Kliknutím prejdeš na
rockmachine.sk
Reklama
Torque Caps - čo je to a na čo je to dobré?

Torque Caps - čo je to a na čo je to dobré?

25 komentárov

bimjeam 11.11.2019 8 fotografií   Horsky Bike Horska Cyklistika Sram Predstavenie Komponenty Oska Naboje Kolesa Vidlice

Torque Caps možno vozíte na svojom bicykli a pritom ani o tom neviete. Ako ich využiť vo svoj prospech alebo eliminovať ich nevýhodu? To sa dozviete v tomto článku.

 

Skôr než vás však zaplavím informáciami, v prvom rade by sa patrilo povedať, že čo to vlastne ten Torque Caps je. Systém Torque Caps predstavil ešte začiatkom roku 2016 americký koncern SRAM spolu s nábojmi a kolesami série ROAM. Jedná sa o “oversize” koncovky náboja, ktoré majú väčšiu kontaktnú plochu ako štandardné koncovky, čím sa dosiahne lepšia torzná tuhosť v kontakte medzi nábojom a vidlicou.

Keďže na to treba logicky aj vidlicu, ktorá je s týmito koncovkami kompatibilná, SRAM - ako vlastník značky RockShox začal nenápadne produkovať svoje vidlice s viac vyfrézovanou dosadacou plochou. Postupom času a s rozšírením tohto štandardu s vidlicami RockShox sa do výroby Torque Caps koncoviek pustili aj viacerí výrobcovia nábojov.



Ako zistím, či mám “Torque Caps” vidlicu alebo náboj?


Zoznam vidlíc RockShox, ktoré disponujú technológiou Torque Caps, nájdete napríklad na tomto odkaze. Jednoduchšie by však malo byť skontrolovanie spodnej časti ľavej nohy vidlice, kde sa zvykne nachádzať nálepka s nápisom “torque cap compatible”. Pokiaľ ide o koncovky náboja, tak štandardné koncovky majú vonkajší priemer 21 mm, zatiaľ čo Torque Caps majú vonkajší priemer 31 mm. Veľmi častým javom je, že výrobca osadí bicykel Torque Caps vidlicou a nábojom, ktorý má štandardné koncovky.

Technicky to síce žiadny problém nie je, nakoľko vidlica je spätne kompatibilná, no môže vám to trochu znepríjemňovať život pri častom nasadzovaní predného kolesa. Kým koleso so štandardným nábojom s pevnou oskou do non-torque cap vidlice založíte úplne ľahko a jednoducho, v prípade Torque Caps vidlice už musíte koncovky náboja pridržiavať v presnej polohe, aby ste mohli prestrčiť osku cez náboj.

Na tento problém existujú len dve riešenia. Tým prvým je upgrade na Torque Caps koncovky, v prípade, že ich výrobca náboja ponúka. U veľkých výrobcov ako je napr. DT Swiss, Hope alebo Mavic to nie je problém.



Čo ak žiadny “Torque Caps” náboj nechcem?


Druhou možnosťou je zaobstarať si malé nalepovacie redukcie (na obrázku od značky Newmen), ktoré sa umiestnia do príliš odfrézovaných dosadacích plôch na vnútornej strane spodných nôh v oblasti osky a zrazu je po probléme. Síce tým nevyužijete potenciál tuhosti vidlice, no určite vám to uľahčí nasadzovanie predného kolesa do vidlice.



Kto by mohol takýto upgrade oceniť?


V prvom rade určite ťažší jazdci, ktorí majú pocit, že sa pod nimi vidlica má tendenciu krútiť. Mierny nárast tuhosti určite padne vhod aj technickým jazdcom, ktorí dávajú svojmu bicyklu poriadne “nažrať”. Pokoj v duši nájdu určite aj cyklo-perfekcionisti, nakoľko náboj bude dosadať dokonale do vidlice a rovnako aj po vizuálnej stránke bude všetko pekne lícovať.


Plusy:

  • vyššia torzná tuhosť celku koleso - vidlica
  • presnejšie riadenie

Mínusy:

  • nutnosť použitia náboja s Torque Caps koncovkami
  • v prípade absencie Torque Caps koncoviek sa horšie vkladá náboj kolesa do dosadacích plôch vidlice




Ak vás článok zaujal, môžete sa tešiť na ďalšie pokračovania s tematikou ozrejmenia funkcie a významu nových štandardov a technológií, prípadne si pozrieť niektorý z podobne ladených článkov, ktoré už boli publikované:



Zdroj fotografií: sram.com, bikeradar.com


Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Vidlice a tlmiče)

Komentáre

tomasspura 11.11.2019 (16:17)

Torque Caps - čo je to a na čo je to dobré?
Len na prepletenie kolesa , menil som na fox a neostavalo mi nic ine iba zmenit naboj .
Dalsia nanutena nekompatibilita, aby clovek bol co najmenej motivovany prejst do druheho tabora.

 
Lechu tomasspura 12.11.2019 (11:19)

Ale ved mozes pouzivat naboj/vidlica system starom standarde v pohode, nikto nic nenuti...

 
bimjeam Lechu 12.11.2019 (11:31)

predpokladám, že na starom biku mal Tomas náboj s torque koncovkami a nová vidla fox umožňovala použitie len štandardných koncoviek. Netuším však prečo nešiel radšej cestou kúpy klasických koncoviek, prípadne cestou sústruhu miesto prepletania a kúpy nového náboja

 
tomasspura bimjeam 12.11.2019 (13:32)

Presne tak (akurát bike aj náboj bol nový), náboj mal koncovky torque cap, náhradné "štandard" sa zohnať nedali. Cannondale ani nebol poriadne schopný identifikovať náboj a posielali si ma hore dole .
Sústruh som nechcel riešiť. Takže ostávalo iba zmeniť naboj.

