Kliknutím prejdeš na
www.marinbikes.com
Reklama
Berme veci trochu s nadhľadom

Berme veci trochu s nadhľadom

107 komentárov

Imroman 24.12.2019 60 fotografií   Motivacia Horsky Bike Horska Cyklistika Spomienka Oblecenie Brzdy Prevody Trening Historia Plaste

Aj za tých pár rokov sa cyklistika poriadne zmenila a môžeme si vyberať podľa chuti a možností. Tak prečo stále frfleme na novinky len z princípu? Ono sa to nemusí vyplatiť, o čom sme sa už neraz presvedčili...

 

Môj starý otec bol nadšený cyklista a on ma aj priviedol k tomuto športu, za čo som mu vlastne ani nestihol poďakovať. Vždy prišiel cez víkend, vytiahol ma niekam na bicykel (v zime lyže), aj keď ja som mal niekedy chuť skôr sadnúť k PC a hrať NHL alebo FIFU. Dnes sa len chytám za hlavu, keď si spomeniem ako som chcel zaliezť do izby, pričom bol vonku krásny deň. Rovnako so mnou neskôr chodil po maratónoch, akciách, robil fotky, alebo aj točil videá ešte na klasickú kameru.



Taktiež vymýšľal pre nás cyklodovolenky. No a tiež robil také albumy, kde si dával dokopy rôzne informácie z týchto podujatí, vrátane fotiek. Máme ich na chalupe a minule som na jeden narazil, pozrel fotky na 26 palcovom HT s V-brzdami, zaspomínal, a práve vtedy ma napadla myšlienka na tento článok.



O čom bude? Aj keď nemám myslím extra veľa rokov, aj za ten čas, čo jazdím, som zažil množstvo rôznych trendov – či už väčších alebo menších. Napadlo ma ich vypichnúť a niektoré z nich si stručne priblížiť. Ďalším dôvodom je fakt, že takmer vždy to má rovnaký postup...príde niečo nové, človek frfle aké to je drahé a zbytočné, potom za pár rokov sa z toho stane štandard a jazdíme spokojne ďalej .

Dôvod, prečo píšem tento článok v zimnom období, má svoju podstatu v nás. Mám totiž pocit, že ľudom chýba trochu nadhľad a takmer každá z tých vecí nižšie zaváňa nejakým „flamom“. Stačí napríklad taká vec ako jednoprevodník a už to ide, no a ebiky ani nehovorím...Preto dúfam, že obdobie pokoja a pohody pred Vianocami trochu pomôže dívať sa na veci bez pocitu varu, teda v štýle „nerieš a jazdi“.



Tak poďme sa postupne pozrieť na pár vecí, čo mi utkveli v pamäti a trochu si na ne zaspomínať.

Kotúčové brzdy


Keď som začínal, tak kotúčové brzdy rozhodne neboli veľmi rozšírené, možno tak u borcov, čo jazdili klasický DH. Dokonca aj prvé maratóny okolo roku 2004 som drtil na véčkach od Avid, na ktoré som si hrdo našetril, keďže sa považovali za etalón... Samozrejme spolu s XTR, ktoré sa neskôr robili aj na takých paralelogramoch. Po nejakom čase som si opäť našporil a svoj Trek 8500 vybavil nakoniec po dlhom rozhodovaní kotúčmi. Samozrejme sa polemizovalo, či to má vlastne význam, keď V-brake majú sily viac než dosť atď. Jasné, že malo, pričom iné brzdy si na MTB už ani nevieme predstaviť.



Táto téma je znovu aktuálna pre zmenu v spojení s cestnými bicyklami. Zrejme viete, že ja som rozhodne fanúšik a kotúče si užívam. Bavilo ma to bez nich? Jasné, že áno. No pre mňa sa mení aj cestná cyklistika a pohľad na ňu. Už ju neberiem ako nutné zlo tréningu na našich cestách, kedy sa človek za trest drkoce na 10 atmosférach, a pritom nadáva na vodičov.

Dnešné žiletky si poradia krásne s cestami II., III. a neviem akej triedy a človek si vie vychutnávať väčší pokoj a aj krásnu prírodu, či kopce. O to viac ak idete za každého počasia, kedy má krajina zase iný charakter a na brzdy sa viete stále dokonale spoľahnúť. A nech si v profi jazdia, čo chcú a potrebujú, dívať sa budeme na preteky stále. Ale hlavne to naše delenie na „žiletkárov“ a čo vlastne robia na webe, ktorý má v názve MTB...dajte už s tým pokoj .

Riaditká a rohy


Ešte teraz sa vidím, ako si zrezávam riaditká, kedže mi prišli široké a za chvíľu na ne montujem rohy. Cca 56-58 cm bola klasika a so 60 cm už ste boli pomaly frírajder . No, a potom sa to pomaličky začalo rozširovať, rovnako som skúsil tuším aj lastovičky. Celé sa to výrazne posunulo s príchodom ďalšieho výrazného trendu, ktorý je hneď nižšie.



Keď sa teraz na svojom XC biku vozím na 760 mm a skúsim sa prechytiť na tých 580, skutočne nechápem, ako som mohol vôbec zatáčať – pritom stromy pri jazdení určite nechytám . Čo sa týka rohov, tam mám tiež jasno, ale stále chápem, že pre niekoho môže byť zmena úchopu výhoda – najmä ak sa bavíme o dlhých výjazdoch.



29 palcové kolesá alebo čistý marketing


No poďme na trend, ktorý víril a ešte stále vie rozvíriť diskusné fóra – aj keď už v trochu inej disciplíne ako je trail, freeride a zjazd. Už ani neviem, koľko som sa napočúval o tom, ako je 29 mŕtva cesta, marketing, ukrajina a velocipéd. Nebol som samozrejme úplne prvý, kto tento rozmer u nás jazdil, ale určite som patril medzi prvých a takých, čo si týmito „posmeškami“ prešli. No a teraz sa môžem smiať zase ja, keď vidím, ako si ľudia, čo hejtovali o dušu, chrochtajú na tejto „mŕtvej ceste“ vývoja.

Mňa nikto presviedčať nemusel, pretože akonáhle som videl prvé schopné 29 u Specialized, okamžite bolo rozhodnuté. Žiadne testovanie, rovno predávam svoj Trek 8500 a postupne začínam splácať svoj nový hliníkový HT Stumpjumper. U mňa to bolo jasné z hľadiska výšky, veď keď teraz kukám svoje staré fotky, vyzerám ako „osa na bonbóne“.



Ale myslím, že viacerí a aj oveľa nižší si zažili tento scenár: Sadnete na 29, je to síce trochu zvláštne, ale po chvíli je terén akosi hladší, a tiež si viac dovolíte. Sadnete späť na 26 a máte pocit ako na detskom bicykli. Schválne, koľko z vás prešlo z 29 späť? Tento rozmer podľa mňa doslova zachránil hardtaily, ktoré sú a aj v dnešnej dobe stále výbornou alternatívou a pre veľkú časť bikerov stále viac než dostatočné.



Zážitkom v tomto celom príbehu bolo pre mňa aj stretnutie s Garym Fisherom pred X rokmi na Salzkammergut Trophy, kde sme si na túto tému veľmi dobre pokecali a obaja vedeli, že daný smer je viac než len marketing. A keď dnes vidím bikera na 26 alebo 27,5 palcovom biku? Pozdravím ho predsa ako každého iného...



Vidlice alebo keď prišla Reba


Môj úplne prvý „normálny“ bike bol modrý Amulet s elastomerovou vidlicou SR Suntour. No, chodilo to, ale tak čo si budeme hovoriť. Potom som to vytunil o Rock Shox Judy s olejovým tlmením a nechápal som, že vidlica naozaj nemusí kopať. A potom prišiel fenomén strednej triedy – Rock Shox Reba, samozrejme ešte na V brakoch, ale s návarkami na kotúče, aj keď som vtedy ešte nevedel, na čo mi to vlastne bude . Každopádne to bol zlom v chode a hlavne v tuhosti, pretože 28 mm nohy sú skutočne málo na takmer 90 kg chlapa.



No a Dual Air...toľko možností nastavenia až človek nevie, ako to ladiť. Ale viete, čo bola moja vidlica snov? Modrý SID, ktorý mi utkvel v pamäti na zelenom biku Author Egoist (tuším model 2000) z rúrok Easton. Ten bike som mal na plagáte a kukal na neho každú chvíľu . No ale tento rok sa ten modrý SID ku mne dostal v parádnej pastelovej farbičke v prevedení Ultimate. Síce je o niečo ťažší ako ten pôvodný (áno syndróm 29), ale čo s tým vie človek zjazdiť...a hlavne ako.



Plášte a ich šírka


Tak poďme opäť k rozmerom, tentoraz u plášťov. Keď som si kedysi vyberal plášte, dôležitý faktor bol pre mňa jedine ich hmotnosť. Ideálne nejaké rýchle užovky, prípadne niečo s lepším vzorom ale zase ešte užšie, aby nebodaj nešla hmotnosť výrazne nahor. No a samozrejme poriadne nahustiť, nech to sviští...to, že bike skákal v teréne ako koza, nedržal stopu a kopal do zadku na každom malom korienku nikto neriešil, sme predsa raceri .

