Torque Caps - čo je to a na čo je to dobré?
Torque Caps možno vozíte na svojom bicykli a pritom ani o tom neviete. Ako ich využiť vo svoj prospech alebo eliminovať ich nevýhodu? To sa dozviete v tomto článku.
Skôr než vás však zaplavím informáciami, v prvom rade by sa patrilo povedať, že čo to vlastne ten Torque Caps je. Systém Torque Caps predstavil ešte začiatkom roku 2016 americký koncern SRAM spolu s nábojmi a kolesami série ROAM. Jedná sa o “oversize” koncovky náboja, ktoré majú väčšiu kontaktnú plochu ako štandardné koncovky, čím sa dosiahne lepšia torzná tuhosť v kontakte medzi nábojom a vidlicou.Keďže na to treba logicky aj vidlicu, ktorá je s týmito koncovkami kompatibilná, SRAM - ako vlastník značky RockShox začal nenápadne produkovať svoje vidlice s viac vyfrézovanou dosadacou plochou. Postupom času a s rozšírením tohto štandardu s vidlicami RockShox sa do výroby Torque Caps koncoviek pustili aj viacerí výrobcovia nábojov.
Ako zistím, či mám “Torque Caps” vidlicu alebo náboj?
Zoznam vidlíc RockShox, ktoré disponujú technológiou Torque Caps, nájdete napríklad na tomto odkaze. Jednoduchšie by však malo byť skontrolovanie spodnej časti ľavej nohy vidlice, kde sa zvykne nachádzať nálepka s nápisom “torque cap compatible”. Pokiaľ ide o koncovky náboja, tak štandardné koncovky majú vonkajší priemer 21 mm, zatiaľ čo Torque Caps majú vonkajší priemer 31 mm. Veľmi častým javom je, že výrobca osadí bicykel Torque Caps vidlicou a nábojom, ktorý má štandardné koncovky.Technicky to síce žiadny problém nie je, nakoľko vidlica je spätne kompatibilná, no môže vám to trochu znepríjemňovať život pri častom nasadzovaní predného kolesa. Kým koleso so štandardným nábojom s pevnou oskou do non-torque cap vidlice založíte úplne ľahko a jednoducho, v prípade Torque Caps vidlice už musíte koncovky náboja pridržiavať v presnej polohe, aby ste mohli prestrčiť osku cez náboj.
Na tento problém existujú len dve riešenia. Tým prvým je upgrade na Torque Caps koncovky, v prípade, že ich výrobca náboja ponúka. U veľkých výrobcov ako je napr. DT Swiss, Hope alebo Mavic to nie je problém.
Čo ak žiadny “Torque Caps” náboj nechcem?
Druhou možnosťou je zaobstarať si malé nalepovacie redukcie (na obrázku od značky Newmen), ktoré sa umiestnia do príliš odfrézovaných dosadacích plôch na vnútornej strane spodných nôh v oblasti osky a zrazu je po probléme. Síce tým nevyužijete potenciál tuhosti vidlice, no určite vám to uľahčí nasadzovanie predného kolesa do vidlice.Kto by mohol takýto upgrade oceniť?
V prvom rade určite ťažší jazdci, ktorí majú pocit, že sa pod nimi vidlica má tendenciu krútiť. Mierny nárast tuhosti určite padne vhod aj technickým jazdcom, ktorí dávajú svojmu bicyklu poriadne “nažrať”. Pokoj v duši nájdu určite aj cyklo-perfekcionisti, nakoľko náboj bude dosadať dokonale do vidlice a rovnako aj po vizuálnej stránke bude všetko pekne lícovať.Plusy:
- vyššia torzná tuhosť celku koleso - vidlica
- presnejšie riadenie
Mínusy:
- nutnosť použitia náboja s Torque Caps koncovkami
- v prípade absencie Torque Caps koncoviek sa horšie vkladá náboj kolesa do dosadacích plôch vidlice
Ak vás článok zaujal, môžete sa tešiť na ďalšie pokračovania s tematikou ozrejmenia funkcie a významu nových štandardov a technológií, prípadne si pozrieť niektorý z podobne ladených článkov, ktoré už boli publikované:
- Bottomless tokeny - čo je to a na čo je to dobré?
- Micro spline - japonská odpoveď na sady SRAM Eagle
- Pevné osky - typy, štandardy a rozmery
- Nový štandard boost - o čom to vlastne celé je?
Zdroj fotografií: sram.com, bikeradar.com
Komentáre Zobraziť komentáre (25)