Kraľovský maratón, ako má byť

Rozhodnutie o absolvovaní pravého horského cyklomaratónu kvasilo v hlave zhruba od mája, kedy som začal znova trochu viac jazdiť a tráviť viac času doma. Košický maratón som sa hanebne rozhodol neabsolvovať kvôli nevalnej kondičke, nevhodnému počasiu a bicyklu len deň pred štartom. Cez Horal som bol mimo, takže som si nemusel vymýšlať výhovorky. No teraz sa inak nedalo... Fotografie od roota

Muffin trať vychválil, ehm, stačilo povedať len to že kopíruje Amen Branisko a obsahuje nádherné zjazdy. Posledná premenná bolo počasie, ale hlavne vnútorný lenivý pes, ktorého bolo treba nejak dokopať na štart. Deň pred štartom som využil ponuku Imromana na prenechanie štartovného, čím som odstránil aj zostávajúce dva faktory mojej možnej neúčasti. A kedže od posledného poriadneho maratónu mi ubehli už 4 roky, začal som pomaličky ale isto stresovať. Aj ten adrenalín pred štartom spolu s endorfínmi je to, prečo to robíme.

Kralovsky MTB maraton 2009 061Kralovsky MTB maraton 2009 073

Popoludní som sa vybral do garáže, kde som strávil niekoľko hodín rozborkou čistením a nastavovaním bicykla, tento rok som ho snáď ešte lepšie pripravený ani nemal. Podvečer som sa išiel previesť na Bankov a následne ho ešte raz vyutieral a namazal. Rýchla koordinácia s Muffinom priniesla cennú informáciu o odvoze, ktorá ušetrila vstávanie o 4tej. Adrenalín sa už vylučoval, do polnoci som určite nezaspal. A hore som bol už o 5.30, čím som výnimočne predbehol aj budík (keby sa tak vstávalo aj do práce). O 6.45 už nás na zbernom mieste čakal Dijckov Pohrebák. Dijck zvládol nástrahy veľkomesta na výbornú a verný svojej povesti šarkaňa nás razantnou jazdou dostal o 7.59 na prezentačku. Prezentačka bola rýchla a ústretová, aj napriek tomu, že som nebol prihlásený a chcel som ísť miesto Imromana. O dlhej trati už bolo rozhodnuté ešte predtým, ako som vedel že sa zúčastním, inak by to ani nemalo zmysel. Obdržal som symbolickú 29ku.