A dnes? Ideálny plášť je pre mňa stále ten s rýchlejším vzorom, ale aj pekným objemom a vyšším stupňom ochrany proti poškodeniu bočníc. Tlak cca 1,5 bar vpredu, 1,8 vzadu, bike drží stopu ako na koľajniciach a komfort je tiež niekde inde. Možno nemá 500 g ako predtým, ale rozhodne je to úplne iné jazdenie, ktorého sa už určite nevzdám, a to ani na pretekoch .

No a samostatnou kapitolou sú bezdušáky. Pamätám si, ako bol v podstate každý maratón taká menšia lotéria s defektami, hlavne keď sme teda vozili ešte Racing Ralph v ligt prevedení. Môj prvý Horal v roku 2004 s modrými Rubenami bol ešte lepší - znamenal rovno 3 defekty a využitie lepenia . Potom prišli originál systémy UST, pričom guma Michelin mala cez 750 g, a to sa bavíme o 26 palcoch. Vozil som ich na kolesách Mavic Crossmax, teda až pokiaľ som nerozlomil priečne ráfik.



Ale defekty skončili, tlaky šli pomaličky nižšie, ale o tom som už písal. No a teraz tu máme UST ready, pri 29 palcoch majú Ikony cca 650 g a rovno zaklopem....na maratóne som nemal defekt asi 3 alebo 4 roky. A vlastne už ani neviem, kedy som ho vôbec mal. Vlastne viem – na graveli, keď som šiel na chalupu cez Krížnu a sekol na zvážnici pod Martinkami dušu o kameň . Samozrejme to hodnotím ako chybu jazdca...

Ach tie prevody


No tak zase pekne pritvrdíme. Téma prevodov je stále horúca a článok so slovom „jednoprevodník“ v názve je zaručené diskusné fórum. Zažil som fázu pretekov v zvyšovaní počtu prevodov, kedy to bolo brané v podstate ako výhoda mať ich čo najviac a nikto neriešil, koľko ich je rovnakých – 3x7, 3x8 a maximom bolo u mňa 3x9 a 44 zubová píla. Zrazu som začal registrovať ten nový trend z tratí svetového pohára. Prevodníky začali ubúdať! Najskôr som dlho vozil 2x9 a bol veľmi spokojný. Lenže to nestačilo a už bolo vídať borcov aj na jednoplackách...hmm.



Namiesto hejtovania ale po sezóne normálne zhadzujem malú pílu a skúšam skutočnú sado-maso kombináciu (tuším 36 z prevodník a kazeta 11-34). Dalo mi to zabrať, no kopce beriem ako výzvu, či ich zvládnem a čo ma dostalo, bola práve jednoduchosť. Potom som začal skúšať rôzne adaptéry na zlepšenie rozsahu, na chvíľu sa zase vrátil späť na 2 placku, keďže tie adaptéry nefungovali úplne ideálne. Až sa objavil 11 rýchlostný Sram a ich kazeta 10-42. Následný príchod 12 rýchlostného Eegla všetko definitívne zabetónoval. Ten podľa mňa otvoril túto cestu aj začiatočníkom bez dynamitu v nohách, no nikom nič nevnucujem. Stále je veľa situácií, kedy je aj 2 placka výhoda, ale nejdem sa opakovať...

Oblečenie a výbava


Nielen bicykle prechádzajú vývojom, platí to aj o oblečení. Poďme sa trochu pozrieť práve sem. Keď sa pozriem na svoje staré fotky, hneď ma upúta dĺžka rukávov. Takmer každý letný dres vyzerá, akoby som ho zdedil po mladšom bratovi (teda až na ten, čo rukávy nemá) a skombinovať to s nejakým dlhým návlekom je takmer nemožné bez toho, aby to padalo a nebola tam medzera - neviem prečo boli konce rukávov vždy voľné. To isté platí aj o krátkych nohaviciach, ktoré sú tiež akosi kratšie (zase padajú návleky na kolená), no a samozrejme ponožky v triatlonovom štýle .

Osobne musím povedať, že trend dlhších rukávov/kraťasov/ponožiek sa mi osobne nielen viac páči, ale je to podľa mňa aj praktickejšie. Ale jeden výstrelok ma zasiahol a následne aj opustil – kompresné podkolienky. Možno si pamätáte na ich boom, tuším som to videl hlavne na Janovi Hruškovi, keď nabehol na scénu MTB, a tak som neodolal . Nosil som ich asi sezónu a postupne pochopil, že mi to nesedí. Je to vážne ako na futbale...ale ak ich nosíte, kľudne ich noste ďalej a moju módnu políciu berte s nadhľadom.



Ale teraz k veci, ktorá pre mňa asi najviac ovplyvnila jazdenie – oblečenie na zimu, resp. elastický windstopper. Jazdenie ma vždy bavilo za každých podmienok a samozrejme zimná výbava bola drahá. Mama mi vždy na nejaký sviatok niečo kúpila, rovnako starý otec a takto postupne sa to lepilo dokopy. Chodil som očumovať svoju prvú vysnívanú zimnú bundu od Nalini z materiálu Wind-Tex do výkladu, až sa môj sen splnil. Stále som sa ale cítil vo veciach trochu nemotorne, nehovoriac o spodnej časti, kde som na krátke nohavice navliekal ešte jedny hrubé „čapáky“. Jazdili sme ale poctivo, pár kúskov do výbavy ešte pribudlo a bola to zábava – hlavne, keď som si konečne našetril na zimné tretry.



A potom to prišlo...dostala sa mi do rúk Gabba s odopínateľnými rukávmi a komplet neprefúkavé nohavice s výstelkou (tie nosím stále, aj keď druhé už čakajú zabalené keby niečo). Ten pocit, keď som sa zrazu cítil ako v drese a nie ako v bunde, že mi nebolo v kopci teplo z X vrstiev a stále som bol pritom výborne chránený a domov prišiel suchý. Na zimné výjazdy som sa začal tešiť oveľa viac a doslova mi to otvorilo možnosti na jazdenie takmer za každých podmienok.



Celkovo sa strihy výrazne prepracovali, stačí sa pozrieť na oblečenie spred pár rokov a vidíte poriadny rozdiel. Hlavne si ale môžeme vyberať presne podľa toho, čo jazdíme, či chceme viac obtiahnuté, menej alebo niečo medzi. Práve oblečenie a komfort s tým spojený mi umožnil tráviť oveľa viac času na biku, čo beriem ako najväčšie plus a pojem ako „zazimovanie“ a pod. mi už nič nehovorí...

Áno Imro, len tá cena, poviete si... Čo sa mi ale páčilo v súvislosti s výbavou ako takou, je jedna vec. Nikdy sme neboli extra bohatí, no veci na šport u nás v rodine boli vždy priorita. Či už to boli lyže, bike alebo outdoor, vždy sa investovalo do rozumnej kvality a som rád, že táto filozofia vo mne ostala, a že nie som „autíčkar“ . Nechodili sme na drahé dovolenky, nekupovali zbytočnosti, nenosil som do školy drahé veci a „sekáč“ bol tiež časté riešenie. Ale keď prišlo na bike a lyže, vždy sa zdroje našli...

Ebike – to vážne?


Tak a na záver sa pustíme do súčasného osieho hniezda. Normálne nechápem, čo dokáže táto téma s bikermi spraviť. Uvedomil som si to aj nedávno, keď som premazával hanlivé a urážlivé komentáre na našom YT kanáli. To nás vážne dokáže dohnať k takémuto správaniu to, že sa niekto vozí na elektrobiku, prípadne má o neho záujem v budúcnosti? Možno trochu pomôže moja vlastná filozofia v niekoľkých bodoch, ktorou sa snažím riadiť.

  • nerozčulujem sa, keď ma niekto obehne na ebiku – viem, že na 99 % by ten človek radšej bral moju kondičku a tá sa kúpiť nedá
  • viem, že klasické bicykle nezaniknú, pretože veľkú časť ľudí stále bude baviť práve to „trápenie“, pre ktoré má cyklistika svoje čaro – ak ich bude menej, aspoň budem viac cool
  • neotváram nasilu články a videá, ktoré sú o ebikoch, ak ma táto téma nezaujíma
  • ten pocit, keď viem prejsť všetko za svoje a nemusím sa na nič spoliehať, mi predsa nikto nevezme
  • pocit, keď si môžete skutočne odtrénovať s manželkou/priateľkou alebo s ňou pojazdiť napr. v Alpách, je výborný a odporúčam vyskúšať – a ešte mám fotografa
  • budem radšej, ak môj syn bude jazdiť na ebiku, akoby mal sedieť v nejakej temnej miestnosti a drtiť od rána do večera počítačové hry

Možno to doplní aj moja príhoda zo Stelvia, ktorá mi utkvela v pamäti ako príklad. Viete čo ma bolelo viac ako moje nohy, keď som tam stúpal? Bola to hlava z toho nekonečného hluku áut a motoriek, čo sa valili hore. Ďaleko radšej by som bol, keby ma obiehali ebikeri. Ak niekoho teda motivuje ebike aj k tomu, aby nechal viackrát auto doma, nemám s tým absolútne žiadny problém. Čo ma ale vie vytočiť? Keď si niekto na Strave nenastaví, že má elektrobicykel. Tam už potom končí všetka sranda .

