Krstní otcovia horskej cyklistiky - Tom Ritchey

Krstní otcovia horskej cyklistiky - Tom Ritchey

Pri mene Tom Ritchey sa väčšine z nás vybavia ikonické komponenty s logom Ritchey. Kariéra tohto pána je však omnoho zaujímavejšia. Chcete vedieť viac?

Pretekár, konštruktér, inovátor, vynálezca, filantrop. Toto sú v skratke hlavné oblasti, ktorými možno Toma charakterizovať. Dá sa povedať, že spolu Joeom Breezeom, Garym Fisherom, Otisom Guyom a Charliem Kellym je jednou z hlavných postáv, ktoré sa zaslúžili o rozmach horskej cyklistiky v jej pionierskych časoch. Komponenty rovnomennej značky pozná asi každý a príbeh zakladateľa tejto značky rozhodne tiež stojí za prečítanie.



Ako sa to vlastne celé začalo?


K cyklistike priviedol mladého Toma jeho otec, ktorý okrem toho, že bol vyštudovaný inžinier, bol aj veľkým nadšencom cestnej cyklistiky. Ten ho vo veku 11 rokov naučil, ako vypliesť koleso a nahodiť naň galusku. Už tu sa prejavil podnikavý duch Toma juniora, ktorý začal zarábať tým, že starším bikerom z mesta centroval kolesá, opravoval defekty a nahadzoval nové "galdy".

Takýmto štýlom si zarobil na svoj prvý bicykel. Ako 14-ročný sa pripojil k miestnemu cyklistickému tímu Belmont Bicycle Club. Neskôr si za zarobené peniaze kúpil poškodený rám Cinelli “B”. Tu opäť zaúradoval Tomov otec, ktorý ho naučil narábať s bronzovou pájkou a horákom, aby si mohol poškodený rám vlastnoručne opraviť. (Len tak na okraj, Tomov otec sa v tom čase zabával po poobediach výrobou vozidla na parný pohon.)

Zakrátko si už Tom privyrábal opravami poškodených oceľových cyklorámov svojich tímových kolegov. O dva roky si vo veku 15 rokov kúpil za 21 dolárov od miestneho výrobcu set rúrok a mufien a rozhodol sa postaviť si vlastný pretekársky rám podľa svojich predstáv.



Profesionálna kariéra cyklistu


Na tomto ráme povyhrával množstvo lokálnych pretekov. Zakrátko Tom jazdil už za juniorský národný tím USA a následne za národný cestný cyklistický tím USA. Popritom sa stihol stretávať aj s partičkou týpkov vo flanelových košeliach, ktorí vo voľnom čase súťažili na klunkeroch v zjazdovaní miestnych kalifornských kopcov. V roku 1976 Tom síce ukončil pretekársku kariéru, no vďaka tomu sa koncom sedemdesiatych rokov preorientoval na horskú cyklistiku. Počas svojej aktívnej kariéry absolvoval preteky ako Downieville Classic, La Ruta, Trans Andes, Trans Alps a Cape Epic.



Spoločný biznis a vlastná cesta - vízia a plán


Podnikateľské začiatky súvisia s praotcom horských bicyklov Joeom Breezom, ktorý Toma, ako známeho “framebuildera” oslovil so žiadosťou o stavbu tandemu, na ktorom mali v pláne s Otisom Guyom prejsť naprieč celou Amerikou. Tom tandem postavil na balónových plášťoch, aké používali povojnové cruisery, a to sa neskôr zapáčilo aj Garymu Fisherovi, ktorý si nechal postaviť 26” MTB rám.

Gary prišiel s nápadom, že by takéto bicykle mohli predávať, a tak sa zrodila spoločnosť Ritchey MoutainBikes, do ktorej naverbovali aj Garyho kamaráta a spolubývajúceho Charlieho Kellyho, ktorý mal s Garym na starosti predaj bicyklov, ktoré Tom Ritchey vyrábal. Novovzniknutá kategória horských bicyklov sa predávala ako teplé rožky a len za prvé tri roky spoločnosť postavila cez 1 000 rámov.

V roku 1983 však Tom spoločnosť z osobných dôvodov opúšťa, následne sa pridáva aj Charlie Kelly. Zvyšné rámy Tom predáva novovzniknutej značke Rocky Moutain Bicycles. Ritchey zakladá novú spoločnosť, kde plánuje zúročiť svoje dlhoročné skúsenosti s výrobou rámov a skladaním bikov pod názvom Ritchey Design. Spoločnosť sa sústredí na produkciu “MTB-specific” komponentov, ktoré v tom čase na trhu chýbajú. V druhej polovici osemdesiatych rokov patrí horským bicyklom už 25%-ný podiel na trhu a v tom čase je Ritchey Design spolu so Shimanom jednotkou na trhu s MTB komponentami.



Tak trochu neštandardný šéf


Ani navzdory veľkému úspechu sa z Toma Ritcheyho nikdy nestal typický majiteľ a šéf. Napriek permanentnému nárastu výroby a rozširovania ponuky sa nevzdal kontaktu s cyklistikou a ešte pár rokov dozadu najazdil každú sezónu cez 10 tisíc míľ (16 093 km). Jeho úloha vo firme spočíva hlavne v návrhu a testovaní produktov a nikdy sa nevzdal ani občasného pájkovania oceľových rámov, ktoré ho neodmysliteľne sprevádzajú od jeho tínedžerských čias.



