Test: Alpina Anzana - kvalitne spracovaná prilba za prívetivú cenu

O tom, že je prilba v cyklistike dôležitá, niet pochýb a obzvlášť pri objektívne nebezpečnejších disciplínach ako je Enduro/Trail/All Mountain. Na testovanie sa mi dostal model od nemeckého výrobcu Alpina, ktorý spadá práve do tejto kategórie.


Prvý dojem

Testovaný kus je v čierno-bielej farebnej kombinácii s modrou a na prvý pohľad neprekvapí neštandardnými prvkami a pod. Ale to ani nie je účelom. Odnímateľný štít je matnej čiernej farby a nie je polohovateľný. Po jeho odstránení zostanú viditeľné 4 malé otvory systému uchytenia.


Celkovo má prilba 22 vetracích otvorov, z čoho „nasávacích“, teda tých v čelnej oblasti, je 8. Pre mňa osobne je toto veľmi dôležitá vlastnosť, nakoľko patrím medzi tých, ktorí sa nadštandardne potia. Keď spomínam počet vetracích otvorov, tak ma pri posudzovaní ani tak nezaujíma ich počet, ako celková plocha, akú spolu dohromady tvoria.

V prípade tohto modelu to je odhadom priemerná hodnota a dôležité je, ako bude vetranie fungovať priamo v akcii, k čomu sa dostanem neskôr. Na troch čelných otvoroch je aj integrovaná sieťka proti vniknutiu hmyzu pod prilbu, čo je síce takmer štandard, avšak nie samozrejmosť, ako sa je možné presvedčiť i u podstatne drahších modelov.


Na test som dostal veľkosť pre obvod hlavy 57-61 cm, pričom môj obvod hlavy je presne na hornom limite - teda 61 cm a mal som obavy, či si prilbu vôbec dokážem nasadiť na hlavu. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som po prvom nasadení (pred ktorým som prilbu nastavil na čo najväčšiu veľkosť) zistil, že mám medzi prilbou a hlavou veľmi veľkú vôľu.

Otočným kolieskom som stiahol obvod prilby na požadovanú veľkosť a keď som skúsil, aká je ešte rezerva v nastavení do oboch smerov, tak som bol zhruba v strede. Tým pádom vychádza, že rozsah nastavenia je omnoho väčší, ako udáva výrobca. Následne som pomocou otáčacieho mechanizmu výškovo nastavil pozíciu upínacieho mechanizmu na zátylku.

Ako posledné som upravil popruhy okolo uší, ktoré majú systém s preklápacou aretáciou pozície, ktorá veľmi dobre drží nastavenie. Výsledný pocit z takto nastavenej prilby je perfektný a prilba priam ukážkovo sadla na moju hlavu. Samozrejme, toto je individuálny parameter.


Vo vnútri prilby sa nachádzajú celkovo 3 výstelky, pričom čelná obopína menej ako polovicu obvodu hlavy a nezaznamenal som žiadne nepríjemné tlaky alebo nedoliehajúce miesta. Výstelky sú na okraji tepelne zvarené, čo je estetické riešenie používané drvivou väčšinou výrobcov, avšak moja osobná skúsenosť je, že toto riešenie nemá dlhú životnosť pri častom praní a zvyknú sa v mieste spoja rozpadnúť.

Omnoho lepšie riešenie je použiť napríklad štandardné šitie, ale ako som už spomenul - tepelné zvary sú štandard, takže tento produkt nevybočuje z priemeru. Dodám, že výstelky sú vyrobené z antibakteriálneho materiálu, čím sa znižuje tvorba nepríjemných pachov. Zapínanie prilby je doplnené o mikronastavenie a má taktiež ochranu brady pomocou odnímateľnej výstelky.


Použité technológie

Telo prilby je vyrobené, ako už je štandardom, technológiou in-mold, čiže vonkajšia škrupina je z tvrdeného plastu a do nej je vstreknutá tlmiaca EPS vrstva, ktorá má názov Hi-EPS. Výrobca nazýva túto technológiu Ceramic Shell a jedná sa o trojvrstvovú škrupinu. Pod názvom Ergomatic výrobca prezentuje systém nastavenia veľkosti obvodu prilby kolieskom a Y-clip je nastavenie popruhov okolo uší.