Ako môže vyzerať jazdenie s ebikom a nežnejšími polovičkami si môžete pozrieť aj nižšie. Je to z výjazdu na Großglockner Hochalpenstraße a takýto zážitok vie celkom dobre utvoriť názor. Jednoducho skvelý deň - my sme si dali do tela, baby mali výlet a všetci spokojní a pekne unavení.



Čo som vlastne chcel týmto článkom povedať? V prvom rade si trochu zaspomínať, ale hlavne priblížiť, ako sa aj za ten krátky čas cyklistika posunula. Takmer vždy to bolo rovnaké...ľudia sa rozčuľujú, že zase výrobcovia priniesli niečo nové, len aby zarobili, a že je to drahé. Potom sa frfle na web, že sa o tom vôbec píše. Veď si jazdíme na čom chceme, možností na výber máme kopec.

Nakoniec sa z toho stane bežná vec, človek skúsi a zistí, že na tom vlastne niečo je. Ja nemám nič proti dobrej diskusii k veci s rozumnými argumentami. Ale „hejtovanie“ len z princípu mi príde skutočne zbytočné, pričom už sme sa neraz presvedčili, že sa to nemusí vyplatiť...



Celkom by ma zaujímalo, ako by na všetky tie zmeny a trendy reagoval môj starý otec. Bol to tiež trochu frfloš, ale určite by sa mu moje Bianchi Infinito na kotúčoch, elektrike, širokých plášťoch a s integrovaným bluetooth páčilo . A keby sa na tom povozil...

No a zase tá cena...už to počujem . Cyklistika je dnes pekne drahý šport a kedysi to bolo iné. No neviem, pamätám si, ako mi hovoril príhody, ako šli 3 výplaty len na lyžiarky, alebo keď šiel až do Prahy niekam pre jediný pár lyží Rossignol v Československu, za ktoré dal vtedy sumu, čo normálny človek nedokázal absolútne pochopiť. Ale jednoducho chcel kvalitu, lebo to bola vášeň, ako vlastne celý šport. A dnes si ešte aj môžeme vyberať podľa chuti...



Takže prajem vám všetkým trochu toho nadhľadu, ktorý je podľa mňa v dnešnej dobe plnej informácií a neobmedzenej možnosti všetko komentovať dôležitejší, ako kedykoľvek predtým. Ak vás zase nejaká novinka vytočí, mávnite nad tým rukou a choďte si zajazdiť. Ak nepomáha, ešte poriadne prišliapnite do pedálov. Bez ohľadu na to, akú máte výbavu, či máte žiletku, bike alebo ebike...

No a v prvom rade vám prajem pohodové Vianoce.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Luigi 24.12.2019 (13:31)

Zaciatky horskej cyklistiky boli s dnesneho pohladu smiesne, ale nie menej zabavne. Rad si spominam na to obdobie. Cyklistika nie je o velkosti kolies, ale o radosti s pohybu a jazdy na bicykli. Rad si sadnem na 26, 27,5 a aj 29 HT a preto ich aj vlastnim a striedam. Kazdy ma nieco do seba. Doba sa meni a aj vsetko okolo nas. Nemenia sa len bicykle, ale napriklad PC, TV, Mobily, Auta atd. Dolezite je aby sa nezmenil clovek a ostal ludsky a aby mal v sebe aspon trochu pokory.

Prajem vsetkym fujavicu šťastia, víchricu pohody, zavej radosti, len malú vločku všedných starostí a hlavne lavínu zdravia a lásky. Šťastné a veselé.

 
svajka 24.12.2019 (14:00)

Pan autor ma v sebe vela EQ.

V kazdej skupine sa najde cca 5 % večne nespokojnych hlucnych uhundrancov. No a okrem nich je v kazdej skupine od 90 do 95% tych, co su ticho. To potom vytvara dojem, ze skupina je ako taka nespokojna a predmet diskusie je zlo. Funguje to tak na futbale, na bytovych schodzach, na rodicovskych zdruzeniach aj na internetovych diskusiach. Pomohlo by, keby tych 95 % hluchonemych prehovorilo. Lenze tak skupinova dynamika ludskeho plemena nefunguje. Bude to tak viac ci menej vzdy

 
dodes svajka 24.12.2019 (14:19)

Veeelka pravda

 
Imroman svajka 24.12.2019 (22:05)

Dobry postreh...s tym sme sa uz na webe, ci YT zmierili davnejsie, ale niekedy to neda

 
fradog svajka 26.12.2019 (07:32)

Paretov princip 20/80 plati takmer na vsetko a vsade

 
fleury 24.12.2019 (10:12)

top clanok, TOP
,,Keď si niekto na Strave nenastaví, že má elektrobicykel. Tam už potom končí všetka sranda" toto musi nahnevat kazdeho

 
Nazgul fleury 24.12.2019 (11:39)

Každého nie... Len naháňačov KOM-ov a porovnávačov pipíkov...

 
sorcerer Nazgul 24.12.2019 (23:32)

v tomto súhlasím s Martinom. zistenie, že Bernal na žiletke dal u nás Stráže o 20 sekúnd rýchlejšie ako ja na ebajku ma celkom nasrdilo a ešte veľa ďalších je tam lepších. editol som na E-bike ride a hneď som na segmente druhý

 
N/A fleury 24.12.2019 (11:57)

Stravu by som bral len ako svoj vlastny merac na zlepsovanie svojich vykonov a napriklad aj zdielanie trasy a polohy so spolujazdcami.
Seba sa oklamat neda. Nemalo by predsa vadit nikomu, ze ktosi presiel trasu 2x rychlejsie. Ved strava niesu organizovane preteky.

 
Imroman fleury 24.12.2019 (22:02)

Dikes

 
petrikmarian 24.12.2019 (12:04)

nikdy som neriešil také veci, ako sa píšu v článku. všetko to šlo akosi svojvoľne. prechod na dvadsaťdeviny, jednoprevodník, atď. čo sa týka plášťov, dosť často prezúvam, podľa toho, čo sa chystám jazdiť. no a nejaká strava ma vôbec netrápi. jazdím pre radosť, prejdem toľko, na koľko mám práve chuť a tiež tak rýchlo, ako sa mi práve chce. vo všeobecnosti chcem však napísať, že bicykel bol geniálny vynález. a kam sme sa už dostali s technikou, no jednoducho je paráda z chuti si zajazdiť. som už dôchodca, ale jazdiť budem dovtedy, dokedy to bude čo len trochu možné.

 
1biker 25.12.2019 (13:32)

Krasny clanok....ale su tu aj amaterskejsi jazdci a pozorovatelia ci kupci novych veci ktori maju radi biky a tam musim dodat jednu vec ktora v clanku nieje. Ked som bol chalan ,obdivoval som lepsie vybavy pre ich vyborne radenie,neskor odpruzena vidla ,3x8.3x9,3x10....este 2x10 ,ale po istom roku to zacalo upadat a uz sa nebolo naco tesit,tie biky sa zacali skor zhorsovat a zdrazovat. Taka merida o.nine v xtr mala krasny rozsah prevodov,dizajn ci technicke detaily. Pre bezneho obcasneho jazdca ,2-5x ci 10x do mesiaca vybehnut na kolibu ,tak mi ten 3x9 na mojom Giante karbonovom slx/xt znacne pomahal. Mal som zazitok z kopca na 44ke,do strmeho kopca na 22ke a kedze nemam taku kondicku ako tuto vacsina ludi,vdaka prevodom som si uzil bike naplno a kazdy teren bol vyzvou,aj ked v slabsom tempe. Lenze prisla era novsich bikov,nastup 1placiek a clovek stale dufal,ze tie biky budu lepsie. Niesu. Moja prva 11tka s cvrlikajucou retazou v zatazi bol superior team issue xtr 1x11. Najazdil som nanom 5000km priebezne za 2.5 roka. Mozno je to fajn na vyzvu ,ze aha co dokazem na 1placke,ale to potom nema moc daleko od stareho pioniera 22 s "jednoplackou".. Omedzil som kopce,kde mi to drvilo kolena,omedzil som rychle zjazdy,lebo som nemal istotu v dotlaceni do prevodu ci ako to nazvat ,ostre vystupy do extremnych stupakov medzi korenami mozem zabudnut. Lahky a presny chod paciek od starsieho xtr vystriedali novsie makke packy,ktore vo verzii bez servoprepakovania stale padaju dole a vytvara sa velky volny chod. Vidla akosi stratila nastavenie ale aj efektivitu (iste,je vela modelov ). Menit retaz kazdych 800-1200km pri hmotnosti 90-100kg jazdca ,kde na 3x9 som netusil ze cosi take treba pri najazde 1000-2000km za par rokov vobec robit. Do toho vyssie hmotnosti bikov,kde svaty gral 9-10kg na 26 HTcku bolo waw,dnes je 10KG na oholenom 29biku od prehadzovacov a inych detailov skor vynimka. Aktualne mam 2x11 di2,cize skor to je 1x13 ,lebo viac prevodov s jednopackou clovek nedokaze vyuzit ak sa mu nechce prehadzovat mody radenia,retaz ma frikciu tak ci tak ,aj ked o cosi mensiu ako na 1x11,nastavit aby to radilo dobre je retaz od retaze ine. 4piesty xtr brzdia horsie ako stare poctive sainty ,ci dokonca ako klasika 2010 xtr 2piesty na 26tke. Takze ak neberiem tie biky z hladiska autora,ako znacne predajny artikel ,reklamny artikel a zivobitie ,mam na moderne biky o dost iny nazor. A ten je ,ze aj ked sa vela veci zlepsilo ,27.5ka mi pride lepsia ako 26tka z hladiska velkosti a istoty v sedle,je tu vela aspektov ktore su horsie a ludia si akosi zvykaju. Jednoducho je to tak,ze vsetko okolo tych bikov je hlavne biznis a setrenie a uspory a navysovanie ziskov sa odzrkadlilo aj v tejto sfere. Okrem potravin,automobilov ci inych veci. Pred autorom clanku mam respekt,je to biker telom aj dusou ,je to profik ,ale su tu aj "semtam" bikery ,ktori sa tesia aj zo svojich tatosov .....a aby mi dnes umierali loziska v kolach po 2000km,ci na biku za 3000e neslo hlavove zlozenie a po vymene za 10 rocne funguje ,alebo novy bike od kellysu ma kluky od ramu 2mm a klepu pri extreme v terene o ram ....toto sa akosi nepise v clanku ,ze ta kvalita isla rapidne dole. O servisakoch ci predajcoch v cykloobchodoch sa neda povedat nic pozitivne tiez (cest vynimkam). Takze na zaver,ak ste to vobec docitali do konca a nenudil som vas vylevom bezneho nadsenca a obcasneho bikera ,ktory kedysi daaaavno jazdil ako profik bmx a tesia ho technicke zlepsenia napisem ,ze frflanie tu bude vzdy ,ci uz opodstatnene,alebo len ako sklamanie z nadsenia ,ktore niektori chalani maju a pridu onho vdaka "vynikajucim" novinkam ci zmenam ktore nechce ziaden biker ,ale len typek z marketingu ktory stahuje naklady pre firmu,aby mal mat z coho vyplatu (opat cest vynimkam a neplati to vzdy). Ale ak sa pozriem na HTcka a ich spickovu triedu z roku 2008-2015,bola inde ako technikou,tak hmotnostami,technickymi rieseniami a hodnotou.
Toto je len moj pohlad bezneho cloveka co ma rad biky ,nie profika co jazdi sutaze. Takze snad som nikoho neurazil ale pocitam ze hejtom sa nevyhnem. Pekne sviatky priatelia a vela stastnych km na 1,2 ci 3plackach prajem

