Test: PRO Stealth Offroad – skrátené sedlo aj na MTB?

Test: PRO Stealth Offroad – skrátené sedlo aj na MTB?

918 komentárov

Imroman 23.06.2020 18 fotografií   Sezona 2020 Sedlo Pro Horska Cyklistika Paul Lange Oslany Test

Tento typ sedla od PRO zmenil môj pohľad na komfort pri cestnom bicykli a dnes sa pozrieme, či má tento potenciál aj v teréne.

 

V podstate len minulý rok mi tento typ sedla doslova otvoril oči pri jazde na cestnom bicykli. Možno si myslíte, že preháňam, ale ak niečo cyklista po rokoch pozná, tak pocit v sedle. Nová kombinácia komfortu a opory aj pri dlhých hodinách, či tréningoch bez pocitu tlaku na citlivé partie patrí do kategórie „vylepšení“, ktoré majú skutočne zmysel. Každopádne nejdem sa opakovať a viac o mojej skúsenosti na cestnom bicykli a s modelom PRO Stealth LTD nájdete na tomto odkaze.

Ak si text pozriete, tak si možno všimnete, že ako možnú nevýhodu spomínam pri použití v teréne možnosť zmeny pozície – napr. pri skutočne strmých stúpaniach. Ešte aby bolo jasné, tento typ sediel spadá do tzv. kategórie „shortfit“, ktorú charakterizuje výrazne kratšia celková dĺžka – v tomto prípade 24 cm, pričom napr. model Turnix od PRO má 27,5 cm.



Z nej sa ubralo najmä v prednej časti, kde nie je úzka špica ale začína pekne zoširoka a nechýba výrazný otvor v strede. Pôvodná myšlienka je odvodená zo sediel pre triatlon, kedy tento tvar dokázal výrazne uľaviť v agresívnej pozícii, no postupne sa ukázalo, že má čo ponúknuť aj v „klasickej“ cestnej cyklistike. Najmä ak ste športový jazdec a radi si dávate občas do tela. Ale ako to bude v teréne?



Konštrukcia – vyladené detaily


Keď som videl, že je dostupný nový model PRO Stealh na testovanie, ani chvíľu som neváhal, pretože ma to samého zaujímalo. Čo sa týka konštrukcie a tvaru, tá je veľmi podobná cestnej verzii na pár detailov. Tým prvým, čo si všimnete je, že otvory sú prekryté, teda vám bude fŕkať menej blata...veď viete kam . Rovnako je tu iné, výraznejšie polstrovanie s prívlastkom offroad z ľahkej peny EVA, pričom výplň má rôznu hustotu vpredu a vzadu. No a po bokoch sedla nájdete spevnenie proti poškodeniu.



Verzia s oceľovými ližinami ukázala na váhe 206 g, čo je myslím veľmi dobré číslo. Hlavná škrupina je vystužená skleným vláknom a zaujímavo pôsobí uchytenie v zadnej časti označené ako C-tech Bridge Mount – v podstate sa tak vytvára akási podpora tlmenia vibrácií vďaka práci materiálu a celkovo je sedlo svojou pružnosťou prispôsobené pre MTB. Zvolil som šírku 142 mm ako u cestnej verzie, k dispozícii je potom ešte aj 152 mm. Na spodku v zadnej časti ešte nájdete 2 otvory, ktoré slúžia, ak chcete elegantne prichytiť doplnkové príslušenstvo ako napr. sadu bombičiek, alebo malý blatník.



Tak aké to bude?


Čo je ten hlavný rozdiel, tak na MTB nemám tak agresívnu pozíciu ako na cestnom bicykli. Navyše sedlo išlo na Blizza, kde je napr. 120 mm vidlica, ktorá celkovo kokpit posúva vyššie. Preto som bol zvedavý, aký bude pocit pri nasadnutí. Po rovine teda úplne v pohode, pocit rovnaký ako pri cestnom bicykli a nevadil ani o niečo vzpriamenejší posed. Tu treba dodať, že nie som typ, čo po sedle „putuje“. Mám svoju polohu, ktorá mi na rovine sedí a zmeny sú len minimálne, na čo dĺžka sedla stačí. Čo ale robievam, akonáhle cesta začne stúpať, je, že sa presúvam viac na špičku sedla. Teraz nemyslím z dôvodu udržania trakcie, ale jednoducho sa mi tak lepšie stúpa a práve tu je širšia špica obrovské plus. Najmä u dlhých kopcov, akých u nás v okolí máme do aleluja . Celkovo tomu nahráva aj v podstate rovný tvar sedla s miernym zdvihnutím v zadnej časti.



