Giant Stupavský Maratón na skvelej úrovni

Túto sobotu sa bikeri postarali o menší dopravný kolaps v Stupave, keď zabrali námestie a priľahlé ulice. Necelá päťstovka sa ich totiž vybrala na trať maratónu na 52 či 96 km; trať, ktorá bola opäť v znamení blata. Ale o tom v reporte...

Príchod a predslov
Štart krátkej trate maratónu bol vyhlásený na 11:00, čo i neranným vtáčikom (ako ja) dovolilo načerpať sily prijateľným nočným spánkom. Stupava je z Piešťan zhruba 95 km (ikeď po veľmi, veľmi kľukatých a úzkych cestách), takže nám v pohode stačilo vyraziť okolo ôsmej. Priateľka mala prísť ranným vlakom a nakoľko ŽSR v sobotu funguje ešte horšie ako v ostatné dni, nedalo sa inak, ako odchádzať už o siedmej ráno. A nebola by to ŽSR, keby sa niečo nepokazilo (2-hodinové meškanie a cesta osobákom, ktorý až po Piešťany nedošiel), a tak sme nakoniec do Stupavy išli z Nového Mesta nad Váhom, tesne po ôsmej. Neubralo to však na nálade a takisto z nej neubral ani pohľad na modrú oblohu – keďže predpoveď na sobotu bola všelijaká. Je škoda, že viacero maratónov túto sezónu bolo tvrdo poznačených vrtochmi počasia – Stupavu nevynímajúc. Vo štvrtok Záhorie takmer sfúkla masívna búrka, ktorá narobila veľa škody v obciach a veľký bordel v lese. Organizátori strávili celý piatok čistením trate (ktorá navyše musela byť preznačená, kvôli organizátormi nezavinenému konfliktu pôvodnej trate s Rally na Borinke. Asi by nikto nechcel stretnúť Rally auto v zátačke " title=" ). V piatok už toľko nefúkalo, no na trať padlo množstvo vlahy, čo z niektorých úsekov spravilo slušné brody. V sobotu však nad krajným západom svietilo slniečko, a tak sa takmer 450 bikerov rozhodlo do Stupavy prísť a potrápiť sa na prichystanej trati. My sme sa do Stupavy dostali pred pol deviatou a chceli sme nafotiť štart dlhej trate. Ten sme však prepásli, keďže nebolo možné nájsť parkovacie miesto (parkovanie riešené nebolo – parkovalo sa na krajniciach po meste). Jedno sme našli po 10 minútach asi 400 metrov od námestia. Potom nasledovala prezentácia (bez dlhšieho čakania a s bohatým obsahom igelitky), pár viet s organizátormi, predštartová príprava a príchod na námestie, kde sa zhromažďovala početná masa bikerov, pripravujúcich sa na krátku trať.