 
Srsen 1biker 25.12.2019 (21:12)

súhlas, na oceľovom HT mám 26, V- XTR, 3x9 , Toru,
na moje jazdenie až až ( ja už závodiť nebudem )
čo sa týka rozsahu, presnosti, životnosti a údržby, v súčasnosti neprekonateľné
marketing je sviňa a výrobca chce čo najfrekventovanejší nákladný servis.
jasne že na trail to nie je, ale väčšina aj tak jazdí len light XC,

 
murderer Srsen 26.12.2019 (12:43)

Ja si myslím, že veľké percento cyklistov si vymení starý bajk za nový len preto, lebo je to trendy a podľahnú davu a tlaku marketingu. Pritom jazdia len ľahké terény, kde nevyužijú možno ani len prednú vidlicu (koľkí jazdia len po asfalte?) tobôž nie zadné odpruženie. Takisto 29" kolesá pre nižšie postavy na ľahké terény - načo? A dovolím si tvrdiť, že mnohým sú nanič aj diskové brzdy, lebo jazdia len rovinaté terény za pekného počasia. Výrobca aj predajca chce predať. Ide o zisk, ide o peniaze. To je hudba dneška. Toto neplatí pre bikerov, ktorí jazdia naozajstnú horskú cyklistiku vrátane trailov, zjazdov a ťažkého terénu.

 
Imroman murderer 27.12.2019 (17:19)

Prave pre tych ludi je podla mna idealny najnovsi trend....gravel

 
N/A Imroman 27.12.2019 (21:22)

Ale bez baranov. Skor fitnes bik. Barany niektori odmietaju co viem osobne.

 
Davac 1biker 29.12.2019 (08:50)

Moj nazor na moderne trendy:

1. Nekupim si drahy bicykel. Deorecko staci, radsej popracujem na kondicke.
2. Nedonesiem bicykel do servisu. Su drahy a mnohi servisaci odrbavaju.
3. Nebudem nahanat gramy. Naco aj. Nie som Schurter.

 
graveler 24.12.2019 (09:38)

Imroman Velmi pekne napisane

 
Imroman graveler 24.12.2019 (12:11)

Ahoj, vďaka. To aby nebolo, že len točím videá

 
side 24.12.2019 (11:41)

Závidím ti takého starého otca.

 
Imroman side 24.12.2019 (12:11)

Najhoršie, že človek to skutočne ocení až neskôr.

 
Dodkes 24.12.2019 (09:41)

Špicovo napísané. Ztotožňujem sa z každou myšlienkou.

 
Imroman Dodkes 24.12.2019 (22:05)

Ahoj, vdaka

 
peterpj 24.12.2019 (11:58)

Martin, pekne s nadhladom napisane a zaroven motivujuce.
Prajem rodinke pohodove sviatocne dni, rovnako vsetkym bikerom rodinnu pohodu.

 
Imroman peterpj 24.12.2019 (12:14)

Ahoj, diky...vsetko krasne vyslo a uz od vcera sme doma

 
Biker201 24.12.2019 (23:06)

Ja! Ja som presiel z 26 na 29 a potom DOBROVOLNE znova na 26! Proste ani za rok jazdenia som na karbonovom FELT NINE2 nedokazal ani vyslapat a ani zozjazdovat to, co na starej dobrej 26. Ta mi po tom roku trapenia dodala znova pocit istoty v zjazde a tiez som v technickych pasazach hodne zrychlil. Teraz, ked su uz trocha ine geometrie, som definitivne na 29. Nasiel som konecne ram, co mi na 80% vyhovuje. Na 26 sa ale aj tak nechyta...

 
1biker Biker201 25.12.2019 (13:46)

Mam podobne skusenosti a aj ked mam 27.5ku uz druhu,na obratnost a hravost 26tky,a taku nejaku istotu ze retaz nebude chrapcat v plnom zabere ked sa do toho oprem ,mozem zabudnut.

 
MikeSV 25.12.2019 (18:04)

Super clanok, mna v poslednych rokoch nadchol jeden vynalez, a to je teleskopicka sedlovka. V clanku ju myslim nespominas. To uz je skoro nutnost, pokial to clovek s trailovym jazdenim mysli aspon trochu vazne. Bike s touto vychytavkou som si zaobstaral az tento rok, a uz by som nemenil.

 
Imroman MikeSV 25.12.2019 (18:08)

Vidis, na to som zabudol...pravdu mas

 
MikeSV Imroman 25.12.2019 (18:41)

Nevadi 🙂 Inak tiez vcelku draha vecicka ale zazitok z jazdy niekde uplne inde.

 
delarosa Imroman 25.12.2019 (21:59)

na teleskopku som necital nejake flames, takze asi by to ani nepatrilo do clanku

 
Axel delarosa 25.12.2019 (23:16)

Tak ja si na jeden flame spominam... Ci teleskopa patri na XC HT alebo je to vysada fullov od 140mm vyssie

 
Imroman Axel 28.12.2019 (19:26)

To ale celkom rychlo vysumelo

 
Gusto0 24.12.2019 (10:08)

poznas to - preco tehla? lebo tehla je tehla je to vo vsetkom nie len v cyklistike. z casti za to mozu aj vyrobcovia ktori su dnes schopny pustit na trh nepodarky, nedorobky za vidinou zisku. potom clovek vaha ci to naozaj ma vobec prinos alebo nie. vela ludi jazdi na tom co je zrovna trendy bez ohladu na svoje potreby. napr. za posledne dva roky mi viacero ludi povedalo ze sa chce vratit naspat na HT. sam som nasadol na nieco co sa teraz jazdi no nesadlo mi to, tak som si poskladal nieco podla mojich predstav. 90% cyklistov by na to nesadlo no mne to vyhovuje a udivene pohlady ma vzdy potesia a pobavia.

 
N/A Gusto0 24.12.2019 (12:01)

Ano to je pravda. Netreba jazdit co je trend, ale co komu vyhovuje. Aj ked mi vadi, ze vyrobca to prestava vyrabat.
Niekomu vadi full a niekto ked presadne na ht a po jazde je vyklepany, ako rezen, tak sa nanho netreba pozerat, ze volaco trendove odmieta. 😉

 
drotar 25.12.2019 (14:18)

Pekne napisane. Vyvoj a bohuzial ani ten cenovy sa zastavit neda. Kto ma vztah k cyklistike ako takej, tak to neriesi a svoje peniaze investuje do svojho konicka. Rad spominam na moj prvy horak Scott Adventure z Hiten trubiek (dodnes sluzi) aj na tie dalsie. Vyvojom som sa dostal az k zavodnym kolobezkam, ale to je vlastne tiez nejaky poddruh biku Za prve lyziarky Elany som este za sociku dal stvornasobok vyplaty a stali 4700 Kčs. Tak si to prehodme na dnesne pomery a sme v obraze Tak vela peknych kilometrov kazdemu komu tieto dve kolesa ucarovali.

 
santacruz1 24.12.2019 (12:22)

Vecne a komplexne zhrnuté. Pekný článok. Tak isto Šťastne a Veselé

 
AdMich 24.12.2019 (15:27)

Čau Martin. Šťastné a veselé Vianoce už v trojici. Rád sledujem Tvoje videá, sú inšpiratívne...ale prosím, už nespievaj 😂

 
Imroman AdMich 24.12.2019 (22:01)

To len na specialne prilezitosti

 
LukeBikerider 24.12.2019 (17:32)

Tak toto je megačlánok Imro... 29 palcov hore.

