Na cesťáku v daždi - ako pripraviť bicykel - 2. časť

Ako pomôcť sebe a svojmu bicyklu v prípade dažďa? Čo si vziať so sebou v prípade, keď predpoveď počasia zahrozí?

V predchádzajúcom článku sme si rozobrali, čo na seba. K oblečeniu do dažďa sa môžete vrátiť na tomto odkaze. Aby sme to mali kompletné, teraz vybavíme bicykel, pozrieme sa na jazdu samotnú a skúsim nezabudnúť na všetky ďalšie doplnky, ktoré v týchto prípadoch oceníme.


Blatníky

Toto je asi prvá vec, ktorá zvyčajne každému napadne, keď sa povie príprava bicykla do dažďa. Blatníky. Pri cesťáku to však nie je také jednoduché, ako to možno bývalo voľakedy. Vývoj sa podpísal na bicykloch v neprospech blatníkov. Zmenšil sa priestor medzi kolesami a rámom, zmizli návarky na uchytenie. Už som si raz myslel, že som našiel vhodný model blatníkov na svojho karbónového parťáka, ale našťastie som sa zastavil pred ich objednaním. Všimol som si, že blatníky boli určené na uchytenie pod skrutku cestnej brzdy, ja mám však typ “direct mount”, kde sú na uchytenie skrutky dve.


Nakoniec som sa s myšlienkou plnohodnotných blatníkov pre jarné najazdievanie kilometrov rozlúčil. Ľahšie sa bude vyberať vtedy, ak máte staršie prevedenie bicykla bez hore spomenutých nástrah, alebo si ideálne postavíte "zimák" (bicykel používaný na zimu/jar na najazdievanie v horších podmienkach, širšie obutie, blatníky, na hmotnosť sa nehľadí). Aj toto bola alternatíva, nakoniec som si kúpil smart trenažér a 3 roky už spokojne zwiftujem. V našom shope nemusíte prehľadávať všetky blatníky, na tomto odkaze sú tie pre cesťáky. A nezabudnite na zásterky, len tak je ochrana kompletná.


Ass-saver

Čo si však pribaliť na jarné cyklo sústredenie, keď je počasie ešte premenlivé a nemáme zimák? Riešim to mini blatníkom, takzvaným ass-saverom, ktorý sa prichytáva do pružín sedla. Je to vyslovene len ochrana môjho zadku, ak vody nie je veľa, zachráni to premočenie vložky nohavíc. Kamarát ho dokonca jazdí celoročne, vyhovuje mu sedlo s otvorom, ale že vraj mu tade fúka .


Lepšou alternatívou je pripínací zadný blatník. Uchytáva sa na sedlovku a vďaka svojej dĺžke vám zachráni zadok ešte lepšie ako ass-saver a navyše ochráni aj parťáka vo vašom háku. Ak sa jazdí v skupine za mokra, tak skoro povinná výbava. Inak neostáva nič iné, len byť stále na špici, tam do tváre nič nefŕka . Čo poteší je cena. Odporúčam ho vyzdobiť reflexnými nálepkami, nech má aj bezpečnostnú funkciu. Existujú rôzne varianty, na cestu sú dlhšie, tenšie, na MTB hrubšie a v prevedení podľa veľkosti kolies.


Obutie

K detailom, ktoré pomôžu jazde samotnej, patrí správny tlak v obutí a aj obutie samotné. Veľký rozdiel je v tom, či má váš plášť alebo galuska dezén, ako moc je zjazdená, aký ma rozmer. Tlak sa volí nižší, potrebuje zväčšiť styčnú plochu. Ideálne je si svoje obutie otestovať sám na tréningu, opatrne skúšať naklopiť. Na pretekoch, keď sa ide na hrane zistíte, ako to niekomu pekne drží a inému už šmýka.


Z posledných detailov z kategórie “čo s bicyklom” mi napadá ešte olej, ktorý ak je do mokra, tak dlhšie vydrží. Trendom moderných bicyklov je elektronika, ktorá sa na nich dnes nachádza. Že sa s vodou nemá v láske, je každému jasné. Bacha na nedôsledne zatvorené batérie napr. wattmetrov a podobne. S radením samotným som problém kvôli vode nikdy nemal. Di2 od Shimana používam asi 5 rokov a vždy bolo všetko OK. A to sme spolu prežili Afriku .


