Chladné počasie - ako neprechladnúť
To, že máme teploty pod 10 stupňov neznamená, že zostaneme sedieť doma a bike bude smutne odložený v kúte. Na čo nezabudnúť, čo nepodceniť a na čo dať pozor, aby jazda neskončila prechladnutím?
- Treba počkať na najvyššiu teplotu v priebehu dňa, zvyčajne okolo obeda. V zimných mesiacoch môže byť teplota na obed dvojnásobkom tej z rána.
- Otužovanie pomôže so znášaním chladu. Či už to klasické, studenými sprchami, alebo aj v zmysle stáleho jazdenia od jesene až do zimy. Výborná je aj sauna.
- Zlý výber oblečenia je skoro taký zlý, ako podcenenie teploty. Hovorí sa, že na začiatku jazdy musí byť trochu chladno, aby bol po zahriatí jazdec v optimálnej teplote.
- Aj keď technológie použitých materiálov napredujú, stále je dobré vrstvenie. Jedna príliš hrubá vrstva nebude fungovať tak dobre, ako viac tenších.
- Matka príroda má navrch, materiál merino super izoluje a nezapácha. Kvalitná základná vrstva je to najhlavnejšie.
- Hlava a nohy sú partie, ktorým treba venovať extra pozornosť. Uniká nimi teplo a vplývajú na celkový pocit chladu. Zimné tretry sú na nezaplatenie.
- Ak má doma cyklista 5 rôzne hrubých párov rukavíc, je vidieť, že na sebe spoznal, ako ťažké je na biku ostať s neskrehnutými rukami. Pri mínusových teplotách je ideálne vrstviť, napr. kombinácia prstových a palčiakov.
- Voda z bežnej fľaše bude ľadová, preto si jej použitím koledujete o prípadné problémy. Termo fľaša vydrží len chvíľu, ideálna je kvalitná termoska, vyrobená v rozmeroch pre cyklokošík. Riešením je aj schovaná klasická fľaša pod bundou. Telo ju pekne ohrieva.
- Na jeseň a v zime často jazdíme po mokrých cestách. Mokré veci = zima, preto blatníky, ass-saver v tomto období ani neskladajme.
- Prispôsobiť treba dĺžku jazdy, na dlhé hodiny to už nebude. Skôr či neskôr sa prepotíme, a to otvára dvere chladu.
- Radšej jazdiť roviny, pri jazde do kopca sa viac prepotíme a v následnom zjazde nás zase prefúkne.
- Oželieť treba aj intervaly, telo má extra výdaj energie so svojím ohrevom, tréning základnej silovej vytrvalosti je na zimu vhodnejší.
- S tempom súvisí aj dýchanie, lepšie je to nosom, vzduch sa pekne oteplí.
- Opatrne treba plánovať aj zastávky na kávičku, ak sa biker neprezlečie, vychádza na pokračovanie jazdy v mokrom, čo je zbytočné koledovanie si o problémy.
- So zdravím súvisia aj plášte. Vážne, ak necháte po sezóne zjazdené plášte, na zimnom posype hrozí defekt a následná oprava môže byť to nachladnutie, ktoré spôsobí nádchu.
A ak to počasie cyklistom vyslovene nepraje, netreba to prehánať. Dobre padne aj zmena v podobe turistiky, bežiek, hokeja… A keď treba zostať vnútri, čo takto posilka, joga alebo trenažér? Toľko možností, to je radosť trénovať.
Komentáre Zobraziť komentáre (36)