 
Imroman LukeBikerider 25.12.2019 (23:19)

Dikes

 
PETSVA 24.12.2019 (18:29)

Retro fotky, retro bicykle, krásny článok.
Dedko by bol na teba hrdý Maťo.

 
Imroman PETSVA 24.12.2019 (22:02)

Dikes

 
Milan_eS 24.12.2019 (19:21)

Výborný článok, ideál na tieto dlhé zimné večery. Tiež si spomínam keď som pred 25 rokmi bol za bratom v Kanade na trekingu v Rockies. Ja bavlnené tričko on už funkčnú "umelinu ". Jeden druhému sme sa smiali. Neskôr som pochopil a vyskúšal, dnes nedám na termoprádlo dopustiť. Bez neho na túru či na bajk ani krok (km). Pekné sviatky prajem a veľa takýchto skvelých článkov v novom roku.

 
milos21 24.12.2019 (21:16)

"nerozčulujem sa, keď ma niekto obehne na ebiku – viem, že na 99 % by ten človek radšej bral moju kondičku a tá sa kúpiť nedá"
Skromné slová, palec hore. Ak bude predsa len náhodou na predaj tvoja duša alebo kondička, beriem časť akcií

Priznávam, tiež sa na niektoré "novinky" pozerám cez prsty. Ale viac ma vytáčali názory, že môj starý bike som mal pomaly dávno vyhodiť do šrotu, lebo je nepoužiteľný (aktuálne aj nový). Názory, že len toto je to pravé a musthave pre všetkých, pritom to nie je pravda... Síce som to nezažil, ale neviem si predstaviť argumenty proti kotúčom na MTB, však aj teraz som všetkými desiatimi za kotúče na žiletke. Myslím že majú výraznejší prínos pre všetkých alebo napr. teleskopky či jednoprevodníky.

Pekné sviatky celej rodinke prajem

 
Imroman milos21 24.12.2019 (22:08)

Ahoj, vdaka a pozdravujeme

 
peter19800 milos21 25.12.2019 (14:12)

Ak ťa obehne e-biker, tak by to chcelo popracovať na kondičke 😉

 
palo14 25.12.2019 (10:54)

eBiky nie su trend cyklistiky na rozdiel o zvysku clanku. Nech si na nich jazdi kto chce ale kazdy moze mat nato svoj nazor. Natom tiez nie je nic zle, ci?

 
Imroman palo14 26.12.2019 (14:05)

Je rozdiel mat vlastny nazor a len z principu davat palce dole len preto, ze je nejaky clanok o ebikoch a pod.

 
palo14 Imroman 27.12.2019 (11:00)

Tak naco to davat na cyklisticke forum? Ked date clanok o pestovani zemiakov tak si ho hadam nebudem citat eBikom nic nebrani ale nech sa nehraju na cyklistov.

 
Luigi palo14 27.12.2019 (11:20)

Odpoveď nájdeš v nadpise tohto článku.
Pre doplnenie: Berme veci trochu s nadhľadom

 
artsvk palo14 27.12.2019 (13:44)

Plne suhlasim, neznasam e motorkarov. Frajerov s tlstymi ritami

 
N/A artsvk 27.12.2019 (21:32)

Ale on za to nemoze, ze je tlsty. A ak by ebik neexistoval, sedel by doma pri telke.

 
artsvk N/A 28.12.2019 (15:03)

Praveze moze za to

 
N/A artsvk 28.12.2019 (15:09)

Ale kamarat si zlomil nohu a potom pribral. Tak si kupil ebik. Keby ho nemal, tak s nami nepojde.

 
palo14 N/A 31.12.2019 (22:19)

vsak fajn ja nie som proti ebikom celkovo, len som napisal ze to nie je trend cyklistiky tak to berte s nadhladom. Podla mna cyklistika a eBike je nieco ine.

 
Jano1987 25.12.2019 (13:27)

Článok je pekný. S veľa vecami sa dá súhlasiť. Výskum v oblasti materiálov dovolil nové technické a konštrukčné riešenia a nové technické a konštrukčné riešenia podnietili výskum pre nové materiály, či už ide o samotné biky alebo vybavenie. Samozrejme s tým všetkým ide ruka v ruke aj výskum ohľadom fyziológie a tréningov. V istej chvíli to ale narazí a šport už bude len o číslach. Eddy Merckx je legenda, ale zobrať ho z jeho éry a dať do súčasnej cyklistiky, tak by veľa vody nenamútil, ak by jazdil ako vtedy. Už len taká vec, akou je jazda v pelotóne, ako majú rotovať jazdci, ako dlho kde majú byť aby dokázali ušetriť kvantum energie a byť rýchlejší ako jednotlivec. Dnes keď je všetko otestované, presne vedia ako musia jazdiť, aby vydržali dokonca. Nehovorím, že to je zlé či dobré, je to logický vývoj. Niečo podobné nastalo vo všetkých športoch. Aj keď sa raz pýtali Pelého, ako sa cíti ako najlepší futbalista histórie, tak povedal, že ťažko porovnávať. Je to možné porovnávať len v období keď hral. Za je čias stačilo napríklad obrancovi len odkopnúť loptu. Teraz má bežný obranca lepšiu kopaciu techniku ako vtedy polovica záložníkov či útočníkov a pri súčasnej obrane by si nemohol dovoliť to, čo robil na ihrisku, lebo by ho obrana hneď odstavila. A má pravdu.

Čo sa týka elektrobikov. Sú tú a neodídu, pokiaľ sa nezakážu. Nebudem nikoho urážať za to, že na nich jazdí. Kľudne nech jazdí. Na druhej strane som ak za reguláciu. U nás v BA ráno cestou do roboty stretávam občas chlapíka na ebiku, čo ide odhadom 40-45km/h bez točenia pedálov. Jazdí tak po cyklotrase či chodníkoch. Chápem, že to je rýchlosť, ktorá sa dá dosiahnuť, ale tým že nemusí točiť pedálmi a ide tých 45 už spĺňa to, že to je motorové vozidlo neviem presne ktorej kategórie a na to treba už vodičák a nepatrí to na hrádzu či chodník. Na rozdiel od väčšiny ľudí čo čítam nepovažujem situáciu v BA až za tak zlú (strávil som časť života aj v Londýne) čo sa týka cyklistik ako dopravy do roboty. Je samozrejme čo vylepšovať (na niektorých miestach sa začali po rekonštrukciách osádzať kanále do chodníka, čo sa mi veľmi páči, mohlo by sa to diať vo väčšej miere aj ďalej). Za najväčší problém považujem skôr zmýšľanie ľudí. Mnoho cyklistov požaduje cyklotrasu div že nie oddelené protitankovými zábranami od cesty. Pritom napríklad Londýn je príkladom, že stačí trocha tolerancie a ide to. Samozrejme na oboch stranách či už šoféri, alebo aj cyklistami. Hlavne cyklisti za tmy by si mohli uvedomiť, že ak sú celý v čiernom a biku žiadna odrazka (zákon presne definuje reflexné prvky na biku čo majú byť a má ich tak 1/100 bikov čo si všímam) že ich proste nevidno. Nech si už kúpia reflexnú vestu, stoja ozaj pár €, najlepší aj s reflexnými pásmi cez ramená. Už dávno sa nerobia len tie staré a široké vesty, ale aj celkom štíhle. Prípadne si kúpiť reflexný kríž, myslím, že aj tu sa to predáva za 5-6€. Ozaj bežne vidím ako po hrádzi či ceste chodia neosvetlený cyklisti. Zbytočný hazard so životom. O znalosti dopravných predpisov nebudem hovoriť radšej. Toto je tiež vážna téma, ktorej sa treba venovať. Žijem v BA preto to vzťahujem na toto mesto. Za posledných 5-6 rokov mám pocit, že počet cyklistov sa zdvojnásobil. Cyklistov dochádzajúcich do roboty na biku pred 10 rokmi bolo smiešne množstvo, teraz ich už je ozaj pomerne veľa. Chápem, že týmto som dosť odbočil, ale je to podľa mňa rovnako dôležitá téma ako či na dať jedno alebo dvojprevodník a podobne a stojí za to sa jej venovať. Ide o bezpečnosť. Popravde veľa razy sa ani nedivím šoférom, že nadávajú na cyklistov, keď vidím čo stvárajú. Sám som ako chodec, tak aj cyklista a šofér.

 
Dvenohy Jano1987 25.12.2019 (15:17)

Regulacia tu uz davno je. Ten chlapik co ho stretavas nema ebaik. Ma emotorku ktoru chce vydavat za ebike.

 
Axel Dvenohy 25.12.2019 (23:23)

Regulaciu mame, ale jej vynucovanie sa nijako nerobi (a ani sa to nastastie nedramatizuje). Preto tu mame zaplavu e-kolobeziek, vacsinu ebajkov nacipovanych, dochodcovske prevazadla rovno prerobene na system bez pedalovania. Ale pridu aj k nam casy, ked ma budu po lese nahanat rangeri, lebo do lesa sa na elektrike nesmie (podobne ako ma dnes nahanaju za to, ze do lesa sa autom nesmie...)