Výsledný dojem z jazdy

Počas testovania panovali teploty v rozsahu od 8 do 20 °C a ako som spomenul vyššie, patrím medzi veľmi potivých jedincov, takže ventilácia bola jedným z najdôležitejších parametrov. V tomto smere nemám prilbe čo vytknúť pri jazde vyššou rýchlosťou po rovine alebo v zjazde.

Pri šliapaní do kopca bolo cítiť slabšie odvetrávanie, avšak vzhľadom na určenie tohto modelu to nepovažujem za nič neobvyklé a subjektívne by som hodnotil tento parameter priemernou známkou. Čo ma však potešilo, je konštrukcia čelnej výstelky, ktorá ani pri silnejšom potení nepustila pot na čelo a nižšie do tváre.

Prilba ani po viachodinovom nosení nespôsobovala nepríjemné pocity alebo odierania. Opäť pripomeniem, že toto je subjektívny dojem, ale z mojej strany jednoznačne spokojnosť. Taktiež pri jazde rozbitým terénom, kde je šanca, že by prilba mala tendenciu sa na hlave hýbať, sa nič také nestalo. Vďaka veľmi dobre fungujúcemu nastaveniu a tvaru prilba sedela dokonale.


Rovnako nebol problém pri odkladaní okuliarov do čelných otvorov prilby - držali pevne a nevypadávali. Na čo by som upozornil je, aby ste si pred prípadným nákupom vyskúšali, ako vám bude sedieť prilba aj s okuliarmi, pretože v mojom prípade sa straničky okuliarov prekrývali s otočným mechanizmom výškového nastavenia. Okuliare síce stále dostatočne držali, ale ak máte možnosť, vždy si toto otestujte s vašimi okuliarmi pre prípad, že by vám nedržali dostatočne.


Zo skúseností s niektorými inými prilbami viem, že nie každý mechanizmus nastavenia obvodu prilby drží dostatočne, ale použitý aretačný mechanizmus tento problém nemá.

V neposlednom rade som prilbu odvážil a výsledná hmotnosť aj so štítom je veľmi príjemných 304 gramov, čo na zameranie prilby a cenovú triedu považujem za skvelý výsledok. Podobné a i vyššie hodnoty vídať u cestných aero a XC prilieb, takže v tomto smere získava produkt pochvalu.


Čo mi na tejto prilbe chýba, sú reflexné prvky, ktoré vzhľadom na cenovú nenáročnosť považujem za štandard. Na druhú stranu je veľmi ľahké si ich podľa chuti doplniť. Záverom by som dodal, že táto prilba je vyrábaná v Nemecku, na čo je výrobca patrične hrdý.


Plusy:

  • cena
  • hmotnosť
  • sieťka proti hmyzu
  • systém nastavenia

Mínusy:

  • absentujúce reflexné prvky

Prilba sa dodáva v dvoch veľkostiach (52-57 a 57-61) a celkovo piatich farebných prevedeniach (okrem testovenej čierno-bielo-modrej sú to čierna-neónovo žltá, tmavá strieborná-čierna-červená, oranžovo-čierna a čisto biela). Odporúčaná MOC testovaného modelu je 66 € a bližšie info môžete nájsť na stránke slovenského distribútora.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Kvalita, nové technológie a jednoduchosť v rámci konvertibilných prilieb. Tieto slová by mohli definovať novinku od Uvexu – model Revolt.
Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Celotvárová alebo full face prilba musí bezpochyby spĺňať tie najnáročnejšie bezpečnostné kritériá. Kto by ale čakal vo full face prilbe taký prievan?
Test: Giro Insurgent Spherical - keď ide do tuhého

Test: Giro Insurgent Spherical - keď ide do tuhého

Vedeli ste, že štatisticky sa dá predchádzať až 80 % výjazdom vrtuľníka k zranenému cyklistovi v bikeparkoch? Viac v teste prilby, ktorá s tým veľmi úzko súvisí...
keyboard_arrow_up