Pozvánka: Trnavská cyklistiká liga 2020 - najlepšie zabezpečená regionálna liga

Výborná účasť, bezpečnosť, fair-play, vysoká úroveň. To všetko platí pre sériu cestných cyklistických amatérskych pretekov v Trnave, skrátene TCL.

Začiatky

TCL bola vlastne moja prvá skúsenosť s cestnou cyklistikou. Keď som sa na cyklistiku “prihlásil” v roku 1995, prvý tréning boli hneď preteky v rámci TCL, časovka jednotlivcov na 10 km, špačinský trojuholník. V Špačinciach som zle odbočil a musel sa v rámci časovky otáčať na správnu cestu . Nech to máte komplet, druhý tréning viedol na Cerov vrch. Cestou späť v zjazde som zažil hneď aj prvý pád. “Točka vynášala”. Ideálny nebol ani o dve čísla väčší otcov Favorit. Začiatok nič moc, o to lepšie to je teraz!

Veľa veľa rokov neskôr sa moja ďalšia prvotina opäť spája s TCL. Posledný rok som členom MTBIKER tímu a pravidelne prispievam rôznym obsahom, ale prvý článok je oveľa starší a týkal sa práve TCL. Pozvánka z roku 2015 je ešte stále na tomto odkaze. A dnes o 5 rokov neskôr mám opäť tú česť ohlásiť ďalší ročník TCL. Tak poďme na to.

Regionálne ligy

Dnes sú v kruhoch amatérskych cestných cyklistov dobre známe regionálne ligy. V Bratislave majú svoju punk verziu s názvom “Utorkový tréningový simulovaný pretek” s prezývkou “Intergalaktická liga”, v Banskej Bystrici je “Regionálna cyklistická liga” a kto hovorí, že na východe nie je nič, klame. Tam je “Východ Road Liga”. Do porovnávania sa púšťať nebudem, inde ako na TCL som zatiaľ nesúťažil. Popíšem vám, čo vás u nás čaká, keď sa rozhodnete prísť a ako to celé prebieha.

Bezpečnosť prvoradá!

Najdôležitejšia vec je bezpečnosť. Ako postupoval čas, pribúdalo súťažiacich a hlavne sa menila aj hustota premávky. To vyústilo do nutnosti sprevádzania autom, alebo motorkou, no ako najlepšie riešenie sa ukázala prítomnosť Polície. Jej asistencia sa podarila dohodnúť s tou podmienkou, že organizátor TCL pokrýva dobrovoľníkmi križovatky a tí pomáhajú s informovaním prichádzajúcich vodičov. Kombinácia PZ a dobrovoľníci zaručuje luxusné podmienky a to, že to takto funguje, nie je samozrejmé a organizátorom za to veľká vďaka!

Atmosféra

Ak by som išiel podľa vecí, ktoré sú dôležité pre mňa, ďalšiu vec uvedeniem kamarátsku atmosféru. TCL sú preteky a kto už s pretekaním nejaké skúsenosti má, vie, že ako klesá hladina kyslíku v mozgu, keďže sa presúva do svalov, z niektorých súperov sa stávajú monštrá . No proste: “Keď si hladný, máš tresknuté, nie si to ty!” A s týmto sa na TCL skoro nestretnete, nálada je priateľská, súťaží sa v duchu fair-play. Je vytvorená atmosféra, kedy si prítomní uvedomujú, že sa síce preteká, ale že sme tam hlavne pre zábavu a pre lásku k športu!

Občas beriem na TCL kameru, vyberám jedno video z roku 2019, ktoré nájdete na mojom YouTube kanáli.

Maká sa

Keďže som už štartoval na rôznych pretekoch, rôznej úrovne, dovolím si tvrdiť, že TCL má vysoký pretekársky štandard. V Trnave sme mali vždy kvalitných veteránov, masters cyklistov, ktorí nemajú problém vyhrávať majstráky SR, alebo sa vo svojej kategórii presadiť aj vo svete. K tomu pridajte odrastajúcich juniorov v plnej sile a niekde medzi tým sa nachádzajú aj kvalitní eliťáci, ktorí možno aj vďaka TCL občas zavítajú aj do reprezentácie.

