Kliknutím prejdeš na
www.force.bike
Reklama
Krstní otcovia horskej cyklistiky - Gary Fisher

Krstní otcovia horskej cyklistiky - Gary Fisher

15 komentárov

bimjeam 12.01.2020 21 fotografií   Bicykel Horsky Bike Horska Cyklistika Preteky Trening Historia

Gary Fisher je často označovaný aj ako vynálezca horského bicykla.Tento extravaganý pán s vykrútenými bajúzmi, ktorého si len ťažko s niekým pomýliť, má však toho vo svete cyklistiky na rováši podstatne viac!

 

Gary Fisher je právom legendou a jedným z krstných otcov horskej cyklistiky. Hoci zakladateľom legendárnych pretekov Repack Downhill race je Charilie Kelly, tak Gary Fisher urobil z tohto podujatia kult. Rovnako bol tou osobou, ktorá prišla s myšlienkou vyrábať horské bicykle komerčne, a tak sa zaslúžil o rozmach horskej cyklistiky najskôr v Kalifornii a následne expanziou do celého sveta. Jeho meno je úzko späté aj s velikánmi ako Tom Ritchey, Joe Breeze, značkou Trek a nezmazateľne zapísané do histórie horskej cyklistiky. Tomuto všetkému však predchádzalo kvantum udalostí, ktoré sa vám dnes posnažím priblížiť trochu viac.



Cyklistické začiatky na vlne Hippies - prelom s príchodom Garyho


Preteky pod názvom “Repack course”, ktoré pozostávali v zjazde na čas dolu horou Pine Moutain v pohorí Sierra Nevada v Kalifornii, síce existovali už nejaký ten rok, no podstatne sa zmenil ich charakter, keď sa na nich v roku 1974 ukázal Gary Fisher so svojim custom Klunkerom postaveným na ráme Schwin Excelsior X z roku 1935, na ktorý namontoval bubnové brzdy s priemerom 160 mm z tandemu, veľké brzdové páky z Hondy a 5-stupňové cyklokrosové radenie Suntour s páčkami, ktoré sa ovládali palcami na riadidlách, doplnené cyklokrosovými kľukami s trojprevodníkom. Gary mal totižto “našlapané” vďaka cestnej cyklistike a tlačenie 22 kilového Klunkera 80% času hore kopcom ho vôbec nebavilo. Aj vďaka týmto upgradom vytrel všetkým ostatným zrak s traťovým rekordom 4 minúty 22 sekúnd a naštartoval tak svoju kariéru staviteľa horských bicyklov.



Pretekárska kariéra


Gary nastúpil do sveta závodnej cyklistiky pomerne skoro, a to vo svojich 12 rokoch, kedy začal jazdiť cestnú a dráhovú cyklistiku. Vo veku 18 rokov ho organizátori pretekov suspendovali, pretože porušil vtedajšie pravidlo o maximálnej dĺžke vlasov jazdca. Miesto toho, aby sa dal Gary ostrihať, si urobil dvojročnú prestávku od pretekania a na štartovnú pásku sa vrátil až o dva roky neskôr, kedy toto pravidlo bolo zrušené. V roku 1972 dokončil etapák Tour of Nevada ako druhý, a to ho zaradilo do kategórie 1 cestných cyklistov.

Za svoju jazdeckú kariéru stihol robiť napríklad domestika Gregovi LeMondovi, umiestniť sa dvanásty v národnom šampionáte cestných cyklistických pretekov v roku 1976 alebo vyhrať preteky TransAlp, prípadne národný XC titul v kategórii masters.



Podnikateľské začiatky - rock & roll a bicykle


V roku 1974 poskladal Gary Fisher cca 20 ks “klunkerov” určených na jazdu dole kopcom v teréne. Jednalo sa o prerábku starých bicyklov s balónovými plášťami, na ktoré použil komponenty z BMX, ale aj bubnové brzdy a páky z motoriek.