Preteky
Už o 9:45 bolo pred štartovým oblúkom slušné množstvo bikerov, a tak som sa postavil do orientačne 10. radu (čo som trpko oľutoval neskôr). Štartové pole a atmosféra hustla, nad hlavami nám krúžili vrtuľníky s kamerami – človek si pripadal takmer ako na sveťáku " title=". Keď sa však človek pozrel okolo seba, videl veľmi široký vekový a výkonnostný rozptyl pretekárov. Veľa zvučných mien som na tomto maratóne nezaznamenal, a tak mali šancu dostať sa na pódium aj menej ‚tradičné’ mená. V istom zmysle bol Stupavský maratón najamatérskejší maratón, aký pamätám – a to myslím v dobrom. Prišlo množstvo bikerov, ktorí si to po prvýkrát prišli vyskúšať, a to je skvelé. Na druhej strane viacerí troška precenili svoje sily (alebo nepoznali princíp radenia sa pri štarte) a zaradili sa dopredu, a tak sa po štarte, ktorý bol o 11:06, vytvorilo v úvodnom stúpaní viacero kolíznych situácií. Toto prvé stúpanie nás zobralo najskôr po asfalte, neskôr po lúke a následne po širokých, a miestami značne premočených, lesných cestách na hrebeň medzi Mariankou a Borinkou (ak sa mýlim, opravte ma, lokálni...). Blata bolo požehnane, ale nebolo lepivé, ako zvykne bývať v iných pohoriach. Spôsobilo však, že sa široká cesta zmenila na singletrack, kde nebolo možné predbiehať, keďže len jedna stopa bola vyjazdená. Vytvorili sa takto skupinky bikerov, kde nie vždy by všetci v skupinke chceli v nej aj zostať, ale nemali na výber. Hore kopcom to problém nebol, ale keď prišli singletrackové zjazdy, kde sa už ozaj nedalo predbiehať, bolo to o nervy. Hlavne preto, že tie singletracky boli úžasné – a človek si ich nemohol naplno užívať. Vo Zvolene boli singletracky technicky náročné a hravé, v Stupave boli krásne plynúce a s dobrým podkladom; naozaj chutné. Už od ôsmeho kilometra sa začala trať zvažovať a postupne sme sa dostávali nad Železnú Studienku. Tu prišiel krutý výjazd nad Kamzík, ktorí značne znepríjemňovali komáre, ktoré však na iných častiach trate buď neboli, alebo nestíhali. Nad Kamzíkom bola prvá občertvovačka – na 20. km a po 500 výškových metroch akurát vhod. Na občerstvovačke bolo štandardne množstvo ionťákov a vody, banány, musli tyčinky a ovocie. Neštandardne som si všimol veľké servisné vybavenie (aj servisný stojan, ak sa nemýlim) a repelent, ktorý by prišiel vo výšľape k občerstovačke vhod. Pokračovalo sa singletrackmi nad Krasňany a postupne sa vyliezlo opäť na hrebeň (s množstvom singletrackov a výšľapov). Asi na 33. km som toho osobne začal mať plné zuby a siahol som po energetickom géli. O chvíľku však prišiel dlhokánsky zjazd až nad Raču, kde si telo troška oddýchlo. Tu niekde mala byť (a bola) druhá občerstvovačka, bol tu však troška chaos. Na asfaltke nad Račou, kde som mal na tachometri 60 km/h sa na nás vyrútil čierny Citroen a viacerí mali problém sa uhýbať. Žeby nerešpektoval organizátorov, alebo ho nikto nezastavil? Je možné aj to, že cesta bola normálne prejazdná, ale vzhľadom na jej povahu by som očakával, že bude uzavretá... Druhý chaotický moment bol nad občerstvovačkou, kde nás ľudia posielali doľava do kopca, čím nás pripravili o občerstvenie. Občerstvovačka bola totiž ešte o pár desiatok metrov ďalej a bikeri sa museli na nej otočiť, ísť naspäť tých pár desiatok metrov a zatočiť do kopca. Nič to, do cieľa to už je len cez jeden kopec, ikeď slušný. Začalo sa mi celkom dobre ísť a v presvedčení, že trať má 45 km (neviem prečo som si to myslel) a cieľ je blízko, som začal troška skupinke utekať. Na Bielom Kríži som rátal, že ma čaká rýchly zjazd do Stupavy, ale chyba lávky. Čakalo ma ešte vyše 10 kilometrov, ikeď prevažne dole kopcom. Trať sa napojila na tú časť trate, ktorú sme išli od štartu, a tak som si prešiel blatisté lesné cesty aj z druhej strany. Posledný úsek bol však vedený inakadiaľ a prekvapil ‚bonus’ v podobe prenášania bikov pod a nad stromy a vybehnutia asi 200 metrovej stojky. To už na jazdcov čakal naozaj len zjazdík do Stupavy a cieľ na námestí, kde bol príjazd každého pretekára ocenený potleskom slušnej masy ľudí. Na pretekárov sa vrhli hneď tri baby, ktoré však zaujímalo len odstrihnutie čipu a odovzdanie nápoja (podľa výberu ne/alko pivo alebo Gatorade). Na tých rýchlejších sa vrhol aj Pinďo s kamerou a spýtal sa ich na ich bezprostredné pocity.

Vyskovy, rychlostny a tepovy profil

Doprovodný program
Paralelne s pretekmi sa na námestí odohrával sprievodný program, ktorý bol nezvykle bohatý. Pre deti (a zjavne hlavne pre ich rodičov) bol prichystaný Detský Maratónik, divákov bavili koncerty Marcela Berkyho, Barbory Balúchovej, Fuera Fondo, ďalej show na trialovej rampe v podaní VSA Extreme a hlavne moderátor celého podujatia Pinďo. Kto si bol ochotný zaplatiť €50 za 10 minútový let, mohol sa prelietieť vrtulníkom ponad Stupavu a vidieť preteky z vtáčej perspektívy. Zábery z vrtulníku a takisto zo štvorkoliek, ktoré prenasledovali bikerov na trati, budú na DVD, ktoré sa každému pretekárovi čoskoro dostane do rúk.

