Kellys 'necítim si ruky' Beskyd Tour

Väčšina maratónov má svoj charakter a tým pádom si ich spojíme s určitým prídavným menom. Dlhý, krátky, náročný, ľahký...no a po sobote 25.7. si ja osobne k slovu ťažký priradím Kellys Beskyd Tour. Nie je to dané len tradičnými parametrami ktoré tvoria dĺžka a prevýšenie (86 km a 3100m), ale je to najmä povrchom trate, kedy slovo Beskydy v názve je zárukou zjazdov, na ktoré sa len tak nezabúda.

Tento raz sa plánujeme zúčastniť štyria. Ja, Katko, Kajcoo a Andrej (keďže nie je členom fóra, tak používam civilné meno). V tomto prípade som jediný „panic“ keďže chalani svoju premiéru absolvovali už dávnejšie. Celkom zaujímavá je možnosť vytvoriť minimálne 3-členné teamy a zúčastniť sa teamovej súťaže. O chvíľu už som členom družstva MTbiker.sk  Žeby šanca postaviť sa aspoň raz na beďňu...?

Beskyd Tour
Už som si akosi zvykol a ani ma neprekvapuje, že v deň kedy je maratón, tak ráno leje. Posielam Katkovi SMS, že či teda ideme. Dostávam kladnú odpoveď s dodatkom, že na mieste sa uvidí. O 7:45 už ládujeme biky do Andrejovho auta. Keďže je to rodinne založený človek, jeho auto nie je žiadny športiak, ale poctivý 7 miestny Seat....O hodinku sme v Ráztokách kde je zázemie a cieľ, štart je v neďalekom Frenštáte. Počasie sa umúdrilo, je síce mokro, ale aspoň neprší. Minulý rok sa tu konali majstrovstvá ČR v maratóne a zúčastnila sa kompletná špička. V kontraste s tým je tohtoročné skoro poloprázdne parkovisko. Kombinácie počasia a ťažkej trate (určitú zásluhu má isto aj minuloročné blúdenie) spravila tiež svoje a tak zaparkovať by som zvládol snáď aj ja " title=" Na prezentácii sa nás pýtajú, pre ktorú trať sme sa rozhodli. S úsmevom poviem, že bohužiaľ pre dlhú a chápavý pohľad dotyčnej je mi jasným dôkazom, že dneska to nebude žiadna exhibičná jazda...

Kajcoo sa pod tlakom okolností rozhoduje, že pôjde kratšiu variantu. Predsa len musí živiť rodinu " title=" Šanca postaviť sa na beďňu dostáva vážne trhliny, ale ešte stále sme traja, keďže Andrej sa odhovoriť nedal. O niekoľko minút a pár nudistických vložiek neskôr už stojíme na parkovisku v raceovom a zahajujeme presun na štart, ktorý je v centre mesta. Nával sa nekoná a preto stojíme s Katkom skoro v prvej lajne. O 9:00 je odštartované a balík začína ukrajovať prvé metre. Obtočíme sa okolo námestia a v prvom stúpaní po dlažbe sa to pekne roztiahne. Snažím sa držať krok s lepšími aspoň v úvode, ale čoskoro si z vláčika nedobrovoľne vystúpim a idem si radšej svoje tempo " title=" Pri vjazde do terénu očakávam príval blata...ale to sa nekoná, teda aspoň zatiaľ nie. Trasa je vedená po širších cestách, ktoré sa striedajú s nádhernými chodníčkami. Prvý zjazd mi ale rýchlo dáva zabudnúť na predstavu pohodového preteku. Vymleté koryto a po okrajoch a na dne slušné porcie bahna. Čo iné som ale mohol čakať po prívalových dažďoch, ktoré v minulých dňoch trápili našich západných susedov. Nasledujú technické úseky po lese, prípadne po hrebeni. Výjazdy sú tak isto pekná fuška. Ak som niekedy tvrdil, že na Salzkammergute naskakujú výškové metre skoro samé, tu je to boj o každý jeden. Človek sa proste musí prilepiť na rajdy, špičku sedla zaraziť do...veď viete kam " title=" a poskakujúc po koreňoch a kameňoch sa vyslovene driapať. No a vo vyšších leveloch už nezostáva nič iné ako tlačiť. Zjazdy sú zakaždým pekne výživné, po čase už ani nevnímam tie korene a skaly a beriem ich ako samozrejmosť. Prvých 35 km je veľmi náročných a odobralo mi dosť síl. A to ma ešte čakajú 2 najväčšie kopce...Nasleduje prejazd tzv. „Myší dírov“. Je to vlastne tunel popod cestu, ktorým sa valí potok. Snažím sa nestúpiť do vody, ale všetko márne, o chvíľu už cítim ako mi žblnká v tretrách. Po rebríku sa vyšplhám späť na cestu a o chvíľu je tu druhá občerstvovačka. Tie sú vybavené celkom slušne, nechýba ovocie, šatôčky, prípadne polievka v kelímkoch na zahriatie.