 
Durikan Axel 26.12.2019 (07:20)

Tiez sa bojim ze kvoli podobnemu cipovaniu, skor ci neskor zakazu vjazd vsetkym ebikom. Bude to proste jednoduchsie na vynucovanie. Inak si myslim ze ich je vyrazna mensina, ale hlucna a viditelna mensina, ako to uz byva.

 
Jano1987 Durikan 26.12.2019 (11:04)

Ja patrím skôr k zástancom, že turistika áno, ale po vlastnej osi ako sa hovorí. Na výber je mnoho trás aj obtiažností, aby si človek vedel vybrať to vhodné pre seba. Chápem, že starším ľuďom, či ľuďom so zdravotnými problémami ebike môže pomôcť dostať sa tam, kam by sa vlastný silami nedostali, ale po lese by sa mal človek pohybovať vlastnými silami. Tak isto nie som zrovna fanúšik nočného jazdenia po lese, keď vidím, čo za svetlá si ľudia sú schopný dať na bike (moje diaľkové na aute tak dobre nesvietia). Je noc, zver si potrebuje oddýchnuť. Je to môj názor, niekomu sa bude páčiť, niekomu nie.

K tomu vymáhaniu zákonov. Nie raz sa mi stalo, že policajti videli ako cyklisti či chodci si to dávajú cez červenú a mali to na háku. Skúste ale autom prejsť na červenú, že či to budú mať tiež na háku. Dve príhody z toho roku. Obe z leta. Čakám v aute na križovatke na zelenú, vľavo vedľa mňa policajti. Bolo tak 11 večer. Zrazu po pravej strane preletel cyklista celý v čiernom, žiadna blikačka, odrazka, nič. Preletel, žiadne spomalenie. Tiež mal červenú, keďže šiel po ceste. Keďže tú križovatku poznám, mohli sa stať 2 veci. V kolmom smere na nás je celá pre chodcov a aj autá. Mohol zraziť chodca na prechode (11/10 lekárov v Holandsku odporúča, nech vás do rýchlosti 50km radšej zrazí auto, hrozia menšie zranenia a ľahšie liečiteľné) alebo ho mohlo zraziť auto, čo malo zelenú. Pýtam sa teda policajta že, čo s tým mieni robiť. On na to, že čo mu mám dať 10€ pokutu? Naskočila zelená a odišli preč. O 3 týždne toho cyklistu na tej križovatke zrazil autobus. Klasika šiel na červenú. Pritom policajt bol len lenivý. Za jazdu na červenú mu kľudne aj 50-100€ mohol dať, chýbajúce reflexné prvky ďalších 50€, mohol mu dať fúkať a možno by aj fúkol a ďalšie peniaze. Jasne, vodičák mu zobrať nemôžu, ale môžu ho riešiť. Nabudúce by si to cyklista možno rozmyslel. Druhá príhoda, zrazil som cyklistu na prechode. Našťastie tam stáli policajti a všetko videli. Chlapík si valil podľa policajta tak 30-40 po chodníku a len vletel na prechod a tam som ho zrazil. On červená, ja zelená. Našťastie sa mu nič vážne nestalo. Ale po chvíli začal vyskakovať, že to mu zaplatím, že to je bike za 6500€ a je zničený. On bol na prechode a ja som ho tam zrazil. Pozerám naňho, že on šiel na červenú a šiel bikom po prechode. On že to je bezpredmetné, že on bol na prechode a to, či bola zelená alebo červená nemám dôkaz. Na súde to nemám ako dokázať. Že mám mu zaplatiť nový bike, inak volá policajtov a to ešte uvidím, lebo má známeho doktora, tak isto v tom bude aj riadne mastné bolestné. Reálne by som bol v .... keby som nemal svedkov. Došli policajti, čo boli oproti a chlapík si ich evidentne nevšimol, že tam boli. Chlapík hneď vyskočil, že chce nahlásiť, že som ho zrazil na prechode a že som šiel cez červenú. Jeden policajt najprv že či niekto nepotrebuje sanitku. Cyklista že nie. Potom policajt, že majú celý incident na videozázname v aute a aj to videli na vlastné oči. Teda že či pán cyklista nechce zmeniť výpoveď a prehodnotiť svoje vyhlásia čo padli pred ich príchodom, lebo ich počuli, bol dosť hlasný. Už len trocha zbledol ale aj tak skúsil, že som ho zrazil na prechode. Policajt na to, že chodci v tom čase na prechode mali červenú a on ako cyklista tam nemá čo robiť. Mňa sa ešte spýtali, že či mám havarijné poistenie, že či potrebujem spísať kvôli tomu papiere. Ja že nie, len PZP. Ja že čo teraz, lebo auto je poškodené. On že mám smolu, lebo cyklisti neplatia PZP a náhradu škody si môžem vymáhať od prítomného pána na súde, ale že to nemá zmysel (mám staršie auto). Súd sa kľudne môže ťahať 5-10 rokov a viac zaplatím na poplatkoch ako vysúdim, samozrejme ešte zarátať stratený čas. Tak som išiel preč. Oprava s použitých dielov ma vyšla na 1000€ a to som mal šťastie, že som také isté auto našiel na vrakovisku, dokonca aj farba sedela. Robil som si všetko sám. Dať to do servisu, minimálne 4000€ by to bolo. Auto mi mesiac stálo, kým som to porobil a na dovolenku som musel zháňať iné auto. Skúste si od niekoho požičať auto na týždeň. Takže nakoniec autopožičovňa, stálo ma to 250€ na požičani auta. Síce sme to potom delili 4, keďže sme šli 4 autom na dovolenku, ale nikto od radosti nad tým neskákal, kedže malo väčšiu spotrebu ako moje. Sme rátali s tým, že 150€ nás bude stáť benzín. Pokiaľ sa to nezačne riešiť, tak podobných problémov bude viac a viac, keďže počet cyklistov narastá a ich správanie sa len zhoršuje a nik s tým nič nerobí. Nie je problém do 250€ kúpiť aj nový bike a ísť jazdiť. Všade sa to vo veľkom propaguje. Žiaľ zabúda sa na to, že mnoho tých bikov si kupujú chodci, ktorý neovládajú ani tú svoju cca A4 pravidiel ako sa majú správať v premávke.

 
milos21 Jano1987 26.12.2019 (14:34)

Ja len, že v noci je zver aktívna a vadí jej skôr jazdenie cez deň. Ja som zvieratá v lese (jeleniu, zajace, líšky, hraboše a tomu podobné, možno aj diviaka) stretol len v noci. A to nie sporadicky ale vo veľkých množstvách a často s veľmi blízkym kontaktom...

 
hogermajster 26.12.2019 (01:56)

PÁN článok..... DAKUJEM.

 
fradog 26.12.2019 (08:14)

Ja som vdacny otcovi, ze ma naucil jazdit na bicykli, aj ked nepoznam chlapa ktory by to nevedel
Clanok je fajn, o tom potom. Keby som ho pisal ja. boli by sme rychlo hotovi Bohuzial technika a vyvoj samotneho cyklo segmentu je jedna vec a podmienky na jazdenie vec druha.
Vcera som bol u nas na Dubni a aj keby som mal pod sebou bike za pat litrov, tak by tie pocity ine neboli. Proste katastrofen...Pocasie je jedna vec, aj to je v case menej privetive. Na to by sa ale dalo zvyknut. Ale na to, co sa deje s prirodou, potazmo lesmi, to je ozaj do placu. A to zabija podstatu samotneho MTB viac, ako cokolvek ine.
Je to ako s telkou. Mozes si kupit drahu masinu a povesit na stenu, ale je ti na nic ked ti neprinesie tu pravu zabavu (relax). A sledobanie reklam za zabavne teda nepovazujem

 
trial 24.12.2019 (10:02)

Fajn clanok.Este by som doplnil k tomu Ebiku,ze je o dos menej obratny ako klasicky bike.Neviem ako ine,ale skusal som kellys theos Ebike a dat to do manualu,alebo nebodaj urobit bunnyhop,bolo uplne nemozne🙂.A o inych trikoch ani nepisem.

 
Nazgul trial 24.12.2019 (11:37)

Tak to si nevidel, čo s 30kg Flyonom robí ten blázon Pilgrim...Odporúčam zhliadnuť pár videí, a slovo nemožné už nepoužiješ...

 
trial Nazgul 24.12.2019 (12:42)

Ano.Aj Dany,ale tu hovorime o beznych ludoch,nie o profesionaloch a propagatoroch e bikov.

 
Nazgul trial 24.12.2019 (12:52)

OK, tak kolega... 55 ročný, cyklosprievodca, žiadny freerider... Asi po hodinke tréningu hopol na full ebajku 40 centi kmeň... Mne to trvalo asi 2 hoďky, lebo som väčšie drevo ako bol ten kmeň... Ale nakoniec to šlo, takže to chce len dobrého učiteľa a trpezlivosť...

 
trial Nazgul 24.12.2019 (20:02)

No tak to obdivujem.Asi bpl ten kelys zle vyvazeny.Tam proste mas problem dat to na zadne s prisliapnutim.