Popritom bol Gary stále top cestný pretekár, ktorý mal v pláne zúčastniť sa olympiády. Počas sústredenia v olympijskom tréningovom centre v Colorado Springs sa dozvedel od svojho trénera správu, že USA plánujú bojkotovať olympiádu v Moskve (1980), a tak sa rozhodol radšej založiť firmu na výrobu bicyklov. Tak sa stalo v septembri 1979. Ako ste sa mohli dočítať v minulom článku, do tejto firmy naverboval spolubývajúceho a kamoša Charlieho Kellyho a Toma Ritcheyho, ktorý mal veľa skúseností s návrhom a stavbou rámov. Podnikateľské začiatky boli ťažké. Gary založil firmu so 600 dolármi vo vrecku, najal zváračov a troch lakérnikov.



V prvom roku činnosti postavili 160 bikov, pričom cena takéhoto horského bicykla v tom čase činila 1 300 až 1 600 $, čo na tú dobu bolo pomerne dosť. Napriek tomu dopyt rástol a po roku produkovali už 1 000 bicyklov ročne. Gary ešte počas svojej dvojročnej cyklistickej pauzy pracoval v cateringovej spoločnosti, ktorá zastrešovala rockové koncerty a neskôr písal pre magazín Bicycling magazine, čo malo obrovskú výhodu v tom, že sa poznal s množstvom ľudí v americkom cyklobiznise.

Osudovým úspechom bola aj skutočnosť, že Charlie Kelly sa poznal ešte z “rokenrolových čias” s Howardom Hammermanom - chlapíkom, ktorý pracoval ako zvukár pre Georga Lucasa (režisér Star Wars), a ten im vybavil možnosť spraviť prezentáciu s fotkami z piatich ročníkov zjazdových pretekov Repack na výstave New York Show v roku 1981. Tu sa eskaloval záujem o horské bicykle, o ktoré prejavila záujem dokonca aj japonská vláda. Masová produkcia naberala obrátky až do roku 1983, kedy sa rozhodol ísť Tom Ritchey a následne aj Charlie Kelly vlastnou cestou. Dôvodom bolo najmä to, že Gary sa staval čoraz viac do pozície šéfa firmy, čo sa nepáčilo najmä Tomovi Ritcheymu. Logickým krokom pre Fishera bolo založenie vlastnej značky, ktorá niesla jednoduchý názov Gary Fisher bikes.



Koniec jednej éry


Raketový štart a zisky spoločnosti Gary Fisher bikes s pribúdaním konkurenčných značiek postupne začali stagnovať a napriek popularite značky u zákazníkov sa Gary rozhodol svoju firmu predať v roku 1991 taiwanskému konzorciu Anlen, pričom naďalej zostal na pozícii prezidenta značky. O dva roky neskôr dochádza k zlúčeniu značky Gary Fisher, ktorá prechádza pod krídla amerického Treku. Prvý rok je v ponuke 10 modelov, no ponuka sa postupne rozrastá. Obdobie “deväťdesiatok” je pre bicykle Gary Fisher pomerne úspešné, čoho dôkazom je aj prvé a druhé olympijské zlato v disciplíne cross country, ktoré vybojovala talianska pretekárka Paola Pezzo na bicykli Gary Fisher.

V roku 2001 Gary Fisher predstavuje kompletnú sériu 29er-ov, ktoré čím ďalej viac získavajú na popularite. V roku 2010 však dochádza k “zarezaniu” značky Gary Fisher materským Trekom a bicykle už sú prezentované len ako samostatná “Trek´s Gary Fisher collection” v rámci katalógu Trek. Značku tak stihol v roku 2011 podobný osud ako aj Trekom v minulosti akvirované značky - Klein a LeMond.



Vynálezy Garyho Fishera - za čo všetko vďačíme tomuto pánovi?


Garymu Fisherovi sa pripisuje autorstvo označenia “moutain bike”. Napriek tomu, že sa mu nepodarilo registrovať tento pojem pre značku svojej firmy. Ako prvý napríklad použil rýchloupinák na sedlovke. Kým ostatní spolupretekári na akcii Repack z hory Pine Moutain používali “motýlikové” skrutky, Gary si upravil páčku z osky kolesa cestného bicykla Campagnolo.