Sedlo som napríklad použil aj pri tripe v okolí Laskomeru, čo bolo viac než 6 hodín, rovnako som ho testoval v domácich podmienkach Malej Fatry. Teda dĺžka výjazdu nebol žiadny problém, naopak som ocenil výborné polstrovanie, ktoré je presne akurát na športové MTB. Teda ani moc, aby ste sa v tom „borili“ a ani málo, aby to bolo nepohodlné. Dovolím si tvrdiť, že konštrukcia spolu s polstrovaním dokáže odfiltrovať celkom dosť vibrácií, čo napr. na hardtaili spolu s dobrými plášťami a tlakom veľmi oceníte.



Tak a teraz poďme na tie strmé stúpania – tých máme u nás rovnako dosť. Myslím také, kde máte čo robiť, aby ste udržali na zemi predné koleso, prípadne výrazne podporili trakciu pomocou polohy čo najviac vpredu. Tu treba povedať, že ak sa jedná o skutočný extrém (napr. záver k Chate pod Suchým), tak možno pociťovať, že ešte kúsok vpredu by sa hodil pre lepší pocit stability a docielenie ešte väčšieho tlaku na zadné koleso. Ale na druhej strane, ak sa bavíme len o trochu „normálnejšom“ strmom kopci, tam žiadny problém s dĺžkou nepozorujem. Práve naopak, opäť oceňujem širokú špicu a otvor začínajúci už na jej začiatku, čo vie výrazne pomôcť zmierniť tlak, ak tam potrebujete sedieť čo najdlhšie. A rovnako špička nezachytáva nohavice, čo sa občas pri balansovaní v teréne môže stať .



Čo z toho teda vyplýva?


Ako som už naznačil v nedávnom článku o najlepších upgradoch, skrátené sedlá môžu byť veľmi univerzálny a prípadný odrazový mostík pre športových jazdcov. Netvrdím, že sú pre všetkých, ale je tu veľký predpoklad. Platí hlavne, ak máte agresívnejší posed, hľadáte oporu pre tréning, radi sedíte viac vpredu, ak treba pritlačiť na pedál a celkovo na sedle toľko neputujete (ak sa nebavíme o korekcii sklonu terénu) a máte skôr svoju stabilnú pozíciu. Ak máte skutočne širokú panvu, bude lepšie siahnuť po 152 mm verzii, čo sa výborne hodí aj pre ženy. Len ako zaujímavosť uvediem, že sa na ňom výborne sedelo aj Lenke, ktorá teraz veľmi nejazdí (keďže stráži juniora), no občas si rada vybehne na Blizze.



Čo sa týka samotného spracovania a detailov, tak nemám výhrady. Celkovo všetko pôsobí robustne, sedlo výborne tlmí drobné vibrácie, nič nevŕzga. No a oceľové koľajničky tiež znesú poriadne hrátky v teréne. Navyše urazený nebudú podľa mňa ani tí, čo stavajú ľahký stroj na preteky. Tam podľa mňa bude rovnako dobre slúžiť. Napríklad ale XCO borcom, kde sa pri jazde na technických okruhoch občas vyskytnú skutočne extrémne strmé úseky, môže dlhšia špička chýbať. Predsa len tu nejde o dlhé sedenie, ale skôr o to vydupať, čo sa dá .

Cena sedla je stanovená na 139 €, dovozcom na Slovensko je Paul Lange Oslany.


Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

stahik3 23.06.2020 (22:45)

2


Nooo..pri tomto sedadle som prvy krat spoznal ake chulostive dokaze byt sedadlo a nie vsetko vzdy sadne na prvy krat...osobne ho velmi neodporucam pre ludi so svalnatejsimi stehnami..ked som ho skusal, tak prve dojmy boli ze je to najlepsie sedadlo ake som kedy mal..po cca mesiaci kedy som sa nevedel zbavit otlaceni zadku na miestach kde som to bikdy predtym nemal ho uz ani nechcem vidiet..problem je pomerne dost siroka predna cast ktora je na oporu super, len sa vam pri bicyklovani nesmu o nu suchat stehna..cakam teraz na testovacku specialized power arc-ta je v predu uzsia tak uvidime

 
Imroman stahik3 24.06.2020 (11:11)

0


heh, no to je mozne...zase take stehniska nemam...ale dobry postreh

 
stahik3 Imroman 24.06.2020 (14:10)

0


Ono..mne skor pri hornej uvrati narazaju na tvrdu carb./plast obrubu zo spodu a pri dlhsom vozeni to tlaci kozu a kratasy..