 
N/A Nazgul 24.12.2019 (12:48)

Kazdy nema take telesne proporcie aby dokazal spravit bunnyhop s 30kg ebikom.
Ak ma dievca 145cm a 40kg a zdravotne problemy s chrbticou, tak nebude jazdit na 29"+ kolesach a na traily s 30kg zavazim.
Naopak Zdenovy Charovy by sa 26" kolesa zdali male. To si musime priznat. Bez ohladu na velkost ramu. Aj ked je mozne technicky zvladnut nekomfort, za vydania vacsieho fyzickeho vykonu.

 
N/A Nazgul 24.12.2019 (12:52)

Obaja mate pravdu. Akurat jeden je pravak a druhy lavak. Kazdemu vyhovuje nieco ine.

 
1biker trial 25.12.2019 (13:55)

Tak ak nedas na ebiku zadne kolo,tak to asi nebude chybou ebiku ..ja som ebike este nejazdil,ale verim ze zadne kolo bude ten najmensi problem.

 
trial 1biker 01.01.2020 (09:24)

No das ho ale dost tazko.A jazdim aj trial takze ovladat bike ako tak viem.

 
Midzione 24.12.2019 (11:11)

Parádny článok a veľa múdrych myšlienok.

"Schválne, koľko z vás prešlo z 29 späť?"

26 Specialized Rockhopper 3x9, V-brake a po pár metroch v teréne tuhá vidlica Manitou Axel a nejaké úzke riadidlá s rohmi používam na dochádzanie do práce a výlety s rodinou.
29 Spark ostáva na dlhé výjazdy, ktoré som do minulého roka jazdil na 26.

 
Imroman Midzione 24.12.2019 (22:06)

Ja uz si neviem predstavit striedat 29 a 26 MTB

 
Midzione Imroman 26.12.2019 (21:32)

No a ja som si aj dnes na ňom bol zajazdiť, aj keď len po hrádzi.

 
trial Midzione 25.12.2019 (10:36)

Ja som presiel z 27,5 na 26 🙂

 
N/A 24.12.2019 (11:53)

Super clanok. Aj ja vam vsetkym prajem pokojne vianoce. Predsa si nemusime vnucovat iny styl jazdy. Hlavne ak to mame podlozene logickym argumentom. Vtedy by som to ako flame nebral. Skor z opacnej strany, ze sa vrchol da vyjst aj na jednoprevodniku, aj ked som napisal ze mam 2 prevodnik a ze som riesil vo fore zvacsenie kazety a zmensenie maleho prevodnika. Kedze kazdy system ma svoje vyhody a nevyhody a ked vyrabaju mensie kolecko a niekomu vyhovuje, tak by nemalo vadit niekomu jazdiacemu vylucne maratony, ze si ho telesne slabsi jazdec namontuje.
Nechapem ako moze niekomu vadit, ked ho obehne niekto na klasickom biku a uz vobec nie na ebiku. Kedze kazdy vie ze ho predbehol motor a nie on. Naviac ked ejazdec nieje predajca. Je to podla mna trosku ego pred ostatnymi. Kdezto kritika prichadza aj na informaciu o nezatvoreni dveri na vytahu a vynasani ebiku po schodoch a pritom je to len informacia, abh ludia zijuci v rovnakych podmienkach mysleli aj na tento problem.
Tiez nechapem ako mi mohol kedysi stacit pionier 22 a ako som sa na nom vyblaznil.
Skor mi vadi, ked si na nieco kvoli mojim fyzickym proporciam, a bytovym moznostiam, zvyknem a vyrobca voci mne ako jedincovi spravi krok spat, na zaklade biznizu vacsiny zakaznikov. To chapem ale, kritiku na takto logicku staznost netreba davat a vsetkym bude lepsie.
Zelam prijemne prezitie Vianocnych sviatkov a vsetko dobre v dalsom roku vsetkym cyklistom aj ostatnym.

 
Imroman N/A 24.12.2019 (22:06)

Diky a pekne sviatky

 
Dusan73 24.12.2019 (15:32)

Pekne napísané.Imro len tak ďalej,vždy si rád pozriem Tvoje "videjka"😆.Prajem pokojné Vianoce a užívajte malý "darček "😉

 
Imroman Dusan73 29.12.2019 (14:57)

Ahoj,vdaka...uzivame

 
roman.uvacik 24.12.2019 (16:23)

Všetko dobré k vianociam , parádny článok , samá pravda

 
Imroman roman.uvacik 25.12.2019 (23:18)

Ahoj, dakujem a pekne sviatky

 
wiedrzensky 24.12.2019 (16:30)

Skvely článok a vyborne načasovanie mna na druhej strane baví riešit tie trendy pri pive, vzdy chvilu čakám ci sa nieco osvedčí

 
Imroman wiedrzensky 25.12.2019 (21:18)

Dikes....ano je to dobra tema ku pivu :S

 
zihadlo 5 24.12.2019 (20:36)

Imromanzaspomínal som si aj na moje biky podobne som začínal v 1997 a egoist bol aj u mna doma skoro som ho aj jazdený kupil,super članok

 
Imroman zihadlo 5 24.12.2019 (22:07)

Ten Egoist mi z tej doby utkvel asi najviac...potom tie ich dizajny sli pekne dole

 
Durikan 25.12.2019 (00:54)

Velmi pekny clanok. Este by som dodal, ze to plati aj z opacnej strany, tiez sa nerozculujem, ked ma (iduc na ebiku) obehne niekto na klasickom biku. Stava sa to bezne, najma ked idem na ECO. Je to o moznostiach volby, co je skvele.

 
Dodo-Carlos 25.12.2019 (12:35)

Imro krajsie si to ani napisat a vystihnut nemohol...a ty co iba na vsetko repcu a nadavaju nech si radsej nechaju svoje "hejty" pre seba ...

 
Imroman Dodo-Carlos 28.12.2019 (14:15)

Dikes

 
Sesulak 26.12.2019 (10:56)

Vyborny clanok, ja sa vzdy len pousmejem, o com vsetkom je mozne sa hadat do krvi.

S tymi kvalitnymi vecami na sport to tak bolo/je stale aj v nasej rodine.

Pamatam si ako mali kratko po revolucii v sportovom obchode v Prievidzi na ukazku membranu GoreTex pre bundy Hansa. Kedze sme vsetci lyziari, otec nam aj sebe tie bundy kupil. V tej dobe stali v prepocte cca. tak isto ako teraz (400-500€),co boli na tu dobu neskutocne peniaze za bundu. Aj teraz nosim na lyze GoreTex gate a bundu, lebo je to podla mna stale top material na taketo sporty. A aj ked sa zda prvotna investicia vysoka, taka bunda/gate vydrzia kludne aj 10rokov pri spravnej starostlivosti.

 
N/A Sesulak 26.12.2019 (13:35)

najhorsie je ked niekto oponuje argumentu logicky podlozenemu faktom a nuti niekoho prestahovat sa, ci viac trenovat a dat sa liecit z nevyliecitelnej choroby, aby ukazal ze aj bez pomocneho doplnku sa da jazdit. V diskusii mam rad ked sa pomaha faktami, ze mensi prevodnik pomoze viac ako vacsia kazeta. Ale nie niekoho urazat, ked sa mu nepaci elektrobicykel, ktory ledva odlepi od zeme a chyti sa z bolestou chrbta. Naviac ked dotycneho nepozna a nevie v akej lokalite byva a ake ma ostatne podmienky, zdravotne, financie, styl, cesty, bez auta, odmietanie ist niekam s bikom vlakom... a hodnoti ostatnych, ako keby si vsetci dokazali zabezpecit rovnake podmienky, ako on. Predsa kvoli ebiku sa nevzda rodiny a nasilu sa proti ich voli bude chciet stahovat z panelaku do rodinneho domu aj ked kazdy nieje po financnej stranke sa obohatit. Niekto ma rad rekreacne downhill, ale rad by sa s dh bikom obcas pridal k ziletkarom a budu mu radit kupit dalsi bik a nevedia, ze aj ten dh musi v byte obchadzat, ked chce ist do skrinky a z vyplaty mu to nevyjde. Aj ja som pochopil, ked som predaval brzdy za 2€ a clovek sa stazoval ze nema momentalne a potom som zistil, ze sa topi v exekutorskych dlhoch a ma 4 chore deti a bicykel potrebuje na cestu do prace. Alebo opacne chudak predava nieco, co by bohac vyhodil do smetneho kosa a kazde euro si vazi a nechce dat nieco zadarmo.
Niekto, kto jazdi maratony a ma 2-3 biky po 5000€ sa bude s tym chudakom hadat, lebo syty hladnemu neveri. Tam vidim dost tie hadky, lebo clovek druheho situaciu nepozna a nebude mu radit lacnu zmenu na bicykli, ale zmenit zivotny styl, lebo on sam by to tak riesil.
Ja v mojich kometaroch akurat vyhladavam nevhodnosti a informujem o nich, aby ludia mysleli aj na to.

