Na cesťáku v daždi - čo si obliecť - 1. časť

Ako radšej nepchať igelit do ponožiek a ďalšie tipy na jazdenie za mokra a v daždi hlavne na cestnom bicykli.

Nie je mokro, ako mokro. Iné je jazdiť počas letného teplého dáždiku, iné byť premočený počas februárového švihu. Tiež záleží, či do mokra už vyrážame, alebo nás to proste niekde chytí. Ako sa s dažďom na bicykli vysporiadať, rozdelím na rady ohľadom oblečenia cyklistu, pozrieme sa čo s bicyklom a skúsim opísať svoje skúsenosti s jazdou po mokrých cestách. Dnes začneme oblečkom.

Teplo a mokro

Na úvod rada, čo sa bude dodržiavať najľahšie, lebo znie: nerobiť nič. Pokiaľ nemusím riešiť zimu, tak s vodou nebojujem, neobliekam na seba ďalšie oblečenie. Keď sa jedná o teplý letný dážď, tak v nepremokavých veciach by sme sa len viacej potili a keď pršať prestane, čím menej oblečenia, tým skôr človek vyschne.

Ak v lete do dažďa vyrážam, tak maximálne dám nejaký olej na pokožku, alebo mastný krém na nohy, nech sa impregnujem. Ak by bolo na štarte predsa len chladnejšie, tak sa dá použiť aj hrejivka. Ak však používate aj krém na sedacie partie, tak veľký pozor na poradie, v akom aplikujete tieto krémy. Poďme sa pozrieť na to, keď sa pre zimu už v krátkom vydržať nedá.

Zima a mokro

Po prvom zmoknutí sa ľudia vyberú do predajne a chcú si kúpiť nejakú pláštenku pre takéto prípady. Často si vyberú takzvanú “neprefučku”, t.j. malú, dobre zbaliteľnú bundu do zjazdov. Tieto ľahké bundičky sú výborné núdzové riešenie proti vetru a chladu, ale vody moc nezadržia. Opačným variantom ochrany je čokoľvek vyrobené z igelitu, na spôsob pršiplášťa. Vodu zadrží na 100 %, ale oboma smermi.

Ako núdzové riešenie super, pre dlhšiu jazdu nevhodné. Jazdec sa v igelite rýchlo spotí. A preto, ak je treba zabezpečiť vodeodolnosť a zároveň odvetranie tela počas výkonu, je to poriadna výzva pre výrobcov. Funkčné materiály však napredujú a dnes sú už na trhu kvalitné bundy, ktoré takto fungujú. Hľadať treba produkty, ktoré sú prioritne vyrobené pre ochranu pred vodou.

Vo vývoji pomáhajú aj profíci, ktorí jednoducho v daždi počas pretekov jazdiť musia a aj vďaka nim sa dnes myslí na také detaily, ako žliabky na rukávoch pre odtekajúcu vodu. Nevýhoda takýchto búnd je cena, ktorá zodpovedá potrebnému vývoju a výrobe. Lacné skratky v tejto oblasti nepoznám. Prechodné bundy je kategória v shope, kde si nejakú “rain jacket” pre seba môžete vybrať.

Nohy

Pocit tepla a komfortu do veľkej miery súvisí práve s našimi chodidlami. Že je to miesto, ktoré premokne medzi prvými, pozná každý, kto už mal s dažďom česť. Riešenie pomocou igelitu v tretrách alebo v ponožkách sa mne osobne moc neosvedčilo. Igelit nedýcha, ale to by sa dalo ešte prežiť, ale horšie je to, že do igelitu pri väčšej dávke vody zvrchu zateká. Toto platí aj o návlekoch, ktoré deklarujú nejaký vodný stĺpec. Ako v celku fungujúce riešenie vidím gumené návleky, ktoré však treba obliekať nad členkom na holú kožu.

Ak ich vytiahneme nad "čapáky" (dlhé nohavice) alebo z nich trčia ponožky, to je to miesto, kadiaľ sa voda dostane dnu. A potom začína rybníček v tretrách. Pri gumených návlekoch ich odporúčam po použití umyť a následné použiť púder na ich vnútro, aby sa nezlepili. Bez tohto malého fígľa sa stáva z obliekania nervydrásajúci úkon. Kto púdruje, ten potom ne... nadáva. Poteší aj cena a výdrž. Mne tieto gumáče držia už 2. rok. Pre jednoduchšie hľadanie pridávam odkaz do shopu.

Ak sa nebavíme vyslovene o veľkom daždi, tak pre zimné jazdenie po znečistených asfaltkách od posypu a vo vlhku odporúčam zimné tretry. Ich kúpu som roky odkladal a používal letné tretry a návleky a prípadne v nich aj alobal a podobné zateplenia. Musím povedať, že tepelnému komfortu zimnej topánky sa nič nevyrovná a statočne odolávajú aj striekajúcej vode. Takto investovaná stovka poslúži roky.