Po dojazde do cieľa
Keďže kľúče od auta mala priateľka, ktorá sa vracala z trate, len som sa motal okolo cieľa. Atmosféra bola vynikajúca a počasie taktiež, takže sa nebolo kam ponáhľať. Po pár rozhovoroch ma napadlo, že by som si mohol umyť bike – a je škoda, že ma to nenapadlo skôr. Rad už totiž bol polhodinový a to som mal ešte veľké šťastie, keďže neskôr rad narástol na 2 hodiny. Bola tu totiž len jedna funkčná wapka, keďže organizátorom firma, ktorá mala zabezpečovať očistu bikov, 3 dni pred maratónom odmietla a čistenie bikov bolo preto riešené, troška provizórne, slabou WAPkou a vodou čerpanou hadicou z vrchu požiarnej cisterny (bez tlaku). Sprchy sa v čase, keď som prišiel, ešte len dávali dokopy (vyzeralo to ako altánky s nadierkovanými trubkami vnútri – možno sa mýlim), tak som sa provizórne umyl vodou z camelbaku (za veľmi podivných pohľadov okoloidúcich " title=" ). Po „očiste“ sme si išli sadnúť na námestie, kde bolo dostatok lavičiek na sedenie a dostatok slnečníkov, aby chránili pred slnkom početné zhromaždenie bikerov a divákov. Na cestoviny, ktoré boli zahrnuté v štartovnom, sa nečakalo a prišli veľmi vhod – rovnako ako skvelý kotlíkový guláš. Z vedľajšieho stánku rozvoniavala cigánska, ale dostať sa k nej bolo náročné, keďže bola pri nej permanentne 40-členný rad (ktorý zmizol iba vtedy, keď došla cigánska). Atmosféra na námestí bola veľmi príjemná, a tak nikomu nevadilo, že sa začalo vyhlasovať o piatej. Pinďo svoju robotu ovláda, a tak bolo odovzdávanie cien spravené vtipne a aj s potrebnou noblesou. Maratón mal množstvo silných sponzorov, čo sa prejavilo aj na cenách pre víťazov a hlavne cenách v tombole. Na tú čakalo neobvyklé množstvo bikerov a bolo aj prečo. Ceny v hodnote vyše €5.000 od bikových sponzorov potešili určite každého, kto mal to šťastie si prevzať výhernú igelitku. Po tombole a záverečných slovách organizátorov sa námestie značne vyčistilo, ale na pódium prišla kapela Problém 5, ktorá sa starala o dobrú náladu pre tých, čo sa domov ešte neponáhľali. My sme sa rozlúčili a pobrali domov – a s veľmi dobrým pocitom pekne stráveného dňa.

Záver
+ parádna trať – veľmi rozmanitá, na svoje si neprišli len vyznávači výhľadov
+ značenie – aj keď množstvo ľudí značenie kritizovalo a niektorí aj zablúdili, ja osobne som nemal jediný problém (okrem druhej občerstvovačky)
+ sprievodný program a atmosféra na námestí v Stupave – asi najlepšie, čo som na Slovensku videl
+ zdravotné zabezpečenie – profesionálne a efektívne
+ vysporiadanie sa s vrtochmi počasia a konfliktom s Rally (o ktorom sa organizátori dozvedeli len 3 dni pred pretekmi)
- 1 funkčná WAPka – aj keď to nie je vina organizátorov, toto viacerým pokazilo dojem
- riešenie druhej občerstvovačky
- neorganizované parkovanie
- ľudia, čo oddychovali v singletrackoch a brzdili ostatných

Môj celkový dojem z podujatia je veľmi pozitívny. Viem, koľko práce organizátori vložili do prípravy pretekov a viem, že sa im to pár dní pred pretekmi celé skoro zrútilo. Napriek tomu pripravili maratón na nadSlovenskej úrovni a za to im patrí pochvala. Tých niekoľko kiksov, ktoré som spomínal, sa dá odstrániť ľavou zadnou a organizátori si na ne dajú ďalší rok určite pozor. A ak bude aj počasie poslúchať, o rok sa môžeme tešiť na super maratón v Stupave.

A keby niekto našiel fotku štartového čísla 41, budem rád, ak mi ju pošle " title="

Výsledky
http://www.vos-tpk.sk/2009/stupava9.pdf (všetky kategórie)
http://www.stupavskymaraton.sk/#vysledky/2009-leto.htm (po kategóriach)

Diskusia
http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?f=6&t=18878&st=0&sk=t&sd=a