Ako prvý vyrobil a použil jednokorunkovú vidlicu v roku 1983. V tom istom roku založil National Off-road Bicycle Association (NORBA), ktorá sa stala akýmsi vzorom aj pre ostatné krajiny. Ako prvý napríklad ponúkal aj horské bicykle so zadnou brzdou na spodnej strane reťazových vzpier. Zaslúžil sa o skrátenie zadnej stavby a používanie strmšieho uhla sedlovej rúrky.

Jeho továrenský tím v roku 1985 spolupracoval spolu so Shimanom na vývoji indexového radenia pre MTB bicykle. Ako prvý zaviedol do katalógov miery “efektívnej dĺžky hornej rámovej rúry” (efective top tube) a “výška rámu v oblasti rozkroku” (standover height). Dokonca je autorom názvu značky Marin Moutain Bikes, ktorý predal Bobovi Buckleymu.



Gary spolupracoval aj s Martom Lawillom, s ktorým ponúkli na trh prvý sériovo vyrábaný celoodpružený horský bicykel Gary Fisher RS-1. Gary svojim spôsobom znovu vynašiel horský bicykel, keď spolu s americkou značkou Trek presadil v UCI, aby 29-palcové bicykle mohli využívať jazdci na pretekoch. Dovtedy to bolo niečo nemysliteľné, no dnes už si prakticky nevieme predstaviť, že by niekto jazdil svetový pohár na 26-tke.

Ako prvý predstavil ucelenú kolekciu 29-palcových horských bicyklov v roku 2001 (modely 2002). Gary je autorom tzv. “Genesis geometrie”, ktorá pokračovala aj druhou generáciou označenou ako G2 (2007), tá sa vo veľkej miere zaslúžila o rozšírenie 29er-ov. Jednalo sa o snahu vylepšiť jazdné vlastnosti bikov s veľkými obručami, ktoré vo svojich prvopočiatkoch boli trochu ťažkopádne a neobratné, najmä v menších rýchlostiach. Gary prišiel s návrhom geometrie, ktorá by tieto neduhy vyriešila.

Genesis 2 geometria spočívala najmä v použití väčšieho odsadenia korunky vidlice (tzv. offset alebo rake) na 51 mm v kombinácii s o niečo dlhším predným rámovým trojuholníkom a trochu kratším predstavcom. Dnes je takýto koncept úplne bežný a vidlice s 51 mm offsetom ponúka väčšina veľkých výrobcov. No 13 rokov dozadu to bolo niečo, nad čím si väčšina bikerov ťukala prstom na čelo a napr. Rock Shox takéto korunky vyrábal značke Trek výhradne na zákazku. Dnes sa síce trend geometrií uberá späť k menšiemu offsetu a položenejšiemu uhlu vidlice, no v čase rozmachu 29er-ov bola G2 geometria zásadným krokom, aby sa jazdci cítili na veľkých obručiach rovnako pohodlne ako na 26” bicykli.



Gary (Christofer) Fisher v skratke


  • Dátum a miesto narodenia: 5. 11. 1950, Oakland, Kalifornia (vek 69 rokov)
  • Uvedenie do MTB siene slávy: 1988
  • Rodinný stav: od roku 2011 ženatý s lekárkou Alex Zaphiris
  • Majetok: 31 mil. $

Prínos Garyho Fishera pre svet horských bicyklov je určite zásadný a len málokto sa zaslúžil o rozšírenie a zdokonaľovanie horských bicyklov tak, ako Gary. Napriek tomu si myslím, že obrovskú rolu v tomto procese zohrala Garyho povaha a neúnavná túžba byť vždy medzi ľuďmi a baviť sa s nimi o horských bicykloch.



