliť brzdy Shimano za ich výborné brzdné vlastnosti aj po naozaj dlhých zjazdoch, kedy nestratili na účinnosti. Riadidlá o šírke 780 mm, ako aj zvyšok komponentov nesie značku OnOff. Sedlovka pri M-kovom ráme má zdvih 125 mm.


Geometria - Mondraker štandard

Geometria Mondrakerov je už zrejme všetkým jasná, ale ak by sa predsa niekto našiel, priblížim ho pár slovami: dlhý predný trojuholník, predkopnutá vidlica. Chvíľku som si musel zvykať na uhol hlavovej rúrky 65,5 stupňa, ale nakoniec sa to ukázalo v teréne ako veľké plus. Nájazdový uhol vidlice je tým aj v strmších zjazdoch priamy, čiže dokáže aj viac absorbovať nárazy kolesa v teréne.


Poloha sedenia je komfortná a posadí vás pekne do centra. V prudkom stúpaní som mal pocit jemného kolísania, čo vyriešite uzamknutím vidlice a tlmiča. Diaľkové ovládanie vidlice a tlmenia pri elektrobicykli chýba, no neprekážalo mi to. Ale uznávam, že niekomu môže...

Prax - chcem elektrobike!

Keď som dostal možnosť testovať ebike, nemal som veľké očakávania. Zároveň by som rád poukázal nato, že toto je môj prvý test ebiku, aj keď už som mal možnosť vyskúšať pár modelov. Rovnako som sa prvýkrát stretol s pohonom od Bosch, začnem teda tým.

Čo sa týka sily pohonu, tam by som veľké rozdiely nevidel oproti Shimanu, skôr by som ocenil ovládanie a displej na riadidlách s množstvom rôznych potrebných informácií, ako napríklad: dojazd, watty, ktorými tlačíte do pedálov, kadencia či % batérie.


Jazdné vlastnosti Craftyho boli skutočne výborné, síce mal bike pri vážení cca 24 kg, ale výrazne to neovplyvnilo jeho správanie v teréne. Jazdil som na ňom starú dháčku zo Straníka a nemal som najmenší problém doletieť všetky skoky a v zákrutách bol stále hravý.

Rýchlo sme si na seba zvykli a počas môjho testovania som úplne zmenil názor na “elektrocyklistiku”. Zrazu sa človek vyberie na to, čo boli kedysi celodenné výjazdy (mám na mysli napr. na enduro biku) a za dve hodinky to otočí. No a ešte si aj slušne zamaká.


Na režime TURBO bol Crafty rýchly, ale po presiahnutí 25 km/h ste šliapali za svoje a slušne ste si zamakali. Pri presunoch som používal režim ECO a tým som pošetril dosť z baterky. Kapacita batérie bola skvelá, dal som si napríklad 60 km, 1200 m výškových a ešte mi ostalo 30 % z batérie.


Mondraker Crafty R 29 prináša kopec zábavy a taktiež pohodlia, vynikajúce držanie jazdnej stopy a dobre integrovanú batériu. Myslím, že bicykel dosahuje veľmi dobrý pomer kvality a ceny a zase o niečo posúva hranice... Cena predstaveného modelu sa pohybuje okolo 5 599 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
adam.milo111 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Orbea Rise LT M10 2025 – menej elektro, viac bike
Za tie roky, čo píšem recenzie, sa už pomaly stáva pravidlom, že najväčšie rakety prichádzajú vždy až na samom konci sezóny.
Test: Tern Orox - cargo e-bike na každú situáciu
Kam by ste išli, ak by vás bicykel mohol zobrať kdekoľvek? Alebo odviezť čokoľvek, pretože bicykel to zvládne? To sú otázky, na ktoré vám Orox zodpovie s prehľadom.
Test: Canyon Spectral  – „Keď sa trail s endurom snúbi“
Zháňate tátoša do ťažkého terénu? Ak viete, čo od bicykla chcete a ste vyrovnaní s tým, že vám investícia doňho zhltne zopár tisíc, mám pre vás jeden tip.
keyboard_arrow_up