Test: BASSO PALTA - gravel po taliansky
Taliansky krásavec prišiel v jesennom období, a tak podmienky na test štrkožrúta boli takmer dokonalé. Ako dopadol, sa dozviete nižšie.
Základ bicykla je predsa rám
Toto bude snáď platiť v každej kategórii a naveky. Basso dobre vie, že keď chce postaviť schopný bicykel, tak sa musí vyhrať s rámom do posledného detailu. Všetko od prvotného designu, cez výrobu karbónu a lakovanie rámu sa deje v továrni blízko mestečka Bassano Del Grappa.Taliani použili na konštrukciu rámu 100% Torayca High Modulus karbónové vlákna, čo bicyklu prepožičiava na jednej strane výbornú pevnosť, avšak v správnych miestach aj poddajnosť, ktorá zaručí pohlcovanie vibrácií v teréne. Geometria rámu je zatiaľ asi najviac pretekársky orientovaná, akú som v gravel segmente jazdil a skôr mi pripomína svet cyklokrosu alebo dokonca až cestný model. Na moje prekvapenie však bol pocit v teréne odlišný...
Zadná stavba ale aj vidlica dokážu poňať až 42 mm široké plášte. Poteší aj možnosť 3 úchytov na fľašu. Žiadne ďalšie úchyty na vidlici alebo ráme nehľadajte. Aj toto svedčí o tom, že Palta je viac “race” orientovaný bicykel a ak primárne vyberáte gravel na adventure dobrodružstvo, nebude úplne ideálny.
Výbava a komponenty
Basso ponúka Palta ako rámový set alebo kompletný bicykel. Na stránke dovozcu sa dá dokonca kompletne prispôsobiť bicykel vašim požiadavkám od výberu farby až po blatníčkový set. Mne na test dorazil Palta v krásnej oranžovo-čiernej farebnej kombinácii, osadený kompletne sadou Shimano GRX. Nebudem vám klamať, je to moja nová láska a niet divu, že som ju hodil aj na svoj súkromný gravel. Tuto máme osvedčené brzdy so skvelými pákami spolu so zadným meničom so spojkou - viac sa dozviete aj v samotnom teste sady.Kazeta z MTB sady XT s rozsahom 11-42z je vpredu doplnená o 42z prevodník, čo stačí aj na strmšie stúpania. Reťaz drží na prevodníku ako pribitá a za celý test nespadla ani raz. Barany a kolesá dodal taliansky Microtech, ktorý vlastní Stardue tak isto, ako aj Basso bicykle. Dalo by sa povedať, že ide o dvornú značku.
Pokiaľ pri kolesách nemám žiadne výhrady, nakoľko sú pevné a relatívne ľahké, pri “rajdoch” sa to už nedá povedať. To, že nie sú vyosené tak, ako sa na správny gravel patrí (kvôli lepšej ovládateľnosti v teréne) by som ešte nejak prepáčil, ale tá omotávka je tragická. Celý čas som mal pocit, akoby som držal holú rúrku, bez kúska tlmenia. Ešteže bola zima a väčšinu času som tam mal rukavice.
Predstavec je atypického tvaru kvôli lepšej aerodynamike, kto však bude chcieť zmeniť dĺžku alebo sklon, tak už mu nebude pekne sedieť v ráme, nakoľko aj podložky sú oválneho tvaru. Sedlovka je celokarbónová a príjemne tlmí nárazy od kolies. Opäť má však atypický tvar, a tak pri výmene to bude chcieť určite nejakú redukciu. Zámok sedlovky je schovaný v ráme a neruší ladné línie.
Bicykel ako celok pôsobí veľmi vyvážene a okrem spomínanej nešťastnej omotávky som ani raz počas testu nerozmýšľal, že by som nejaký komponent vymenil. Celý bicykel má príjemnú hmotnosť 9,2 kg.
Ako teda jazdí Palta?
Kde by som začal? Skúsme teda pekne od piky. Hneď ako bicykel prišiel na test, mi bolo jasné, že toto nie je na nejaké “lážo plážo” vychádzky a bude vyžadovať odo mňa poriadny výkon. Už prvé metre na asfalte ma nenechali na pochybách o génoch tohto bicykla. Jednoznačne som mal pocit, že musím ísť stále rýchlejšie.Rám je veľmi pevný a všetka sila, ktorú dáte do pedálov, je razom na ceste, čo vás vystrelí vpred. Sprevodovanie je tiež dostatočné a jednoprevodník ma osobne nelimitoval - aj keď je pravda, že ja nie som nejaký dupač a som na jednoplacku už zvyknutý. Nie je však problém letieť rýchlosťou okolo 45 km/h a pritom nešliapať ako "zajačik duracell".
Mal som trochu obavy, čo sa stane, keď zrazu odbočím na singletrail alebo nespevnenú cestu. Na moje prekvapenie žiadna katastrofa ani koniec sveta sa nedeje a tempom, akým som uháňal po ceste, zrazu letím po chodníčku. Pri pohľade na rám by som nikdy nepovedal, že dokáže tak dobre tlmiť vibrácie a prejazdy koreňmi. Je vidieť, že tu sa vôbec nešetrilo na kvalitnom karbóne a jeho správnom vrstvení.
Pneumatiky WTB Nano držali aj v mokrom a bahnitom teréne a verím, že tubeless by im veľmi prospel a pridal na sebavedomí. Brzdy a páky GRX, to je jedna báseň a akokoľvek som držal barany, stále som mal 100% kontrolu nad brzdami. Výkonu aj pri použití 160 mm kotúčoch je na rozdávanie - tie sú vybavené tak, ako aj platničky chladičmi, a tak sa vôbec neprehrievali, a to ani pri klesaní z Braunsbergu. Pre ten pravý pôžitok z offroad jazdenia by som si však prial mať poriadne gravel barany a bolo by to perfektné.
S úsmevom na tvári
Od Palta som nič nečakal, nakoľko som nechcel byť veľmi sklamaný, a pritom ma naozaj veľmi prekvapil. Tento bicykel očarí nielen svojím vzhľadom, ktorý sa len tak na ceste/neceste často nevidí, ale aj skvelými jazdnými vlastnosťami.Svojím viac pretekárskym zameraním nemusí sadnúť každému, ale ak hľadáte rýchlika, ktorý sa nezľakne ani rozbitého terénu, bude vám Palta vyhovovať. Basso nepatrí medzi lacné značky, no ak je pre vás kvalita, spracovanie a štýl dôležité, tento Talian má čo ponúknuť. Za mňa si Palta zaslúži jednu veľkú pochvalu. Cena začína na cca 3 300 € a viac informácií nájdete na tomto odkaze.