Nasleduje 10 km stúpanie na 1200 m vysoký Radhošť , kde je umiestnená aj vrcholová prémia. Cestou sa neustále mení počasie, raz prší, potom prší ešte viac aby vzápätí vykuklo slniečko. Približne v strede kopca nejaký „dobrák“ na rázcestí premiestnil fáborky. Zastal som a v menších rozpakoch som sa snažil správne si vybrať. Našťastie ma napadlo, že pôjdem tam kam ukazujú šípky nakreslené na zemi. Ako sa ukázalo, bola to správna voľba. Niektorí ale také šťastie nemali a po chvíli to aj zistili...Beskyd má už akúsi povesť maratónu, kde sa často blúdi, ale okrem tejto situácie som ja osobne nemal problém. Vykukne slniečko a pred sebou vidím záverečný úsek stúpania, ktorým je zjazdovka. Ani ma nenapadne to skúšať a pekne poslušne tlačím až hore. Následne ale nasadám, nebudem predsa pred všetkými tlačiť cez vrcholovú prémiu, tam treba zašpurtovať " title=" Cesta sa obráti smerom nadol a zrazu som znova vo výške 400 m.n.m " title=" Driapem sa teda znova do kopca, tentoraz na Martiňák. Začiatok je po asfalte a potom už znova na debilka (teda 1:1). Na tretej občerstvovačke namažem reťaz, doplním Camel a začínam finálne stúpanie na Pustevny, ktoré ležia vo výške 1050 m.n.m. . Už som celkom unavený, cez týždeň som to s jazdením prehnal, namiesto toho aby som si poriadne oddýchol (v grafe to je pekne vidno, do maxima som sa ani nepozrel). Takto sa človek učí na vlastných chybách...namiesto toho, aby sa učil na chybách druhých " title=" Našťastie je v závere, po 4. občerstvovačke, dlhý asfaltový úsek a ten má pre mňa cenu zlata. Trochu sa pozbieram a o chvíľu som hore, nasleduje tradičný prejazd popred terasu reštaurácie, kde najmä zásluhou počasia moc rušno nie je. Na vrchole na mňa kričí starší pán, že už iba z kopca a že si mám dávať veľký pozor. O niekoľko sto výškových metrov nižšie s kŕčmi v prstoch uznávam, že mal pravdu " title=" Záverečný downhill by som zaradil do kategórie....ani neviem do akej, len viem že som myslel koľko dreva bude treba na moju rakvu " title=" Keď som prišiel na asfalt pekne som si zanadával a nabehol na posledný úsek trate, ktorým bol krásny singel po vrstovnici tiahnuci sa lesom, miestami prerušený drevenými lávkami. Tu mi prišlo ľúto, že je toľko bahna, predsa len za sucha by som si to dokázal viacej užiť. Tak som sa aspoň definitívne obalil do slušivej čiernej...Vybieham z lesa na cestu a pred sebou mám už len kúsok do cieľa, ktorý je v miernom kopci. Chcem nasadiť „drvivý“ finish na hrubej " title=" ale sukujúci šalter ma donúti zhodiť pekne na malú a s kadenciou, za ktorú by sa nehanbil ani slávny Lance som preťal cieľovú pásku v čase 5:58 čo nakoniec stačilo na celkové 16. miesto.

Beskyd Tour
Už prezlečený Kajcoo mi gratuluje a nezabudne dodať, že kde som tak dlho " title=" Dozvedám sa ako šiel posledných 5 km na prázdnej gume, keďže rozdrapil plášť...Presúvam sa k wapke a za chvíľu je v cieli už aj Katko. Je spokojný, dokonca sa spolu aj vyfotíme, čo je v jeho prípade vzácny úkaz " title=" Hodíme sa do civilu a berieme si cestovinky s omáčkou. Katko v cieli vyzerá Andreja, ktorý je tretím členom MTbiker teamu. Neviem prečo tak skoro, ale už o 16:00 začínajú vyhlasovanie. Na dlhej trati zvíťazil Pavel Žák v čase 4:57 . Na záver idú teamy... zúčastnili sa iba tri, pódium bolo tým pádom isté, ale keďže Andrej ešte bojoval, ostali iba oči pre plač " title=" Kajco sa nám ospravedlňuje, že nešiel dlhú...potom mi ale kúpil presso a tak som mu už odpustil " title=" Vyhlasovanie končí a prichádza Andrej. Unavený ale spokojný. To sme ale boli vlastne všetci. Nastal tu taký zvláštny kontrast. Aj napriek dažďu a bahnu sa mi trať veľmi páčila (ísť ju za sucha, tak som v nebi). Náročné výjazdy a ešte náročnejšie zjazdy, úseky, kde nič nie je zadarmo, ale pritom v človeku stále zostáva ten pravý pocit z jazdy na biku . MTB maratón ako má byť. Vitajte v Beskydoch....