Údržba

Asi záleží, ako sme každý citlivý na čistotu bicykla, ale po zmoknutí by sa s umývaním nemalo čakať na ďalší deň. Voda, nečistoty a na jar dokonca posypová soľ robia s vaším parťákom zlé veci. A to veľmi rýchlo. Ak chytíte dážď viackrát, lepšie je dôkladnejšie čistenie, vrátane kazety, orecha... Umytie, otretie do sucha, nový olej a hneď zaspávam s lepším pocitom .


Doplnky

Plastové vrecko pre mobil už dnes nie je nevyhnutné, keďže tie novšie sú už vodeodolné. Čo však balím do sáčkov dosť často a možno to nepoznajú všetci, je náhradné oblečenie. Nielen kvôli dažďu, ale aj kvôli prepoteniu, ktoré hrozí, ak je len tak strčené v zadnom vrecku dresu. Určite lepšie poslúžia napr. návleky, keď sú suché, ako naopak. V prípade, že nejazdíte denné osvetlenie stále, tak aspoň do dažďa svetlá vytiahnite. Pamätá na to aj zákon.


Jazda

Moju pamäť som asi vyčerpal, čo sa týka rád, odporúčaní a skúseností s dažďom. Ako to rád robím, opäť vás vyzývam. Ak máte nejaký cool trik, čo s vodou, sem s ním. Čo na záver spomeniem, sú odporúčania pre jazdu samotnú:

  • pozor na vodorovné dopravné značky na asfalte. Šmýkajú ešte viac ako mokrá cesta samotná!
  • pozor na olej, nečistoty na ceste v meste. Neviem, ako si ten pozor dať, moc to vidieť nie je. Tak aspoň veľa šťastia prajem všetkým!
  • nejazdi cez mláky a už vôbec, keď nevidíš na dno. Nepríjemný je aquaplaning a navyše tam môže byť niečo pod hladinou skryté. Diera, kameň…
  • ak nemáš kotúčové brzdy, tak sa priprav na predĺženie brzdnej dráhy. A pozor na tých, ktorí kotúče majú!


Jazdenie v daždi je aj dosť o hlave. Ono to nie je až taká katastrofa, keď nie je kosa, tak to môže byť svojím spôsobom aj zábavné. Ak tá zima je, tak radšej trenažér, iná aktivita, alebo voľno. Prípadná choroba napácha viacej škôd, ako vynechaný jeden švih. Ideálny kamarát na zimné jazdenie je trenažér, dnes v zaujímavých cenách a s dostatočne tichým chodom, takže vás z bytovky nevyhodia. Ideálne sú tie s vlastnou kazetou a funkciami smart. Popozerajte v našom shope, dobehnite otestovať počas testovacích dní k nám do MTBIKER centra. Ak už vyrážate, tak aspoň vynechajte intenzitu, intervaly si odložte do sucha. Telo dostane zabrať aj tak dosť tým, že spotrebováva energiu na svoj ohrev. A hlavne bezpečne!

A že sa blatníkom venujeme poctivo, si môžete potvrdiť aj v našom magazíne, kde nájdete testy aj video návody. Kľúčové slovo blatník, viac na tomto odkaze.

Téme dážď a oblečenie sme sa venovali v 1. časti, k článku sa môžete vrátiť na tomto odkaze.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Zimný dres a nohavice Isadore Signature - výborný strih a vlastnosti

Test: Zimný dres a nohavice Isadore Signature - výborný strih a vlastnosti

Nešlo mi do hlavy, prečo chodia cyklisti v oblečení Isadore tak naľahko. Aby som to mohol vyskúšal aj na sebe, najprv som musel pochopiť ich tabuľku veľkostí.
Test: Castelli PERFETTO RoS 2 – evolúcia pokračuje

Test: Castelli PERFETTO RoS 2 – evolúcia pokračuje

Nový model s prívlastkom dva má prepracovaný fit, obojsmerný hlavný zips a mnoho detailov, ktoré z bundy na prechodné obdobie robia kúsok vhodný aj na zimné výjazdy.
Test: Vesta, dres a nátelník Isadore - jar a jeseň v pohode

Test: Vesta, dres a nátelník Isadore - jar a jeseň v pohode

Čo na seba, keď je teplo, zima, sucho aj mokro? Dlhý dres Isadore Signature v kombinácii so spodnou vrstvou a vestou.
keyboard_arrow_up