Kralovsky MTB maraton 2009 075Kralovsky MTB maraton 2009 077

O 8.15 odprezentované, stres vrcholil ale všetko sa stihlo presne, tak som zamieril do zadných rád a bolo odpískané. Niečo som ale predsa zabudol, liter čaju z rána sa žiadal von. Stupák pod hrad zobrali všetci dosť energicky, nechal som sa strhnúť. Následne korzovanie po lúkach sa išlo vo svižnom tempe, adepti na debnu už zdrhli z dohľadu a my dojazďáci sme zostali medzi sebou. Zo Žehry nasledovalo blatisté údolie plné brodov. Od Dúbravy zas moje “obľúbené” lúky hore dole, tepy začali stúpať nad únosnu hranicu, musel som spomaliť. Na odbočke som ešte stihol zaregistrovať Jirka a konečne asfalt, verný to spoločník Htčka a Terra logicu. Dobehol som zas Kidaka (alebo on mňa?) a potiahli sme to nad Vyšný Slavkov, potom mi na lúkach ušiel. Prvá občerstvovačka ako na zavolanie, pomohla zahnať ranný hlad. Zatiaľ, čo som do seba natlačil notné dávky ovocia a pochutín ma dobehol Dancuľ. Spolu sme sa vybrali na Kravcovú, začalo to pravé orechové. Tiahle stúpania za prudkého slnka boli spestrené zatienenou zvážnicou, kde sme zas stratili výšku. Takže to všetko zas odznova. Prepli sme definitívne na dojazdový mód, od určitého sklonu sa už len tlačilo. Ďaľšie body pre ľahké Htčko. Konečne na Kravcovej doplnenie tekutin, pekné výhľady. Na hrebeni sme si užili trochu malebného singla aj blata a nasledoval zjazd. Sedlovka dolu a zavesil som sa za Dancúľa, jednoducho nádhera, flow, kamene, ostré dokonca značené reflexnou farbou. Určité úseky som spoznal z Amen videa, čakal som to teda ťažšie. Len Dancúľovi by som vzal emisnú plaketu za ten prach. Nasledoval kratší výšlap odmenený zjazdom - zvážnicou pripomínajúcou veľmi dlhú a rozbitú dualku, vyjazdené koľaje vo vracačkách zvádzali ku klopeniu, štrk kĺzal, drifty jedna radosť. Testované riaditka týmto dokončili aprobáciu v tretej disciplíne zvanej zjazd na výbornú. Zvážnice na štrku nás naviedli postupne do doliny ku Šindliaru kde sme trochu dali oddýchnuť telu. Na občerstvovačke pokračovalo obžerstvo, chutné melóny, pečivo, jonťáky, jedno cez druhé. Atmosféra bola pohodová, ľudia ústretoví. Zbadali sme valiaceho sa Muffina, reku už sa rozbicykloval a chytil druhý dych. Zblízka už ale nevyzeral tak optimisticky. Nechali sme ho v opatere zdravotníkov a vydali sa k slnkom zaliatym lúkam. Tam som konečne identifikoval klepavý zvuk na bajku, ten sa totiž zmenil na škrípavý. Vôľa v hlavovom, dotiahol som to na mieste. Či si len sadli misky a konus (konečne po troch rokoch), alebo odišli ložiská zistím zajtra. Pravda je, že taký zjazd ešte tento bajk nezažil. Hlavové naštastie ďalej sekalo poslušnosť.

Kralovsky MTB maraton 2009 114Kralovsky MTB maraton 2009 118

Ďalej to šlo zas po lúke, zničili sme výškové metre a frčali do doliny, nebyť plavovlasej slečny ktorá nás obrátila skoro o 180° do tiahleho stúpania dolinou Kanné. V závere sme sa napojili na zvážnicu. Tu už na mňa doľahla kríza, začal sa ozývať netrénovaný chrbát a tuhli stehná. Naštastie to šlo hneď dole kopcom, začiatok strmší, hravý, pekne po lese, korene, kamienky, rigol, zbytok po lúke. Popod diaľnicu sme to akurát stihli pred zberným limitom. A zas po poľných cestách do kopca, nohy stuhnuté, pokúšal som sa dobíjať energiu z ukoristených zásob. Nejak sme sa vyšplhali na príjemnu zvážnicu a zas sme pozvoľna strácali výšku, až sme to niekde poblíž Pekliska otočili na inú zvážnicu a dali sa do nekonečného stúpania na sedlo Predky, zafilozofovali sme s Dancúľom a dobre pokecali. Pozdejšie sme už nemali chuť ani na ten smart talk. Hore nás čakala priateľská obsluha tekutej občerstvovačky. Nalial som do seba dva jonťáky v zúfalej snahe dostať do tela cukry. Chyba. Rozbúrený žalúdok už kvasil. Toho času už okolo obiehali tmavé mračná a burácalo to. Nás čakal ešte záverečný strmák na Sľubicu.