 
N/A 27.12.2019 (10:05)

Je to aj o tom, ze clovek chce mat stoj co stoj svoju pravdu aj ked si svoje protirecenie neuvedomuje. Ja si aspon stojim za svojim neustale rovnako.
Na jednej strane ospevuje ebik ako pomocnik, ze dalej zajde a potom zas, staci jednoprevodnik a lahsie prevody netreba.
Teda ked je pomoc motor, mam si ho kupit a ked je pomoc lahsi prevod na 2 prevodniku, tak je to zbytocne.
Ved to si protireci. A toto mi vadi.

 
estimator 27.12.2019 (14:11)

Hmm zeleny egoist bol aj moj sen.....akurat bol dost drahy tak som kupil ten nizsi model a vymenili mi kostru...cize vidla bola cervena

 
Imroman estimator 27.12.2019 (17:20)

S cervenou to nie je ono...jedine modra

 
vdutka 28.12.2019 (08:12)

Mne ebike nevadí. Bzučí ale nesmrdí Vadia mi motorky, autá a štvorkolky v horách kde nemajú čo robiť. Odsudzovať to neodsudzujem, pretože raz ho možno budem potrebovať aj ja.

 
N/A vdutka 28.12.2019 (10:05)

Mne ebik vadi u mna, nie u druhych.
Pretoze ho nenadvyhnem.
Ci v buducnosti, ked by som ho zdravotne potrebova, ho nadvyhnem?
Bicykle uz maju viac ako 100 rokov a hmotnost sa nejak nemeni.
Uz niesom najmladsi a za tych par rokov neklesne hmotnost full ebikov na 11-12kg

 
jaso3 28.12.2019 (09:15)

Super clanok ako vzdy...

 
Imroman jaso3 28.12.2019 (19:24)

Ahoj, vdaka.

 
drifter_00 30.12.2019 (23:17)

bol som odcestovaný, až teraz som našiel tento članok. Pekne napísané. Spomenul som si, že som začínal podobne. Môj starý otec ma naučil bicyklovať ako malého chlapca, neskôr na 7 narodeniny mi kúpil BMX, aký som bol vtedy nadšený. Nedávno som ho bol navštiviť a som mu rozprával o dnešnej cyklistike a prečo jedno-prevodník, oválny prevodník, bezdušové plášte, voziť nižšie tlaky a podobne. Hlavne tie nižšie tlaky nechápal, však BMX sme vždy „nabombovali“ čo to dalo
Poriadne s MTB som začal keď som mal 15, v roku 1998 s otcom a bratom sme si z USA (kde sme vtedy žili) doniesli horské bicykle. Vtedy, tam a v tej oblasti kde sme bývali boli výrazne lacnejšie ako vtedy u nás. Boli to hliníkové 26" v-brzdy samozrejme, pohon 3x8, kazeta 11-28z, ja s bratom sme mali HT a odpruženú prednú vidlicu, boli sme najvačší čávovia na sídlisku a otec mal full, čo na tú dobu bola ozaj rarita, to všetci kukali. Celý študentský život (stredná + výška) som šetril kde sa dalo a tak som celé tie roky udržiaval ten bike (Pacific S6000). Samozrejme za ten čas prišiel veľký pokrok v MTB a sa to úplne obrátilo, jazdil som na tom najväčšom šrote v mojom okolii. Za tú dobu prišli kotúčové brzdy, neskôr aj hydraulické, vzduchové vidlice, 2-prevodník, celkovo pohon sa zlepšil atď. Keď som už pracoval, bol už fakt najvyšší čas na nový bike, čítal som hlavne zahraničné fóra a rozhodol som sa v 2010 pre 29“. Vtedy veľká vačšina 29“ vnímala ako ťarbavé neobratné kravy. Mne to vôbec tak nepripadalo, však jazdil som to isté, hned som pocítil, že to ide akosi rýchlejšie, ľahšie a pohodlnejšie. Tiež som bol zo začiatku trochu za ekzóta, no presne, netrvalo dlho a 29“ aj prevýšili 26“. Či je nejaká novinka len marketing, to rýchlo prax ukáže. Však ak by to naozaj nebolo dobré, tak to rýchlo zanikne, však by to nikto nekupoval.
Prevodníky, tiež postupne aj ako prišli na scénu 29“ som zmenil 3 na 2 a potom na 1-prevodník. Priznávam, že v tomto som bol dosť pozadu. Chcel som mať bike čo najviac „univerzálny“ a dlho som z dnešného pohľadu nezmyselne na 29“ držal 3-prevodník. Len pred necelými 4 rokmi som uznal, že 2 prevodník stačí a keď pred cca 2 rokmi začali byť vo veľkom dostupné kazety s veľkým rozsahom, mám 1x.
Funkčné oblečenie podobne. Vždy na každý šport som nosil to posledné, staré oblečenie na zničenie. Ja sa velmi potím, stačí mi málo a hned som mokrý a tak celé športové aktivity som bol nepríjemne v mokrom. Ked som si prvé termoprádlo kúpil, hned reakcia doma: „načo a také drahé, nemáš dosť tričiek???“ Rýchlo som zistil, že to funguje a pre mňa to malo veľký význam, už som ostal v suchu. Termo a celkovo funkčné oblečenie výrazne pomohlo športu!!! Najbližších som pomaly presvedčil.
Na zimu windstper/gore-tex bunda aj gate, zimné tretry tiež súhlasím, niečo to stojí, ale stojí to za to!
E-bajky, k tomu sa neviem vyjadriť, vnímam to tak, že prečo nie. Však všetci raz zostarneme a budeme chcieť naďalej bajkovať.
Súhlasím, novinky treba brať s nadhľadom, človek nikdy nevie čo sa môže stať štandardom a neskôr bez toho si to ani nevie predstaviť. Teraz s otcom a bratom keď jazdíme miesta kde sme začínali s MTB pred 20 rokmi, len spomíname ako sme sa na istých úsekoch natrápili a teraz ich celkom ľahko prechádzame. Keď som vymenil môj starý Pacific, nemal prakticky žiadnu hodnotu, tak som si ho nechal. Teraz mi slúži ako bike na cestu do obchodu, von s deckami a podobne. Vedľa môjho aktuálneho „nadupaného“ 29“ vypadá smiešne, ALE vždy keď naňho sadnem sa mi vynoria spomienky na naše MTB začiatky a všetky zážitky na ňom. Prajem veľa šťastných km do nového roka.

 
artsvk 26.12.2019 (17:39)

Električkári všech zemí, vylížte mi frdel

 
N/A artsvk 26.12.2019 (22:14)

elektrickarom netreba nadavat, je to ich vec. Nevadi mi ze sa doba ubera smerom, ze budu ludi balamutit a nasilim prinutit zvyknut si na emotorky (bez pedalovania) ako z filmov o buducnosti. Vadilo by mi to, ak by som prisiel do obchodu a ze uz sa klasicke nepredavaju. Vela veci sa uz nepredava co som zhanal. Tak ako sa dochodcovia nedokazu prisposobit novym mobilom, tak sa ja neprisposobim elektrickam. rodicom by som chcel kupit staru cb nokiu 3310 a nevyrabaju ju, tak isto trojprevodnik na nove drahsie biky. V 5 obchododch som nemohol zohnat dusu na 26x2,4" a potreboval som ju surne. nie z eshopu. Davat tam 26x2,1 som nechcel docasne, alebo nahradne suciastky do starsich pristrojov, ci taliansku sedlovku a talianske stredove. Nove mobily maju iny mikrousb konektor a ja mam 6 nabijaciek na starsi mikrousb, kabel ku kamere, detskeho auticka, lietajucej babike, notebooku, v robote nabijacka, 3 mobily mozem naraz nabijat. a v robote maju vsetci novy typ.

 
artsvk N/A 26.12.2019 (22:27)

Cestne prehlasujem do 70r zivota si emotorku nekupim. Dakujem za komentar. Btw, zachvilu nas tyto sasovia na emotorke budu valcovat v trailoch, otazka 10r ked budeme v mensine

 
N/A artsvk 26.12.2019 (23:04)

horsie, ze klasika sa nebude dat skoro ani kupit, tak ako dnes 26" kolesa. Cez leto som siel na ziletke naplno po rovine a dochodca v mikine(svetri) a rifloch ma bez pedalovania obiehal asi v 60km/h bez reflexnych prvkov a bez prilby a bez pedalovania na trekingovom bicykli s motorom. To ze ma obiehal mi nevadi. Vadi mi, ze asi mozno nema ani vodicak a niekoho zrazi. Ani ked odbocoval, nedaval rukou zmenu smeru jazdy. Nema pzp a z coho zaplati nehodu???

 
artsvk N/A 27.12.2019 (06:46)

Ako mne sa najviac páčia tí, ktorý si kúpia ebike a myslia si ako oni strašne športujú 😂 nech sa darí, a zdravému, nezblbnutému rozumu z tohoto esveta kde sa ludia uz pomay hybat nebudu zdar

 
N/A artsvk 27.12.2019 (09:39)

To som vcera pocul nazor, ze si kupi ekolobezku a ze zacne sportovat. 😁
Viac sportuje, ak tu trasu prejde peso a usetri.
U ebiku sa sportovat da, lenze vela ludi zapina pomoc na max. a na celu dobu jazdy. Aj ked sa im nedivim, kedze full ebik ma aj 25kg. Jazdit na tom denne destiatky km s neustalou podporou v boost rezime baterka za 200e po 2 rokoch strati svoje schopnosti a z 4 roky taku nezozenie.

 
N/A artsvk 26.12.2019 (23:06)

Uz sa tesim na dobu, ked budu ozrani z krcmi miesto na ukrajine jazdit na emotorke, bez pzp a vodicaku.

 
Pridaj komentár