Fotogalérie
http://www.stupavskymaraton.sk/foto/2009-leto/Radka/index.html
http://www.stupavskymaraton.sk/foto/2009-leto/Martin/index.html
http://picasaweb.google.sk/mtbsaldi/STU_09
http://www.stupavskymaraton.sk/foto/2009-leto/1/index.html
http://www.stupavskymaraton.sk/foto/2009-leto/2/index.html

http://www.stupavskymaraton.sk/#foto/aktualne.php

Ohlasy z fóra
jakub023: Podla mna maraton bol dobre zorganizovany na to, ze trasa bola zmenena doslova 48h pred pretekom...
Bolo vela blata, mozno zopar sipiek by sa hodilo na par miestach potom aj tie stromy popadane co boli pri prijazde do ciela ma trochu pobavili, ale posledny zjazd do Stupavy som nepochopil... dost odpadu tam bolo a aj strasne zniceny bolo to ako keby sa islo korytom nejakej strze plnej odpadu z celeho lesa a aj Stupavy.

buko: Nadstandardne zorganizovany maraton (plno sponzorov, stanky, jedlo, pitie, igelitka plna veci (hehe), kulturny program, bohata tombola, akcie pre decka, freestyle na BMX, vrtulnik.. proste vsetko, skoro ako na Tour .

Ale mam pripomienky co sa tyka znacenia - viac ludi sa na to stazovalo (a to nie nejaki bazanti, ale ludia co uz nieco odjazdili), dokonca ich to stalo aj podiove umiestnenie.
Sipky na stromoch boli sice fajn, ale ide o to ze obcas nestacia: ked sa odbaca z "hlavnej" na "vedlajsiu" - hlavne ak ide o prudke odbocenie 90 stupnov - ked uz tam nestoji regulovcik co ukazuje, tak aspon mal by byt krizom cez hlavnu (ktora uz nie je viac tratou) nejaky jasne viditelny prvok ze "tadialto nie" - faborka na zemi, alebo natiahnuta, alebo znacenie vapnom alebo sprejom.

Kopec ludi takto zakufrovalo, alebo odjazdilo alternativne trate, kym sa znova napojilo na trat.
Napriklad to napojenie na Lacov Findlov singlac od Kacina po hrebeni po zltej si vela ludi nevsimlo a slo dalej po zltej (ako ide greenbike), alebo aj samotne napojenie na singlac - z tej zvaznice prudko do brehu doprava si ludia nevsimli a slahali to dalej dole zvaznicou a zisli celkom dole na asfaltku.
Ja som zabludil a so mnou dalsi dvaja - v tom vyslape z Krasnan na Biely Kriz sme si nevsimli ze trat pokracuje po tej bezkarskej trati co ide paralelne s asfaltkou na BK, ale sme pokracovali dalej "po hlavnej" cez Senkarku - studnicku az na tu asfaltku co ide z BK na Cerveny Kriz, kde sme postretavali kopec bikerov co prave vysli z Vydrice co sa rutili dole tou asfaltkou. Tak som sa pekne vratil po stopach odkial som prisiel - strata cca 18min.
Este k tej druhej obcerstvovacke pod asfaltkou na biely Kriz - bola dost nelogicky umiestnena az za tratou - mna regulovcik poslal hned do kopca takze som sa neobcerstvil, nastastie chalani na stvorkolke sa zlutovali a dali mi napit mineralky

Toto boli iba take pripomienky k znaceniu, ja viem ze sa na poslednu chvilu menilo ale aj tak - to znacenie hlavna-vedlajsia tam proste chybalo. Celkovo to ale aj tak hodnotim velmi pozitivne a dakujem malej Emke ze ma vytiahla v tombole, Sensor gate aj tricko sa zidu

Kami: Ja som si to dneska uzival. Znacenie nebolo uplne dokonale, ale ja som asi raz nepobludil. Az po Kamzik som trat poznal (mimo noveho singla), ale aj neskor tam bolo bud znacenie, regulovcici, alebo jazdci predomnou. Takisto usek z BK po odbocku na novu trat som poznal, ale miestami som skor tipoval ze to ide tak ako si myslim.

bilec: trat super , single UNO PERFECTO , znacenie (pre mna, co som to bol 1.krat) dost na figu, castokrat len tipovacka, nabehol som si 2,83 km naviac, trhnuta retaz a na poslednom zjazde pred asfaltkou tiger , pifko v cieli na nezaplatenie
btw. naratal som 8 vozidiel zachr. sluzby, samo super, ale nebolo to prehnane

stax: 1. Organizatori - velka vdaka za super maraton.

2. Trasa - parada pekne poskladana aj ked ten cyklokros na zaver uz bol podla mna naviac... Uz len vediet "domacu" trasu viac ako 3 dni pred maratonom a bude to dokonalost sama.

3. Znacenie - 1 vyhrada - vyjazd na novy singel zo zvaznice znacky super ale pre mna neubrzditelne neskoro. Inak podla mna a v case ked som siel - bez chyby, stacilo nemat blany na ociach.