Kralovsky MTB maraton 2009 176Kralovsky MTB maraton 2009 179

Konečne hore, nízka oblačnosť len dávala tušiť možné epicke výhľady. Po ľahkej konverzácii s vrcholovými slečnami som nestihol ani dať dole sedlovku a Dancúľ zmizol v zjazde. Aj tak dobre, aspoň bude vidieť na cestu. Trávnatý strmák, kde som obehol bikera č. 20, nasledovaný zvážnicou, ktorá ma priviedla na jeden zo zlatých klincov večera. Nádherný zjazd po zelenej značke do Vojkoviec. Hravý singel lesom, spestrený korienkami a kameňmi. Nasledovali osamotené presuny po mojich obľúbených lúkach a poľných cestách, spustil sa jemný dážď, vybral som raincover. Vlhkosť vo vzduchu a počasie pod mrakom dodali zeleni okolitých lúk nádherne sýtu barvu. Priam meditačná nálada. Endorfíny úradovali, pohoda, tepy boli na úrovni nedeľného poobednajšieho výjazdu. Aj napriek výletnému tempu som pred Dúbravou zazrel Dancúľa, nemohol byť ďaleko. Vrhli sme sa na občerstvovačku. Potreboval som nutne živiny, mal som pocit zožieraného svalstva. Ideálnu občerstvovačku celodenného výjazdu si predstavujem pod pojmom Grill Míšov a famózne steaky, doplnené kofolou. Ktomu občasné pojedanie zmrzliny cez deň + čistá voda. Toto však z logických dôvodov nebolo dnes možné tak som spratal aspoň orechový závin, ovocie, jonťák. Chyba. Počas velkej žranice nás dobehol biker č. 20. Spoločne sme sa vydali poľnými cestami nahor za cieľom.
Uletel mi raincover - zatiaľ, čo som ho upevňoval mi chalani ušli. Zjazd do Žehry sprevádzal dážď, blízke hrmenie naznačovalo, že búrka nie je ďaleko. V Žehre sme boli odnavigovaní do ďaľšieho lúčneho stúpania pod Dreveník, pred sebou som zazrel známu dvojicu. Pekné krasové lúky, sem tam trčia vápencové skaly. Šliapol som do toho a dobehol ich, č. 20 som predbehol, no Dancúľ zapol posledný raketový stupeň a držal konštantný odstup. Zrazu som mal pocit, že mi skĺzol Pulzmeter, tak som ho chcel napravit a nahmatávam len pás. Žačal som sa potiť a nie od námahy, obzerám sa dozadu a blíži sa č. 20, že reku niečo mi vypadlo. Veľká vďaka. Nasadzujem, uťahujem pás poriadnejšie, všímam si že aj šortky sú mi nejak podozrivo voľné. Chalani zmizli za horizontom. Zas šlapem a už je tu zjazd po lúke k cieľu. 46 ka, štadión, aplauz pre posledného. Až na organizátorov a pár skalných všade pusto, zbaleno.

Kralovsky MTB maraton 2009 211Kralovsky MTB maraton 2009 214Kralovsky MTB maraton 2009 217

Zmoknutý Dijck má snaď ešte vačšiu radosť než ja, že som v cieli. Mne je to jedno, som v absolútnej pohode. Neriešim sprchy, umývanie bicykla. Keby som mal šlapať ešte ďaľších 9km na stanicu v daždi, tak by som to pravdepodobne vzal ako hotovú vec. Stretávam Jana Haberu, jak vždy vtipkuje, respekt, pozdejšie som zistil ze bol zas na bedni a rozhodne nie dole. Čo ale riešim furt, a nieto ešte po výkone, je čo podhodím kyselinárom. Aj keď som mal od tých sladkostí na trati žalúdok riadne rozhodený, hlad a hlavne chuť mám vždy. Halušky učinili zadosť všetkým chýrom, Kofola padla. Smart talk s Prešovčanmi. Muffina vraj vzali do nemocnice, no to som teda zvedavý. Od žalúdka mi nebolo ale najlepšie tak som sa nasáčkoval do auta, vozenie v aute mi vždy robí dobre. Exkurzia po zapadlých kútoch východu padla dobre, vyzdvihli sme muffinov bajk a veci a hor sa domov. Keďže jazdím maratóny pre seba, nenašiel som jediny tmavý bod na celom podujatí, absolútne nepriestrelné značenie, kopec ľudí na dôležitých odbočkách, ochotné osadenstvo bohato zásobených občerstvovačiek a hlavne Trať. Tá bola zo začiatku hlavným lákadlom, umožnila mi zas jedenkrát poraziť toho lenivého psa a užiť si krásny masív Braniska.