 
MageZ 12.11.2019 (11:11)

nebolo jednoduchsie pouzit pri nedostatku tuhosti standartnu 20mm os, ako vymyslat dalsi nezmysel? bolo, ale kedze ide SCAM, tak to dopadlo takto

 
Polo MageZ 12.11.2019 (11:43)

20mm os pride ako mega novinka tak za dva roky

 
jani323f 11.11.2019 (17:06)

A preto Cannondale vyrobil Lefty, ktorá je síce jednonohá no torzná tuhosť je najvyššia a žiadna iná vidlica sa jej nevyrovná, samozrejme nemyslím Ocho ale PBR dvojkorunku.

 
Wechet jani323f 11.11.2019 (18:09)

No neviem, napríklad fox 36 vo verzií s 20mm oskou má určite väčšiu tuhosť. Bavil som sa s mechanikmi a aj jazdcami čo jazdia naozaj veľa a radšej volia klasické XC vidlice ako lefty lebo minimálne je problém so servisom na nové sa náhradné diely nedajú kúpiť a treba posielať vidlicu a o zložitosti v porovnaní s RS/Fox sa ani nemusíme baviť. Jediná výhoda čo uznávam že je naozaj citeľná je citlivosť vidlice vďaka ihličkovým ložiskám a upsidedown konštrukcií.

 
ppi jani323f 12.11.2019 (07:55)

Hentomu veru neverim ani vo sne (aj ked sa to po webe vselikde pise) ze lefty je tuhsia ako hocaka kvalitnejsia dvojnoha vidla. Ibaze by to bolo prisnejsimi toleranciami vo vyrobe, pouzitymi drahsimi/pevnejsimi materialmi, ale urcite nie jednonohym dizajnom.

 
jani323f 11.11.2019 (18:20)

Mám aj druhý bike na ktorom mám Fox 36 Talas RC2 s QR20 na 26", a môžem povedať že je extremne tuhá ale Lefty je tuhšia a ano samozrejme servis je achilovka Leftín a taktiež nutný reset lineárnych ložísk, ktorý je potrebné absolvovať častejšie ako sa píše v manuáli

 
Kristina jani323f 11.11.2019 (19:11)

Porovnávaš XC vidlicu Ocho s Enduro vidlou Fox 36mm???

 
Kristina jani323f 11.11.2019 (19:12)

špatne zaradená odpoveď. Reagovala som na užívateľa Wechet.

 
MikeSV 11.11.2019 (18:50)

Toto mam napisane na vidle a nevedel som o co ide. Ale tie caps tam urcite nemam kedze oska sa nasadza naozaj obtiaznejsie. Ale nie je to zas nejaka katastrofa takze to riesit ani nebudem.

 
tomasspura MikeSV 11.11.2019 (19:10)

Ale nie je dôvod, aby išla ťažko. Mal som RS Pike s torgue caps a tomu zodpovedajúci náboj s koncovkami a všetko išlo super lahko.

 
Summit tomasspura 12.11.2019 (13:20)

Si nepochopil,ide to horsie keď nemas kompatibilný naboj tým pádom musíš koleso pridvyhnut keď dávas pevnú os.

 
MikeSV 11.11.2019 (20:16)

Ale ja prave nemam ten naboj, iba torque caps compatible vidlu, rs lyrik.

 
Marechek 12.11.2019 (08:48)

Ja som nahodil torgue caps na náboj od DT , používam RS pike.
A celé som to robil iba kvoli tomu častému nasadzovaniu kolesa. presne kvôli tomu čo je spomenuté ako mínus v článku, išlo to horšie.
Teraz som spokojný ako sa to nasadzuje ale rozdiel v tuhosti som asi ani nepostrehol

 
Robio Marechek 13.11.2019 (11:26)

Technologia splnila ucel = priniesla zisk vyrobcovy.

 
mathesius 12.11.2019 (14:21)

som stastny ze mam vpredu 9mm QR a nemusim nic riesit

 
Lechu mathesius 12.11.2019 (16:23)

Ked pojazdis agresivne v tazsiom terene zistis ze to take v pohode vobec neni. Ale mozna to jednoducho nepotrebujes lebo take dobrodruzstva nepodnikas

 
mathesius Lechu 12.11.2019 (16:49)

Nejazdim agresivne v tazkom terene ale neagresivne v lahkom terene

 
Robio 13.11.2019 (11:25)

A dostaneme aj nejake realne zmerane laboratorne data ze to zvysuje tuhost ? alebo len PR reci.

 
bimjeam Robio 13.11.2019 (11:34)

Až budem mať k dispozícii laboratórium, tak mile rád
A k tomu PR: Cieľom tohto článku je ozrejmiť k čomu táto fičura je, čo ten nápis "torque cap compatible" znamená, ako to možno využiť, alebo že sa dajú zohnať redukcie, ktoré ti uľahčia nasadzovanie osky.
Nikomu to nevnucujem, ani netrvrdím, že to lepšie.
Vidlice od RS sú masovka, väčšina z nich to umožňuje a trochu osvety snáď nezaškodí.

 
Robio bimjeam 13.11.2019 (11:42)

Ja som to skor myslel na samotnych vyrobcov. Lebo mi pride ze od vyrobcov nedostavame ziadne realne parametre. Vase clanky mam rad a ako vravite, osveta nezaskodi. Ono uz je toho tolko ze sa v tom clovek straca.

 
karrollko 13.11.2019 (19:45)

netusim ktory rok to bol ale specialized mal este na 26" kolesach s klasickym upinakom velke nazvyme to konusove matice a uz vtedy sa chvalili ze tuhost vidlice oproti klasickej 17tke matke je XY% vacsia vdaka vacsej ploche.

 
Pridaj komentár