Projekt Rwanda - charita v utajení


Po tom, ako Toma opustila jeho prvá manželka v roku 2005, sa dostavila kríza, ktorú sa Tom snažil prekonať únikom z reality v podobe cyklovýletu do Rwandy. Tam ho očarila okolitá zvlnená krajina a súťaživosť miestnych ľudí, ktorí sa na starých bicykloch aj napriek ťažkým nákladom snažili súťažiť s Tomom. Veľa ľudí sa tu živí zberom kávových zŕn, ktoré zvážajú na drevených bicykloch na ďalšie spracovanie.



Rwanda vzhľadom na občiansku vojnu v roku 1994 a jej následky nemala žiadny národný cyklistický tím. Tom sa rozhodol, že podporí jeho vznik, aby miestni ľudia mali určitý vzor a možnosť reprezentovať krajinu na medzinárodnej úrovni v oblasti, ktorá je úzko spätá s ich životmi. Tak sa v roku 2006 zrodil Projekt Rwanda, ktorého súčasťou je aj organizácia pretekov pod názvom Rwandan Wooden Bike Classic, na ktorej súťažia miestni cyklisti na horských, drevených a jednoprevodových bicykloch.

Účasť prvého ročníka činila cez 3 000 osôb. Aby naštartovali ekonomiku, vymysleli spolu s kamarátom Jaredom Millerom a Dr. Timom Schillingom systém mikropôžičiek, za ktoré si farmári môžu zakúpiť cargo bike - tzv. “coffee bike”, na ktorom dokážu prevážať ťažké náklady kávy na ďalšie spracovanie, čím podstatne zvýšia svoju efektivitu.

Dizajn cargo biku samozrejme navrhol sám Tom Ritchey. Paradoxne na týchto bicykloch nenájdete žiadne komponenty Ritchey a sám Tom nechce, aby jeho meno figurovalo na stránkach tohto projektu, pretože nechce, aby tento projekt vyzeral ako marketing a propagácia jeho značky.



Invencie Toma Ritcheyho, alebo čo ste pravdepodobne netušili


Tom ako prvý navrhol špecifický dizajn figúr pre MTB plášte, keď spolu s japonskou firmou IRC prišli v roku 1984 na trh s prvými skladacími plášťami pre MTB, ktoré mali 120 TPI. V roku 1988 vďaka rozmachu v oblasti IT prišiel s dezénom navrhnutým pomocou softvéru, ktorý vypočítal analýzu vektorových síl. Výsledkom bol rozdielny dizajn vzorky pre predné a zadné koleso, čo dovtedy bolo niečo nevídané.



V roku 1985 ponúkal prvý zváraný dvojstenový ráfik pre MTB s vnútornou šírkou 25 mm, ktorý mu na zákazku vyrábala firma Ukai. V 1989-tom zase zaradil do ponuky dvakrát zoslabované špice, ktoré pre neho vyrábal v tom čase nie moc známy výrobca reproduktorov, ktorého od roku 1994 môžete poznať pod názvom DT Swiss.

V roku 1995 tak trochu predbehol dobu, keď prišiel na trh s MTB kľukami na dvojprevodník pre systém 2x9. V tom čase to osádzal napríklad na modely Jekkyl americký Cannondale, no tento systém sa na trhu moc neujal. Teda až kým ho s veľkým úspechom po rokoch znovu neoživil Sram so sadou XX1, ktorá mala o pastorok a dva zuby na kazete viac.

Jeho invencií je rozhodne viac, ako sa do tohto článku zmestí, no spomeniem ešte, že prvých 10 horských rámov, ktoré Tom Ritchey vyrobil v roku 1977, bolo určených pre rozmer 650B, teda 27,5”. Tom videl v tomto rozmere omnoho väčší potenciál ako v 26”. Veľkí výrobcovia však neskôr vsadili na rozmer 26”, nakoľko možnosti masovej produkcie, najmä v Ázii boli výhodnejšie pre tento rozmer. Ale to už je iný príbeh…



Tom Ritchey v skratke


  • Dátum a miesto narodenia: 1956, New Jersey (vek 63 rokov)
  • Počet vlastnoručne vyrobených rámov od roku 1979: 1000+
  • Počet detí: 6 (s dvomi manželkami)
  • Zápis do cyklistickej siene slávy: 2012



V každom ohľade Tomovi Ritcheymu nemožno uprieť obrovský prínos pre svet horských bicyklov, kde svojimi nápadmi aktívne prispieva už viac ako štyri dekády.



Ak sa vám článok páčil, tak vás možno poteší informácia, že pripravujeme pokračovanie tejto série, prípadne si môžete prečítať aj starší článok o Garym Kleinovi a značke Klein.

Komponenty značky Ritchey sa predávajú vo viac ako štyridsiatich krajinách sveta a nájdete ich samozrejme aj na MTBIKER shope na tomto odkaze.

Zdroj fotografií: ritcheylogic.com, singletrackworld.com
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up136thumb_down comments 22 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Otázka výberu gravel pneumatík je v mojom prípade jasná a je to snáď vidieť v chválospevoch, ktoré odo mňa zožali GravelKing-y. Je preto na mieste sa báť mi poslať na test nejakú inú značku, nakoľko som evidentne zaujatý. A predsa to spravili.
Test: Tufo Swampero -  nič ma nemôže prekvapiť

Test: Tufo Swampero - nič ma nemôže prekvapiť

Ak aj vy patríte k zarytým gravel jazdcom, ktorí sa tešia na každé počasie a neodkladajú bicykel ani pri blate alebo mínusových teplotách, tak sa pohodlne usaďte a prečítajte si moje skúsenosti s pneumatikami Tufo Swampero.
Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy

Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy

Sedlo je časť bicykla v priamom kontakte s najcitlivejšími partiami cyklistu a cieľom každého z nás je mať také, o ktorom ani nevieme.
keyboard_arrow_up