4. Blato - VYBORNE akurat aby este bolo zabavne a nebolo otravne.

5. Otrava za ktoru organizatori nemozu - konare na trati. hold ten vietor sa niekde musel prejavit.

6. Obcerstvovacky - prvu nehodnotim kedze som tam v podstate nestal. Skoda ze druhu som si nevsimol Som mal dost roboty s ubrzdenim a radenim z asfaltu do vyslapu a to ze som prepasol obcerstvovacku som si uvedomil v polovici vyslapu na BK. Tym ze som si ju nevsimol som tajne dufal ze sa presunula hore na BK ale nie... Samozrejme mi dosla voda ale nemal som sa v tom zjazde tak ponahlat )

takze este raz vdaka organizatorom, o rok znovu.

sogi: Trat i ked som mal povodnu trat ako tak natrenovanu, neviem preco, tato sa mi pacila viacej, blatko bolo vyzivne, moc mi to nesedelo ale prezil som
Znacenie, jediny "problem" bol pri vyjazdne zo zvaznice (dolekopec) prudko doprava na taky nenapadny singlik, neskoro sipka, ledva som v blate ubrzdil a takmer som zrazil dvoj bajkerov, co sa prave vracali na ten single, lebo tiez nestihli zabrzdit. Zvysok, myslim uplne bez problemov.
Druhu obcerstvovacku som minul, regulovcici ma hnali hned z asfaltoveho zjazdu ku parkovisku rovno na BK a ja som tak zostal bez vody a vyslap na BK bola skutocne bolest, hore sa nadomnou zlutovali...neviem ci boli od organizatora...ludi a dali mi aspon pol litra.
Posledny usek nad parkom uz v stupave, ten dojazd blatom a stromami k cielu bol masaker a sado maso, keby to bolo este trosku dlhsie, tak ma to zlomi, uz som vazne nevladal.
Organizacia uplne paradna, vsetko bolo, pivo, cestovinky....trochu dlho sa cakalo na cistenie bajku, nabuduce by sa hodili aj dve-tri wapky

Kefrin: Bolo to super i ked to blato na zaciatku, ze ehmmmm...ale tak sme to zvladli...
So znacenim to bolo dobre i ked som mala 2 razy pocit ze nie som dobre, jedno bolo zo zjazdu (ako ide cesta na BK) dole asfaltkou kde bola hore iba sipka a potom nic, tak som nevedela ci som nemala niekde odbocit a potom dole som ledva ledva zbadala regulovcikov a v tej rychlosti kym som zachytila ze ma smeruje hore na trat..a potom na jednej casti singlu ale uz ani neviem ci to bol skor zaciatok ci koniec...viac menej som sa dzrala potom tak, ze som pozerala ci je vyjazdena trat...
A ten koniec, tak to bolo ze dovi a dopo tolko blata dole, potom tie stromy a hore tlacit tym kopcom bike ked uz som mala toho pokrk...
Ale musim skonstatovat, ze bolo super, organizatorom nemam v podstate co vytknut jedine viac wapiek, ale dnes sa to umylo na zahrade
Takze super,diiiiky ,bolo moc super a som rada, ze som to zvladla a dokonca pre mna dobrom case

a viac na http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?f=6&t=18878&st=0&sk=t&sd=a&start=360

Fotografie od Mariky a Rypa
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Reportáž: Stupava Winter maratón MTB&RUN – mrazivý úvod do sveta maratónov

Reportáž: Stupava Winter maratón MTB&RUN – mrazivý úvod do sveta maratónov

Poďte sa so mnou pozrieť na trať známeho zimného podujatia, ktoré napísalo už svoju štrnástu kapitolu.
Reportáž: ŠKODA Stupava MTB maratón – rýchla trať v ideálnych podmienkach

Reportáž: ŠKODA Stupava MTB maratón – rýchla trať v ideálnych podmienkach

Minulý víkend sa v Stupave konal 19. ročník podujatia, kde si okrem MTB jazdcov prišli na svoje aj bežci. Pre športovcov boli na výber rôzne varianty, pričom si mohli zvoliť jednu disciplínu a zúčastniť sa iba jeden deň alebo kombináciu oboch.
Reportáž: Istrofinal Snežnický MTB maratón – len 200 metrov navyše

Reportáž: Istrofinal Snežnický MTB maratón – len 200 metrov navyše

Pamätám si, ako Michal (organizátor) minulý rok ohlasoval dátum jubilejného 10. ročníka. 2. september je tu a ja sa chystám opäť do Snežnice na preteky.
keyboard_arrow_up