Ideál pre začiatočníka

A hneď druhým dychom dodávam, že na TCL je výborné to, že si zapretekajú aj menej skúsení jazdci. Aby ich predchádzajúci odstavec neodradil, tak vysvetlím. Ak by aj niekto s cyklistikou len začínal, tak aj bez toho, aby mal skúsenosti s jazdou v balíku, môže vyskúšať časovku. A ak už má za sebou nejaké výjazdy v skupine, nie je problém sa postaviť na štart pretekov s hromadným štartom. Všetky kategórie štartujú naraz, preto je pelotón pestrý a jazdec si rýchlo nájde svoje miesto, to svoje “grupetko”. A na budúce vydrží v hlavnom poli o kúsok dlhšie a takto sa zlepšuje.

Spravodlivé výsledky

Časom sa menil model aj spôsob vyhodnocovania. Treba povedať, že TCL berieme ako super zábavu a tréning pre hobíkov, ale zároveň aj možnosť pre mládežníkov, nech sa zlepšujú so silnejšími. O trofeje až tak nejde. Preto sa hľadal model, ako to vymyslieť, aby mohol podobne silný 17 a 40 ročný cyklista spolu pretekať. Preto nie sú vekové kategórie, ako je to bežné, ale jazdec si vyberie výkonnostnú kategóriu sám. Najvyššie je skupina A, ktorá chodí na 4 kolá, čo je spolu okolo 60 km. B-čko potom 3 kolá a takto až po 1 kolo pre deti, začiatočníkov a najstarších . Organizátor uvádza, kto musí ísť do A-čka, ale tu funguje skôr tlak okolia a kamarátov. Nikto si nedovolí jazdiť so slabšími, len aby vyhrával. Tu ide o česť!

Pestrosť

Výborná vec je, že TCL funguje celú sezónu, má vyše 20 kôl a tieto majú rôzne trate. Nie je to tak, že by sa každú stredu človek točil na tej istej ceste. Existujú rovinaté kolá, klasikárske a aj čisto vrchárske, výborné sú časovky jednotlivcov aj dvojíc. Trate sa nachádzajú v okolí Trnavy, pohybujeme sa v okruhu 20 km od mesta. Pestrosť je aj v súperoch, na každé kolo prídu jazdci aj zo širšieho okolia. A dobre vedia, prečo sa im chce takto dochádzať. Lebo TCL je super super tréning .

Na aké kolo sa vybrať?

Ak ste na TCL ešte neboli, možno pomôže krátka charakteristika jednotlivých kôl a vy sa tak viete rozhodnúť, čo bude vyhovovať vám. Ak ešte nemáte skúsenosti s jazdou v balíku, ideálna bude časovka. Jazdí sa klasická aj do vrchu. Úplne rovinatý profil má Cesta A a G, takže ak sa bojíte odpadnutia v kopci, tu sa odveziete v balíku najdlhšie. Krátke stúpania, môžeme povedať klasikársky profil, nájdete na trati Cesta B, E, F a D. V tých kopcoch sa dá pekne nastúpiť a vyskúšať únik. Vrchársky charakter má Cesta C a špeciálne kolo Karpatský vrchár MTK. Pre predstavu aktivita na Strave, Cesta A na tomto odkaze.

MTBIKER a TCL

Že náš MTBIKER nie je len o MTB, už dlhšie vidieť na pestrosti aktivít. Tento rok sa rozhodol podporiť toto podujatie, pre tých najlepších budú pripravené super ceny, takže sa oplatí nevynechávať žiadne kolá, zbierať body a pokúsiť sa o celkové poradie. Detaily o cenách a iné výhody, ktoré pre účastníkov s celoročným štartovným pripravili, postupne predstaví organizátor.

Naša liga

Za tie roky som si na TCLku zvykol, je to super príležitosť, ako sa v strede týždňa vidieť s kamošmi, ako spoznať nových zaujímavých ľudí. A je to aj výborný tréning, ak sa liga kombinuje s víkendovým programom (Cestné maratóny, Merida Road Cup…), tie ostatné dni sa pretekár len udržiava a kvalitné kilometre má takto zabezpečené. Veľká vďaka organizátorom, ono sa to nemusí zdať, ale je s tým makačka.

Detaily o tom, kto, kedy a za koľko nájdete na stránke TCL na tomto odkaze. Aktuality nájdete aj na ich Facebooku, Instagrame, kde sa objavujú aj pekné fotky od fotografov. Tak čo, vidíme sa v apríli na štarte?

Zdroj fotografií: trnavskacyklistickaliga.sk, Michal Novotný Studio, archív T. Cepka