Gary ešte donedávna nemal problém exhibične si zapretekať na maratónoch po celom svete. Stretnúť ste ho mohli niekoľkokrát v susednom Česku alebo Rakúsku a športovo a pracovne je aktívny ešte aj teraz na prahu sedemdesiatky. V súčasnosti sa venuje hlavne oblasti mestských bicyklov a rozširovaniu elektromobility. Aktuálne spolupracuje napríklad so značkou Bosch.

Ak Vás článok zaujal, môžete si prečítať aj podobne ladené články o Tomovi Ritcheym - Krstní otcovia horskej cyklistiky - Tom Ritchey alebo o Garym Kleinovi - Klein - nadčasová kultovka z Chehalis.

Zdroj fotografií: sonic.net

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Horské bicykle)

Komentáre

Hazard 12.01.2020 (12:33)

Garyho geometria Genesis 2 mi padla hneď ako riť na šerbel. Už 12 rokov mi garíček slúži a posledné roky brázdime zasnežené a zablatené zimné pláne. Nedám dopustiť. Kým ho nezlomím, tak bude jazdiť...

 
imro1 Hazard 12.01.2020 (17:34)

Hej bolo to fajné jazdenie. Gary bol môj prvý full a jazdilo sa na ňom parádne

 
blackman 13.01.2020 (09:00)

bimjeam Pekný članok o kúsku histórie, ale z akej jamy si vytiahol tie obruče? Lolál žargón na zmätenie verejnosti, alebo pokus byt nasilu zaujimavý? čo je špatné na slovenskom ráfiku, alebo kolese?

 
lto 12.01.2020 (21:37)

Genesis geometria bola vykupenie v casoch kratkych koz .. pouzival ju (velmi nepatrne inu) aj Specialized Epic / asi aj sem tam niekto iny/.
Este dobre je spomenut, ze GF tusim bol aj na Salzkammergut 200ke, tusim v 60tke este.

 
RoyalNatal 13.01.2020 (07:56)

moutain? prosim opravte si to

 
marektruchlik 14.01.2020 (21:55)

Joooooo....kde su tie casy ked si ludia tukali na celo pri pohlade na mojho 29 Garyho.....

 
drifter_00 15.01.2020 (11:42)

Dobrý článok. Dávnejšie som čítal na jednom zahraničnom fóre článok o GF, presne, v 70tých rokoch on s parťákmi dostali nápad jazdiť v teréne na vtedy dostupných bajkoch, teda rôzne cestné, beach a podobne. Jasné, že sa rýchlo ničili a tak začali postupne na nich vylepšovať a spevňovať tie komponenty, ktoré prvé odchádzali až na toľko, že bol z toho nový typ bicykla a tak vznikol MTB. o 29" tam bolo písané, že GF začal s nimi experimentovať už na začiatku 90tych rokov a hneď zistil akú majú prevahu nad 26" no v tých časoch horský bike (26" samozrejme) zažíval veľký boom a vtedy presadiť niečo nové bolo nemožne. Trvalo to tú cca dekádu kým bolo možné, aby sa nový koncept 29" uchytil. Značka GF zo začiatku mala patent na tú ich geometriu, oni vymysleli ten 51mm offset, a k tomu príslušne prispôsobili uhli trubiek rámu tak, aby to spolu ladilo na to, aby 29" bol rovnako obratný ako 26". Ostatné značky zo začiatku v 29“ trochu zaostávali. Napr. toto hodnotenie GF X-Caliber: https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/mountain-bikes/gary-fisher-x-caliber-review/?image=1&type=gallery&gallery=1&embedded_slideshow=1
Dostal 4/5. Ten dizajn rámu uviedli v 2007. Pár rokov to trvalo kým ostatné značky trafili uhly rámov a teda geometriu takú, aby boli aj ich 29“ rýchle a obratné. Teraz už nieje +- veľký rozdiel v 29“ medzi jednotlivými výrobcami. Pamatám si keď som okolo 2010 menil bike, rozhodol som sa pre 29“ ktoré vtedy boli považované za pomalé, ťažkopádne a neobratné. Zďaleka som vtedy nemal také znalosti ako dnes, rozmýšlal som štýlom však na ráme nezáleží, on len drží komponenty, ktoré sú dôležité, len sa zbytočne platí za značku. Veľká chyba! 29“ bike som si vybral podľa toho, ktorý sa mi najviac páčil a cena/kalita, recenziam som nevenoval moc pozornosť a tak to aj dopadlo (radšej nepriznám ktorý som si vtedy kúpil ). Výhody 29“ som síce pocítil hneď, no ovládanie bolo dosť divné, v zjazde bol tak nestabilný, že som sa až bál zrýchliť. Vtedy som si naštudoval toto všetko, geo rámu aj 29“ geo atď. Našťastie sa mi podarilo predať ten bike s malou stratou a potom som si kúpil TREK Paragon (prvý model roku keď Gary Fisher prešiel pod TREK). To bolo hneď úplne o inom. Rýchly, zároveň stabilný, hneď som si výjazdy inak užíval. Od vtedy som fanušík TREKu. Neskôr som mal TREK Superfly (GF collection) a teraz TREK Procaliber. Nehovorím, že iné značky niesu dobré, len sa vyjadrujem k článku a tiež oceňujem prínos Garyho Fishera do MTB cyklistiky a ako som sa čiastočne aj ja sám o tom presvedčil.

