To najlepšie z rozhovorov na WeLoveCycling v roku 2019

To najlepšie z rozhovorov na WeLoveCycling v roku 2019

PR článok 13.12.2019   Sezona 2019 Horska Cyklistika Zabava Cestna Cyklistika Skoda Cyklistika

V tomto roku ste si mohli na stránkach WeLoveCycling prečítať rozhovory s ľuďmi, ktorí sú nejakým spôsobom spojení s cyklistikou.

 

Niektorí ju majú ako svoj koníček a venujú sa jej vo voľnom čase. Ďalší zase založili občianske združenia a snažia sa podporovať náš šport na Slovensku. Iní zase spojili svoje zberateľské nadšenie s láskou k dvom kolesám. Poďme sa pozrieť na výber toho najlepšieho z rozhovorov, ktoré WeLoveCycling zverejnilo v tomto roku, ktorý sa nám pomaly končí.

Fortis Vintage Bicycles - spojenie cyklistiky a zberateľstva


V marci ste si mohli na portáli WeLoveCycling prečítať rozhovor s nadšencom Andrejom, ktorý má v Košicicah jedinečnú výstavu historických bicyklov. Ukázal nám viaceré hodnotné kúsky zo svojej zbierky a prezradil nám aj niečo o sebe. Tu je malá ochutnávka z tohto rozhovoru.



Na začiatok sa nám krátko predstav a povedz nám, aký máš vzťah k cyklistike.
Venujem sa zbieraniu historických bicyklov a spoznávaniu cyklistickej histórie. Ako rodený Bratislavčan som už niekoľko rokov spokojným obyvateľom Košíc, ktoré majú svoj podiel na vzniku môjho zberateľského postihnutia – je tu múzeum, kde vytváram expozíciu bicyklov a dá sa tu pomerne bezpečne jazdiť po meste. Môj vzťah k cyklistike vznikol ešte v 80-tych rokoch, keď som dostal svoj prvý bicykel (chlapčenský sídliskový sen – BMX) a zanikol po pár rokoch. Skoro 30 rokov som bol príležitostný užívateľ dvoch kolies na rekreačnej úrovni na petržalskej hrádzi, v štýle po prvý bufet a späť.

Dnes prijímam označenie cyklistický fanatik ako jemné vyjadrenie mojej vášne pre bicykle. V súčasnosti okrem zberateľstva píšem články o histórii bicyklov do časopisu Veterán a robím raz do roka výstavu bicyklov na veteránskej akcii v Košiciach. Moje hobby je aj fotenie bicyklov, ktoré som zreštauroval, fotoalbumy je možné vidieť na mojej stránke na Fortis Vintage Bicycles. Žiaľ, do aktívnej športovej roviny sa mi zatiaľ nedarí túto vášeň posunúť. Jednak pre všetok voľný čas venovaný zberateľstvu a jednak pre drobný problém, že vždy, keď našetrím nejaké financie na kúpu horského bicykla, príde do toho nejaký historický kúsok, ktorý sa nedá odmietnuť.

Aké sú tvoje plány do budúcna? Plánuješ založiť vlastné múzeum?
Vo svete majú zberatelia bicyklov matematický vzorec zberateľstva N+1. N je konečný počet bicyklov v zbierke a 1 je nečakaný nový prírastok. Žijem týmto vzorcom, takže plány sú nekonečné. Chcem sa viac orientovať na kultové cestné bicykle od rámarov ako sú Massi, Pogliaghi, Galmozzi či Colnago, v pláne mám zopár amerických cruiserov z 30-tych až 50-tych rokov, či niektorý z prvých horských bicyklov, napríklad Specialized Stumpjumper z 1981. Vo vlastnej réžii zriadiť múzeum, ktoré by sa uživilo zo vstupného, je na Slovensku utópia. S kamarátom Petrom Luczym máme v tomto smere do budúcna plány, ale budeme sa musieť poobzerať aj po externých zdrojoch podpory.



V tomto príspevku od WeLoveCycling sa dozviete aj to, aké problémy má Andrej pri tomto koníčku, kde presne si môžeme pozrieť jeho expozíciu a detailne nám predstaví svoje bicykle. Ako prebieha renovácia? Nielen to sa dozviete v článku Rozhovor: Fortis Vintage Bicycles – duch cyklistickej histórie ožíva, ktorý bol publikovaný na stránkach WeLoveCycling.

Laco Šidlo - rodina, cyklistika a práca


Laco Šidlo po skončení svojej kariéry musel nejakú dobu bojovať s tým, aby dokázal prežiť mimo bubliny cyklistického sveta. Ako to prežil, kde pracoval a čo bolo impulzom pre opätovný reštart? Viac prezradil pre WeLoveCycling.