 
Coudy 23.06.2020 (22:29)

1


Ten košík s fľašou na kočíku je fajnový 👍. Toto sedlo mi zajtra príde z mtbikera. 🤪

 
marvel98 24.06.2020 (09:06)

0


Ja mám cestnú verziu tohto sedla eštelen 2 a pol týždňa, najazdených 500km, ale vyzerá to tak, že mi sedí. Mne sa našťastie stehná nešúchajú. Prvý pocit bol veľmi divný, sedlo veľmi tvrdé a tlačili ma sedacie kosti, ale po asi 70km si to sadlo a teraz je to super. Zvládam aj 100km trasy bez odreného zadku a ďalší deň môžem znovu, čo bolo pri predošlom sedle utrpením. Najviac oceňujem tú veľkú dieru, žiadne tŕpnutie ani nič také, veľmi sa hodí pri dlhších stúpaniach. Dlhšie som laboroval s posedom, nakoniec išla špička sedla trochu dole, inak ma bolel dosť chrbát. Vytknúť by som mohol bočné plastové výbežky, šúchali sa mi o ne gate, ale to sa mi podarilo vyriešiť. A nakoniec tá cena... ale nechám si ho.

 
JoeDXB 24.06.2020 (10:16)

0


Imroman z hladiska komfortu, ktore sedlo na HT MTB z testovanych ti pride naj?

 
Imroman JoeDXB 24.06.2020 (11:14)

0


Fuu...toto a Selle San Marco GND nove su moji favoriti. Ale toto ma trochu viac polstrovania a pride mi trosku pohodlnejsie.

 
JoeDXB Imroman 24.06.2020 (11:15)

0


prave o GND uvazujem, takze toto mi trochu zamotalo hlavu

 
Imroman JoeDXB 24.06.2020 (12:46)

0


GND je malinko dlhsie a torchu lepsie "vetra", rovnaka spica je malinko uzsia. Ono je taka kombinacia skrateneho a klasiky.

 
elpha Imroman 24.06.2020 (14:24)

0


ISM si skusal ?

 
Imroman elpha 24.06.2020 (15:43)

0


ee, to nie

 
GaliPet 24.06.2020 (10:25)

0


Trend skrátených MTB sedadiel som si všimol u mnohých výrobcov už vlani. Tohtoročné modely ich však už takmer nemajú. ???

 
Imroman GaliPet 24.06.2020 (11:12)

1


no neviem, podla mna to ma kazda vacsia znacka a modelov pribudlo

 
martinzz 24.06.2020 (12:00)

0


Mate ich aj v ponuke na testovanie?

 
DanoL91 martinzz 24.06.2020 (17:07)

0


Vsetky PRO sedla maju moznost vratenia do 30 dni.. pokial sa nic nezmenilo..

 
ejjordan1 24.06.2020 (15:48)

0


Pri cesťáku si viem predstaviť kratšie sedlo, ale na mtb mi bolo aj 266mm fizik aliante málo, teraz mám gobi 286mm a využívam celú dľžku. Vedia prečo ho robia také dlhé. 240mm by ma absolútne obmedzovalo, nechápem aký to má zmysel.

 
Imroman ejjordan1 26.06.2020 (13:56)

0


Sak si precitaj co som pisal a pochopis ten zmysel. Ale hlavne kazdy mame na biku inu poziciu a preferencie a toto si svojich fanusikov urcite najde.

 
ejjordan1 Imroman 26.06.2020 (22:42)

0


Sak som cital aj 2x, ale jediny zmysel krátkeho sedla je podla toho clanku v tom, ze sa na nom "môzu" menej zachytavat nohavice. Oprav ma, ak sa mylim. Samozrejme nespochybnujem , ze sa na nom môze dobre jazdit, ale to som nekomentoval. Nohavice sa mi na dlhom nikdy nezachytili a to nosim volne. Z môjho pohladu je to cisty marketing, nevidim dôvod, preco by to sedlo v tomto prevedeni nemohlo byt dlhsie. Pre MTB je to zbytocne obmedzujuce, ale mozno to niekto kupi.

 
Pridaj komentár