 
bimjeam drifter_00 15.01.2020 (14:42)

Môj prvý 29er bol Trek Superfly a napriek tomu, že som predtým jazdil 27,5" kolesá v 26" ráme, tak to bol brutálny skok. Prvý týždeň som na tom nevedel poriadne jazdiť, ale odvtedy by som už iný bike ako 29" nechcel. V tej dobe tá G2 geometria bola citeľný rozdiel oproti konkurencii, ktorá len priamoúmerne zväčšila rozmery všetkých trubiek

 
Gusto0 22.01.2020 (21:08)

klunker zije dodnes - https://vimeo.com/163273593

 
ppi 13.01.2020 (10:04)

Ten posledny bike ma ako byt vysledok toho ze chlap pohol mozgom a vynasiel horsky bike? Ved sa v nicom netrafil, nic sa neujalo (ok okrem tych sirokych gum). A ta utla vidla je naozaj alebo nepodarena fotomontaz?

 
Gusto0 ppi 13.01.2020 (12:03)

pisali sa tie roky sedemdesiate - co by si chcel? full so 160mm zdvihmi? a ta vidlica sa robi dodnes - Jones. utla? vidim ze tomu rozumies.

 
PaloBB ppi 13.01.2020 (20:39)

Ano presne tak, vynasiel horsky bike. To ale este boli casy ked by sa taki, co sa vyvezu hore na kopec lanovkou hanbili nazvat bajkermi

 
bimjeam ppi 14.01.2020 (10:25)

Pravdepodobne si asi len pozeral obrázky miesto čítania textu, takže to zopakujem. Fisher na tzv. "cruiser" bicykel namontoval bubnové brzdy s brzdovymi pákami z hondy, lebo vtedy štandardne používané torpédo uvaril počas jedného zjazdu. Riadidlá použil širšie z BMX a pohon 3x5 z cykloskosoveho bicykla doplnený o páčky radenia na riadidlách od suntour. Navyše si upravil rychloupinak z kolesa na sedlovku. Neviem tam u vás, ale u nas sa široké riadidlá, rychloupinák sedovej objímky, radenie umiestnené na riadidlách používa na MTB doteraz. Klunker z obrazku, co popisuješ sa dokonca dočkal znovuzaradenia do vyroby ako retro niekedy v prvej dekade tohto storočia

 
ppi bimjeam 14.01.2020 (14:06)

Bezne boli aj v tom case rafikove brzdy - osvedcili sa v celej historii mtb az do nedavna (nahradili ich diskove), bubnove nikdy na mtb sa neujali, podobne riaditka - vzdy boli rovne (nikdy nie hentake touringove/bmx). RU postupne upadaju do zabudnutia. Packy na riadidla podla toho co si napisal vynasiel minimalne suntour.

 
Pridaj komentár