Ako to je s tebou Laco, čo si robil po skončení cyklo kariéry?
Môj “pád” po ukončení profi cyklistickej kariéry bol tvrdý. Začínal som od nuly v rôznych obchodíkoch v Tescu a brigádach. Nemal som vhodnú kvalifikáciu. Skúsil som 3 roky Anglicko, ako väčšina mojich rovesníkov, a tak som sa rozbehol. A pochopil, že to nie je cesta pre mňa. Nasledoval návrat a zamakanie na práci v rámci Slovenska a Českej republiky. Odmakal som si 10 rokov, 13-16 hodín denne, niekedy aj dve práce, vďaka čomu mám dnes slušnú prácu, dobrý príjem a môžem si sponzorovať cyklistiku.

Zanevrel si na chvíľu úplne na šport?
Vždy som športoval. Po ukončení kariéry, ako som už spomínal – profi cyklistiky v klube Železiarne Podbrezová, som si dal od biku pauzu. Nahradil som ho korčuľami, behom, badmintonom, plážovým volejbalom, plávaním, turistikou a všetkými športmi, ktoré som nemohol robiť ako cyklista – profík.

Aké boli tvoje začiatky s cyklistikou?
Bikros. Dnes už neznámy šport, povedal by som. Ako 7-ročný som skákal po tratiach, chodil na preteky do Rakúska, trénoval 3-6x do týždňa. Nič, čo by si moje deti dokázali predstaviť . Potom po zranení prestávka a horská cyklistika. Zlatá éra 90-tych rokov.



Kompletný rozhovor môžete nájsť v článku Rozhovor: Laco Šidlo – rodina, cyklistika a práca = fungujúca rovnováha. Nájdete v ňom Lacove rady ako kombinovať rodinu, šport a kariéru. Predstavil nám aj jeho tréningový plán a mnoho iného. Všetko nájdete v interview na stránkach WeLoveCycling.

Švihaj Šuhaj - cyklistika spojená s prácou


Skupina chalanov, ktorá pracuje pre cyklokuriérsku službu Švihaj Šuhaj, najazdí ročne 13 000 kilometrov. Z tejto partie odpovedali pre WeLoveCycling Tomáš a Marek, ktorí nám predstavili svoju prácu. Pozrime sa teda na to.



Pri nástupe nového kuriéra sú nejaké požiadavky na jeho bicykel?
Tomáš: Aby bol pojazdný. Skôr sú tam potom odporúčania.
Marek: Samozrejme, na bicykli jazdíme celý deň po meste X km v každom počasí, čo sa dá aj na skladačke alebo ukrajine, ale nie je to to pravé. A zasa na druhú stranu sme mali aj chalanov, čo “rozlievali polievky” na karbónových cesťákoch, treba si nájsť nejakú strednú cestu. Najobľúbenejšie sú staršie oceľové cesťáky, trekové bicykle, singlespeedy a jazdím(e) aj fixky .

Máš nejakú zaujímavá príhodu so zákazníkom, ktorá ti vyčarila úsmev na tvári?
Tomáš: Och, áno. Tak, ako sa žiaľ pokrikuje na ženy, sa pokrikuje aj na nás. “Sagááán”, “Nemáš aj pre nás pizzu?! Aa to odnesiete? (20x20x20)”. A na chrbte 150 l batoh.
Marek: Áno, to sa deje každý deň, najčastejšie sú zákazníci udivení: “To ste naozaj prišli na bicykli? V takom snehu? Toto naozaj zvládnete zobrať?”

Máte nejaký zaujímavý trik, ktorý pri jazdení na bicykli využívaš?
Tomáš: Asi len také, že nabaliť si 150 l batoh doplna, chytiť pod pazuchu ešte jednu krabicu 100x60x30 a vyraziť naprieč osudom. Ale nie, mňa osobne veľmi bavia také tie cyklokrosové vysadania, zosadania z biku. Rozbehnúť sa, naskočiť, alebo teda vice versa. Alebo keď robím frajeriny a potom sa pred officom rozšupujem na zemi.
Marek: Ísť na kargobicykli Bullit bez držania riadítok. Nie je to ľahké. Okrem toho skúšať všetky možné cyklokrosové skratky, aby to nebolo také fádne.



Celé interview môžete nájsť na stránkach WeLoveCycling Švihaj Šuhaj – na bicykloch najazdíme aj 13-tisíc kilometrov ročne. Chlapci odpovedali na množstvo zaujímavých otázok, ktoré sa týkali nielen ich práce, ale aj ich cyklistickej vášne.

V tomto roku boli publikované na WeLoveCycling aj ďalšie veľmi zaujímavé odpovede ľudí, ktorí spájajú cyklistiku s ich životom. Všetko nájdete na ich stránke.

Zdroj fotografií: WeLoveCycling, Pixabay

Podobné články