Končatiny

Ak máme bundu do dažďa, o ruky máme postarané. Na spodnú časť tela dnes existujú výrobky, ktoré majú výbornú termoreguláciu a zároveň aj určitý stupeň vodeodolnosti. Treba povedať, že čapáky, ktoré by mali vlastnosti rain jacketu nepoznám, ale dôležitejší je asi trup. Nohy znesú viac.

Dobré skúsenosti mám s materiálom od Castelli s názvom NANO FLEX. Neplatená reklama, spomínam, lebo osobne poznám. Výborné sú rukávniky, nohávniky a aj celé dlhé nohavice. Nejde úplne o produkt do dažďa, ale na prskajúcu vodu a mrholenie sú výborné.

Rukavice

V zime to je s rukavicami a cyklistikou ošemetné. Nájsť vhodnú hrúbku do správnej teploty nie je ľahké. Tým, že ruky, dlane pri jazde na bicykli nepracujú ako iné časti tela, ľahko zachladnú. A keď sa pridá voda, zachovať komfort je ešte ťažšie.

Vlastním asi 5 párov teplých rukavíc od pletených až po poriadne zateplené. Keď by som však chcel vyrážať do zimy a zároveň dažďa, prikúpiť by som musel ďalšie a to buď pogumované, alebo z neoprénu. Zlatý trenažér v zime.

Hlava

Ak sa pozriete na mokrý štart pretekov, kopec profíkov štartuje bez okuliarov. Je to dané tým, že po krátkom čase striekajúca voda od zadných kolies súperov okuliare zašpiní tak, že nič nevidíte. Riešením je ísť do úniku, nech od súperov nič nestrieka. Logická je voľba čírych skiel. Reálne však cyklista skončí so zloženými okuliarmi, lebo nič cez ne nevidí. Ak už máte sklá zašpinené, neodporúčam ich utierať ani rukami, ani rukavicami. Film jemného piesku a nečistôt vám poškriabe sklá. Pomôže poriadne opláchnutie pod tečúcou vodou.

Pri čapiciach sa dá zvoliť variant do tepla, keď klasická čapička so šiltom pomôže hlavne proti striekajúcej vode. Viac do očí posunutý šilt a sklonená hlava funguje dobre a vy v tejto polohe sledujete koleso pred vami a prúd vody končí na šilte. Vo väčšom chlade pomôže nepremokavý návlek na prilbu, ideálne ak v zadnej časti umožňuje aj vetranie.

Materiál

Fakt, že látky z umelých vlákien schnú rýchlejšie ako prírodná bavlna, poznáme každý aj z toho, ako rýchlo sa veci usušia po praní na sušiaku. Výnimka je špeciálna vlna s názvom Merino. Musím povedať, že funguje výborne. Má unikátne vlastnosti. Takáto vlna celkom dobre izoluje aj vlhká, pomerne rýchlo schne a po prepotení nezasmradne ako umelina.

Merino spomínam ako všeobecne výbornú alternatívu spodnej vrstvy, nie len v daždi. Pozor, nie každá zmienka o merine znamená, že sa jedná o kvalitný produkt. Dôležité je množstvo, v akom bolo použité a jeho kvalita. Lacné varianty v tomto prípade nefungujú, aj keď má produkt slovo merino v názve.

Údržba

Pod týmto slovom myslím starostlivosť o oblečenie a tretry. Platí pravidlo, že správna údržba predĺži životnosť vecí a dlhšie zachová ich špecifické vlastnosti. Tretry treba poriadne vysušiť. Ideálne hneď. V lete je najlepší prúdiaci vzduch a slnko, v zime napchané noviny, ktoré vstrebávajú vlhkosť a radiátor, alebo aj fén. Len pozor na príliš blízke umiestnenie plastových častí pri féne, nech si ich neroztavíte.

Ja som si na tretry kúpil sušič topánok/lyžiarok, takzvaný “teplouš”. Používam ho aj po trenažérovaní na prepotené tretry. Oblečenie treba prať na športových programoch práčiek a použiť špeciálny prášok na športové veci. Ak stačí, špeciálny “rain jacket” ani neprať, len opláchnuť vo vani a nechať vyschnúť. Takto dlhšie vydrží jeho vodeodolná funkcia.

Na úvod som si myslel, že to bude na jeden článok a bude dosť miesta aj na rady ohľadom bicykla a jazdeckého štýlu na mokrých cestách. Nejako som sa rozpísal a tak pre prehľadnosť to radšej rozdelím. Veľmi sa teším, ake vychytávky oblečenia do dažďa fungujú vám a dúfam, že sa s nimi podelíte.